Tetszett a cikk?

A szélsőjobboldali veszély a rendszerváltás óta terítéken van. Ehhez képest eddig egyetlen ilyen pártnak egyetlenegyszer (a MIÉP-nek 1998-ban) sikerült bekerülnie a parlamentbe. Pedig vizsgálatok bizonyítják, „igény, az lenne rá”, mert a magyar lakosság tizedének szélsőjobbos a politikai attitűdje. A választási rendszer azonban gátat szab a radikális nyomulásnak.

Tüntető a Hősök terén. Potenciális választó
© MTI - Szigetváry Zsolt

– Na és bátyám, van-e itt a faluban antiszemitizmus? – kérdi az alapviccben az egyszeri szociológus. Mire a válasz: – Nincs. De igény, az lenne rá. Ez a többször átértelmezett vicc jutott eszünkbe Szabó Márk politológusnak a Kommentár című folyóiratban publikált cikke nyomán, amely a magyarországi jobboldali radikalizmus esélyeit vizsgálja.

A konzervatív szerző, aki a Fidesz netes hátországához sorolt Jobbklikk állandó bloggere, hosszan bíbelődik a szélsőjobboldal, illetve a radikális jobboldal fogalmi elkülönítésével. Ezt kísérelte meg a Kossuth Rádió Időt kérek című műsorában is.  Ezek szerint míg a radikális jobboldal kénytelen-kelletlen elfogadja a demokratikus intézményrendszert és a választási versengést, addig a szélsőjobb megmarad szubkultúrának. Míg az előbbit képes a fősodorbeli politika domesztikálni, így az „igazság pillanatában” elveti az erőszakot, addig az utóbbi az erőszak pártján marad. Míg a radikálisok képesek koherens programot alkotni, addig a szélsőjobbos csoportosulások megmaradnak „együgyűnek” (single-issue).

Szabó idézi Sabrina P. Ramet funkcionális elkülönítését is, amely öt csoportra – ultranacionalistákra, fasisztákra és kriptofasisztákra, klerikálisokra, ultrakonzervatívokra, illetve radikális populistákra – osztja a kelet-közép-európai jobbszéli szerveződéseket. A magyar szerző szerint azonban csak akkor alkalmazható e felosztás, ha a széljobbos pártok „relatíve tiszta ideológiai és politikai profilt” határoznak meg maguknak.

Ez a fajta „letisztultság” azonban véleményünk szerint túlzott elvárás olyan szerveződések esetében, amelyek ideológiáját elsősorban vezetőik becsvágya, illetve a politikai lehetőségek és esélyek azonosítása határozzák meg.

Nehezen tudunk mit kezdeni Szabónak azzal a törekvésével, hogy valamifajta újszerű, „posztmodern” jelenségként azonosítsa ezeket a szerveződéseket. Elemzése mereven követ valamiféle funkcionalitást, és nélkülözi a történeti szempontokat.

Szerzőnk az ezredforduló jobboldali radikalizmusához ajánl fogódzókat. Ilyen értelemben nem igazán fair, hogy a német nácik példájával szembesítjük elemzését. De megkerülhetetlennek tartjuk a kérdést: Hitler náci pártja vajon szélsőjobbosnak vagy jobboldali radikálisnak minősülne-e Szabó szempontjai szerint? Egyszer ennek, másszor annak? Az NSDAP éppen a parlamentáris versengést kihasználva jutott hatalomra, de domesztikálásáról szó se lehetett, a párt az erőszakot sohasem vetette el. A hangsúlyok állandóan változtak, de a lényeg – a hatalom olthatatlan és erőszakos akarása, az ellenségként azonosítottak „kiradírozása”, alvilági politikája – végig megmaradt. A taktikai megfontolások miatti hangsúlyváltásokat nem szerencsés típusjellemzőként azonosítani.

Szabó Márk úgy gondolja, hogy a „hagyományos” szélsőjobbos szubkultúra, illetve a „posztmodern” radikális jobboldali csapásirány „kölcsönösen kizárják egymást”, és nincs reális esélye annak, hogy a széljobb parlamenti erővé váljon Magyarországon. A sanszokat illetően, valószínű, igaza van, de ezt persze a jövő dönti majd el. Ám aligha az ideológiai „tisztázatlanságok” vagy a XX. századi reminiszcenciák akadályozzák meg majd a parlamentbe kerülését – mint ahogy Csurka MIÉP-jénél, Tudor Nagy-Románia Pártjánál vagy Slota Szlovák Nemzeti Pártjánál sem bizonyultak ballasztnak, sőt.

Amit Szabó tisztázatlanságnak tekint, más olvasatban értelmezhető előre kalkulált többszólamúságnak is. Egy politikai szerveződés, amely tömegtámogatást akar, szükségszerűen szólít meg más-más csoportokat, üzeneteit csomagban teríti. Van, amelyiknek leginkább Trianon revíziója a kedves, van, amelyiknek a cigányozás, és persze van a két választói halmaznak terjedelmes metszete is.

Tiszteletre méltó, ahogyan szerzőnk rendet kíván vágni a fogalmi tisztázatlanságok erdejében, de nagy igyekezetében elfeledkezik a lényegről, hogy a szélsőjobboldal által felkínált megoldások, bármennyire is reagálnak „létező problémákra” (nota bene, van-e olyan releváns politikai csoportosulás, amelynél nincs ez így?), nemcsak civilizáció- és emberellenesek, de végeredményben semmit sem oldanak meg.

Esélyleső, veszélyleső (Oldaltörés)

 

Intermezzo
Stumpf István politológus, az Orbán-kormány egykori kancelláriaminisztere feltűnően óvatosan fogalmazott egyik rádióinterjújában, amikor a ferencvárosi időközi választás eredményeit értékelte. Szerinte a Jobbik még „a nemzeti radikalizmus keretei között van, ettől még egy távolabbi rész a szélsőséges radikalizmus, amely számos ponton romboló és konfliktusos”. Nekünk viszont úgy tűnik, a Jobbik is éppen eléggé „romboló és konfliktusos”.

Szabó Márk cikkének ennél jóval értékesebb része, amikor a Jobbik Magyarországért Mozgalom jövőbeli esélyeit elemzi. Az európai parlamenti választásoknál ugyanis valószínűleg még nem, de egy esetleges Jobbik-siker esetén a 2010-es országgyűlési választásoknál valószínűleg már napirenden lesz majd a feltörekvő radikális jobboldali csoportosulás, illetve a Fidesz viszonya. Nemcsak azért, mert a szocialisták minden bizonnyal napirenden tartják majd, s mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a két ellenoldali párt közti határt összemossák, hanem mert előfordulhat – bár most egyáltalában nem látszik valószínűnek – olyan politikai képlet, hogy a Fidesznek szüksége lesz a Jobbik szavazóira, extrém esetben magára a Jobbikra. Ahogy most kinéz, leginkább nem is az abszolút többséghez, hanem – ami a Fidesz nagy célja – az alkotmánymódosításhoz szükséges kétharmadoshoz.

Szabó Márk sorra veszi a tényezőket, amelyek valószínűsítik, hogy a – MIÉP-hez képest megerősödött – Jobbik nem jut parlamenti képviselethez. A radikális jobboldal „sem szervezetileg, sem ideológiailag, sem szakpolitikai értelemben nem rendelkezik kidolgozott eszköz- és érvrendszerrel, ezen felül pedig […] személyes konfliktusok terhelik” – írja a szerző. Szabó ötödik okként a magyar választási rendszer sajátosságait, a magas (ötszázalékos) bekerülési küszöböt, illetve a jelentős országos szervezettségét megkövetelő jelölési rendszert azonosítja. Mi is legfőképpen ebben látjuk a széljobbos és általában minden alternatív (a két nagypárttól elkülönülő) politikai szervezkedés magyarországi kudarcának okát az országgyűlési választásokon.

Magyarországon egyéni jelöltekre és pártlistákra szavazunk. Bár elvileg elképzelhető olyan vegyes választási szisztéma, amelyben egyenlően érvényesülnek a listás, illetve az egyéni választókerületre alapuló választási szempontok, de a gyakorlatban mindegyik mixelt rendszer eltolódik az egyik vagy a másik irányba. Nálunk például az egyéni választókerületeknek – ahol a „győztes mindent visz” – fontosabb szerepük van, mint a listáknak. Ezt a politikai verseny szereplői meg – ami fő – a választók jó ideje észlelték, és a kisebb, önálló pólusként megjelenő pártokra, valamint képviselőjelöltjeikre azért sem adják szavazatukat, mert azt – jó okkal – elfecsérelt voksnak tekintik.

Ilyen értelemben minden politikai kezdeményezés, amely ma önállóan, „harmadik pólusként” akar megjelenni – legyen az liberális (SZDSZ), konzervatív (MDF), alternatív–zöld (LMP) vagy szélsőjobbos (Jobbik) – a választásokon, csak szabályt erősítő kivételként reménykedhet a sikerben. Csak ha a listás (arányos) megoldás felé tolódna el a magyar választási rendszer jellege, akkor lenne igazán esélyük más politikai alternatíváknak, a választó akkor ugyanis könnyebb szívvel szavazna szívéhez közelebb álló pártokra.

Érthető, ugyanakkor félrevezető tehát a kispártok igyekezete annak bizonygatására, hogy a politikai attitűdvizsgálatok igazolják például 10–20 százaléknyi potenciális liberális vagy konzervatív létét, meg hogy a környezetvédelemnek óriási tábora van hazánkban, és a szavazók már csalódtak a jelenlegi pártokban. Ahogy azt sem lehet egyelőre Jobbik-szavazatoknak megfeleltetni, hogy az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tavalyi vizsgálata szerint a magyar lakosság 11 százaléka tekinthető szélsőjobbosnak.

Választási rendszerünket születése óta bírálják. Ám más okok mellett meghatározó szerepe van abban, hogy a szélsőjobbnak alig van esélye parlamenti képviselethez jutni hazánkban. Nem állítjuk, hogy ez a lehető legjobban van így (szélsőséges pártok megjelenése a törvényhozásban nem feltétlenül jelenti a demokrácia végét), de ha azt akarjuk, hogy a jelenlegi helyzet ne változzék, akkor ne piszkáljunk a választási rendszerhez.

A mostani felállás mellett a Fidesznek nem kell attól tartania, hogy a Jobbikkal szembeni határozott hangvétel majd elidegeníti és Vona Gáborhoz kergeti potenciális választóit. A Fidesz köreiben rossz ómenként emlegetett osztrák példa valójában ellenpélda. Az osztrák radikális jobboldal két pártja ugyan valóban a szélsőségektől sarkosan elhatárolódó kereszténydemokratáktól vett el szavazatokat tavaly, de a konzervatívok ott kormánypártként mérettek meg. Ráadásul míg Ausztriában a kis pártok szavazatszerzését az arányos választási rendszer támogatja, addig nálunk nem.

(Kommentár, 2008/6)

Zádori Zsolt

Sorkövető Sorkövető

Valamit nagyon elszúrnak Pécsett

A hazai olimpia-, foci-Eb- és világkiállítás-rendezési tervek sorra buktak el. Sokan ezeket ma is fájlalják. Pedig elég a jóval kisebb szabású 2006-os Margit-szigeti úszó Európa-bajnokság blamázsközeli rendezését felidéznünk ahhoz, hogy kétségeink támadjanak a magyar istenadta szervezőkészsége felől. Az unió vállalt némi kockázatot, amikor Essen és Isztambul mellett elfogadta a magyar kormány által kiválasztott Pécs európai kulturális főváros (EKF) pályázatát. A bukás rizikója 2006 óta csak nagyobb lett.

Itthon

Időszámításunk kezdete: 1989, a rendszerváltás éve

Őrült rendszer volt a kommunizmus, amely vakbuzgó deviáns híveit is tébolydába zárta. Alig két éve, hogy megkerülhetetlen mérföldkőnek számít a rendszerváltás a magyar politikai retorikában. A Kelet és Nyugat közötti hídszerepre több nemzet is aspirál. De mire megy vele? Az István, a király 1983-ban nemcsak rockopera, de nemzeti szertartás is volt. Állítások egy új, színvonalas folyóiratban.

ISSN Sorkövető

Konzervatív intés Orbánéknak

A közhiedelemmel ellentétben a magyar társadalom nem velejéig reformellenes. A gyurcsányi reformdömping azonban, amely a késő Kádár-kori minta anakronisztikus folytatása, hiteltelenné tette a megújulási törekvéseket, amelyekre pedig nagy szükség van – állítja Bod Péter Ákos egykori jegybankelnök.

Sorkövető

Ön politikus. Akar róla beszélni?

Miért nem írnak memoárokat a magyar politikusok? Szemérmesség, írástudatlanság, a közönség érdeklődésének vagy a hagyománynak hiánya teszi-e, hogy hatalmon lévő vagy visszavonuló politikusaink elvétve ragadnak tollat, hogy emlékeiket, életük-tevékenységük személyes olvasatát a nagyérdeművel megosszák? Demszky Gábor felmenőinek XX. századi történetéről ír.

Sorkövető

Röhögjünk a politikusokon, jót teszünk velük

A fenségesség és a nevetés, a tisztelet és a röhögés összeér az igazságban, a vallásban – és a politikában – véli Balázs Zoltán politológus. Az udvari bolond a király mása, mélyebb énje, a hívő, az igazságkereső és a politikus közös jelképe, amit a nevetés tesz elevenné.

Sorkövető

Reneszánsz rogyásig 2008-ban

A reneszánsz éve kiállításai sok nyersanyagot tártak fel, de értelmezésükhöz nem adtak elég kulcsot. Újat biztosan nem, s régieket is csak elvétve – summázta megsemmisítő kritikáját Marosi Ernő művészettörténész a tavalyi év kulturális megaprojektjéről.

Sorkövető Sorkövető

Tizennégy mérges darázs 300 milliárdért. A mi Gripenünk

Rossz csillagzat alatt született a magyar Gripen-ügylet, ám a lehetőségekhez képest jó döntés született, amelyre a politika adta ugyan ki az ukázt, de az eredmény katonai szempontból is elfogadható. Ma korrupciós gyanú lengi körül az ügyletet, bizonyíték azonban egyelőre semmire sincs. Csak egyrészt–másrészt típusú állítások fogalmazhatók meg a magyar Gripen-projektről.

Itthon

Ki a kedvenc politológusa? Válasszon magának!

Tudós szerzők szerint a politológus éppúgy gyűjtőfogalom, mint az orvos, a jogász vagy a közgazdász. Akár ötféle szerepben is tündökölhet, vegyítheti, felcserélheti azokat, de csak akkor, ha a határok láthatóak maradnak. Függetlenség? Elfogulatlanság? Szakszerűség? Lényeglátás? A magyar szakma az öndefiníciójával küszködik.

Sorkövető Sorkövető

Orbánék radikális retorikájának élveboncolása

A kormányfő, mint balatonőszödi beszédéből kiderült, tudatosan hazudott, „lelepleződése után semmibe vette a kritikát, és cinikusan a választók arcába nevetett”. A jobboldali ellenzék rendkívüli állapot retorikája azonban csak erkölcsileg és politikailag érthető; több ponton hamis és tarthatatlan – véli Körösényi András politológus.

Sorkövető

Vádirat a Fidesz ellen Bokros ürügyén

Mihancsik Zsófia újságírót felháborítja a magyar értelmiség maszatolása és sumákolása, ennél csak két dolgot rühell jobban: a Fideszt és annak elnökét, Orbán Viktort. Azt javasolja, hogy az intelligencia felelős része indítson kampányt azért, hogy a „tisztességes emberi gondolkodás, beszéd és magatartás elismert érték legyen”. Nem úgy általában, hanem a ’fideszes normákkal’ szemben.

Sorkövető

A Fidesz és a kétkamarás parlament

Bár a hatályos pártprogramjában nem szerepel, jelek mutatnak arra, hogy a Fidesz átformálná az országnak a rendszerváltás idején kialakított közjogi berendezkedését. A jelek haloványak ugyan, és az alkotmánymódosításhoz szükséges többségre sincs túl nagy esély, érdemes mégis megvizsgálni, mi szól a kétkamarás parlament mellett, még inkább ellene. A változtatás nem ördögi, de szükségtelen, sőt káros.

Sorkövető

Mit szúr el az értelmiség a rendszerváltás óta?

Mi tehetett volna a rendszerváltás idején és utána a kelet-európai értelmiség? Milyen strukturális problémákkal kellene szembesíteni a társadalmat ma? Szalai Erzsébet szociológus szerint egy időre eltűnt, de mostanában újra születőben a rendszerkritikus értelmiség, és új utakat kínál. Ő bizakodik, míg mások kétkednek az entellektüelek élharcos szerepét illetően.

Sorkövető Sorkövető

A rendes magyar baloldali nem lehet jó keresztény?

„A magyar élet szempontjából” a 2006. október 23-iki brutális rendőri fellépés olyan volt, mint Amerikának és a Nyugatnak 2001. szeptember 11. – véli Balog Zoltán. A parlament emberi jogi bizottsága elnökének „transzcendens megbízója van”, de ettől – mint mondja – még nem lett gőgös.

Sorkövető

A zsebünk übereli politikai szimpátiánkat

Miért szavaztak a választók tömegesen a vizitdíj, a kórházi napidíj és a felsőoktatási tandíj ellen? A kormány figyelmeztetése, megbüntetése vagy pedig az új kiadásokkal szembeni ellenállás az elutasítás fő motívuma? Miért becsülték alá a szavazási hajlandóságot a közvélemény-kutatók?

Sorkövető

A Fidesz, Martonyi és a világ

A kormányzásra készülő Fidesznek kulcsfontosságú, hogy javítson nemzetközi megítélésén. A párt „formálódó” programjában még kevés jele van e felismerésnek, Martonyi János viszont megfogalmazta a teendőket. Álláspontja zene a nyugati füleknek. De a Nyugat- és modernizációpárti magyaroknak is.

Lezártak egy kifutópályát Ferihegyen, mert lerobbant egy görög repülőgép

Lezártak egy kifutópályát Ferihegyen, mert lerobbant egy görög repülőgép

Marabu Féknyúz: A nagy ugrás

Marabu Féknyúz: A nagy ugrás

Újraszámolják a szavazatokat Romániában, miután váratlanul győzött egy szélsőjobbos jelölt

Újraszámolják a szavazatokat Romániában, miután váratlanul győzött egy szélsőjobbos jelölt

Sztárparádé várható a Notre-Dame ünnepélyes megnyitóján

Sztárparádé várható a Notre-Dame ünnepélyes megnyitóján