szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A néhány napja közzétett, titokzatos kép után leleplezte legújabb fejlesztését a Boeing. A katonai repülőre már csak azért sem tettek katapultot, mert tökéletesen felesleges lett volna – ugyanis nincsen rajta pilóta.

A Boeing titkos fejlesztésekért felelős, Phantom Works nevű csapatának legújab fejlesztése az MQ-25 Stringray, ami a hivatalos kategorizálás szerint egy pilóta nélküli légi jármű. A repülőt bár nem harci célokra, de harci helyzetekben fogják bevetni. A gép ugyanis alkalmas más repülők üzemanyagtartályának utántöltésére. Ezzel pedig elérhető, hogy a vadászgépek egy felszállás után jóval több ideig maradhassanak a levegőben és végezhessék dolgukat.

A repülőgépgyártó közlése szerint az MQ-25-ös a Boeing F/A-18 Super Hornet és a szintén az amerikai gyártóhoz tartozó EA-18G Growler mellett a Lockheed Martin F-35C típusú vadászgépeivel is kompatibilis. Mivel az MQ-25 közel 7 tonnányi súlyban képes üzemanyagot magával vinni 926 km-es távolságra, így ezen típusok hatótávolságát 550-740 km-rel növeli meg. Ez igen jelentős különbség, és megmagyarázza, miért is állított aazt korábban a Boeing, hogy az új gépe "alaposan átrendezheti a légi erőviszonyokat".

Boeing

A fejlesztők jelenleg néhány utolsó hajtóműtesztet végeznek az új járműn. Ezek befejeztével, valamikor a jövő év elején jöhetnek majd a repülőgéphordozó anyahajón végzett tesztek, melyek során végül fel is száll majd a gép.

Az amerikai haditengerészet által kiírt MQ-25-ös pályázaton a Boeing mellett a Lockheed Martin és a General Atomics van még versenyben. Az ajánlatokat január 3-áig várják, a katonai vezetők várhatóan szeptemberben választják ki a győztest, azaz hogy melyik vállalat gépére adják le a 72 darabos megrendelést.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!