szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Egy 2006-ban elfogadott uniós irányelv értelmében, a külföldön vezető...

Egy 2006-ban elfogadott uniós irányelv értelmében, a külföldön vezető buszvezetőknek legalább hatnaponta egy pihenőnapot kötelező adni, ami miatt az ennél hosszabb utakra két buszvezetőt kell vinni, ez pedig többletköltséget jelent, amelyet végső soron az utasoknak kell megfizetniük. Az iparág képviselőivel folytatott konzultációk nyomán az EP most hozzájárult a korábbi, „12 napos szabály” 2010-től történő visszaállításához, de ez csak egy-egy hosszabb útra vonatkozik majd, több rövidebbre nem. A pihenőnapokat tehát legfeljebb 12 nap után ki kell adni. További újdonság, hogy 2014-től a 22 és 6 óra közötti éjszakai járatoknál több sofőrt kell majd alkalmazni, a tagállamokban pedig nemzeti elektronikus nyilvántartást kell létrehozni a busztársaságok főbb adatairól.

Ezek a nyilvántartások 2012-től elérhetők lesznek az összes tagállam számára. Fontos jogszabály született továbbá a buszok és hajók utasainak jogairól is. E szerint a busz induló állomásánál mért több mint két órás késés esetén alternatív utazási lehetőséget kell felajánlani. Ha az utas ezt nem fogadja el, a teljes jegyárnak megfelelő kártalanításra jogosult. Ha a szállító cég nem tud alternatív lehetőséget felajánlani, a kompenzáció a jegyár 150 százaléka. Ugyanakkor az alternatívával élő utasok is megkapják kompenzációként a jegyár 50 százalékát. A busztársaság csak akkor mentheti ki magát, ha bizonyítja, hogy a késésért vagy a járattörlésért nem felelős. A tengeri és belvízi hajózás során, ha a járat egy és két óra közötti késéssel ér célba, akkor a menetjegy 25%-a, két óránál hosszabb késéskor pedig már 50%-a jár vissza az utasnak. Amennyiben a hajózási társaság nem biztosít cserejáratot és juttatja célba az utast, illetve nem ad kielégítő tájékoztatást, a jegy teljes árát köteles visszafizetni.

TTG Hungary

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!