Adobe CS3: látványos újdonságok
A Premiere Pro és az After Effects körülbelül azt jelenti a videoszerkesztők...
A Premiere Pro és az After Effects körülbelül azt jelenti a videoszerkesztők világában, mint a Photoshop a képszerkesztésben.
Ennek megfelelően rengetegen használják e programokat a kis filmstúdióktól a televíziókon át az otthoni hobbi videósokig. A szoftverek CS3-as változata számos újdonsággal dicsekedhet, alakítottak rajtuk rendesen, s hasonlóan a többi új Adobe termékhez, itt is nagy hangsúlyt fektettek a szoftverek közötti együttműködésre, így az Adobe CS3 Production Premium csomag részei (Photoshop, Premiere Pro, After Effect, Soundbooth stb.) képesek tökéletesen összedolgozni.
Mielőtt azonban elmerülnénk a konkrét újdonságok sűrűjében, külön örömhírrel szeretnénk szolgálni a Macintosh felhasználóknak: a Premiere sok év után ismét visszatér Mac platformra (az utolsó a 6.5-ös volt, ami még működött). Az újításoknak köszönhetően akár komoly ellenfele is lehet az Apple népszerű Final Cut Studio 2 csomagjának.
Adobe Premiere Pro CS3
A felületét illetően a Premiere Pro nem változott sokat, gyakorlatilag ugyan azt kapjuk, amit eddig. A munkafelületet persze kénye-kedve szerint módosíthatja mindenki, ahogy neki kézre áll. A módosított elrendezést természetesen elmenthetjük, így ezt nem kell minden alkalommal eljátszani.
Az új verzió formátumismerete jelentősen bővült, a legnépszerűbb hagyományos formátumokon kívül megbirkózik még a HD anyagokkal is, beleértve a DV, digital betacam, HDV, DVCPRO HD, HDCAM stb. videókat is.
Szintén remek újítás a multicam szerkesztési lehetőség, amelynek köszönhetően több kameraállásból felvett anyagokkal is egyszerűen dolgozhatunk.
Ha feliratozásra kerül a sor, az integrációnak köszönhetően gyorsan elkészíthetjük az animált szövegeket az After Effectsben, de ha csak stáblistára, vagy valami egyszerűbb, beúszó szövegre vágyunk, a Premiere beépített feliratozó modulja is megteszi.
Az egyik leghasznosabb funkció talán mégis a Time Remapping eszköz, amelynek a segítségével lassíthatunk vagy gyorsíthatunk egy-egy jelenetet (például hozzáigazíthatjuk a képet a hanghoz). Ráadásul ezt nemcsak az Effectek ablakban érjük el, hanem közvetlenül az idősávon is játszadozhatunk a klip sebességével, akár keyframe-ek használatával együtt.
A Three-Way Hue Balance and Angle lehetőséget is szerettük a teszt alatt, szépen át lehetett variálni vele a filmek színeit, mellesleg nagyon emlékeztetett az FCS 2 Color alkalmazására (bár ott egy összefogott felületen talán egyszerűbb dolgozni, mint a Premiere Color Correction effektkészletét használva, de ez valószínűleg csak megszokás kérdése).
Még egy apróság, ami szintén a programok integrálódásának az eredménye, a Premiere és az After Effects projecteket ide-oda dobálhatjuk a két program között, ami nagyon kényelmes megoldás (igaz ehhez azért HD esetében már bivalyerős gép kell, ami egy stúdióban általában adott, otthon viszonylag ritka, így a hobbi usereknek marad a folyamatos renderelés, vagy esetleg nem kell rögtön HD anyagokban gondolkodni...).
Adobe Encore CS3
A csomag másik érdekessége az Adobe Encore új verziója, amely úgy tűnik, végre kinőtte gyermekbetegségeit és valóban használható DVD-szerkesztővé lépett elő. A tudásával eddig sem volt baj, de a használata azért nem volt egyszerű. Most sokat szelídült.
Lényeges újítás, hogy immár Blu-ray formátumba is exportálhatjuk a kész anyagot, mi több, a hagyományos DVD mellett Flash projecteket is képes létrehozni.
Integrációból ide is jutott, a Premiere-ből egyetlen mozdulattal elküldhetjük a vágott anyagot az Encore-ba, fejezet jelölésekkel együtt! Vagy kiemelhetjük például, hogy a Photoshopban is elkészíthetjük a menüt és a gombokat, az Encore pedig bekebelezi és használja a PSD fájlt.
Természetesen több audiosávot, feliratot is elhelyezhetünk az interaktív menüvel ellátott DVD-nken, a lehetőségeknek csak a fantáziánk szab határt.
A határidők betartását elősegítendő, az Encore-ban akkor is dolgozhatunk, ha éppen konvertálja a felhasználandó anyagokat a számára megfelelő (H.265 vagy MPEG-2) formátumba. A hibák elkerülését pedig automatikus bitráta- és linkellenőrzés könnyíti meg.
Szóval nem igazán van okunk panaszra, tökéletesen használható DVDszerkesztővel szolgált az Adobe.
Adobe After Effects
Miként lesz a stúdióban felvett felvételeken pillanatok alatt hóesés, eső vagy kavargó köd? Igen, az After Effects éppen erre jó, s még megannyi dologra, ami az animációk és effektek készítése kapcsán eszünkbe juthat.
Az újdonságok közül talán a Shape Layers az egyik legfontosabb, a használatával hódolhatunk a manapság divatos, modern látványvilágnak. Immár nem kell ehhez segítségül hívnunk az Illustratort sem, az AE saját vektorgrafikus eszközöket kapott, amelyek egyébként a megszólalásig egyeznek az Illustratorban megszokottakkal.
A másik lényegi újdonság a Puppet tool, amelynek a segítségével bármilyen 2D grafikai elemet (képet, vektoros objektumot) mozgásba tudunk lendíteni. Elegyítve a keyframe-ek használatával, egészen látványos produktumokat készíthetünk vele.
Természetesen az After Effects is teljesen integrálódik mindennel, beleértve a Photoshopot is, amelynek rétegeffektjeit (árnyék, ragyogás stb.) itt is módosíthatjuk, ha behívunk egy PSD fájlt. Ráadásul az új PSD fájlok már videorétegeket is tartalmazhatnak, s ennek többek között éppen az After Effects esetében van értelme, hiszen így a komplett grafikát és videót hasznosíthatjuk az effektezéskor.
Hasonlóan a Final Cut Studio Motion 2-höz, az AE CS3 is képes térben mozgatni rétegeit, így akár 3D-s hatásokat is készíthetünk, térben és időben mozgatva projektünk elemeit. Ez a szövegekre is vonatkozik: rengeteg előre definiált mozgássablont kapunk a szövegek térbeli animálásához.
Mielőtt elfelejtkeznénk róla, van egy Brainstorm funkció is, amelyet leginkább arra használhatunk, hogy több réteg, több jellemzőjét egyszerre változtassuk meg, véletlenszerűen. Ha éppen ötlethiányban szenvedünk, vagy gyors, de látványos eredményre vágyunk, jól jöhet (de amúgy is nagyon kényelmes megoldás).
A csoportmunka megkönnyítése végett a készülő klipekhez megjegyzéseket fűzhetünk a Clip Notes használatával, amelyik tulajdonképpen egy PDF fájlt hoz létre, és ebben menti el jegyzeteinket.
A Flash integráció teljesen elhatalmasodott az Adobe-n, így természetesen mindent exportálhatunk Flashbe is.
Egyébként ha már az exportnál tartunk, az elkészült műveket - ez vonatozik a Premiere-ben vágott anyagokra is - nemcsak mobilokra és PDA-kra, hanem akár PSP-re és Apple iPodra optimalizálva is publikálhatjuk.
Soundbooth CS3
A Soundbooth egy faramuci jószág: nem zeneszerkesztő, de mégis készíthetünk vele aláfestő zenét interaktív bemutatóinkhoz vagy filmjeinkhez, és nem tud annyit, mint egy vérbeli hangszerkesztő (mondjuk a Sony SoundForge), de mégis bőven elegendő, amit tud, ha hangfájlok retusálásával, tuningolásával, vágásával szeretnénk foglalatoskodni.
Az Adobe szerint a Soundbooth egy feladatorienált hangszerkesztő, ennek megfelelően minden effektet külön feladatként kezel, bármikor, bármelyiket módosíthatjuk, törölhetjük.
A zajszűrés gyakorlatilag gyerekjáték a programmal, mint ahogy vágni sem ördöngösség.
Gyors, könnyen használható, könnyű megszeretni, dacára annak, hogy ez a „tudja is meg nem is” gondolat folyamatosan ott motoszkál az ember fejében, miközben használja.
A zeneszerkesztési képesség például nem olyan, mint a Cubase vagy Logic esetében: itt ugyanis nincsen lehetőség sávokra helyezni loopokat, és azután rájátszani vagy MIDI-vel színesíteni.
A Soundbooth egy halom díjmentesen használható dallal érkezik, mégpedig profiktól (tényleg nagyon jók, minden stílusban).
Nem hangszerelhetjük át őket, viszont azt megadhatjuk, hogy milyen hosszú dalra van szükségünk, és változtathatjuk a dal „telítettségét” is, hét fokozatban, keyframeszerűen megadva, hogy hol, hány szólamra van szükségünk. Választhatunk, kell-e intro és outro a dal elejére és/vagy végére, s ezután a Soundbooth már össze is állítja a kiválasztott dalból a nekünk megfelelő paraméterekkel rendelkező változatot. Ennél gyorsabban beszerezni egy videóhoz testre szabott zenei aláfestést, gyakorlatilag képtelenség.
A Soundbooth Scores gyűjteményhez az Adobe Bridge CS3-on keresztül férhetünk hozzá, ahol bele is hallgathatunk a dalokba. A Bridge egyébként valószínűleg kedvelt játéktér lesz minden CS3 felhasználónál, hiszen itt minden alkalmazáshoz találunk extrákat (sablonok, képek, oktató anyagok stb.).
OnLocation CS3
Az OnLocation nagyszerű eszköz a film- és tévéstúdiók számára, különösen ha dokumentumfilmekkel vagy hírekkel foglalkoznak. Segít összefogni a beérkezett anyagokat, segít a DV és HDV videók merevlemezre mentésében, a kamera kalibrálásában, vagyis nagyon hasznos alkalmazás. A Maces felhasználók számára az egyetlen negatívuma, hogy ez az egyetlen olyan program a csomagban, ami csak Windowsra jött ki, így ők maximum egy Boot Camp (vagy esetleg Parallels) segítségével használhatják.
A Windows-felhasználókat ez nem fogja izgatni, meg hát az OnLocation amúgy sem a hobbi közönségnek szól, a profik pedig oldják meg...
Még egy Maces vonatkozású megjegyzés: nehéz megjósolni, hogy a Premiere Pro visszatérése Mac platformra mennyiben fogja befolyásolni az Apple Final Cut Studiójának terjedését. Az nem valószínű, hogy a most FCS-t használó stúdiók hirtelen felindulásból váltanának, az újonnan indulók azonban jó alternatívát kapnak az Adobe Production Suite CS3 alkalmazásainak képében (a csomagnak része még az Adobe Flash Pro, az Adobe Photoshop és az Adobe Illustrator is).
Mindent egybevetve, nagyon hatékony és jól használható szoftvereket csomagoltak ezúttal a dobozba az Adobe-nál, s a CS3 alkalmazások közötti tökéletes összhang és összedolgozás kifejezetten kényelmessé teszi a használatukat.
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
FCS2: Dobozolt Hollywood
E szoftvercsomag Emmy-díjas elődjét használták sok hollywoodi szuperprodukció...