Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1336e0c2-6a6f-4c06-ae71-581b8d56b3d5","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Krézi 25 címmel (f)életmű turnéra indul Szűcs Krisztián, a Heaven Street Seven egykori frontembere, merthogy idén 25 éves a Hol van az a krézi srác című dal, ami a HS7 és egyben Szűcs legismertebb szerzeménye is. Ugyanakkor a turné nem a régi heveny-számok felmelegítéséről szól kizárólag, a szólóban írt daloktól kezdve a Budapest Báron át a Szálinger Balázzsal közös Szücsinger produkció is helyet kap a koncerteken.","shortLead":"Krézi 25 címmel (f)életmű turnéra indul Szűcs Krisztián, a Heaven Street Seven egykori frontembere, merthogy idén 25...","id":"20250218_szucs-krisztian-interju-krezi-srac-turne-hs7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1336e0c2-6a6f-4c06-ae71-581b8d56b3d5.jpg","index":0,"item":"89120845-2c60-49f1-9a65-eb9767906f3f","keywords":null,"link":"/360/20250218_szucs-krisztian-interju-krezi-srac-turne-hs7","timestamp":"2025. február. 18. 18:03","title":"Szűcs Krisztián: Azonnali világhírt reméltünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb64cd13-e8ac-4f95-8b04-ef10af088c3f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az adat nem jó, de még nem is tragikus.","shortLead":"Az adat nem jó, de még nem is tragikus.","id":"20250217_europai-gaztarolok-toltottsege-zuhan-hideg-tel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb64cd13-e8ac-4f95-8b04-ef10af088c3f.jpg","index":0,"item":"815a45d1-1774-454b-a452-8bcc12940f64","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_europai-gaztarolok-toltottsege-zuhan-hideg-tel","timestamp":"2025. február. 17. 09:35","title":"Visszatért az igazi tél, 45 százalék alá csökkent az európai gáztárolók töltöttsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dac6e36-3767-4093-bd69-1bccf5028e72","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A buszok, villamosok üléskárpitjai jellemzően sokszínűek és vad mintázatúak. Ennek fő oka, hogy elrejtsék a koszt, de nem ez az egyetlen érdekességük. Sokan rondának tartják őket, ám akadnak, akik meglátják bennük a szépséget, és időről időre művészeket is megihletnek.","shortLead":"A buszok, villamosok üléskárpitjai jellemzően sokszínűek és vad mintázatúak. Ennek fő oka, hogy elrejtsék a koszt, de...","id":"20250218_tomegkozlekedes-szines-ulesek-kosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dac6e36-3767-4093-bd69-1bccf5028e72.jpg","index":0,"item":"10c09821-056b-47a3-a0d1-b5b481078502","keywords":null,"link":"/elet/20250218_tomegkozlekedes-szines-ulesek-kosz","timestamp":"2025. február. 18. 06:01","title":"Embertelen mocskot rejthetnek a tömegközlekedés csiricsáré ülései","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a088167c-7970-4072-a309-18d24850134b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Előrejelzések szerint a nem is olyan messze található Mohos-töbörben akár –30 fok alatti érték is előfordulhat majd a héten. ","shortLead":"Előrejelzések szerint a nem is olyan messze található Mohos-töbörben akár –30 fok alatti érték is előfordulhat majd...","id":"20250218_lillafured-fagy-tel-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a088167c-7970-4072-a309-18d24850134b.jpg","index":0,"item":"9ce87c27-2ebe-4c8c-98dc-4fa90c6618d0","keywords":null,"link":"/zhvg/20250218_lillafured-fagy-tel-fotok","timestamp":"2025. február. 18. 15:40","title":"Különleges látványt nyújt a jéggé fagyott a vízesés Lillafüreden – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d7c098c-6624-4d4b-93f0-77bf37a69775","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bajor gyártónak sikerült kicsit tovább javítani az i5 és szedán és kombi hatékonyságán.","shortLead":"A bajor gyártónak sikerült kicsit tovább javítani az i5 és szedán és kombi hatékonyságán.","id":"20250217_kozel-50-kilometernyi-extra-hatotavot-kapott-a-bmw-i5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d7c098c-6624-4d4b-93f0-77bf37a69775.jpg","index":0,"item":"e79f7ad6-f358-4ce3-8c3f-0ddb817e8092","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_kozel-50-kilometernyi-extra-hatotavot-kapott-a-bmw-i5","timestamp":"2025. február. 17. 06:41","title":"Közel 50 kilométernyi extra hatótávot kapott a BMW i5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Megemelik a lakásfejlesztési tőkeprogram keretét, ami így már 300 milliárdos lesz.","shortLead":"Megemelik a lakásfejlesztési tőkeprogram keretét, ami így már 300 milliárdos lesz.","id":"20250217_lakasfejlesztesi-tokeprogram-ujabb-100-milliard-forint-keret-emelese-Nagy-Marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1206adce-f9e1-49b9-ac2b-9c7a492f515f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_lakasfejlesztesi-tokeprogram-ujabb-100-milliard-forint-keret-emelese-Nagy-Marton","timestamp":"2025. február. 17. 11:34","title":"Újabb 100 milliárd forintot ad lakásépítésre a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e62b071a-b569-4af2-88e4-d50f8e5ccfd3","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az EU vezetése azonban aligha hajlik erre – írja elemzésében a brit lap.","shortLead":"Az EU vezetése azonban aligha hajlik erre – írja elemzésében a brit lap.","id":"20250217_Economist-lapszemle-orosz-foldgaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e62b071a-b569-4af2-88e4-d50f8e5ccfd3.jpg","index":0,"item":"4052ef28-eb33-44c6-943d-11e3a39a3bf7","keywords":null,"link":"/360/20250217_Economist-lapszemle-orosz-foldgaz","timestamp":"2025. február. 17. 15:30","title":"Economist: Felújítják Európában az orosz gázszállításokat? Magyarország ezt szeretné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9e21565-f974-4636-9b54-7be58f7e7a62","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Olha Sztefanisina ukrán miniszterelnök-helyettes arra csodálkozott rá, hogy Magyarország megvétózta az ukrán uniós tagságról szóló tárgyalások megkezdését.","shortLead":"Olha Sztefanisina ukrán miniszterelnök-helyettes arra csodálkozott rá, hogy Magyarország megvétózta az ukrán uniós...","id":"20250218_ukrajna-eu-nato-magyarorszag-veto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9e21565-f974-4636-9b54-7be58f7e7a62.jpg","index":0,"item":"ce627f11-2b1d-443b-93ba-a1affccd6e0f","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_ukrajna-eu-nato-magyarorszag-veto-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 18:31","title":"Ukrajna szerint a magyar kormány csak a szavak szintjén támogatja az USA kelet-európai elképzeléseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a fekete doboz törhetetlen anyagból készül, akkor miért nem csinálják...
Ha a fekete doboz törhetetlen anyagból készül, akkor miért nem csinálják abból az egész repülőt? – teszi fel a logikusnak tűnő kérdést a régi vicc, de ennek az okoskodásnak már a kiindulópontja sem igaz, hiszen a repülőgépeken (és újabban hajókon, vonatokon, versenykocsikon és személyautókon is) jelen lévő adatrögzítő berendezés egyáltalán nem törhetetlen. Az esetek nagy részében súlyosan megsérül a baleset során, és csak különleges technikai bravúrok árán lehet kimenteni belőle a szükséges információkat. Pedig szinte mindent elkövetnek, hogy valóban sebezhetetlenné tegyék, ám egy légi katasztrófa során olyan erőhatások lépnek fel a pillanat tört része alatt, amit emberi ésszel képtelenség felfogni.
A könnyű megtalálás okán többnyire rikító narancssárga vagy piros színű, rádiójeleket is kibocsátó szerkezet legértékesebb része a háromszoros védőburkolattal ellátott memóriakártya. A fontos alkatrészt egy vékony alumíniumdoboz óvja a közvetlen behatásoktól, amit egy 2-3 centiméter vastag hőálló réteggel tesznek még ellenállóbbá, a külső páncélzatot pedig egy 5-6 milliméteres rozsdamentes acél vagy titánium burkolat alkotja. Sajnos, a repülőgép legvédettebb helyén, a farok környékén elhelyezett fekete doboz egy olyan biztonsági berendezés, amely az adott gépen utazók túléléséért sok mindent már nem tud tenni, ám a balesetek okainak felderítésében, és a hasonló katasztrófák elkerülésében hihetetlenül fontos szerepet játszik.
A már korábban is létező, ám igazából csak a II. világháború után elterjedő strapabíró szerkezet két egységből áll. Az angol rövidítéssel FDR-nek (Flight Data Recorder) nevezett műszer végzi a tulajdonképpeni adatgyűjtést, míg a CVR (Cockpit Voice Recorder) a pilótafülkében elhelyezett mikrofonok révén az elhangzó beszélgetéseket rögzíti. Előbbinek több mint egy nap a tárolóképessége, míg utóbbinak csupán 30 perc, s utána az adatok állandóan felülíródnak. Ma már a két fontos műszer többnyire egy egységbe van építve, s a magyar pénzre átszámítva 2–2,5 millió forintba kerülő, lényegében mozgó alkatrészek nélküli (s ekképp kevésbé sérülékeny) szerkezet akár 700 paraméter folyamatos rögzítésére is alkalmas. A régi mágnesszalagos dobozok legfeljebb 100-féle adatot tudtak megőrizni az elemzők számára – már ha egyáltalán maradt belőlük valami a zuhanás után…
Aki érdekesnek találja a szerencsétlenül járt emberek utolsó perceit rögzítő beszélgetéseket, az a www.tailstrike.com című internetes oldal CVR-adatbázisában szép számmal megtalálja ezek írott változatait. A honlap az 1962-es esztendőtől napjainkig tartó időszak hátborzongató szövegeit tartalmazza, köztük a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadás egyik eltérített gépének segélykiáltásait is. A New York-i Világkereskedelmi Központba csapódó két repülőgép tragédiája a légi közlekedés legkegyetlenebb katasztrófája volt, amelynek során 2907 személy vesztette életét, utasok és az épületben dolgozók egyaránt.
S hogy a vége azért ne legyen ennyire tragikus, megnyugtatásképp el kell mondanunk, hogy az esélyünk egy halálos kimenetelű repülőgép-balesetben való részvételre körülbelül 1 a 8 millióhoz, ami azt jelenti, ha mindennap találomra felszállunk a világ összes járatának valamelyikére, akkor 21 ezer év múlva lesz olyan pechünk, hogy éppen egy lezuhanó gépre váltottunk jegyet.