Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha legalább a platform alapfunkcióit tovább használná.","shortLead":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha...","id":"20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470.jpg","index":0,"item":"a2c6157f-739a-4c30-a4d7-99f439b1cca2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","timestamp":"2025. június. 04. 09:03","title":"Ezeken az eszközökön nem működik többé a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A bányába 4 millió köbméter víz ömlött be a becslések szerint, most műszerekkel figyelik, mi zajlik a mélyben.","shortLead":"A bányába 4 millió köbméter víz ömlött be a becslések szerint, most műszerekkel figyelik, mi zajlik a mélyben.","id":"20250604_szeizmograf-dron-parajdi-sobanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a.jpg","index":0,"item":"9d68a432-ba2a-4227-b670-0529c8a20c0e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250604_szeizmograf-dron-parajdi-sobanya","timestamp":"2025. június. 04. 21:32","title":"Szeizmográfokkal és drónokkal figyelik az elöntött parajdi sóbányát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c172ca4c-09ba-4da7-8693-d2df04557ebc","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"A PrimusCARE keretében harminc magánegészségügyi szolgáltató szakorvosi vizsgálatokat vállal rászorulóknak, civil szervezetek segítségével.","shortLead":"A PrimusCARE keretében harminc magánegészségügyi szolgáltató szakorvosi vizsgálatokat vállal rászorulóknak, civil...","id":"20250605_hvg-egeszsegugy-maganszolgaltatok-primuscare-raszorulok-civil-szervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c172ca4c-09ba-4da7-8693-d2df04557ebc.jpg","index":0,"item":"0e0197df-a48f-405b-bf06-0dbacf153ecf","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-egeszsegugy-maganszolgaltatok-primuscare-raszorulok-civil-szervezetek","timestamp":"2025. június. 05. 14:00","title":"Hátrányos helyzetűek segítésére fogtak össze a magánegészségügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c864004-60b7-4847-b62f-5b48623bd5d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A boszniai szerbek elnöke Orbán Viktor meghívására jön Magyarországra, hogy az energetika és a mezőgazdaság területén megvalósítandó stratégiai projektekről tárgyaljanak.","shortLead":"A boszniai szerbek elnöke Orbán Viktor meghívására jön Magyarországra, hogy az energetika és a mezőgazdaság területén...","id":"20250604_dodik-latogatas-magyarorszag-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c864004-60b7-4847-b62f-5b48623bd5d4.jpg","index":0,"item":"a21b12e9-0706-4f95-a423-0a84244681b9","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_dodik-latogatas-magyarorszag-orban","timestamp":"2025. június. 04. 11:45","title":"Munkalátogatást tesz Magyarországon a Boszniában körözött Milorad Dodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek támogatást.","shortLead":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek...","id":"20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef.jpg","index":0,"item":"6fb24cfa-8236-46c0-ba7b-23e446b328c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","timestamp":"2025. június. 05. 10:19","title":"Csalók kérnek pénzt az utcán a Heim Pál gyermekkórház nevében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra, hogy Orbánék becsapják a szavazókat.","shortLead":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra...","id":"20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a.jpg","index":0,"item":"f2562c27-df79-46f9-bf37-202b793b99e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","timestamp":"2025. június. 04. 07:55","title":"A magyarok többsége szerint Szalay-Bobrovniczky Kristófnak le kellene mondania a kiszivárgott hangfelvétel miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan, a szakmájukat képviselő kisemberek, akiknek még védekezni sincs módjuk az őket listázó hatalom gátlástalan támadása ellen. Pedig a bűnük mindössze annyi, hogy a munkájukat végezték.","shortLead":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan...","id":"20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84.jpg","index":0,"item":"3074e96f-c975-4e25-a844-753e42ab4083","keywords":null,"link":"/360/20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","timestamp":"2025. június. 04. 06:30","title":"A Kuruc.info lett az etalon Kocsis Máté és a kormánymédia számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump hadüzenete a tudománynak Amerika gazdasági és katonai versenyképességét veszélyezteti – vezeti le a The Washington Postban Max Boot történész-publicista. Lengyelország önmaga ellen folytat háborút, és ismét nevetség tárgya lett, amikor egy botrányoktól övezett jobboldali szélsőségest választott elnöknek – írja Slawomir Sierakowski a Project Syndicate-en. Putyint meg kell ijeszteni, csak az vezet el az igazságos békéhez – állítja Richard Kemp katonai szekértő a The Daily Telegraphban. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump hadüzenete a tudománynak Amerika gazdasági és katonai versenyképességét veszélyezteti – vezeti le a The...","id":"20250604_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"87a5e175-7133-404a-9485-24303154d850","keywords":null,"link":"/360/20250604_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 04. 10:52","title":"„Egy szuperhatalom öngyilkosságának tanúi vagyunk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ismét beigazolta az élet, hogy működnek Murphy törvényei: a tajvani Ever Given (Evergreen) nevű óriási konténerszállítót a Szuezi-csatorna azon szakaszán állította keresztbe egy szokatlanul erős széllökés, ahol csak „egy sávon”, azaz felváltva közlekedhetnek az észak, illetve dél felé haladó hajók. A 400 méter hosszú és hatvan méter széles vízijármű megfeneklett, a világ egyik legfontosabb víziútján megállt a forgalom, az olajár pedig megindult felfelé.
Az első hírek szerint áramszünet miatt változtatott irányt a Kínából Rotterdam felé haladó, Panamában bejegyzett, de egy tajvani cég által működtetett Ever Given, ám mostanra kiderült, valószínűleg egy szokatlanul erős széllökés miatt fordult kedden keresztbe a szuperóriás konténerszállítók (ULCS) osztályába tartozó hajó.
Miközben még nincs végleges magyarázat a baleset okára, az már egyértelművé vált, hogy a dugó nem csak pár óráig tart: a helyszínre érkezett kisebb vontatóhajók megpróbálták visszaterelni a megfelelő irányba a kétszázezer tonnás 2018-ban megépült Ever Givent, ám az óriás egyelőre meg sem mozdul.
Remélem nem tart sokáig a baj, de úgy tűnik, az Ever Given nagyon beszorult. Több vontatóhajó próbálja megmozdítani, és elkezdték kotorni is a csatorna fenekét”
– írta a megfeneklett hajó mögött veszteglő hajók egyikének a kapitánya. A helyiek szerint, ha a vontatóhajók nem járnak sikerrel, akkor csak úgy lehet elmozdítani a hajót, ha elkezdik kirakodni a konténereket.
AFP / PLANET LABS
Többnapos szünet?
Az első próbálkozások kudarca után úgy tűnik, hogy határozatlan időre – valószínűleg több napra – bedugult a világ egyik legforgalmasabb víziútja. Mindez azért jelenthet problémát, mert a 151 évvel ezelőtt átadott, közel kétszáz kilométer hosszú, a Vörös-tengert és a Földközi-tenger medencéjét összekötő csatorna bonyolítja le a világ tengeri kereskedelmének tíz százalékát.
Évente mintegy 19 ezer hajó halad át az Egyiptom területén lévő csatornán – ez napi 52 hajót jelent – s mivel a korábbi években befejezett bővítések ellenére még nem lehet két sávban végighaladni a víziút teljes hosszán, az észak, illetve dél felé tartó hajók 10-20 egységből álló konvojokban, felváltva haladnak.
Márpedig a fennakadás pénzbe kerül: a hivatalos útdíj – amiből Egyiptom tavaly 5,6 milliárd dollárt kasszírozott – mellett a hajósok rendesen fizetik a „baksist” is: a Marlboro-csatornaként is ismert útvonalon komoly büntetésekre és késésre számíthatnak azok a kapitányok, akik nem kenik meg a munkásokat, illetve az egyiptomi illetékeseket. A fő „valuta” a kartonszámra kikövetelt cigaretta, de sokszor étellel is fizetnek az áthaladni kívánó hajók kapitányai.
AFP
Sorok a bejáratnál
Az évente 1,2 milliárd tonnás áruforgalmat lebonyolító csatorna bedugulása miatt mindkét bejáratnál feltorlódtak a hajók – ide kattintva megnézheti, mi az aktuális helyzet –, és mivel az Afrika megkerülését kiváltó víziúton halad át az olajszállítmányok tizede is, a minden válsághelyzetre gyorsan reagáló olajár máris megindult felfelé. Igaz, volt is honnan emelkednie, az utóbbi két hétben – a készletek növekedése miatt – 12 százalékkal esett a fekete arany tőzsdei jegyzése.
A Brent típusú olaj ára egy nap alatt három százalékkal emelkedett, s bár a szakértők szerint az Ever Given megfeneklésének a hatása nem lesz tartós, több tényező miatt mégis folytatódhat a drágulás. Az OPEC+ tagországok a jövő héten tanácskoznak majd a májusi kitermelési kvótákról, s közben ahogy nő világszerte a beadott koronavírus-vakcinák száma, úgy tér vissza a bizalom és úgy közlekednek egyre többet az emberek. „Hosszabb távon is mindenképpen érvényesek azok az előrejelzések, amelyek szerint az olajfelhasználás növekedni fog” – idézte a Bloomberg hírügynökség a tartós áremelkedésre számító Will Sungchil Yun olajipari elemzőt.
AFP
Nem ez az első eset, hogy egy megfeneklett, vagy keresztbe fordult hajó miatt fel kellett függeszteni a közlekedést a 200 méter széles és 24 méter mély csatornában. 2014-ben a 324 méteres Colombo Express nevű konténerhajó ment neki a hasonló méretű Maersk Tanjongnak, 2018-ban pedig egy görög tengeri óriás motorja romlott el, s e miatt öt hajó ütközött egymásnak. 2017-ben pedig egy japán szállítóhajó feneklett meg, azt viszont sikerült néhány óra alatt levontatni az akadályról.
A szakértők úgy vélik, a jövőben egyre több hasonló balesetre kell felkészülni, mert a hajók egyre nagyobbak lesznek: a most megfeneklett, több mint ezer konténerrel megrakott, négy futballpálya hosszúságú hajó is akkora, hogy az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán át sem férne.
Északi esélyek
Egyiptom – ahogy Panama is – a csatorna bővítésével igyekszik megtartani, vagy ha lehet tovább növelni a bevételeket, ám a klímaváltozás és az azzal járó globális felmelegedés miatt folyamatosan nő egy harmadik víziút, az Oroszország északi partjai mentén lévő északi útvonal jelentősége. Míg korábban a Jeges-tenger felszínét az év nagy részében jég borította, most egyre hosszabbak a jégmentes időszakok, és már több olyan konvoj is végigjárta az útvonalat, amelyeket a biztonság kedvéért most még nagyerejű jégtörők kísértek.
A forgalom évről évre ugrásszerűen emelkedik: 2016-2019 között hatszoros volt a növekedés, és tavaly már 20 millió tonnányi áru haladt el a térségben. Az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő útvonal komoly vetélytárs lesz, Észak-Európa és Kína között a Szuezi-csatornához képest negyven százalékkal rövidül le az útvonal hossza: Murmanszkból húsz nap alatt lehet elérni Sanghajba az északi vizeken, míg a Szuezi-csatornán keresztül ehhez 37 napra van szükség.
MTI / EPA / Ahmed Saker
Nem most kezdődtek a problémák
Az 1869-ben megnyitott csatorna a kezdetekben csak 8 méter mély és 22 méter széles volt. A Ferdinand Lesseps francia mérnök nevével fémjelzett, Ázsia és Afrika közötti átjárót nem a Sínai-félsziget legszűkebb szakaszán ásták ki, ahol csak 121 kilométeres lett volna a csatorna, hanem az útvonalba belekombináltak három tavat is, így lett végül 193 kilométeres a víziút.
Az első évtizedekben mindennaposak voltak a megfeneklések, 1870 és 1874 között mintegy háromezer ilyen baleset történt. Az első bővítési programot 1876-ban kezdték el, s a sorozatos fejlesztések után 1960-ra érte el a mai átlag szélességet, viszont fél évszázaddal ezelőtt még csak 12 méteres volt a minimális mélység. 1964 után újabb bővítési projektek születtek, ám az 1967-es arab-izraeli háború miatt lezárták a csatornát, és a forgalom csak 1975-ben indult meg újra.
Szomorú magyar emlékek
Hat nappal azután, hogy 1956. október 23-ám kitört a magyar forradalom, Izrael – angol és francia segédlettel – behatolt a Sínai-félszigetre és ezzel kirobbantotta a szuezi válságot. A támadók, akik azért lendültek akcióba, mert Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök 1956 nyarán államosította a víziutat, arra számítottak, hogy az Egyiptom szövetségesének számító Szovjetunió annyira el lesz foglalva a közép-európai eseményekkel, hogy nem lesz képes odafigyelni, mi történik a Szuezi-csatorna térségében. Ez részben így is történt, Moszkva ugyan fenyegetőzött, ám mindenki számára egyértelmű volt, hogy a kommunista birodalom ezúttal csak blöffölt.
AFP / Aime Touchard
A támadók mégsem jártak sikerrel, az ENSZ mellett ugyanis az USA is elítélte az akciót, így a hadműveletek annak ellenére leálltak november 7-én, hogy az egyiptomi hadsereg nem tudta megállítani az offenzívát. A történészek szerint egyébként a Szovjetunió akkor sem sietett volna határozottabban Egyiptom segítségére, ha nincs a magyar forradalom, és rend lett volna az 1956-ban ugyancsak forrongó Lengyelországban: nemcsak Washington tartotta ugyanis tiszteletben az ellenfél érdekszféráit, hanem Moszkva is.
A szuezi útvonal különlegessége, hogy a Panama-csatornával ellentétben nincsenek zsilipek, hiszen a Vörös-tenger és a Földközi-tenger vízszintje között alig van különbség. Egyébként korábban a hibás számítások miatt nem építették meg a csatornát: már Bonaparte Napóleon francia császárnak is eszébe jutott az ötlet – így próbálta volna meg visszaszorítani a britek világkereskedelemben játszott szerepét – ám akkor még úgy gondolták, hogy a két tenger vízszintje között akár tízméteres is lehet az eltérés.
A forgalom évről évre nőtt, 1870-ben csupán 486 hajó haladt át az útvonalon, a csúcsidőszaknak 1966 számított, amikor a tavalyi 19 ezer helyett több mint 21 ezer vízijármű használta a csatornát. Északi irányban elsősorban olajat, illetve egyéb nyersanyagokat szállítanak a konvojok, míg déli irányban elősorban építőanyagokat, műtrágyát és fémipari termékeket visznek a hajók, s errefelé térnek vissza az Arab (Perzsa)-öbölbe az üres tankerek is.