Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el az influenszer-tüntetésre. ","shortLead":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el...","id":"20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d.jpg","index":0,"item":"27f236b0-9aa3-49ac-9d9e-94855b146064","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","timestamp":"2025. április. 18. 09:41","title":"Tóth Gabi: „Bennem keresitek a hibákat és nem foglalkoztok a valódi bűnösökkel”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","shortLead":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","id":"20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1.jpg","index":0,"item":"75356bed-9869-4e06-880b-aa98f5f17683","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","timestamp":"2025. április. 17. 08:08","title":"Drasztikus visszaesés: több mint egy évtizede alig esik hó Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","shortLead":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","id":"20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5.jpg","index":0,"item":"91269952-4614-4a8b-9fde-139f595d2cb9","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","timestamp":"2025. április. 17. 14:25","title":"Elrabolt egy férfi egy 10 éves kislányt, akivel a Robloxon ismerkedett meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a55e44e-e37f-4b8b-a2ba-b981973c09fe","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A lakásban élőknek sem kell feltétlenül lemondaniuk a kertészkedésről, az erkélyen is csodás környezetet teremthetünk virágok, fűszereket, gyümölcsök ültetésével és gondozásával. Adunk néhány tippet a választásokhoz.","shortLead":"A lakásban élőknek sem kell feltétlenül lemondaniuk a kertészkedésről, az erkélyen is csodás környezetet teremthetünk...","id":"20250417_erkely-kert-ultetes-termesztes-viragok-novenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a55e44e-e37f-4b8b-a2ba-b981973c09fe.jpg","index":0,"item":"02ccc130-a637-4e04-bce4-12aff85d5712","keywords":null,"link":"/elet/20250417_erkely-kert-ultetes-termesztes-viragok-novenyek","timestamp":"2025. április. 17. 05:31","title":"Varázsoljon kiskertet az erkélyből: ennyi mindent elültethet odakint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","shortLead":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","id":"20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9.jpg","index":0,"item":"32cd648e-d77c-4de1-98a8-4c1849635098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","timestamp":"2025. április. 17. 22:14","title":"A Nemzetközi Büntetőbíróság magyarázatot követel Magyarországtól, amiért nem tartóztatták le Netanjahut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az NMHH szerint a reggeli műsorban elhangzottak a cukorbetegséggel élők emberi méltóságát sértették.","shortLead":"Az NMHH szerint a reggeli műsorban elhangzottak a cukorbetegséggel élők emberi méltóságát sértették.","id":"20250417_Cukorbetegeket-serto-vicc-miatt-buntettek-meg-Balazsekat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99.jpg","index":0,"item":"3e921a77-097b-468e-8b57-582b9af80b4d","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Cukorbetegeket-serto-vicc-miatt-buntettek-meg-Balazsekat","timestamp":"2025. április. 17. 11:48","title":"Cukorbetegeket sértő poénkodás miatt büntették meg Balázsékat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) költségcsökkentő programja miatt története egyik legnagyobb válságába jutott a Forma-1. A rajongóknak mégsem kell a sorozat felbomlásától tartaniuk, ez ugyanis nem az első hasonló krízis a száguldó cirkusz életében.
Ismét többen a Forma-1 felbomlását vizionálják, miután több nagycsapat is jelezte: nem indul a 2010-es szezonban, ha az FIA áprilisban elfogadott, következő idényre vonatkozó szabályai érvényben maradnak. Ahogy beszámoltunk róla, másfél hete a Ferrari és a Renault is jelezte, hogy nem áll rajthoz jövőre, ha a szövetség ragaszkodik elképzeléseihez, korábban pedig már a Toyota és a Red Bull is tett hasonló kijelentéseket. Az élcsapatok leginkább a kettős szabályozás bevezetése ellen tiltakoznak, ha ugyanis valóban életbe lépne az FIA által tervezett választható költségvetési sapka, akkor a kisebb istállók olyan technológiai kedvezményeket kapnának, amelyek túlkompenzálhatnák pénzügyi hátrányukat, s így állandósulna a nagycsapatok jelenlegi szenvedése az F1-ben.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil-szövetség ellentéte nem új keletű: az istállókat tömörítő szervezetnek már korábban is voltak összecsapásai az FIA-val. Ezek közül a legsúlyosabb az 1970-es évekre, a manapság csak a Forma-1 teljhatalmú uraként emlegetett Bernie Ecclestone színrelépésének idejére tehető. Ecclestone, miután 1972-ben megvásárolta a Brabham istállót, több ízben is hangot adott a sorozat szervezetlensége miatti elégedetlenségének, két évvel később, 1974-ben pedig más istállótulajdonosokkal (Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrellel és Frank Williamsszel) közösen megalapította a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan létrejött szervezet 1975-ben jobb rendezést követelve szállt harcba az FIA-val, később pedig a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tett.
A csapatok és a szövetség akkori „csatája” bő öt évig tartott, s végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárta le a háborút: a FOCA megkapta a tévés közvetítési, illetve egyéb kereskedelmi jogokat. Bár az FIA és az istállók közötti ellentét ezzel elcsitult, a kereskedelmi jogok miatti vita korántsem ért véget, sőt, a 70-es évek végén kialakult konfliktus csak a 90-es években éleződött ki igazán. Igaz, ekkor már nem az FIA-val volt gondjuk a teameknek.
Az eddigi válságok oka: a kereskedelmi jogok
A Forma-1 eddigi talán legnagyobb válságát az alapozta meg, hogy az első Concorde szerződés lejárta után 1987-ben Ecclestone létrehozta a Forma-1 kereskedelmi jogai fölött rendelkező FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), s megállapodott az illetékesekkel a közvetítési jogdíjakból befolyó pénz elosztásáról: a bevételek 47 százalékát a csapatok, 30 százalékát az FIA kapta, a maradék 23 százalékot pedig Ecclestone Formula-1-es cégei között osztották szét.
Bernie Ecclestone: csak ő tudja, mit is akar valójában
Ebben az időben kezdett el rohamosan nőni a Forma-1 költségvetése, s épp ezért mind többen szerettek volna részesedni az egyre nagyobb üzletnek ígérkező száguldó cirkuszból. A kilencvenes évek közepén merült föl először, hogy változtatni kéne a jogdíjak elosztásának rendszerén, ám 1997-ben Ecclestone-nak még sikerült elfogadtatnia a harmadik Concorde szerződést a csapatokkal. Ekkor alapították meg a SLEC céget, amely száz évre megkapta a Forma-1-es versenyek közvetítési jogát. Az új Concorde szerződés értelmében a társaság bevételének 47 százaléka az istállókat, 50 százaléka pedig a SLEC mindenkori tulajdonosát (ekkor Bernie Ecclestone feleségét) illette, míg az FIA ekkor már csak 3 százalékot kapott.
Két évvel a SLEC megalapítását követően Bernie Ecclestone úgy gondolta, eladja a társaság egy részét: 1999-ben a német EM.TV 1,65 milliárd dollárt fizetett a közvetítési jogokat birtokló vállalat 50 százalékáért, továbbá Ecclestone-nak opciója volt arra, hogy további 25 százalékos részesedést adjon el 1 milliárd euróért, amit 2001 márciusában le is hívott. Az EM.TV azonban nem bírta Ecclestone tempóját, s hamarosan csődöt jelentett, a SLEC 75 százalékos pakettje pedig a szintén német Kirch médiabirodalom kezébe került 1,5 milliárd dollárért.
Az eddigi legnagyobb válság – konkurens viadal
A Kirch feltűnésével kezdődött el az Ecclestone fémjelezte időszak eddigi legnagyobb krízise. A helyzet már a német médiabirodalom színrelépése előtt sem volt túl fényes. A költségek gyors növekedésével csak a legjobb csapatok bevételei tudták tartani a lépést, a kisebb istállók egyre rosszabb pénzügyi helyzetbe kerültek. Az egykori tizennyolc csapatból hét szép lassan lemorzsolódott, s végül nagyrészt csak azok az istállók maradtak állva, melyek mögött kizárólagos tulajdonosként megjelentek a tőkeerős nemzetközi konszernek. Nem sokkal ezt követően kezdődött a Ferrari dominanciája, ami szintén nem tett jót a versenyszéria nézettségének, és így a csapatbevételek további csökkenésének irányába hatott.
Ilyen körülmények közt jelent meg a Kirch azzal, hogy Premiere nevű fizetős csatornáján fogja közvetíteni a Forma-1-es futamokat, ami a nézettség, s így a csapatok bevételének további csökkenéséhez vezetett volna. Az istállókban tulajdonosként jelenlévő autógyártóknál ekkor telt be a pohár: a Fiat, a Renault, a Mercedes, a Ford és a BMW ultimátumot küldött Ecclestone-nak. A beszédes nevű GPWC (Grand Prix World Championship) elnevezésű szervezetbe tömörülő gyártók új versenyszéria – egy ellen-Forma-1 – beindítását helyezték kilátásba 2008-tól, a Concorde szerződés lejártától.
Az egyre feszültebbé váló helyzetet a Kirch 2002 tavaszán bekövetkezett csődje sem oldotta meg: bár – a nézettség csökkenésén keresztül a szponzori bevételek eséséhez vezető – fizetős csatornán való közvetítés lekerült a napirendről, a Concorde szerződés módosítására a 2007-es lejáratig nem volt mód. A krízishelyzet végül a kontraktus újratárgyalásával megoldódott. Természetesen a legújabb Concorde szerződés ugyanúgy titkos, ahogy a korábbiak voltak, de amikor Ecclestone felismerte, hogy az autógyártók összefogása tényleges veszélyt jelenthet a sorozatra, minden bizonnyal engedett a nyomásnak, s így a csapatok feltehetőleg nagyobb hányadot kapnak a kereskedelmi jogokból befolyó összegből.
Ez az a megállapodás, amely bizakodásra ad okot a rajongóknak, hiszen valószínűsíthető, hogy ha a „teljhatalmú” Ecclestone felismerte a fenyegetést, amit a csapatok összefogása jelentetett, akkor az évek óta egyre kisebb befolyással bíró FIA-vezetés is enged majd az istállók nyomásának. Persze az is lehet, hogy épp a szövetség folyamatos háttérbeszorulása lesz az, ami elmélyíti a mostani krízist, hiszen Max Mosley, az FIA első embere érezhetően arra törekszik az elmúlt hónapokban, hogy kicsit megerősítse a szövetség pozícióit.
Az eddigi tapasztalatok alapján a gazdasági válság ellenére sem csökkennek 2009-ben a profi sportesemények pénzdíjai. A négyből három tenisz Grand Slam esetében emelkedett az elérhető jutalom összege, de több pénzt tehettek zsebre a napokban véget ért snooker-világbajnokság résztvevői, s többet kereshetnek a versenyeken a tavalyinál a golfozók is.
A spanyol klubok többsége technikailag már csődbe jutott, teljesen fizetésképtelen, s hasonló veszély fenyeget több angol csapatot, köztük a Manchester Unitedet, a Chelsea-t, vagy éppen az Arsenalt is. Bár attól nem kell tartani, hogy a legnagyobb egyesületek egyik napról a másikra lehúzzák a rolót, a hatalmas hitelállomány komoly gondot okozhat egyes kluboknak.
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
A válság ellenére nem csökkent egyelőre számottevően a legjobban kereső labdarúgók fizetése. Az elmúlt években a keresetek a vezető európai kluboknál rohamosan emelkedtek, így nem csoda, hogy az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) egyre gyakrabban veti fel a fizetési sapka bevezetésének lehetőségét.
Racionalizációs folyamatot indíthat meg a profi-sportban a pénzügyi válság. Egyes, az elmúlt években a pénzt nem ritkán két kézzel szóró sportvállalatok most arra kényszerülhetnek, hogy visszafogják kiadásaikat és ésszerű költséggazdálkodást folytassanak.