szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Lényegesen módosult az EKÁER rendelet a gyűjtőfuvarok szempontjából, ám szakértők szerint az egy egyszerűsítésnek szánt módosítás miatt, a logisztikai partnerrel dolgozó cégeknek mostantól még nehezebb a szabályok jogkövető alkalmazása.

Júniustól változott az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) működéséről szóló jogszabály. A módosítás szerint akkor is csak egy EKÁER számot kell igényelni, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás. Eddig ugyanis az ilyen gyűjtőfuvarok esetén minden kirakodási-, illetve felrakodási helyen kellett külön EKÁER számot igényelni. Ez elsőre úgy tűnik, mintha könnyítené a fuvarozók életét, de a gyakorlatban sokkal nehezebb lesz, a szabályok alkalmazása- derül ki a MAZARS közleményéből.

Túry Gergely

Nyári Zsolt a MAZARS szenior adómenedzsere szerint, az adminisztrációs terhek egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a VTSZ számokat továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteni. A szakember szerint még rosszabb a helyzet akkor, ha az érintettek logisztikai szolgáltató igénybevételével szállíttatnak.  A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt, gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem –, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő technikai megszakítása, átrakodása is. Ha ugyanis a szolgáltató a címzett minden címére külön járművel intézi a szállítást, akkor a feladónak több EKAER számot kell kérnie, de ha egy gépjárművel történik a teljes kiszállítás, akkor – az új szabályozás alapján – csak egyet, és azon belül kell több felrakodási címet bejelenteni.

A MAZARS szerint az a baj, hogy az új szabály értelmében a gyűjtőfuvar, illetve a külön teherautóval történő szállítás eltérő EKÁER kötelezettséget eredményez, hiszen a csak egy EKÁER szám igénylése júniustól nem opció, hanem kötelező előírás a gyűjtőfuvarokra. Emiatt a bizonytalanság nem oldható fel azzal, hogy az adózó a régi szabályok szerint eljárva minden célállomáshoz igényel egy EKÁER számot, ugyanis, ha a kiszállítás gyűjtőfuvar formájában teljesül, akkor csak egy EKAER szám használata lenne szabályos. Az EKÁER szám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nem csak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, közúti fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, illetve az adatgyűjtést célzó ellenőrzések is, amelyek során többet között azt is vizsgálhatják, hogy a szállítmányokra összesen hány EKÁER számot kellett megkérnie a bejelentésre kötelezettnek.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Elképesztő videókat készít az új kínai mesterséges intelligencia, mutatjuk őket

Elképesztő videókat készít az új kínai mesterséges intelligencia, mutatjuk őket

Zelenszkij: Az észak-koreai katonák menekülnek, ezt látjuk

Zelenszkij: Az észak-koreai katonák menekülnek, ezt látjuk

Tilos Squid Game szereplőnek öltözniük egy kaposvári iskola diákjainak

Tilos Squid Game szereplőnek öltözniük egy kaposvári iskola diákjainak

Nagyot zuhantak a Tesla-eladások Németországban, mióta Elon Musk a szélsőjobbal kokettál

Nagyot zuhantak a Tesla-eladások Németországban, mióta Elon Musk a szélsőjobbal kokettál