szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy lépéssel ismét közelebb kerültünk az önvezető repülőgépekhez, miután német kutatóknak sikerült kifejleszteniük az önálló landolást lehetővé tévő rendszert.

Számos repülőgép képes arra, hogy egy automatika segítségével landoljon a futópályán, ám mindez nem jelenti azt, hogy a művelet önállóan történne. A repülőtérről a műszeres leszállító rendszer (Instrument Landing System, ILS) segíti őket: egy jeladó, ami kommunikál a repülőgéppel. Ilyet találni például Ferihegyen is, ahol legutóbb épp áprilisban telepítettek egyet a II. futópálya 13L pályavégre.

A kisebb repülőtereken azonban nincs ilyen berendezés, ami nehezebbé teszi a leszállást. A Müncheni Műszaki Egyetemnek köszönhetően most megoldódni látszik ez a probléma.

A TechCrunch beszámolója szerint az egyetem szakemberei a gépi látás és a GPS segítségével egy olyan rendszert dolgoztak ki, ami lehetővé teszi, hogy a repülőgép magától szálljon le. A GPS koordináták mellett a látható fény és az infravörös tartományban "látó" kamerák adatait használja fel a rendszer, így akár ködben vagy esőben is pontosan tudni fogja a repülőgép, hogy hol kell leszállnia. Amikor ez megvan, kiszámítja a landoláshoz szükséges megfelelő pályát, majd leteszi a gépet.

A kutatók május végén tesztelték a fejlesztést – sikerrel. A repülőgép messziről felismerte a futópályát, majd a pilóta irányítása nélkül landolt. Ha a rendszer eléggé kifinomult, gyakorlatilag bármelyik repülőtéren működik majd. A fejlesztésre azért is érdemes odafigyelni, mert az egy fontos állomása az önvezető repülőgépeknek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Különleges manőverek Ferihegyen: egyre többször kell megszakítani a leszállást

Idén, a mai napig kereken száz, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező gép szakította meg leszállását irányítói utasításra vagy a pilóta egyéni döntésére. Ezzel az év végéig minden valószínűséggel megdől az úgynevezett átstartolások 2018-as rekordja. Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól.