szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új személygépkocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadta a roncstelepen. A "roncsprémium-rendelet" hétfői életbe lépése után jelentősen megugrott a gépkocsikereskedők forgalma, s kora reggel óta a korábbi átlagnál jóval többen érdeklődnek az új autók után.

© Kia
A február végén kiadott kormányrendelet alapján az állami támogatás alapösszege az új gépkocsi megvásárlásakor 1000 euró. Ha azonban a kereskedő hajlandó 500 eurós árengedményt adni a vevőnek, akkor az újabb 500 eurós támogatást kap az államtól. A vevő így tulajdonképpen 2000 eurós kedvezményhez jut. Ezt a támogatást a maximum 25 ezer euróba kerülő új gépkocsiknál lehet igénybe venni.

A kormány azzal számol, hogy a roncsprémium új gépkocsik vásárlására fogja ösztönözni a lakosságot, s ez segíteni fog a válsággal küszködő autóiparnak. Több piaci elemző ugyanakkor azon véleményének adott hangot, hogy a roncsautó-prémium nem jó megoldás, s nem fog hozzájárulni a kereslet növeléséhez. A kabinet a roncsautó-kedvezmény céljaira 33 millió eurót hagyott jóvá. A támogatásokat addig fogják folyósítani, amíg a pénz el nem fogy. Ezt követően új döntés születne az ügyben.
 
© Peugeot
A szlovák autóipari szövetség támogatásáról biztosította az ügyben a kormányt. Szlovákia Közép-Európa legnagyobb autógyártói közé tartozik. Az országban a Volkswagen, a Skoda és  a Kia autógyárak működtetnek nagy szerelőüzemeket. Ezek a mostani gazdasági válság következtében korlátozták termelésüket. A három szlovákiai autógyártó - a Kia Motors, a PSA Peugeot Citroen és a Volkswagen - az idén termelésének 25 százalékos csökkenésével számol. A szlovákiai autókereskedők az utóbbi napokban különféle árengedményeket, reklám akciókat jelentettek be, hogy magukhoz csábítsák a vevőket.

Szlovákiában tavaly (2008) majdnem 100 ezer új személygépkocsit adtak el. Idén februárban éves szinten mintegy 40 százalékkal csökkent az új gépkocsik eladása. Szakértők szerint a roncsprémium bevezetése hozzájárult ahhoz, hogy a kiskocsikat gyártó cégek alig érzik a válságot, sőt teljes kapacitással működnek, mert megugrott a termékeik iránti kereslet. Csehországban a kolíni TPCA és a nosovicei Hyundai még új munkaerőt is toborzott. "Pillanatnyilag teljes kapacitással dolgozunk. Többet már nem tudunk gyártani" - nyilatkozta Radek Knava, a TPCA szóvivője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A hét legdrágább hiba karambol után

Az autósok egy karambol után sokszor rosszul cselekszenek, és ez sokba kerülhet. Az ADAC német autóklub összegyűjtötte a hét legsúlyosabb hibát:

hvg.hu Autó

Prémium mobil navigációs készülékek tesztje

Navigációs eszközöket vehetünk 40 ezer vagy akár 160 ezer forintért is. De vajon érdemes-e a drágább készülékeket megvásárolni? A Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban hat ilyen felsőkategóriás PNA-t hasonlítottunk össze.

hvg.hu Autó

Hogyan vesznek autót a nők?

Látszólag az autóvásárlási szokások tekintetében nincs különbség a női és a férfi vásárlók között. Ám, ha jobban megvizsgáljuk a kérdést, látszik, hogy a nők sokkal tárgyilagosabban tudnak dönteni, mint a férfiak, akiket a lóerők és az extrák teljesen elkábítanak. Német szakértők szerint a jövőben az autógyártásban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a női szempontok már a tervezés és a kivitelezés során is.

hvg.hu Autó

Luxus lett a közlekedési kihágás Németországban

Nemcsak a boltokban, hanem a közlekedési bírságok terén is gyakoriak az áremelések. A német szövetségi tanács úgy döntött, hogy ismét megemeli a bírságért kiszabható összegeket. Azt várják, a megemelkedett bírságok talán segítenek a balesetek számának visszaszorításában.