Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","shortLead":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","id":"20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd.jpg","index":0,"item":"c8a73309-99a0-4193-a1e2-0cb9c1064e82","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","timestamp":"2025. január. 03. 20:02","title":"A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e78546b7-e3a5-4c6f-9fdf-d42350a67435","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"Ahány ország, annyiféle babona hoz jó szerencsét, pénzt, erőt az új esztendőben. HVG-ténytár.","shortLead":"Ahány ország, annyiféle babona hoz jó szerencsét, pénzt, erőt az új esztendőben. HVG-ténytár.","id":"20250104_hvg-ujev-ujevkoszonto-szokasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e78546b7-e3a5-4c6f-9fdf-d42350a67435.jpg","index":0,"item":"c964e851-92b0-465a-9273-a3949c09d803","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-ujev-ujevkoszonto-szokasok","timestamp":"2025. január. 04. 11:00","title":"Ahány táj, annyi szokás: újév-köszöntő hiedelmek a világban a szőlőszemtől a kristálygömbig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce98aabc-368f-4ae2-9f4a-ed9a5be8d0fb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Rosszak voltak a visszajelzések a fekete drapériás kordonokról, így a kerület polgármestere elbontatta.","shortLead":"Rosszak voltak a visszajelzések a fekete drapériás kordonokról, így a kerület polgármestere elbontatta.","id":"20250103_bontas-halaszbastya-kordon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce98aabc-368f-4ae2-9f4a-ed9a5be8d0fb.jpg","index":0,"item":"3d1054b8-2ccb-45c0-9703-0584e3b82396","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_bontas-halaszbastya-kordon-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:09","title":"Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246.jpg","index":0,"item":"6468f96c-5c4b-41cb-b80c-489d25f7fe74","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 03. 16:00","title":"A valóság ellen lázadnak Leonora Carrington mágikus novellái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"156da1e3-15e2-4ad8-90a6-47f3cc6445a1","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A rizottó az olasz konyha egyik legváltozatosabb és legkedveltebb fogása, amely számtalan formában elkészíthető. Íme néhány főzési tipp Maxine Clark gasztronómiai szakíró és főzőtanár Rizottó című könyvéből. Részlet.","shortLead":"A rizottó az olasz konyha egyik legváltozatosabb és legkedveltebb fogása, amely számtalan formában elkészíthető. Íme...","id":"20250104_Ime-7-alaptipp-a-tokeletes-rizotto-elkeszitesehez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/156da1e3-15e2-4ad8-90a6-47f3cc6445a1.jpg","index":0,"item":"37aca7cd-e030-4472-8dbf-b6f3e5af5251","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250104_Ime-7-alaptipp-a-tokeletes-rizotto-elkeszitesehez","timestamp":"2025. január. 04. 19:15","title":"Íme 7 alaptipp a tökéletes rizottó elkészítéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","shortLead":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","id":"20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2.jpg","index":0,"item":"386565b4-7b96-4107-9fef-36ea20765071","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","timestamp":"2025. január. 04. 16:16","title":"Videó: rendőrségi sokkolóval vitték földre az amerikaiak olimpiai sprinterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel tízmilliárdos forrás. ","shortLead":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel...","id":"20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"195874f5-4e8a-42af-b6b1-b801d20435d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 08:44","title":"Megszólalt az NVI a költségvetésben szereplő választási pénzekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be...
Bácsi Róbert
Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be, új forgalmi szolgáltatást valósítottak meg TomTom High Definition Traffic néven. A rendszert az egyik irodában be is mutatta: az épületből megmondta a jelenlévőknek, melyik híd mögötti útszakaszon van három kilométeres dugó. Az új típusú dugófigyelő beépített GPRS-modemmel működik.
A korábbi navigációs rendszerektől sok mindenben eltér a szerkezet, és tízszer több útvonalról szolgáltat adatokat, mint a konkurencia hasonló megoldásai. Ráadásul a készülék nem az installált digitális térkép alapján adja az útvonaltervet, hanem ehhez figyelembe veszi a telefonra három percenként érkező új információkat is.
A sajtótájékoztatón Groenhuijzen bemutatta az eszköz működését: A bemutató során a kijelzőn időről-időre piros vonallal jelezte a készülék a dugókat. Amikor pedig felszabadult az út, a szín sárgára, illetve zöldre változott. Ugyanakkor egy figyelmeztető jelzés is megjelent a kijelzőn: erős oldalszél, vigyázat!
Időjárás, szabad út, forgalom – minden változást jelez a szerkezet, így ennek köszönhetően a sofőr időnként úgy érezheti magát, mint az olyan szimulációs játékban, mint például a SimCity. És pontosan ezt a hatalomérzetet akarja eladni a TomTom a vevőknek, az uralmat a közlekedési káosz felett.
[[ Oldaltörés: FM-rádió helyett mobilvevő ]]
Sok navigációs rendszer kínálatában szerepel már információ a dugókról (ez a rendszer TMC néven fut), ezek nagy része azonban nem friss és szelektív információ. Ezzel szemben a TomTom egészen más technológiát hív segítségül: a gyártó megoldása abban is különbözik az eddigiektől, hogy míg a GPS-készülékek rendszerint FM-rádióvevőn keresztül kapják a közlekedési információkat, addig az új TomTom-modellben egy mobilvevő van. A készülék a Vodafone hálózatáról kapja a közlekedési adatokat, a mobilcég pedig a hálózatához tartozó mobilok mozgásából állapítja meg a forgalmi dugók helyét. Ha például az egyik autópályán szinte egy helyből jönnek a mobil jelek, akkor egyértelmű: valami ok miatt dugó alakult ki.
A TomTom központban pedig értékelik ezeket az adatokat és továbbítják a készülékre, illetve így közvetve a sofőröknek. A készülék Hollandiában 400 euróba kerül, amiért egy éven keresztül kap információkat a tulajdonos. Ezután pedig havonta tíz eurót kell fizetni a használónak. Ha ezt nem teszi meg, akkor csak szimpla navigációs információkat szolgáltat a rendszer, vagyis hogyan jut el az autó A pontból B pontba.
A TomTom fejlesztésétől természetesen a több cég sem akar elmaradni. A Nokia mobilgyártó például olyan telefonokat tervez gyártani, amelyben már benne lenne a navigációs rendszer. Ehhez 5,7 milliárd euróért felvásárolta a Navteq céget, mely az egyik legnagyobb digitális térkép-gyártó vállat. A TomTom azonban a másik fontos vállalattal a TeleAtlasszal tervezi a fúziót.
- A mi térképeinknek mindig frissnek, dinamikusnak kell lennie, mondhatnám, hogy szinte élő térképeket akarunk. A jövőben egy olyan rendszert szeretnék, amelyre minden felhasználónktól érkezne információ, és olyan lenne, mint egy kollektív internetes enciklopédia, mint amilyen pl. a Wikipedia. A rendszer neve Map Share. Természetesen akadhatnak olyan vicces egyének, akik nem akarják, hogy éjszaka autók zavarják, ezért olyan információt küldenek a rendszernek: ezen az úton akadály van. A cégünk azon van, hogy ezeket kiszűrje. Szinte detektíveknél használt módszerek segítségével erre is megtaláltuk a megoldást. Még körülbelül 1-3 év, mire a rendszer eljut a vevőkhöz – mondta el a fejlesztő.