Felügyelt e-projektmenedzsment
Manapság egy vállalatnál korántsem mindegy, hogy mikor milyen fejlesztésbe, beruházásba fog, hiszen az egyes projektek...
Manapság egy vállalatnál korántsem mindegy, hogy mikor milyen fejlesztésbe, beruházásba fog, hiszen az egyes projektek számos vállalati terület együttműködésén alapulnak, így fontos, hogy tervezhető legyen a szükséges humán és pénzügyi erőforrás, mikor kinek kell részt vennie a projektben, továbbá a válság által sújtott gazdasági környezetben létfontosságú, hogy össze lehessen hasonlítani az egyes projektek várható hasznát. A projektek mérete is igen tág skálán mozog: egy új munkavállaló számára a megfelelő eszközök biztosításától egészen az akár százmilliós nagyságrendű infrastrukturális beruházásokig, vagy egy új irodaház építéséig terjed a spektrum. Az sem mindegy, hogy a felmerülő igényeket hol és milyen kritériumok alapján gyűjti össze a cég: van-e központi projektigény-nyilvántartó, ki és mi alapján dönt a projektek megvalósításáról, honnan biztosítják a szükséges erőforrásokat.
Hasonló problémákkal találta szembe magát az MKB Bank is: a projektjei során számos szervezeti egységnek kellett együttműködnie, a bankfiókok üzemeltetésétől kezdve a kockázatkezelésen át egészen a bankbiztonsági részlegekig számos érintett közös erőfeszítéseire volt szükség ahhoz, hogy sikeresek legyenek a közös feladatok. Az együttműködést korábban nehezítette, hogy az egyes területek más-más nyilvántartást alkalmaztak a projektek felügyeletére, amely nem csupán az egyes projektek közötti priorizálást nehezítette meg, hanem a projektek lezárultával a szükséges módosítások, hibajavítások nyomon követése is nehézkes volt. A bank ezért 2007-ben olyan rendszer bevezetése mellett döntött, amellyel egyrészt központilag kezelt, átlátható és szabályozott folyamatok mentén lehetett rögzíteni minden egyes projektkezdeményezést, tervezhetővé váltak a projektek, mérhetővé a megvalósításhoz szükséges erőforrások, illetve modellezni lehetett a projekt megvalósításával létrejövő eredményt. Emellett valamennyi üzleti terület számára egységes munkafolyamatokat lehetett létrehozni, így egy projekt során minden résztvevő számára egyértelműen láthatóvá vált, hol is tart a projekt, mi lesz a következő lépés, kinek és meddig kell végrehajtania azt. Az MKB Bank végül a HP és az IDOM Zrt. közös megoldását választotta, amely a HP Project and Portfolio Management megoldásán alapul.
A megvalósítás több mint egy évet vett igénybe, ám a 2009. májustól-júniustól élesben is működő rendszer számos kézzelfogható előnyt kínált a banknak. Egyrészt azóta minden projektnek minden kapcsolódó adata egy központi helyen érhető el, ráadásul a projektgazdák, vagy az éppen érintett egyéb szakemberek azonnal láthatják, hol is tartanak a projektek. Fontos előny, hogy láthatóvá vált, mikor és ki volt a kezdeményező egy-egy módosításnál, de az sem elhanyagolható szempont, hogy a rendszer kikényszeríti az előre meghatározott munkafolyamat betartását, így nem fordulhat elő, hogy egy módosítást vagy eredményt nem rögzítenek, ráadásul az érintett társosztályok azonnal értesülnek a projekt előrehaladtáról, vagyis a kommunikáció is lényegesen könnyebbé, hatékonyabbá vált.
Ugyancsak említésre méltó eredmény, hogy a projekthez a jövőben szükséges vagy a jelenleg éppen igénybe vett erőforrások tervezhetők és láthatók, ráadásul utólag egy kontrolling szakember könnyen elvégezheti a projekthez kapcsolódó gazdasági számításokat: ki, mikor, mennyi időt foglalkozott az üggyel, a projektfeladatokkal. A projektek egymás mellett élése is könnyebbé vált, hiszen a rendszerből azonnal látható, ha a szükséges erőforrások éppen ütköznek, például egy szakembernek egyszerre két helyen kellene lennie, vagy éppen pénzügyi korlátokba ütközik a megvalósítás következő szakasza. A bank közvetlen haszna pedig a jövőben a következő területeken válhat számszerűsíthetővé: a rendszer csökkenti a projektek végrehajtásához szükséges informatikai költségeket, redukálja a költségkeret-túllépéseket, illetve egy tervezési fázisban lévő projektről a szükséges információk alapján gyorsan kideríthető, mennyire illeszkedik a pénzintézet üzleti stratégiájába, mennyire fontos, vagy éppen elhanyagolható. Mindemellett természetesen egy hosszú távon számszerűsíthető eredményt is hozhat: fejleszti a cégkultúrát, az egyes részlegek közötti kommunikációt és együttműködést, így az egész cég működése hatékonyabbá válik. Az MKB Bank ezért a rendszer további bővítését tervezi, így a jövőben lehetőség nyílik a projektek teljes életciklusán átívelő pénzügyi vizsgálatra, portfolió- és programmenedzsmentre, ráadásul a kiépített projektmenedzsment rendszer kiterjeszthető lesz más, a banki operáción kívüli területekre is.