szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két tucat brit tudós és gyermekjogi szakértő írta alá azt a nyílt levelet, amelyet a világ vezető tech cégeinek küldtek el. Mint írják, semmi szükség arra, hogy a 12 éves gyerekeket is személyre szabott hirdetésekkel bombázzák.

Komoly morális – és bizonyos szempontból jogi – kérdést vet fel, hogy a technológiai cégeknek mennyire szabad a 18 éven aluli korosztály számára hirdetéseket megjeleníteni. Tudósok és a gyermekjogi szakértők egy csoportja most azt kéri a Facebooktól, az Amazontól, az Apple-től, a Microsofttól és a YouTube mögött is álló Google-től, hogy állítsák le a gyermekek számára szánt hirdetések megjelenítését.

A BBC szerint a levelükben arról írnak, a felhasználók monitorozásán alapuló marketingkampányok nemcsak a magánélethez fűződő jogot sértik meg, de nyomás alá is helyezi a fiatalokat, akik védtelenek ezek ellen a hirdetések ellen.

[Bíróság szedette le a holland nagymama unokás fotóit a Facebookról]

A Google tulajdonában álló YouTube-ot eközben egy magánkeresetben azzal vádolják az Egyesült Királyságban, hogy ötmillió 13 éven aluli gyermek esetében folytattak adatgyűjtést. Az ilyen tevékenységet az európai gyermekvédelmi törvények szigorúan tiltják – emlékeztet a BBC.

Pixabay / ongchinonn

A szakemberek szerint az a tény, hogy egy gyerekről 13 éves korára már 72 millió adatpontot rögzítenek, jól mutatja, mennyire figyelmen kívül hagyják a cégek a törvényeket, és milyen komoly mértékben képesek befolyásolni a gyerekeket. Márpedig egy 12 évesnek például semmi szüksége arra, hogy személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg neki.

A levélben arra kérték a cégeket a szakemberek, tegyenek javaslatokat a megfogalmazott problémák kapcsán, ám egyikük sem válaszolt a felvetésekre.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!