Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tesz feljelentést az Építési és Közlekedési Minisztérium, miután a tárcától időközben kirúgott Bátonyi Péter a Partizánban rántotta le a leplet az állítása szerint jogsértő módon lepapírozott műemléki felújításokról.","shortLead":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tesz feljelentést az Építési és Közlekedési...","id":"20241129_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-feljelentes-hivatali-visszaeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e.jpg","index":0,"item":"bdc8bc60-58f9-4b4b-be5f-660e81617f30","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-feljelentes-hivatali-visszaeles","timestamp":"2024. november. 29. 18:45","title":"Feljelentést tesz Lázár minisztériuma a jogsértő műemléki felújításokról szóló Partizán-videó miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2a4101d-979d-40ff-947c-4aa4b4beaf86","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valójában kettő is: 80-as és új 81-es. ","shortLead":"Valójában kettő is: 80-as és új 81-es. ","id":"20241129_zuglo-uj-troli-80-81","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a4101d-979d-40ff-947c-4aa4b4beaf86.jpg","index":0,"item":"217fe73c-a817-44c9-b477-c82a594c0081","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_zuglo-uj-troli-80-81","timestamp":"2024. november. 29. 12:58","title":"Új trolivonal lesz Zuglóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a774c8f-a04e-4179-8b0b-addd2dc5e125","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A cég jelenleg mintegy 6000 embert foglalkoztat.","shortLead":"A cég jelenleg mintegy 6000 embert foglalkoztat.","id":"20241129_ktm-fizeteskeptelen-csod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a774c8f-a04e-4179-8b0b-addd2dc5e125.jpg","index":0,"item":"67913d7b-abac-4ef9-9a76-fce0320ee506","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_ktm-fizeteskeptelen-csod","timestamp":"2024. november. 29. 11:39","title":"Csődöt jelentett a KTM, Európa legnagyobb motorkerékpár-gyártója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c22cef2-89f7-45f1-bce4-64b623bab6e3","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Sonny Boy egy olyan ember memoárja, aki nem tart már semmitől, és nem akar többé a közönség előtt titkolózni. Al Pacino mozgalmas, megpróbáltatásokkal teli, művészileg kiteljesedett életében mindig is a céltudatosság és a szeretet volt az iránytű. Az egyes szám első személyben megírt életrajzban a színész egy különleges utazáson társául fogadja az olvasót. Őszintén feltárja előtte karrierje meghatározó pillanatait, nehéz döntései okát, és a legszemélyesebb érzéseit, gondolatait – annak történetét, hogyan lett a kis bronxi Sonnyból – ahogy a barátai becézték – Hollywood ünnepelt, Oscar-díjas színészfejedelme. Az önéletrajzot a HVG Könyvek jelenteti meg, ez bemutató sorozatunk utolsó epizódja. ","shortLead":"A Sonny Boy egy olyan ember memoárja, aki nem tart már semmitől, és nem akar többé a közönség előtt titkolózni. Al...","id":"20241130_sonny-boy-al-pacino-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c22cef2-89f7-45f1-bce4-64b623bab6e3.jpg","index":0,"item":"61958511-1998-40ab-b82c-67ca1064d7c6","keywords":null,"link":"/360/20241130_sonny-boy-al-pacino-3-resz","timestamp":"2024. november. 30. 18:30","title":"Sonny Boy, Al Pacino élete – 3. rész: \"Mit szólnál, ha azt mondanám, egymillió van ebben a dobozban?\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri függetlenségét, szakmai színvonalát és minőségét.","shortLead":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri...","id":"20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7.jpg","index":0,"item":"88b5be95-8cc8-4034-981e-95b3922e173c","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","timestamp":"2024. november. 29. 12:48","title":"„Az én értékrendemmel ez már nem fér össze” – lemondott bírói tisztségéről a Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának tanácselnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5173b61-4c43-490c-81b1-827bf98c19a6","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal borítják el” – ecsetelte a Mi Hazánk elnökhelyettese a látottakat.","shortLead":"„Férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal...","id":"20241129_vidnyanszky-duro-nemzeti-szinhaz-ver-vagyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5173b61-4c43-490c-81b1-827bf98c19a6.jpg","index":0,"item":"0293ed91-18b8-49a9-a332-7e172acdba4e","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_vidnyanszky-duro-nemzeti-szinhaz-ver-vagyok","timestamp":"2024. november. 29. 15:34","title":"Dúró Dóra: Visszataszító véres orgia került a Nemzeti színpadára – Vidnyánszky: A színház dolga, hogy kísérletezzen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami az érdekes benne: ez a történelmi örökség valójában nem is látható, csupán egy szürkeárnyalatos kép van róla.","shortLead":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36.jpg","index":0,"item":"b4728159-ca09-45f9-8fe4-1069bc298bbc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","timestamp":"2024. november. 30. 16:03","title":"Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b7a84fa-5ecf-49b7-9bc3-4d3643327572","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Hálaadásra gyűlt össze a család.","shortLead":"Hálaadásra gyűlt össze a család.","id":"20241129_bruce-willis-csaladi-foto-halaadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b7a84fa-5ecf-49b7-9bc3-4d3643327572.jpg","index":0,"item":"8baf28d1-8774-4512-b787-3b23d5fc09e2","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_bruce-willis-csaladi-foto-halaadas","timestamp":"2024. november. 29. 12:52","title":"Újabb megható fotót posztoltak Bruce Willis lányai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Én vagyok a király – ezt hirdeti a Ranger lépten-nyomon. Ennyire magasan rég nem ültem, a járdán parkoló Cherokee-re simán lenéztem. Rengeteg króm, cső és külső díszítés teszi egyedivé és monumentálissá a Rangert. Így felszerelve még a Google Earth-on is látszik a kertemben, igaz, csak három-négy hónap múlva. Nagy autóhoz nagy embléma is dukál, a plató ajtaján akkora a Ford cégér, mint más autón a hűtőmaszk. A 16 hüvelykes könnyűfém felnik gyönyörűek, a ballonos terepgumik megvédik a kisebb koccanásoktól, padkázásoktól.
A Fő utcában terepen érezzük magunkat, a legkisebb hukkanókon is büntet a futómű. Ám, ami városban kellemetlen, az a terepen baráti kényeztetés. Igaz, a buli csak a vezetőnek élvezetes, az autó utasai majd kirepülnek. A Ranger a fekvőrendőrök kedvence. Három gyerekkel vetettem be magam Kelenföld kertvárosába, minden bordával akkora örömet okoztam a skacoknak, mintha a vidámparkba vittem volna őket. Még spóroltam is.
A Ranger formájában nem tér el versenytársaitól, a konzervatív, szögletes vonalat követi és nem azt, amit a Mitsubishi új platósa. Szexepilje darabosságában, merevségében érces dizájnjában és férfias voltában van. Orra kifejezetten elegáns, vége azonban teherautósan suta. A gyerekek imádnak a platón játszani, persze szigorúan álló helyzetben.
A kormány – amellyel az autó személyautósan, könnyedén irányítható - fogása jó, magassága állítható csupán. A vezetőülésnek csak a hossza és háttámlájának dölésszöge variálható, igaz ebben a fülkében a legalacsonyabb ember is magasan ül. A műszerfal meglepően jól néz ki, a mutatók zöldek, ez kiválóan harmonizál az autó természetbarát jellegével. A kormány, a váltó és az ülések is bőrrel borítottak. A kormánymű és a műszerfal alja között hatalmas lyuk tátong, az illesztési malőr miatt esti lábtér-világításnál szinte a motorig lelátni. Teherautós beidegződés a Fordnál, hogy a biztonsági öv bekapcsolására nem figyelmezteti sem a vezetőt, sem az utasokat.
A Limited felszereltségű Ranger klímát, hatlemezes mp3-at is lejátszó audiorendszert, terepműszereket is tartalmaz. Ezek az autó hossz-, illetve oldalirányú dőléséről, a külső és belső hőmérsékletről és az autó földrajzi helyzetéről informálnak bennünket. A digitális iránytűvel nem tudtam megbirkózni, alapvetően déli irányt mutatott akkor is, amikor északnak mentünk. Lehet, hogy valami bezavart, vagy én nem tudok tájékozódni. A kulccsal egyáltalán nem zárható plató közel 1,53 méter hosszú, 1 méter széles, akasztó fülek segítik a rakomány rögzítését.
Multifunkciós kartámasz és pohártartók teszik praktikussá a belteret, ám családdal hosszú távon csak zárt platóval utazhatunk. Igaz ez nem is családi autó, hanem cégautó. Ráadásul, ahogy ez kinéz, reprezentatív járgánynak is elmegy. Reggel farmerban vezethető, hátul néhány melós kollégával és pár száz kiló áruval vagy szerszámmal, este pedig a színház előtt asszonypajtással is jól mutat. Szabályos parkolóhelyet nehéz találni, ám, ha merünk kockáztatni, bárhová felállhatunk vele.
[[ Oldaltörés: Száraz terepen kiváló, sárban nem próbáltuk (Oldaltörés) ]]
A terepjáró képességről élesben is meggyőződhettem, meredek kapaszkodókon és laza talajú hasadékokon vágtam át vele. Hátsó diffizár használatára nem volt szükség, az összkerék-hajtás minden útfelületen biztonságosan mozgatta a nagy gépet, igaz csak száraz időben tettem próbára a Rangert. Tesztautómban tolatóradar segítette a hátramenetet, ez különösen városi manőverezéskor és erdőben tolatáskor nagyon hasznos, a hatalmas platót nehéz megszokni, a hátralátás korlátozott, még akkor is, ha a kategória egyik legnagyobb oldalsó visszapillantójával szerelték fel a Rangert.
Az autó alapban hátsókerekes, igazán élvezetessé téve a nagyobb tempóval bevett kanyarokat. Feneke nem csúszik nagyot, csak a kerekek zajáról lehet hallani, hogy farolunk. A fogyasztás ezért is lett ilyen alacsony: 8,4 liter száz kilométerenként, az összkerék-hajtásra csak hóban, sárban vagy nehéz terepen van szükségünk. Terepezéskor arra kell figyelnünk, hogy a szabadon futó agy kapcsolóját állítsuk át, egyébként a két- és négykerék-hajtás választása között meg kell állnunk, nem megy menet közben.
Új motort kapott a Ranger, a 330 Nm-es nyomatékú négyhengeres 2,5 literes dízel 143 lóerőt mozgósít, a közel kéttonnás autót könnyedén mozgatja. A Ranger teherbírása 1100 kiló, ha jachtot kell vontatnia, 3000 kilóig megy neki. Az új motor teljesen elveszítette a hangját, nagy sebességnél – 160-at ki lehet hozni belőle könnyedén –, normál sebességnél alig hallatja a hangját, csak reggel és hideg indulásnál ércesedik fel. Az ötsebességes, hosszúkarú váltó pontosan dolgozik, váltáskor a motor, illetve a turbó felszisszen, olyan mintha nyomatékszabályzóval lenne tuningolva. A végsebességnél is nyugodt a futómű.
Az alvázas autó legódivatúbb megoldása a rugós kézifék: képzeljünk el egy kallantyút, ami a kormányoszlop mellett meredezik, ezt kell jó erősen meghúzni, ez rögzül, majd indulásnál elfordítva visszaengedjük. Néha ez nem megy tökéletesen, ilyenkor hirtelen, nagy csattanással ugrik vissza a bovden, az utastérben nem kis rémületet okozva: jaj, úristen, átmentünk egy kisploszkin!? Ez a bicepszfék azonban kétségtelenül hatékony, ha a tömeget rögzíteni kell.
A teljesen új Ford S-MAX kapta a "2007-es Év Autója Díjat". Az "Év Autója Díj" egy olyan nemzetközi elismerés, amelyre 22 európai ország 58 vezető szakújságírója szavaz. A díjat hét vezető európai kiadvány – az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Auto Visie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilagare szervezésében ítélik oda.
Aki izgalommentes autót akar megfontoltan dönt, ha a Ford egyterűcskéjét választja. Az unalmas családi autót a motor és a fokozatmentes váltó pezsdíti fel.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.