Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi a költségeket, de az elegendő adományok miatt Törley Katalin arra kéri, hogy a pénzzel a Tanítanék Mozgalmat támogassa.","shortLead":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi...","id":"20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a.jpg","index":0,"item":"de9c1b2a-bde6-478f-a36c-c8395ef156ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","timestamp":"2025. június. 01. 09:13","title":"24 órán belül összejött adományokból a kirúgott kölcseys tanárok perköltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3faca8ea-fd8a-44ba-8919-dc4c3565c85c","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A technológia az egyetlen reményünk az éghajlat megmentésére, mert úgy tűnik, az emberek nem akarják visszafogni a fogyasztásukat – mondja Bart István klímapolitikai szakértő, akinek Napozószékek a Titanicon címmel jelent meg kötete a klímaváltozásról.","shortLead":"A technológia az egyetlen reményünk az éghajlat megmentésére, mert úgy tűnik, az emberek nem akarják visszafogni...","id":"20250601_hvg-bart-istvan-klimapolitika-klimavaltozas-kina-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3faca8ea-fd8a-44ba-8919-dc4c3565c85c.jpg","index":0,"item":"533830ef-09dd-4446-958c-567acc3d76c0","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-bart-istvan-klimapolitika-klimavaltozas-kina-interju","timestamp":"2025. június. 01. 08:30","title":"„A magyar kormány klímapolitikájára erős kettest adnék. A bukástól a napenergia felhasználása mentette meg”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37","c_author":"Kovács Bálint","category":"elet","description":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható a színházaktól: mindenféle shakespeare-i metafora nélkül arról szól, milyen lesz az ország hat év múlva, ha akkor még mindig Orbán Viktor és a Fidesz lesz hatalmon.","shortLead":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható...","id":"20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37.jpg","index":0,"item":"012d8060-c575-4be4-903a-c5a18a9cc6a5","keywords":null,"link":"/elet/20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 01. 20:00","title":"„Nem kellett volna annyi színdarabot csinálni a Viktorról!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán kutatók. A kísérlettel alátámasztott eredményeik ígéretes lehetőségeket nyithatnak meg.","shortLead":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán...","id":"20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1.jpg","index":0,"item":"242154e8-4765-4772-a061-3915ddf5a357","keywords":null,"link":"/360/20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","timestamp":"2025. június. 02. 16:00","title":"Egyszerű hanghullámokkal ki- és bekapcsolhatók lehetnek gének, ez akár a fogyásban is segíthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58e9b14d-c1ce-4d86-888b-8706238debf8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Július 10-12. között lesz Szlovákia legnagyobb fesztiválja, reméljük most a természet is kegyes lesz a bulizókhoz.","shortLead":"Július 10-12. között lesz Szlovákia legnagyobb fesztiválja, reméljük most a természet is kegyes lesz a bulizókhoz.","id":"20250601_Iggy-Pop-Queens-Of-The-Stone-Age-Fontaines-DC-iden-is-erdemes-a-Pohodat-valasztani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58e9b14d-c1ce-4d86-888b-8706238debf8.jpg","index":0,"item":"76d9a5b2-7ca0-4f65-b10c-1104192fd24a","keywords":null,"link":"/kultura/20250601_Iggy-Pop-Queens-Of-The-Stone-Age-Fontaines-DC-iden-is-erdemes-a-Pohodat-valasztani","timestamp":"2025. június. 01. 11:36","title":"Iggy Pop, Queens Of The Stone Age, Fontaines DC – idén is érdemes a Pohodát választani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdc1bc50-caa2-47d4-ad6a-2ce688293d94","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Amikor az embernek van egy jó ötlete, miből alapíthatná meg a saját cégét, könnyen ijedhet meg a sok hivatalos tennivalótól. Nekik segítünk eligazodni a bürokrácia, az adózás és a munkatársakkal kapcsolatos ügyintézés útvesztőiben.","shortLead":"Amikor az embernek van egy jó ötlete, miből alapíthatná meg a saját cégét, könnyen ijedhet meg a sok hivatalos...","id":"20250602_kasszakulcs-vallalkozas-inditas-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdc1bc50-caa2-47d4-ad6a-2ce688293d94.jpg","index":0,"item":"ffc7af30-03ac-4f2f-9311-8dfbaf9e8f25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_kasszakulcs-vallalkozas-inditas-podcast","timestamp":"2025. június. 02. 05:50","title":"Hogyan indítsak vállalkozást? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75786e2f-c994-4fa4-bf3d-6144f44edc02","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd? Csak a szégyenért?","shortLead":"Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért...","id":"20250601_Tota-W-Arpad-Allitsatok-meg-a-Fideszt-Gulyas-Gergo-ki-akar-szallni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75786e2f-c994-4fa4-bf3d-6144f44edc02.jpg","index":0,"item":"be69f276-7003-4a7d-b56a-8ac091e4b48c","keywords":null,"link":"/360/20250601_Tota-W-Arpad-Allitsatok-meg-a-Fideszt-Gulyas-Gergo-ki-akar-szallni","timestamp":"2025. június. 01. 09:39","title":"Tóta W. Árpád: Állítsátok meg a Fideszt, Gulyás Gergő ki akar szállni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31ab958b-8dc2-41cf-9282-e923ca14e8fc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Néhány héttel ezelőtt hatalmas áramszünet bénította meg az életet Spanyolországban és Portugáliában, több millióan maradtak áram nélkül. Litkai Gergely mint a Duma Aktuál túlélőfelelőse készített egy útmutatót arról, mi a teendő ilyen esetben, hogyan lehet felkészülni. Nincs internet? Sebaj, ez nem jelent gondot, ha megtanuljuk kedvenc sorozatunk részeit kívülről. És mi legyen benne a 72 órára elég vészhelyzeti csomagban? Egy hűséges magánhadsereg biztosan nem jelenthet gondot. De talán ami a legfontosabb kérdés, hogyan vennék észre Magyarországon, hogy áramszünet van? ","shortLead":"Néhány héttel ezelőtt hatalmas áramszünet bénította meg az életet Spanyolországban és Portugáliában, több millióan...","id":"20250602_duma-aktual-iberia-aramszunet-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31ab958b-8dc2-41cf-9282-e923ca14e8fc.jpg","index":0,"item":"80c034aa-ae7c-4d82-bc78-88555de77e19","keywords":null,"link":"/360/20250602_duma-aktual-iberia-aramszunet-video","timestamp":"2025. június. 02. 17:30","title":"Nem kell rettegni az áramapokalipszistől, itt vannak a túlélőtippek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közösségi hálózatok már jópár éve alakítják át az internetfelhasználók keresési, médiafogyasztási és információkezelési szokásait. A vállalatok azonban még csak ismerkednek az új trendekkel és szokásokkal. Az idei év minden bizonnyal a céges közösségi hálózatok kiépítésével és hatékonyságának felmérésével fog telni. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan tudja segíteni a dolgozókat a vállalati szociális szoftverfelhasználás.
Schick: "az új generáció már a munkahelyén is keresi majd a közösségi szoftverek előnyeit"
A HVG Háló című mellékletében korábban megjelent cikkben leírtak szerint a web 2.0-át felhasználói paradigmaként lehet meghatározni, amelynek egyik ismertetőjele a szociális hálózatok intenzív kihasználása s a navigációt megkönnyítő kulcsszavak, az úgynevezett címkék használata. Ez utóbbiak segítségével a felhasználók témája szerint megjelölhetnek egy-egy szócikket vagy fényképet, megkönnyítve a hasonló témák után kutató internetezők életét: nekik már könnyebb lesz megtalálni az információt. Ezt folkszonómiának, népi rendszerezésnek nevezik, mivel a címkék kiosztása és ezzel a rendszerezés nem előzetesen lefektetett szabályokat követ, hanem a felhasználókra van bízva.
Mit is jelent azonban egy vállalat életében a korábban bevett gyakorlatok – dokumentumok e-mailben történő küldözgetése, videokonferenciák, személyes találkozók, hangpostaüzenetek stb. – helyett a közösségi szoftverek bevezetése? Elsőre úgy tűnhet, a szabadelvű, emberközpontú megoldások diffúzzá és áttekinthetetlenné teszik az üzleti folyamatokat. A valóság azonban éppen ennek az ellenkezőjét mutatja.
„Egyikünk birtokában sincs annyi tudás, mint mindannyiunkéban együtt” – fejtette ki az IBM január végén a floridai Orlandóban megrendezett Lotusphere 2008 nevű rendezvényén Carol Jones az együttműködésről, innovációról és a munkaerő változásairól tartott előadása során. „A szociális szoftverek használatával a közösség együttes tudásanyagához férhetünk hozzá, az olyan megoldások, mint az úgynevezett címkefelhők pedig első pillantásra láthatóvá teszik a lényeges információkat.”
Emellett a munkatársak együttműködésének elősegítése is kézzelfogható előnyökkel járhat egy nagyvállalat számára. A globális munkaerő koordinálására – különös tekintettel a különböző országokban, földrészeken együtt dolgozó munkacsoportokra – ideális megoldást jelenthetnek a közösségi szoftverekben rejlő lehetőségek.
A Lotusphere-en bemutatták a népszerű közösségi oldalakra – Facebook, iWiw – emlékeztető vállalati megoldás hozadékait is. A vállalat dolgozói saját profiljukat létrehozva megjelölhetik saját szakterületüket, közvetlen munkatársaikat, kompetenciáikat, illetve azokat a projekteket, amelyeken korábban dolgoztak. Ha a későbbiekben szükségük van egy másik területen tevékenykedő kollégára, saját szociális hálózatukon elindulva megtalálhatják a megfelelő embert – az ismerősök visszajelzéseiből pedig leszűrhetik, hogy milyen személyiségű, illetve milyen képzettségű kollégával lesz dolguk –, illetve ugyanígy őket is megtalálhatják a saját maguk által megadott adatok, fotók és címkék segítségével.
„A közösségi szofterek használata megkönnyíti a decentralizált innovációt” – fejtette ki Mitch Cohen, a Colgate-Palmolive ügyvezetője a Lotusphere meghívott vendégeként tartott előadásában. Az IBM által megkérdezett 765 cégvezető egyetértett a konszern első emberével, mivel mindegyikük a kollaboráció hatékonyságának növelését jelölte meg cége legfontosabb prioritásaként.
„Napjaink munkaerőpiacán az alkalmazottak 60-70 százaléka dolgozik fizikailag más helyen, mint a főnöke” – fejtette ki Jeff Schick, az IBM közösségi szoftver csoportjának alelnöke. „Az ebből fakadó kihívásoknak pedig a közösségi szoftverekkel lehet a legjobban megfelelni.”
Három felhasználói megközelítés (Oldaltörés)
A közösségi szoftverek segítségével a munkatársak megtalálhatják egymást az arctalan tömegben
Schick előadásában három csoportra osztotta a munkavállalókat. Az első csoport, akik dokumentum-központúan végzik a munkájukat, ami a papíralapú irodai munkavégzés digitális megfelelője. Az ebbe a csoportba tartozók azok, akik karrierjük nagy részében nem dolgoztak számítógéppel, csak az elmúlt 10-15 évben ültek komputer elé. Ők e-mailben küldözgetik dokumentumaikat, prezentációikat, s ennyiben ki is merítik az internet adta lehetőségeket.
A második csoport az emberközpontú együttműködést részesíti előnyben. Ők napjaink 25-40 éves korcsoportja, akik szinte személyi azonosítóvá változtatták a mobiltelefonjuk számát. Ők már szélesebb spektrumot vesznek igénybe az online szolgáltatásokból. Egyszerre többféle feladattal is foglalkoznak (multi-tasking), s a mobil mellett azonnali üzenetváltást lehetővé tévő, úgynevezett üzenőszoftverek segítségével is tartják egymással a kapcsolatot. Ez a módszer amellett, hogy azonnali kommunikációt tesz lehetővé, megengedőbb a telefonos kapcsolatnál, két üzenetváltás között akár hosszú percek is eltelhetnek, míg a két beszélgető fél a legaktuálisabb, legsürgősebb feladatokra tud koncentrálni.
Míg az első két csoport között egyfajta evolúciós fejlődés figyelhető meg, a harmadik kategória tagjai már más hozzáállással kommunikálnak az interneten. Schick szerint ők azok a fiatalok, akik mostanában lépnek majd be a munkaerőpiacra, s akik már fiatalon találkoztak az internet adta lehetőségekkel. Ezek az emberek már a közösségi oldalakon szocializálódtak, s megszokták, hogy az effajta kommunikáció transzparenssé teszi az egyének szociális hálózatát, s az eszmecserék, viták publikus térben zajlanak.
„Ez a csoport a munkahelyen is olyan eszközket fog keresni, amelyek az ilyen típusú információcserét lehetővé teszik” – tette hozzá Schick. „A mi feladatunk lehetővé tenni ezt számukra, hiszen a vállalat érdekei azt kívánják, hogy a munkatársak a leghatékonyabb módon végezhessék el a feladataikat.”
A szociális háló virtuális leképezése mellett a web 2.0 egyéb vívmányai is hasznára vállhatnak egy nagyvállalatnak. A felhasználók által szerkesztett online enciklopédia, a Wikipedia mintájára létrehozott céges adatbázisok profitálhatnak a dolgozók kollektív tudásából, ugyanis az egyes bejegyzésekhez mindenki hozzáteheti a maga megjegyzéseit, konstruktív javaslatait és kritikáit.
„A közösségi tudás kiaknázása sokszor meglepő dolgokra derít fényt” – magyarázta Carol Jones előadásában. „A közösség tagjainak szinergiája ugyanis rávilágíthat olyan dolgokra, amelyek nem feltétlenül lennének egyértelműek a vállalat vezetése számára, s ebből számtalan hasznos és hatékony változás születhet.”
További kollaborációs eszközök (Oldaltörés)
A virtuális világok az irodai munka részévé válhatnak
A céges wikiken kívül az internetfelhasználók körében nagy népszerűségnek örvendő gyűjtőoldalak – amelyek a kedvenceket összegyűjtő könyvjelzők online megfelelői – is egy vállalat javára válhatnak. A del.icio.us és hasonló honlapok felhasználói ugyanis napi internethasználatuk során megjelölik az általuk érdekesnek vagy informatívnak talált oldalakat, amelyeket ellátnak a már említett címkékkel. Az így összegyűlő adatbázisban aztán mindenki kedvére keresgethet a címkék által leírt témacsoportokban. Ugyanez egy vállalat működése számára annyit jelent, hogy például egy dolgozó ráakad egy olyan újságcikkre, vagy leírásra, amely plusz értéket jelenthet saját munkacsoportja vagy projektje számára, s a megfelelő címkékkel megtámogatva kollégái, munkatársai figyelmébe ajánlhatja.
Az üzleti partnerek és ügyfelek bevonása is lehetővé válik a közösségi szoftverek használatával. Jó példa erre a General Motors, amely a Chevy Tahoe nevű terepjáró reklámkampánya keretében olyan weboldalt hozott létre, ahol a látogatók saját reklámfilmjeiket állíthatták össze a megfelelő videorészeletek, háttérzene, effektek és üzenetek segítségével. Ennek az lett az eredménye, hogy számos, a globális felmelegedés ellen tiltakozó internetező készített a terepjárók ellen mozgósító reklámfilmeket a GM honlapján. Ez nem helyezte ugyan pozitív megvilágításba az autót, de hihetetlen nézettséget generált a General Motors oldalainak, amely ráadásul értette a célzást és nem igyekezett eltüntetni a környezettudatos üzeneteket website-jairól.
A közösségi oldalak egyik legfőbb hozadéka azonban talán mégiscsak az, hogy közelebb hozza egymáshoz a sokszor egymástól több száz vagy több ezer kilométerre tevékenykedő munkatársakat. Ezt más eszközökkel nehezen lehetne megtenni.
„Olyan paradigmaváltás előtt állunk, mint amikor annak idején az e-mail elkezdett mindennapos munkaeszközzé válni. Ez a fejlődés egy szóval megfogalmazva: elkerülhetetlen” – summázta véleményét a Lotusphere előadójaként Josh Kimball, a The Bank of New York Mellon első alelnöke. „A cégnél nagy kihívás előtt álltunk, amikor egy másik pénzintézet felvásárlása után el kellett érnünk, hogy a már meglévő 22 300 alkalmazottunk további 17 000 új kollégával ismerkedjen meg, akik ráadásul a világ 40 különböző országában tevékenykednek. A közösségi szoftverek alkalmazásával ez a váltás zökkenőmentes volt.”
A közeljövőben a „kétdimenziós” közösségi szoftverek helyét a háromdimenziós virtuális világok válthatják fel. Az internetezők milliói által közkedvelt online játékra, a Second Life-ra emlékeztető grafikai megjelenítéssel lehetővé válik, hogy a különböző helyszíneken dolgozók a saját magukat ábrázoló – illetve tetszőlegesen testreszabható – figurák, az úgynevezett avatarok segítségével virtuális tárgyalóasztalhoz üljenek, ahol üzenőszoftverek, de akár hang- és képátvitel segítségével megbeszéljék a feladataikat. Az IBM Research kutatói szerint a munkának és a játéknak az effajta ötvözete hatékonyabb és személyesebb kapcsolatot tesz lehetővé, mint egy videokonferencia vagy telefonhívás, a munkatársakat ugyanis a virtuális világban való jelenlét valósággal „odaszögezi” a képernyő elé, s közelebb érzik magukat az éppen tárgyalt probléma megoldásához.
Ám ez még csak a jövő, ha nem is túl távoli.
A virtuális világok vállalati alkalmazásairól bővebben olvashatnak a HVG március 6-án megjelenő számában.
A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.
Az adatok begyűjtésén és kombinálásán alapul az új, meglehetősen divatosnak tekinthető "webkettes" alkalmazás, a mashup. A legalább két tetszőleges szolgáltatást ötvöző megoldás rengeteg lehetséges verziót kínál fel: az azonnal frissített járványstatisztika és a helyzetfelismerő mobiltérkép között a lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen.
Az iWiW egy vezető közösségi hálózat webhelye, melynek 2007. augusztusi adatok szerint 2,6 millió tagja van, akik közül sokan kamaszok. A kapcsolatok száma pedig elérte a 220 milliót. A feliratkozáskor a felhasználók nevüket, szeretem-nemszeretem dolgaikat és képüket tartalmazó, személyes profilt hoznak létre. Ez a profil a webhely összes látogatója számára nyitva áll. A felhasználók képeket és videókat is feltölthetnek, az üzenőfalon keresztül pedig a baráti listájukon szereplőkkel gondolataikat is megoszthatják.
Az internetezők 90 százaléka rendszeresen látogat közösségi oldalakat, többségük bízva a felületben, személyes adatait is közzéteszi itt, egyharmaduk még a telefonszámát is megadja - derül ki az NRC Piackutató felméréséből.
Az egyre népszerűbb közösségi portálok, mint a MySpace vagy a FaceBook biztonsági kockázatot jelentenek a felhasználók számára egy, a héten közzétett brit tanulmány szerint.
Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.
Web 2.0. - manapság már lépten-nyomon hallani ezt a kifejezést. De mi ez a Web 2.0, és mit jelenthet a számunkra? Hogyan használható fel ez az online üzletek felvirágoztatására?
A hivatalos szervek is rákaptak az új generációs internet-szolgáltatásokra: az amerikai és kanadai rendőrség már a YouTube és a MySpace segítségével üldözi a bűnt.