Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Egyre mélyül a válsághelyzet, általános a bizalmatlanság a hazai médiával szemben – derül ki az Digital News Media Report 2017 című friss jelentésből, melyet a Bécsben zajló GEN Summit médiainnovációs konferencián mutattak be, csütörtökön. Egyre többen a Facebookról tájékozódnak.

Az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Intézet által készített elemzés szerint a magyar kormány 2016-ban növelte közvetlen befolyását a média fölött: vásárlással, az állami hirdetések eloszlásával, valamint a belső és külső kritikus hangok elnémításával is próbálkoztak.

A közmédia erősen kormánybarát, kritikus hangnem alig van, ténybéli tévedés sokszor.

Nem erős, nem büszke

A folyamat egyik következménye – más szempontból nézve: többek között ennek a folyamatnak köszönhetően – Magyarország a sereghajtók táborába került a médabizalom tekintetében. A Reuters Intézet felmérése szerint a hírmédia iránti bizalom itthon csupán 31 százalékos, miközben a listát vezető finneknél 62 százalékot mutat a jelentés. Az erősen polarizált hazai helyzetet mutatja, hogy a hírfogyasztók 53 százaléka azokban a forrásokban viszont megbízik, melyeket ő szokott olvasni. Ez jó, és igen rossz hír is lehet.

Reuters Institute for the Study of Journalism

Az sem hangzik túl jól, hogy mindössze a magyarok 11 százaléka gondolja úgy, hogy a hazai média a politikai “kérésektől” és nyomásgyakorlástól függetleníteni tudja magát. Az érték 3 százalékkal rosszabb a 2016-os jelentésben szereplőnél. A 36 országra kiterjedő jelentésben az utolsó előtti, 35. helyen szereplünk ebben a tekintetben.

A print zuhan, a social feltör

Azok, akik szoktak híreket fogyasztani, Magyarországon jellemzően (89 százalék) online forrásokból tájékozódnak. A tévés hírfogyasztás stagnál, a print zuhan, a közösségi médiás pedig erősödik.

Reuters Institute for the Study of Journalism

Eszközként a számítógép még mindig igen erős, 71 százalékos, de súlye évről évre csökken, ellentétben a tavalyi évben 43-ról 49 százalékra erősödő okostelefonokkal és a 12-ről 14 százalékosra hízó táblagépes hírbeszerzési mutatóval szemben. A közösségi szolgáltatások – kiemelten a Facebook és a YouTube, kisebb részben a Messenger – befolyása is egyre növekszik, egyre többen találnak rá ezen helyekről kiindulva a hírekre.

Reuters Institute for the Study of Journalism

A nemzetközi adatokra alapuló érdekesség, hogy a felhasználók 24 százaléka gondolja úgy, hogy a közösségi média segít jól elkülöníteni a tényeket a fikciótól, miközben a mainstream online médiáról az emberek 40 százaléka gondolja így.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!