szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyarországon nincsenek olyan nagy hagyományai a lakóautózásnak, mint a szomszédos Ausztriában vagy Németországban. Főszezonban körülbelül 150 család bérel egy vagy több hétre lakóautót, s évente 80-90 ilyen járművet adnak el.

© Autómenedzser

Nálunk főként a középkategóriájú modelleket veszik bérbe a leggyakrabban, ezeknek 30 ezer forint az átlagos napi díja, persze a hosszabb bérlési időhöz kedvezmény is jár. Az árakat alapvetően az autó kora és a klíma fajtája határozza meg. A duplaklímás modellek álló helyzeti hűtésre is alkalmasak, ezekért többet kérnek, éppen úgy, mint a fiatalabb autókért. Néhányan úgy csökkentik a költségeiket, hogy két vagy három család együtt bérel egy járművet hosszabb időre, és egymásnak adját át egy-egy hét után.

Egyre többen keresik a luxuskategóriájú, sok mindennel felszerelt, nagyon új modelleket is, igaz ezeket maximum két hétre kérik, itt az ár már 40 ezer forint körül van naponta. Az itthon kapható és bérelhető lakóautók döntő többsége Fiat Ducato és Ford Transit alvázra épül. Renault, Mercedes-Benz és Iveco is előfordul, de csak ritkán. A lakóautó-felépítményt gyártó cég vásárolja meg az alvázakat az autógyáraktól, majd ő, illetve az ő képviselői értékesítik egyben az autót. Tehát a vásárló nem a Fiattal, a Forddal vagy a többi céggel, hanem a felépítményt készítővel van kapcsolatban. A motorra, alvázra vonatkozó kötelező szervizek miatt viszont már az adott ország megfelelő, például Fiat-hálózatához kell fordulni. A felépítmény-gyártó jelzi az autógyár európai központjának, hogy egy lakóautót eladott, és ez alapján válik érvényessé a garancia az alvázra.

A gyári autók nem fogynak

© Autómenedzser
Az ismert autógyártók közül a Volkswagen forgalmazta a California lakóautót, de egy-másfél év alatt egyetlen darabot tudtak csak eladni Maygarországon, az is a bemutató autó volt, amelyet végül használtan értékesítettek. Ma már nem is rendelhető, az érdeklődőket átirányítják Ausztriába. A Ford azt tervezi, hogy egy szlovéniai felépítménygyártóval alacsony padlós Transitokra szerelt, közepes felszereltségű változatokat ajánl megvételre, 2009-től egy kisebb próbakészlet forgalmazását tervezik. A Mercedes-Benz kínálatában a Viano Marco Polo és a Sprinter James Cook lakóautó szerepel.

A hazánkban bérbeadott lakóautók mintegy ötven-hatvan, az eladottak negyven-ötven százalékát egyetlen cég, a Suwenor adja ki, illetve el. Az olasz Rimor a legolcsóbb a kínálatukban, a francia Chausson képviseli a középkategóriát, és a Német Bürstner, valamint a szintén német Niesmann + Bischoff a magasabb színvonalat. Nálunk a Chausson a legnépszerűbb. Mivel ebből adnak el a legtöbbet évente, már a kiskereskedelmi árban is érezhető a gyári kedvezmény.

 A cikk folytatása a Prémium Autó Plusz 2009 kiadványban és az Autómenedzser.hu autósportálon olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Kik vesznek luxusautót Magyarországon?

Még nincs is túl messze az az időszak, amikor Magyarországon luxus volt a személyautó. Ma viszont már bőven válogathatunk a klasszikus vagy az újabban annak mondott trendi luxusautók közül. Ami meglepő: ezen a piacon rendületlenül tart a növekedés.

hvg.hu Autó

Volvo XC70: elviszi a kékszalagot

A V70-esbe könnyű volt beleszeretni, az XC70-estől nehéz volt elszakadni. Egy ilyen kocsival a világot szívesen körbeautóznám, akár széltében, akár hosszában. Hangos, néha lomha, drága - és mégis.