Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","shortLead":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","id":"20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4.jpg","index":0,"item":"0d7c2caa-fc07-442d-b919-915c235c763d","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","timestamp":"2025. április. 09. 19:50","title":"Biztonsági papírra nyomtatják a kormány szavazólapjait Ukrajna EU-csatlakozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban olyan szimulációt készítettek, amelyből következtetni lehet a mértékükre. ","shortLead":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban...","id":"20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf.jpg","index":0,"item":"e3b72cd5-4208-4983-8807-d958d85fee11","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","timestamp":"2025. április. 08. 17:53","title":"Újabb titkokat tártak fel a Titanic végzetéről, azt is, hogyan működhetett egészen végig a világítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c984eda-f151-4846-93e5-f8fff55a8d33","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nobel-díjas fizikust „mélységesen zavarja”, hogy az intézmény nem emelt szólt Oroszország Ukrajnával szembeni agressziója ellen. ","shortLead":"A Nobel-díjas fizikust „mélységesen zavarja”, hogy az intézmény nem emelt szólt Oroszország Ukrajnával szembeni...","id":"20250409_krausz-ferenc-orosz-tudomanyos-akademia-kilepes-agresszio-ukrajna-lelkiismereti-okok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c984eda-f151-4846-93e5-f8fff55a8d33.jpg","index":0,"item":"fdfa29f6-6b1d-40fd-be2a-485d0ee0ffe3","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_krausz-ferenc-orosz-tudomanyos-akademia-kilepes-agresszio-ukrajna-lelkiismereti-okok","timestamp":"2025. április. 09. 12:31","title":"Krausz Ferenc lelkiismereti okokból megszünteti tagságát az Orosz Tudományos Akadémián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6451138d-890a-49ec-b538-18a05341d0d9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ország fővárosában, Santo Domingóban történt balesetben egy tartományi kormányzó, egy korábban első osztályban játszó profi baseballjátékos és egy népszerű énekes is életét vesztette.","shortLead":"Az ország fővárosában, Santo Domingóban történt balesetben egy tartományi kormányzó, egy korábban első osztályban...","id":"20250409_dominika-diszkobaleset-halottak-enekes-politikus-baseball-jatekos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6451138d-890a-49ec-b538-18a05341d0d9.jpg","index":0,"item":"7799d81a-266a-4809-825b-f83ff3da91ea","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_dominika-diszkobaleset-halottak-enekes-politikus-baseball-jatekos","timestamp":"2025. április. 09. 07:21","title":"Legalább 98-an meghaltak, amikor beomlott egy szórakozóhely teteje Dominikában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Izgalmas új funkciót tesztel az Instagram: kódokkal lehet zárolni a Reels videókat, de jó hír, hogy lesz segítség.","shortLead":"Izgalmas új funkciót tesztel az Instagram: kódokkal lehet zárolni a Reels videókat, de jó hír, hogy lesz segítség.","id":"20250410_meta-instagram-reels-videok-titkos-kodok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"70843fa3-e3a5-4e3e-9be9-a29d855e4e91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_meta-instagram-reels-videok-titkos-kodok","timestamp":"2025. április. 10. 09:03","title":"Titkos kódok jönnek az Instagramra, csak ezekkel lehet majd megnézni bizonyos videókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. április. 09. 07:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f67bb609-a571-4635-a26b-efbec4ad1be2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezt később a rendőrség is elismerte, és nem indítottak eljárást hivatalos személy elleni erőszak miatt.","shortLead":"Ezt később a rendőrség is elismerte, és nem indítottak eljárást hivatalos személy elleni erőszak miatt.","id":"20250410_video-szabadsag-hid-elvezetett-tunteto-utes-mobiltelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f67bb609-a571-4635-a26b-efbec4ad1be2.jpg","index":0,"item":"d63e0053-4087-480d-bf8d-dc03d80ebe69","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_video-szabadsag-hid-elvezetett-tunteto-utes-mobiltelefon","timestamp":"2025. április. 10. 13:15","title":"Azt állította a rendőr, hogy egy fiatal tüntető arcon ütötte a telefonjával, de az előkerült videón is látszik, hogy véletlenül történhetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4563d0-50bb-4d3c-b857-f5e7c280427a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ismét demonstrációt tartott Hadházy Ákos, független országgyűlési képviselő az Erzsébet hídon. Eredetileg 24 órásra tervezte a blokádot, de a Kúria ezt a dugóra hivatkozva nem engedélyezte, így a tervek szerint hajnali négyig tüntettek a legkitartóbbakkal a gyülekezési törvény szigorítása ellen és a Pride mellett, bár a beszédek után sokan hazaszállingóztak. Néhány sikertelen hídfoglalási kísérlet után újra az Erzsébet hídon próbálják átvészelni a hideget. A HVG 23:00-kor lezárta élő közvetítését. ","shortLead":"Ismét demonstrációt tartott Hadházy Ákos, független országgyűlési képviselő az Erzsébet hídon. Eredetileg 24 órásra...","id":"20250408_Elkezdodott-a-tuntetes-az-Erzsebet-hidon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4563d0-50bb-4d3c-b857-f5e7c280427a.jpg","index":0,"item":"0bbc6199-67cd-4719-90a6-0403dc305ef4","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_Elkezdodott-a-tuntetes-az-Erzsebet-hidon-ebx","timestamp":"2025. április. 08. 17:10","title":"Néhány kósza hídfoglalási kísérlet után visszatértek az Erzsébet hídra a tüntetők, Hadházy jövő hétre újabb tüntetést jelentett be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eltelt nyolc hónap a Vista megjelenése óta, így a hardvergyártóknak...
Eltelt nyolc hónap a Vista megjelenése óta, így a hardvergyártóknak és a játékprogram-készítőknek is volt némi idejük arra, hogy alkalmazkodjanak valamennyire a Vistához (és a DX10-hez), a Microsoftnak pedig arra, hogy kijavítsa a Vista (és a DX10) megjelenése óta felszínre került hibákat. Emlékezhetünk rá, hogy kezdetben voltak nehézségek, amelyek egyrészt az nVidia és az ATI gyermekbetegségekkel küszködő meghajtóprogramjainak a számlájára volt írható, de legalább ennyire a Vista hardver/szoftver layerét is okolhatjuk a kezdeti inkompatibilitási, minőségi és sebességbeli problémák miatt. Ami a Vistát illeti, a legfontosabb javítások nyár végén érkeztek meg, a KB938979-es és KB938194-es patchek személyében, de ekkortájt már a GPU-gyártók meghajtóprogramjai is kellően stabilnak bizonyultak ahhoz, hogy ne csak a bátrabbak kezdhessék el a játékokkal való kísérletezgetést. A driverek sebességbeli optimalizációja ezután kezdődött el, s azóta is folyamatos.
Vista és a DX9-es játékok A Window 98 és a Windows XP közötti váltásnál rengeteg olyan játékot találhattunk, amelyek az XP alatt nemhogy lassabban, de egyáltalán nem futottak. Sokan azt várták, hogy ez a jelenség az XP és a Vista közötti váltásnál is megismétlődik majd, a valóságban azonban alaptalannak bizonyultak ezek a félelmek. Legalábbis, ha a fenti patcheket telepítjük és friss videokártya meghajtóprogramokat használunk, nem kell félnünk attól, hogy a korábbi, jól megszokott játékaink nem indulnak majd el, vagy hogy lassan futnak majd. Egy átlagos konfiguráción mérve a különbség 5% alatti (ez néhány fps), amit a legtöbb esetben egyáltalán nem is lehet észrevenni. Ennél sokkal érdekesebb, hogy a különbségek nem minden esetben az XP javára döntenek. Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a Vista erőforrás-kezelése, ezen belül is elsősorban a több processzor(mag) kezelése kiforrottabb, mint amilyen az XP esetében volt, s ez a többprocesszoros üzemmódot támogató játékok esetében már a Vista felé billentheti a mérleg nyelvét. Ahhoz persze, hogy a Vista alatt a játékok megfelelően fussanak, egy gyors alapgépre is szükségünk, van, amely az operációs rendszer igényeinek bőven megfelel. Ha ugyanis a gép már a Vista alatt is megrokkan, a játékoktól sem várhatunk túl sok jót. Ajánlott kétmagos (vagy négymagos) processzort használni, a 2 GB RAM pedig egyenesen kötelező.
Mit tud a DX10? A DX10 API-t teljesen újraírták a programozók, hogy egy stabilabb, gyorsabb és rugalmasabb felület születhessen meg. A változtatások célja alapvetően nem újabb effektek beépítése volt, hanem a 9-es verzióban lévő szűk keresztmetszetek kiiktatása, s ezzel a hatékonyság növelése, amelynek eredményeképpen végső soron a kép összetettsége és/vagy minősége növelhető. A DirectX 10-be a Shader Model 4.0-s változata került. Míg a korábbi verziókban a pixel és vertex shaderek (a képpontok illetve a speciális effektek kiszámolásáért felelős egységek) különböztek, a DX10-ben a Unified Shader Model mindkettő feladatával (plusz a DX10-ben megjelent geometriai számításokkal is) megbirkózik. Ennek a felépítésnek a legfontosabb előnye, hogy a GPU erőforrásait dinamikusan oszthatjuk szét, attól függően, hogy az adott szituáció (amely akár játék közben is változhat) több pixel vagy több vertex számítást igényel-e, s így végső soron az eddiginél összetettebb és/vagy jobb minőségű grafikát állíthatunk elő.
Nem valódi a kép, de 1-2 éven belül a DX9 és DX10 között ekkora különbség is lehet
DirectX 10 kompatibilis videovezérlővel elsőként az nVidia rukkolt ki, mégpedig a 8800-as sorozattal, de természetesen azóta már az ATI is piacra dobta saját kártyáit. Ha a pénz nem akadály, a legnagyobb teljesítményt az nVidia GeForce 8800 GTX vagy Ultra kártyák adják, de a felsőkategóriába tartozik a 8800 GT, az ATI részéről pedig a HD 2900 Pro is. Szerényebb teljesítményt nyújtanak, de sokkal kedvezőbb áron az nVidia termékpalettájáról a 8600GT, illetve az ATI HD 2600 GPU-kat tartalmazó videovezérlők.
Hamarosan itt az újabb verzió A korábbi verziók esetében is bevett gyakorlat alapján a DX10-hez is hamarosan érkezik az első frissítés. Ez azért lehet kicsit meglepő, mert míg a korábbi platformoknál az „alapverziónak” is volt ideje elterjedni, a DX10 frissítése úgy fog megtörténni, hogy azt valójában még szinte senki sem használja. A DX10.1 a tervek szerint 2008 januárjában jelenik majd meg, a Windows Vista első javítócsomagjával (Service Pack 1) együtt. A fontosabb változások: Shader model 4.1 támogatás, új utasítások támogatása, valamint a korábbinál is nagyobb rugalmasság a képkezelésben. Azárt ne ijedjünk meg, ez nem jelenti azt, hogy a most megvásárolt DX10-es kártyát máris lecserélhetjük: a DX10.1 visszafelé tökéletesen kompatibilis lesz. Azt, hogy a mostani GPU-k is futattják-e majd a DX10.1-es kódokat (nyilván lassabban, mintha kimondottan a 10.1-es verzióhoz készített grafikus processzort használnák), egyelőre még nem tudni biztosan.
Az egyik legjobban várt játék, a Gear of War sem nyújt igazán jobb látványt DX10-zel
Hiányoznak a DirectX 10-es játékok Ahhoz, hogy a játékélmény valóban nőhessen, nemcsak Vistára és DX10-es GPU-ra van szükségünk, hanem egy olyan játékra is, amelyik kihasználja az interfész előnyeit. Ilyenből egyelőre nagyon kevés van: Flight Simulator X - Acceleration, Crysis, Gears of War, World In Conflict, Alan Wake, Unreal Tournament 3, Hellgate – London, Age Of Conan, Company Of Heroes, Bioshock, Call of Juarez, Lost Planet – Extreme Condition, Call of Duty 4 szerepelnek a már kapható, illetve hamarosan megjelenő játékok listáján. A következő évben bizonyosan javulni fog a helyzet, több tucat program megjelenésével.
Ezek a játékok DX9-es és DX10-es motorral is rendelkeznek, s Vista alatt kiválasztható, hogy melyik API-t szeretnénk használni. Egyelőre érdemes a DX9-es motor mellett maradni, ez 10-30%-kal gyorsabb, azonos minőségi beállításokkal. A DX10 mellett egyelőre csak az szólhat, hogy az Ultra High minőségi beállítás – több játéknál is –alapesetben csak DX10-es rendszerben választható ki, azonban egy egyszerű Registry bejegyzés módosításával ezt az opciót DX9 alatt is előcsalogathatjuk. Összességében a DX10 semmiképpen sem vakvágány, de mindenképpen várnunk kell még 1-2 évet, amíg elterjed; a DX10.1, az újabb és erősebb hardverek és persze a kimondottan DX10-hez készített játékok idővel megadják majd a szükséges löketet. Ha pedig valaki DX9-es kártyát használ, s fejlesztés nélkül akar Vistára váltani, nyugodtan megteheti; a DX9-es játékok túlnyomó többsége minden gond nélkül elindul az új operációs rendszer alatt is, sőt, két- vagy négymagos CPU-val és többprocesszoros üzemmódot használó játékoknál még minimális sebességnövekedésre is számítatunk.