Tetszett a cikk?

A forgalom csökkentése miatt az angol kormány amerikai mintára a buszsávok mellé bevezette a csoportosan (2+) utazók a utósávját. Az angol nép persze találékonyságban ott van az elsők között, ha a dugó kikerüléséről van szó. Megjelentek a guminők, a próbababák, seprűnyélre kötözött lufik az anyósülésen. A hatóságok most új vér- és testnedvérzékelő kamerákkal kísérleteznek.

© leeds.co.uk
Az autóutakon áthaladó utasforgalmat számláló statisztikák szerint minden öt autóból négyben csak egy utas ül. Az emberek akkor is a saját autójukat használják, ha egy helyen laknak és egy helyen dolgoznak. Az egy utcában lakó anyukák külön autóval mennek a gyermekeikért, ami óriás mértékben felelős az egyre elviselhetetlenebb forgalmi dugókért. Az egyutasú autók számából a kormány és az önkormányzatok pedig arra a következtetésre jutottak, ha rákényszerítik a lakosságot, hogy kettő vagy több ember együtt használjon egy autót, akkor a forgalom szinte a felére csökkenthető.

Birmingham és Leeds városa, ahol a forgalom már-már elviselhetetlen volt, azonnal felkarolta az ötletet, és több úton megnyíltak a speciális kettő vagy több utast szállító sávok. Ám a forgalom szinte alig csökkent, pedig Leeds önkormányzata igen modern eszközökkel kampányol, még külön videoblogot is készítenek a cél érdekében.

Rendőrségi ellenőrzésből kiderült, azért nem csökken a forgalom, mert élelmes vezetők felfújható babákat és emberbábukat ültetnek maguk mellé, hogy orvul a kedvezményes sávban utazhassanak.

A jelenlegi sebesség- és forgalom-felügyelő kamerák által készített felvételeken képtelenség megállapítani, hogy az utas élő személy-e, még az olyan gyatra fabrikációk is átcsúsznak az ellenőrzésen, mint amikor valaki a télikabátját az ülés köré gombolja és egy fej nagyságú matricát ragaszt az ülés fejtámlára.

A kormány ezért most egy új vérfelismerő kamerával próbálkozik a forgalmi torlódások megszüntetésére. A kamera úgy működik, hogy egy infrasugarat küld az arra haladó autó szélvédőjén keresztül, amely megméri az emberi nedvek mennyiségét a kocsiban. Ebből pedig már következtetni lehet az utasok számára. John Tyler professzor szerint, aki a Loughborough Egyetem csapatával alkotta meg a szerkezetet, a kamera nagymértékben csökkenteni fogja a forgalmat. „A szerkezet lehetőséget ad automatikus emberszámlálásra. És ez jól jön, hiszen a torlódási pótdíjat különbözőképpen fizethetnék azok, akik több utast szállítanak, esetleg nagy mértékben csökkenteni lehetne a díjat csoportos utazás esetén” – nyilatkozta a professzor a Daily Mail angol napilapnak.

Az autósszervezetek kétségbe vonják a rendszer hatékonyságát, és szerintük amellett, hogy a sávok nem fogják csökkenteni a forgalmat, ezek a szerkezetek csak újabb bírságok kiszabását teszik majd lehetővé. Csak úgy, mint a sebességmérő kamerák esetében, amelyek egyáltalán nem csökkentették a balesetek számát, de évi 82–150 millió font (a pontos adat állami titok) bevételt hoznak a kincstárnak.

Az Autombile Association (Angol Autóklub) elnöke Edmund King szerint: „A legtöbb ember rugalmas munkaidőben dolgozik, és nem azonos időben kezd vagy végez a munkahelyén. Több utast szállító sávokat így igen csak nehéz érvényesíteni. Ha pedig nem elég ember használja őket, akkor az egész dolog csak az útkapacitást csökkenti.”

Nincs tisztázva a kamerával kapcsolatban még az, hogy a testnedvek mennyiségéből hogyan jutnak majd konklúzióra a testek számát illetően. Hiszen egy aprócska anyuka és egy kisgyerek már két utasnak számít, de a vér és testnedv-tömegük megegyezhet egy közepesen túlsúlyos vezetőjével, aki esetleg egyedül ül a kocsiban.

Az angol közvélemény egyáltalán nincs elragadtatva az ötlettől. Tapasztalatok szerint a 2+ sávok rendszerint üresek, úgyhogy, vélik a britek, azért a pár eredeti gondolkodású bábuhordózóért felesleges volt a rendszer kidolgozása.

Egy Reading területén élő autós nyilatkozata pedig hűen tükrözi a többség által képviselt véleményt: „Az autósokra erőszakolt szabályokról soha nem kérdezik a társadalmat. Nem kérdezték, hogy kell-e buszsáv, kell-e társaságban utazók sávja, szimplán ráerőszakolják a társadalomra a dolgot, és drákói szigorral betartatják a szabályokat. Ha a rablókat, tolvajokat és más bűnözőket üldöznének hasonló szigorral, a brit utcák sokkal biztonságosabbak lennének mindannyiunk számára.”

Krisztina O'Brien

hvg.hu Itthon

"Állítsd le a kamerát, vagy szét... a fejedet!" - a teljes videó

Megtámadta az MTV forgató stábját Kiss Bálint, a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) elnöke. Az operatőr megsérült, a támadó fenyegetett, a tévé elhallgatott. Miután Kiss Bálint korábbi ígérete ellenére nem kért bocsánatot, az MTV Híradója péntek este leadta az incidensről készült felvételeket.

MTI Autó

Elektronikus razzia az M1 autópályán

Új módszert próbáltak ki élesben a Győr-Moson-Sopron megyei rendőrök pénteken 9.00 és 13.00 óra között az M1-es autópálya 158-as kilométerénél - mondta Németh Lajos alezredes, a megyei rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatója az MTI-nek.

hvg.hu Autó

Csodamasinák Genfben

Március 6-16. között ismét az autócsodáké a genfi kiállítási központ. Összeállításunkban 2008 legfontosabb és leglátványosabb autóit láthatják.

Világ

Zsúfoltsági adót is bevezetnének

Úgynevezett zsúfoltsági adót vezetne be az európai nagyvárosokban Jacques Barrot szállításügyi biztos. Bizonyos EU-államokban törvény tiltja az ilyen adó kirovását.

A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára

A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára

Meghalt Jean-Marie Le Pen, a francia Nemzeti Front alapítója

Meghalt Jean-Marie Le Pen, a francia Nemzeti Front alapítója

Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt

Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt

Fókuszban a globális minimumadó

Fókuszban a globális minimumadó