szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A japán légi közlekedési hatóságok engedélyezték szombaton, hogy vészhelyzeti jeladó berendezések nélkül repüljenek a Boeing 787-es Dreamliner utasszállító repülőgépek, miután vélhetően ez a berendezés volt a felelős azért, hogy egy 787-es kigyulladt a londoni repülőtéren a múlt héten.

A döntés értelmében az All Nippon Airways (ANA) és a Japan Airlines (JAL) 787-esein kikapcsolhatják a kényszerleszállás vagy vészhelyzet esetén a gép helyének meghatározására szolgáló berendezéseket, de a fedélzeten ezután is lennie kell majd egy hordozható jeladónak - jelentette a Kyodo hírügynökség közlekedési minisztériumi forrásokra hivatkozva. A lépés oka, hogy a brit hatóságok vizsgálata szerint a jeladó berendezés, illetve annak akkumulátora okozhatta az Ethiopian Airlines 787-esén a londoni Heathrow repülőtéren múlt pénteken kiütött tüzet.

Az ANA már közölte, hogy a következő két hét során mind a 20 darab 787-esének jeladóit kiszereli és átvizsgálja. Az ügyben az amerikai légügyi hatóságok is vizsgálatot indítottak, de a berendezések kikapcsolását vagy kiszerelését egyelőre nem rendelték el. A jeladót gyártó amerikai Honeywell cég azt közölte pénteken, hogy eddig nagyjából 6000 ilyen berendezést szállítottak le különböző géptípusok számára, de azok még egy esetben sem kaptak lángra.

A hányattatott sorsú típust - amely a Boeing szerint innovatív megoldásainak köszönhetően ötödével csökkenti a légitársaságok üzemanyagköltségeit - pénteken újabb incidens érte, az üzemanyagpumpa vélhető meghibásodása miatt a JAL egy Bostonból Tokióba tartó 787-ese kénytelen volt visszafordulni. Az év elején a lítiumion-akkumulátorok túlforrósodása és kigyulladása miatt az egész 787-es flotta repülését szüneteltetni kellett három hónapig, emellett több üzemanyag-szivárgás is történt a gépeken, egy esetben pedig a pilótafülke szélvédője repedt meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!