Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","shortLead":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","id":"20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"a874bb20-b9ae-4e2c-bd95-9c5503713d1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","timestamp":"2025. február. 05. 11:22","title":"Nem megerősített hitelességű videók keringenek a svédországi lövöldözésről, menekülő emberekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","shortLead":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","id":"20250205_szlovakia-bos-eromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960.jpg","index":0,"item":"08f68cb8-736d-4600-8e86-1564a9db01da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_szlovakia-bos-eromu","timestamp":"2025. február. 05. 13:25","title":"150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”, melyet a diktátor hermetikusan elzárt a világtól a pandémia idején. Tavaly már megnyitották a határokat, de turistákat eddig nem fogadtak.","shortLead":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”...","id":"20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba.jpg","index":0,"item":"6e754cf6-7af8-426b-8f1f-44277a3ad965","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","timestamp":"2025. február. 05. 10:43","title":"Újra látogathatják a külföldi turisták Észak-Koreát, a Kedves Vezető születésnapjára is el lehet menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve a második legnagyobb gyártó.","shortLead":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve...","id":"20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167.jpg","index":0,"item":"b6ef5b27-95e8-48a8-8a7e-5135789fbd20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","timestamp":"2025. február. 05. 15:03","title":"Óriási növekedést produkált a Huawei, és megállíthatatlannak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb","c_author":"Marabu","category":"vilag","description":"","shortLead":"","id":"20250207_Marabu-Feknyuz-Diktator-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb.jpg","index":0,"item":"cbc7ab29-37d3-4b51-9116-75d72abfaa37","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_Marabu-Feknyuz-Diktator-kor","timestamp":"2025. február. 07. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Diktátor kor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és az akkugyártás. A gazdasági minisztérium vádaskodva mutogat Németországra, pedig a kormány felelőssége, hogy az erőltetett akkuiparosítással nemhogy csökkentette volna, de növelte a nyugati függést. Idén újabb termelőkapacitások létesülnek, pedig a meglévőek is kihasználatlanok.","shortLead":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és...","id":"20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"74427d12-96c6-46cc-82fa-2a75b655a3f1","keywords":null,"link":"/360/20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","timestamp":"2025. február. 06. 15:55","title":"Kártyavárként omlott össze az Orbán Viktor által meghirdetett „gazdasági semlegesség”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Északi-sark 24 óra alatt! – hirdeti az 1000 Út magyar–orosz utazási iroda honlapja.
Északi-sark 24 óra alatt! – hirdeti az 1000 Út magyar–orosz utazási iroda honlapja. Mindez nem túlzás, a repülőgép reggel 8 órakor indul Düsseldorfból, és este már vissza is érkezik. Az utasok körülbelül öt órát töltenek az Északi-sarkon, ahol az iroda ajánlata szerint „természetesen pezsgővel kínáljuk önöket”, mindezt 1300–1900 euró, vagyis 350– 500 ezer forint körüli áron.
Flickr (Creative Commons) - Rita Willaert
Aki nem éri be annyival, hogy a jól hangzó úti célok között kipipálhatja az Északi-sarkot, más „hideg” utak között is válogathat. A kiindulópont általában a Norvégiától északra fekvő szigetcsoport, a Spitzbergák legnagyobb és jószerével egyetlen igazi városa, a bányásztelepülésből a sarkvidéki turizmus helyi központjává lett Longyearbyen. Innen a sarki légi túrák a jégre épült orosz sátorváros, Barneo érintésével vezetnek a célhoz.
Ha valaki nem magát a pólust célozza meg, csak a sarkvidékre vágyik, az előbbiért kért, forintban számolva 4–6 milliós ár töredékéért is utazhat. Magyar irodánál is lehet már kilencnapos expedíciós hajóútra helyet, repülőjegyet, szállást foglalni Budapesttől Budapestig mintegy egymillió forintért. A Skandináv Utazási Központ ajánlatai között szerepel hatnapos grönlandi út 400 ezer, illetve 270 ezer forintért. „Tavaly 22 utasunk volt Grönlandra, szemben a korábbi évek 3-4 fős átlagával” – jellemzi Bajomi-Lázár Dávid, az utazási központ vezetője a gazdasági válság ellenére tapasztalható érdeklődést.
Flickr (Creative Commons) - Kristian Hassel
Az általuk kínált utak nem éppen luxusfokozatúak. A sarkvidéki turisták saját zuhanyzó és vécé nélküli, 1-2 ágyas szobákban laknak, külön kell fizetniük a helyi programokért, amelyek skálája a kutya- és motorszánozástól a bálna- és jegesmedvelesen át a tengeri kajakozásig terjed. Be lehet fizetni továbbá hajókirándulásokra, egyebek mellett a „semmi közepén” álló orosz bányászvárosba, Barentsburgba induló túrára.
Az előzetes útvonaltervezés, illetve az utazásszervezők szolgáltatásainak igénybevétele nehezen kerülhető ki. A Longyearbyenben található kereskedelmi szálláshelyek kapacitása véges. Grönlandon a helyközi közlekedés a szűk keresztmetszet. A városok közötti „utak” inkább csak speciális terepjáróval járhatók, az Air Greenland belföldi légi járatai pedig zsúfoltak.
Ugyancsak sokat érhet túrázáskor az idegenvezetők helyismerete, például a gleccseren való átkelésnél, illetve a kiszámíthatatlan időjárás miatt. A sarki szél betörése 10-15 perc alatt hóvihart, fagypont alatti hőmérsékletet hozhat a különben 8-10 fokos, napsütéses északi nyárba. A Spitzbergákon ráadásul a túrázásnál műholdas segélyhívó készülék mellett riasztópisztolyra és puskára is szükség lehet, a jegesmedveveszély miatt ugyanis fegyver vagy fegyveres kísérő nélkül tilos a települések környékén túl merészkedni.
Flickr (Creative Commons) - kaet44
élba vette a turizmus a világ másik végét, az Antarktiszt is. A magyar Privilege Tours például Dél-Amerikából kínál háromhetes hajóutat az Antarktiszi-félszigetre, illetve harmincnapos túrát 3,6 millió forintért Új-Zéland irányából a Ross-tenger vidékére. Ma több mint fél tucat cég – például a nagynak számító norvég Hurtigruten vagy a holland Oceanwide Expeditions – szervez ilyen utakat. Náluk az expedíciós jelleget az erősíti, hogy az utazást esetenként nem idegenvezetők, hanem geológusok, biológusok irányítják, akik a hajóúton ismeretterjesztő előadásokat tartanak az Antarktisz kialakulásáról és élővilágáról.
Az ilyen utak ára – a hosszúságuktól függően – egy–két és fél millió forint körül van, nem számítva az eljutást a kiindulópontra, amely általában az Argentína déli csücskén fekvő Ushuaia. A hajóút sajátosságai miatt komoly árkedvezményt csak meglehetősen kockázatosan és nagy szerencsével lehet szerezni. Előfordulhat ugyanis, hogy az indulásra váró hajók esetleg üresen maradt helyeit az utolsó pillanatban akár 40-50 százalékos engedménnyel kínálják, ehhez viszont a kalandra vágyó utasnak esetleg napokig-hetekig kell dekkolnia a patagóniai kikötőben.
Flickr (Creative Commons) - hebster
A turizmus jelenlegi mértéke – mondják az optimisták – még nem árt a nemzetközi szerződésekkel védett déli- sarkvidéki környezetnek. A szervező cégek rendszerint betartják és betartatják az utasaikkal a sajátos környezetvédelmi szabályokat. Ilyen például, hogy egy partszakaszon száz főnél többen nem tartózkodhatnak egy időben, és minden partraszállás előtt a csizmát, bakancsot fertőtleníteni kell, hogy csökkentsék az idegen mikroorganizmusok behurcolásának veszélyét. Az ott élő állatokat pedig a nyugalmuk érdekében nem szabad öt méternél jobban megközelíteni. E sorok íróját még azért is figyelmeztették, hogy egy gyalogtúrán kilépett a libasorból, mondván: a mély hóba süppedt lábnyomok nehezítik a pingvintelep lakóinak mozgását.
Azt pedig kifejezetten a turizmus javára írják, hogy a látogatókat szállító hajók utasai óhatatlanul rajta tartják a szemüket az Antarktiszon működő kutatóállomáson. Mindez persze csak a szemetelésre, esetleg a tiltott fóka- és bálnavadászatra igaz, arra a turistáknak már nincs rálátásuk, hogy a szigorúan demilitarizált kontinenseken fekvő 10-20 fős állomásokhoz miért tartozik esetenként katonai szállítógépek fogadására is alkalmas repülőtér. Vannak irodák, amelyek pedig pontosan ezeket a létesítményeket használják turisztikai célra. Az 1000 Út iroda például repülőgépes utat szervez a hatodik kontinensre úgy, hogy – mint ígérik – gépük átrepül a Déli-sark fölött is. E program összesen kilencnapos (ebből mindössze négy nap az antarktiszi tartózkodás), költsége pedig egy budapesti garzonlakás ára, 31 ezer euró, vagyis mintegy 8,5 millió forint.