szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

© www.focus.deHogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre?

© www.focus.de
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratnak. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.

A következő tíz napon egymás után átesnek a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik 20 fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, megmérik a húzóerőt és a gumik egy újabb vezetéstechnikai szérián esnek át. A visszaúton a szállítmány még egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályáján.

Hogyan tesztelnek?

Aquaplaning
Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében – egyenesen majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.

Fékezés
Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).

Menetbiztonság
Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.

Handling
Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megmérettetésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).

Trakció
A GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.


Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után, egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése. 

[[ Oldaltörés: Először szerepel és győz ]]



© MTI
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hó teszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.

A három újonccal ellentétben a Bridgestone és a Hankook abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. Hankook az első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell egy teljesen új külsőt kap és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog prezentálni a hó teszten, mint az Icebear W440.

Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon, ami ugyan nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia között is megállják a helyüket. A Continental, Goodyear és Pirelli abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.

Végül 5 gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a teszt győztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.


[[ Oldaltörés: Eredmények ]]


Teszteredmények
Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S
Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai
Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk
Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V
A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba


1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes
2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott
3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott
4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott
5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott
6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft)
7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft)
8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft)
9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft)
10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft)
11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!