Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök legújabb rendeletével Iránt vette célba. ","shortLead":"Az amerikai elnök legújabb rendeletével Iránt vette célba. ","id":"20250204_Donald-Trump-atomfegyver-nuklearis-fegyver-rendelet-USA-Iran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56.jpg","index":0,"item":"e5409f1c-2116-4b29-ae9e-d2f99250e579","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_Donald-Trump-atomfegyver-nuklearis-fegyver-rendelet-USA-Iran","timestamp":"2025. február. 04. 21:50","title":"Donald Trump: Irán nem juthat nukleáris fegyverhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki, amiben emberek helyett robotok szerelik szét a veszélyes elektronikai hulladékokat. Mindezt nagy pontossággal.","shortLead":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki...","id":"20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a.jpg","index":0,"item":"ffce4e2a-68c4-4e3a-8f6b-b640a2319363","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 05. 10:03","title":"Emberbarát lehet az e-hulladék újrahasznosítása, német mérnökök mutatták meg a módját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32801cbc-3b99-45aa-8e15-6848321e1c78","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mártha Imre egy angol nyelvű nyílt levélben Donald Trump legidősebb fiától kért tanácsot a terület fejlesztéséhez.","shortLead":"Mártha Imre egy angol nyelvű nyílt levélben Donald Trump legidősebb fiától kért tanácsot a terület fejlesztéséhez.","id":"20250206_Donald-Trump-Jr-tol-var-otleteket-Rakosrendezohoz-az-elovasarlasi-jogaval-elo-fovarosi-ceg-vezere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32801cbc-3b99-45aa-8e15-6848321e1c78.jpg","index":0,"item":"dfe95898-3175-49fc-ba9a-4f227c8af909","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Donald-Trump-Jr-tol-var-otleteket-Rakosrendezohoz-az-elovasarlasi-jogaval-elo-fovarosi-ceg-vezere","timestamp":"2025. február. 06. 19:07","title":"Donald Trump Jr-tól vár ötleteket Rákosrendezőhöz az elővásárlási jogával élő fővárosi cég vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Google újraírta az MI felhasználására vonatkozó alapelveit, a techóriás már nem zárkózik el attól, hogy fegyverként vagy megfigyelésre használja a mesterséges intelligenciát.","shortLead":"A Google újraírta az MI felhasználására vonatkozó alapelveit, a techóriás már nem zárkózik el attól, hogy fegyverként...","id":"20250205_google-mesterseges-intelligencia-ai-fegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"d0d0fa6e-d299-48dd-b964-d869508229d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_google-mesterseges-intelligencia-ai-fegyver","timestamp":"2025. február. 05. 06:57","title":"Már nem ígéri a Google, hogy nem fogja fegyvernek használni a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","shortLead":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","id":"20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e.jpg","index":0,"item":"6a3f22b9-baff-4c5b-9305-8ff74a481bf8","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","timestamp":"2025. február. 06. 12:36","title":"Műorrnak hitte egy sminkes Adrien Brody orrát, és mindenáron megpróbálta leszedni az arcáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","id":"20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"b49d1e22-a358-46e7-a1ae-8688783a5c76","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","timestamp":"2025. február. 05. 07:53","title":"Zelenszkij hajlandó leülni tárgyalni Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ismét beigazolta az élet, hogy működnek Murphy törvényei: a tajvani Ever Given (Evergreen) nevű óriási konténerszállítót a Szuezi-csatorna azon szakaszán állította keresztbe egy szokatlanul erős széllökés, ahol csak „egy sávon”, azaz felváltva közlekedhetnek az észak, illetve dél felé haladó hajók. A 400 méter hosszú és hatvan méter széles vízijármű megfeneklett, a világ egyik legfontosabb víziútján megállt a forgalom, az olajár pedig megindult felfelé.
Az első hírek szerint áramszünet miatt változtatott irányt a Kínából Rotterdam felé haladó, Panamában bejegyzett, de egy tajvani cég által működtetett Ever Given, ám mostanra kiderült, valószínűleg egy szokatlanul erős széllökés miatt fordult kedden keresztbe a szuperóriás konténerszállítók (ULCS) osztályába tartozó hajó.
Miközben még nincs végleges magyarázat a baleset okára, az már egyértelművé vált, hogy a dugó nem csak pár óráig tart: a helyszínre érkezett kisebb vontatóhajók megpróbálták visszaterelni a megfelelő irányba a kétszázezer tonnás 2018-ban megépült Ever Givent, ám az óriás egyelőre meg sem mozdul.
Remélem nem tart sokáig a baj, de úgy tűnik, az Ever Given nagyon beszorult. Több vontatóhajó próbálja megmozdítani, és elkezdték kotorni is a csatorna fenekét”
– írta a megfeneklett hajó mögött veszteglő hajók egyikének a kapitánya. A helyiek szerint, ha a vontatóhajók nem járnak sikerrel, akkor csak úgy lehet elmozdítani a hajót, ha elkezdik kirakodni a konténereket.
AFP / PLANET LABS
Többnapos szünet?
Az első próbálkozások kudarca után úgy tűnik, hogy határozatlan időre – valószínűleg több napra – bedugult a világ egyik legforgalmasabb víziútja. Mindez azért jelenthet problémát, mert a 151 évvel ezelőtt átadott, közel kétszáz kilométer hosszú, a Vörös-tengert és a Földközi-tenger medencéjét összekötő csatorna bonyolítja le a világ tengeri kereskedelmének tíz százalékát.
Évente mintegy 19 ezer hajó halad át az Egyiptom területén lévő csatornán – ez napi 52 hajót jelent – s mivel a korábbi években befejezett bővítések ellenére még nem lehet két sávban végighaladni a víziút teljes hosszán, az észak, illetve dél felé tartó hajók 10-20 egységből álló konvojokban, felváltva haladnak.
Márpedig a fennakadás pénzbe kerül: a hivatalos útdíj – amiből Egyiptom tavaly 5,6 milliárd dollárt kasszírozott – mellett a hajósok rendesen fizetik a „baksist” is: a Marlboro-csatornaként is ismert útvonalon komoly büntetésekre és késésre számíthatnak azok a kapitányok, akik nem kenik meg a munkásokat, illetve az egyiptomi illetékeseket. A fő „valuta” a kartonszámra kikövetelt cigaretta, de sokszor étellel is fizetnek az áthaladni kívánó hajók kapitányai.
AFP
Sorok a bejáratnál
Az évente 1,2 milliárd tonnás áruforgalmat lebonyolító csatorna bedugulása miatt mindkét bejáratnál feltorlódtak a hajók – ide kattintva megnézheti, mi az aktuális helyzet –, és mivel az Afrika megkerülését kiváltó víziúton halad át az olajszállítmányok tizede is, a minden válsághelyzetre gyorsan reagáló olajár máris megindult felfelé. Igaz, volt is honnan emelkednie, az utóbbi két hétben – a készletek növekedése miatt – 12 százalékkal esett a fekete arany tőzsdei jegyzése.
A Brent típusú olaj ára egy nap alatt három százalékkal emelkedett, s bár a szakértők szerint az Ever Given megfeneklésének a hatása nem lesz tartós, több tényező miatt mégis folytatódhat a drágulás. Az OPEC+ tagországok a jövő héten tanácskoznak majd a májusi kitermelési kvótákról, s közben ahogy nő világszerte a beadott koronavírus-vakcinák száma, úgy tér vissza a bizalom és úgy közlekednek egyre többet az emberek. „Hosszabb távon is mindenképpen érvényesek azok az előrejelzések, amelyek szerint az olajfelhasználás növekedni fog” – idézte a Bloomberg hírügynökség a tartós áremelkedésre számító Will Sungchil Yun olajipari elemzőt.
AFP
Nem ez az első eset, hogy egy megfeneklett, vagy keresztbe fordult hajó miatt fel kellett függeszteni a közlekedést a 200 méter széles és 24 méter mély csatornában. 2014-ben a 324 méteres Colombo Express nevű konténerhajó ment neki a hasonló méretű Maersk Tanjongnak, 2018-ban pedig egy görög tengeri óriás motorja romlott el, s e miatt öt hajó ütközött egymásnak. 2017-ben pedig egy japán szállítóhajó feneklett meg, azt viszont sikerült néhány óra alatt levontatni az akadályról.
A szakértők úgy vélik, a jövőben egyre több hasonló balesetre kell felkészülni, mert a hajók egyre nagyobbak lesznek: a most megfeneklett, több mint ezer konténerrel megrakott, négy futballpálya hosszúságú hajó is akkora, hogy az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornán át sem férne.
Északi esélyek
Egyiptom – ahogy Panama is – a csatorna bővítésével igyekszik megtartani, vagy ha lehet tovább növelni a bevételeket, ám a klímaváltozás és az azzal járó globális felmelegedés miatt folyamatosan nő egy harmadik víziút, az Oroszország északi partjai mentén lévő északi útvonal jelentősége. Míg korábban a Jeges-tenger felszínét az év nagy részében jég borította, most egyre hosszabbak a jégmentes időszakok, és már több olyan konvoj is végigjárta az útvonalat, amelyeket a biztonság kedvéért most még nagyerejű jégtörők kísértek.
A forgalom évről évre ugrásszerűen emelkedik: 2016-2019 között hatszoros volt a növekedés, és tavaly már 20 millió tonnányi áru haladt el a térségben. Az Atlanti és Csendes-óceánt összekötő útvonal komoly vetélytárs lesz, Észak-Európa és Kína között a Szuezi-csatornához képest negyven százalékkal rövidül le az útvonal hossza: Murmanszkból húsz nap alatt lehet elérni Sanghajba az északi vizeken, míg a Szuezi-csatornán keresztül ehhez 37 napra van szükség.
MTI / EPA / Ahmed Saker
Nem most kezdődtek a problémák
Az 1869-ben megnyitott csatorna a kezdetekben csak 8 méter mély és 22 méter széles volt. A Ferdinand Lesseps francia mérnök nevével fémjelzett, Ázsia és Afrika közötti átjárót nem a Sínai-félsziget legszűkebb szakaszán ásták ki, ahol csak 121 kilométeres lett volna a csatorna, hanem az útvonalba belekombináltak három tavat is, így lett végül 193 kilométeres a víziút.
Az első évtizedekben mindennaposak voltak a megfeneklések, 1870 és 1874 között mintegy háromezer ilyen baleset történt. Az első bővítési programot 1876-ban kezdték el, s a sorozatos fejlesztések után 1960-ra érte el a mai átlag szélességet, viszont fél évszázaddal ezelőtt még csak 12 méteres volt a minimális mélység. 1964 után újabb bővítési projektek születtek, ám az 1967-es arab-izraeli háború miatt lezárták a csatornát, és a forgalom csak 1975-ben indult meg újra.
Szomorú magyar emlékek
Hat nappal azután, hogy 1956. október 23-ám kitört a magyar forradalom, Izrael – angol és francia segédlettel – behatolt a Sínai-félszigetre és ezzel kirobbantotta a szuezi válságot. A támadók, akik azért lendültek akcióba, mert Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök 1956 nyarán államosította a víziutat, arra számítottak, hogy az Egyiptom szövetségesének számító Szovjetunió annyira el lesz foglalva a közép-európai eseményekkel, hogy nem lesz képes odafigyelni, mi történik a Szuezi-csatorna térségében. Ez részben így is történt, Moszkva ugyan fenyegetőzött, ám mindenki számára egyértelmű volt, hogy a kommunista birodalom ezúttal csak blöffölt.
AFP / Aime Touchard
A támadók mégsem jártak sikerrel, az ENSZ mellett ugyanis az USA is elítélte az akciót, így a hadműveletek annak ellenére leálltak november 7-én, hogy az egyiptomi hadsereg nem tudta megállítani az offenzívát. A történészek szerint egyébként a Szovjetunió akkor sem sietett volna határozottabban Egyiptom segítségére, ha nincs a magyar forradalom, és rend lett volna az 1956-ban ugyancsak forrongó Lengyelországban: nemcsak Washington tartotta ugyanis tiszteletben az ellenfél érdekszféráit, hanem Moszkva is.
A szuezi útvonal különlegessége, hogy a Panama-csatornával ellentétben nincsenek zsilipek, hiszen a Vörös-tenger és a Földközi-tenger vízszintje között alig van különbség. Egyébként korábban a hibás számítások miatt nem építették meg a csatornát: már Bonaparte Napóleon francia császárnak is eszébe jutott az ötlet – így próbálta volna meg visszaszorítani a britek világkereskedelemben játszott szerepét – ám akkor még úgy gondolták, hogy a két tenger vízszintje között akár tízméteres is lehet az eltérés.
A forgalom évről évre nőtt, 1870-ben csupán 486 hajó haladt át az útvonalon, a csúcsidőszaknak 1966 számított, amikor a tavalyi 19 ezer helyett több mint 21 ezer vízijármű használta a csatornát. Északi irányban elsősorban olajat, illetve egyéb nyersanyagokat szállítanak a konvojok, míg déli irányban elősorban építőanyagokat, műtrágyát és fémipari termékeket visznek a hajók, s errefelé térnek vissza az Arab (Perzsa)-öbölbe az üres tankerek is.