Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Ukrán Biztonsági Szolgálat szerint az volt a kémek dolga, hogy a kárpátaljai ukrán védelmi állásokról adjanak át információkat a magyar katonai hírszerzésnek. Péntek délelőtt diplomáciai egyeztetés kezdődött Magyarország és Ukrajna között az ügyben, amelyről Szijjártó Péter azt mondta, csak „ukrán propagandáról” volt szó.","shortLead":"Az Ukrán Biztonsági Szolgálat szerint az volt a kémek dolga, hogy a kárpátaljai ukrán védelmi állásokról adjanak át...","id":"20250509_ukrajna-szbu-magyar-kemek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03.jpg","index":0,"item":"93600a3c-95bf-4b07-8c4e-bac3be55cb27","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-szbu-magyar-kemek","timestamp":"2025. május. 09. 09:43","title":"Az ukránok azt állítják, hogy ellenséges magyar kémeket lepleztek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bde8625-4722-4652-b474-57ed8ffdf10d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akkor lett vége a menekülésnek, amikor a kocsija két kereke is defektet kapott.","shortLead":"Akkor lett vége a menekülésnek, amikor a kocsija két kereke is defektet kapott.","id":"20250508_Szaz-kilometeren-at-menekult-a-rendorok-elol-egy-borsodi-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bde8625-4722-4652-b474-57ed8ffdf10d.jpg","index":0,"item":"14c05916-1855-4f52-afb5-aedf879d1874","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Szaz-kilometeren-at-menekult-a-rendorok-elol-egy-borsodi-ferfi","timestamp":"2025. május. 08. 10:30","title":"Autósüldözés volt Miskolctól Budapest felé – videón, ahogy az ámokfutó a rendőröket is leszorítja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","shortLead":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","id":"20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44.jpg","index":0,"item":"f935a20a-6e17-433b-ab30-d60caf222a73","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 12:23","title":"Tiborcz említése nélkül reklámozza a CNN a megújuló Gellért Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre befagyasztják az árakat az új lakásbiztosításoknál.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre...","id":"20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582.jpg","index":0,"item":"9c35be56-251c-4c8e-a7a4-a5fd2a605b9b","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","timestamp":"2025. május. 08. 16:38","title":"Három biztosító sem emeli a díjait egy évig, meghallották Nagy Márton szavát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik országból érkező állampolgárokat a tartózkodási engedély megszerzésében az állami aranyvízumprogramban. Az érintettek szerint ezért hatalmas munkát kell végezni, és sok a költség is.","shortLead":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik...","id":"20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2.jpg","index":0,"item":"7628e946-5b2d-49a9-af7d-1facf1b5dec8","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","timestamp":"2025. május. 08. 06:30","title":"Nagy kaszálásra készülnek a hazai közvetítők, és Tiborczék sem maradnak ki az aranyvízumbizniszből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88b17259-eedc-406d-a86a-6f9dbe9aafcb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A korábbi vezérkari főnök reagált arra, hogy a kormány ukránpártisággal vádolja.","shortLead":"A korábbi vezérkari főnök reagált arra, hogy a kormány ukránpártisággal vádolja.","id":"20250509_Ruszin-Szendi-Romulusz-honvedseg-haboruparti-Orban-Viktor-Ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88b17259-eedc-406d-a86a-6f9dbe9aafcb.jpg","index":0,"item":"684d1f80-6e92-4782-882d-7addc1f5fd6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Ruszin-Szendi-Romulusz-honvedseg-haboruparti-Orban-Viktor-Ukrajna","timestamp":"2025. május. 09. 09:59","title":"Ruszin-Szendi Romulusz: Szánalmas a Honvédelmi Minisztérium próbálkozása arra, hogy befeketítsen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f92bbe2-7ed6-449b-8bd3-b15712ad433d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A törölközők sok mikrobát összegyűjtenek használat közben, ezért nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan dobjuk be őket a mosásba.","shortLead":"A törölközők sok mikrobát összegyűjtenek használat közben, ezért nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan dobjuk be...","id":"20250508_torolkozo-mosas-gyakorisaga-hany-fokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f92bbe2-7ed6-449b-8bd3-b15712ad433d.jpg","index":0,"item":"7b2d8c77-ae21-4e9c-97f1-313c3c8918db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_torolkozo-mosas-gyakorisaga-hany-fokon","timestamp":"2025. május. 08. 05:55","title":"Valószínűleg ön sem mossa elég gyakran a törölközőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A frankfurti autókiállítás alkalmából készített JATO-elemzés szerint az Európában eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint valaha. Ez önmagában nem meglepő, annál inkább az, hogy a nagy darabszámban eladott modellek jobban befolyásolják a kizöldülést, mint az alternatív meghajtású járművek terjedése. Az országok versenyében hazánk a sor végén kullog.
Átlagosan 6,2 százalékal csökkent a top 25 márka körében a JATO által vizsgált 21 EU tagállamban eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása. Az eredményből az derül ki, hogy a nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány gramm/kilométeres csökkenései nagyobb arányban befolyásolják az európai összképet, mint a piacokon elérhető alternativ üzemanyaggal futó, illetve hibrid-üzemű kuriózumok.
A Smart, a Fiat és a Mini 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott szén-dioxid-kibocsátási értékei már most 130 gramm/kilométer alattiak, tehát már most megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A legnagyobb fejlődést az Alfa Romeo érte el, a márka 2008 első félévéhez viszonyított, eladásokkal súlyozott átlagkibocsátása 2009 első félévében 19,9 gramm/kilométerrel csökkent.
A top 25 magas darabszámban elkelt márka közül a Chevrolet került ki győztesként, a dízel Cruze, valamint a három hengeres 0,8 literes Matiz (119 gramm/kilométer) révén (15,2 gramm/kilométer csökkenés a tavalyi év első félévéhez képest).
Az Audi lett a második a szén-dioxid- kibocsátás csökkentésének európai versenyében, nagyrészt a 2.0 literes TDI motorja jóvoltából. 163 gramm/kilométernél tartanak, azonban az év második felében további csökkenésre számítanak az A3-as 1.6 literes TDI motorjának, valamint a stop-start rendszernek köszönhetően.
A Toyota, a Suzuki, a Hyundai és a Mazda is kétszámjegyű csökkenést produkált a kibocsátás terén tavalyhoz képest. A top 5-ből a Ford teljesített a legeredményesebben. 8 gramm/kilométert sikerült faragni az Európában eladott új autóik átlagos szén-dioxid- kibocsátásából, mivel az ECOnetic széria általában, valamint az új 98 gramm/kilométer kibocsátású Fiesta ECOnetic közkedveltnek bizonyultak az európai új autó vásárlók körében.
Márka
Eladások Első félév 2009
Átlag CO2 Első félév 2008 (g/ km)
Átlag CO2 Első élév 2009 (g/ km)
különbség
(g/ km)
CHEVROLET
95,564
156.8
141.6
-15.2
AUDI
323,256
177.0
162.6
-14.4
TOYOTA
358,982
146.5
132.9
-13.6
SUZUKI
134,014
158.3
144.9
-13.4
HYUNDAI
168,260
151.6
138.8
-12.8
MAZDA
108,429
161.4
151.2
-10.2
FORD
664,582
148.4
140.4
-8.0
HONDA
132,360
154.5
146.5
-8.0
VOLKSWAGEN
838,117
159.4
152.5
-7.0
MERCEDES
298,491
185.6
178.8
-6.8
NISSAN
159,311
164.5
158.9
-5.6
FIAT
535,590
134.3
129.1
-5.2
KIA
128,296
153.4
148.9
-4.5
MINI
65,559
133.9
129.7
-4.2
PEUGEOT
500,880
138.5
134.5
-4.0
RENAULT
517,783
142.7
138.9
-3.8
SEAT
166,110
146.0
142.4
-3.6
VAUXHALL
122,019
155.8
152.3
-3.5
CITROEN
437,781
141.7
138.8
-2.9
BMW
285,023
160.7
158.4
-2.2
LANCIA
61,776
136.1
134.1
-2.0
VOLVO
99,726
180.4
179.0
-1.4
OPEL
434,218
150.5
149.5
-0.9
DACIA
95,036
153.1
152.4
-0.6
SKODA
245,471
149.3
149.9
+0.7
Összesen
6,976,634
152.3
146.0
-6.2
*A számok eladással súlyozottak
Országonkénti eredmények (Oldaltörés)
Érdekes részleteiben megvizsgálni az egyes országok által elért szén-dioxid- kibocsátás csökkentési törekvéseket. A piacokon alkalmazott roncsbeszámítási akciók bizonyultak egyértelműen a legerőteljesebb hajtóerőnek a károsanyag-kibocsátás csökkentés terén. Ezen akciók nemcsak a volumenek növelésében segítettek, hanem a környezet-tudatosabb gondolkodást is népszerűsítették az európai új autó vásárlók körében a hatékonyabb, alacsonyabb kibocsátású járművek népszerűsítésével.
Az idei első félévben 2 millió 59 ezer 405 autót értékesítettek Németországban, átlag 11,3 gramm/kilométerrel csökkent az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátása. A többi jelentősebb európai piac közül az Egyesült Királyság átlag 8,4 gramm/kilométerrel csökkentette új autói károsanyag kibocsátását, Olaszországnak 6,5, míg Franciaországnak 5.7 gramm/kilométeres csökkentést sikerült elérnie. A legjelentősebb tisztulást Írország érte el az első félévben: 17,1 gramm/kilométerrel.
Nem tüzet okád, de nem is kormoz a Seat Leon Ecomotive. A cégautós erények mellett a különleges változat alacsony fogyasztással kecsegtet. Mindez nem megy a kényelem és a dinamika rovására.
A University of California kutatóinak tanulmánya szerint a környezetbarát forrásból táplált elektromos autók több szempontból is hatékonyabbak bioüzemanyaggal hajtott társaiknál.
Nem kínál zsákbamacskát a Honda: hibridje egyszerűen megvalósítja a ma elvárható környezettudatosságot. Mindezt úgy, hogy alig kerül többe hagyományos versenytársainál.
A környezetbarát technológiát alkalmazó járművek elterjedését különböző módszerekkel igyekeznek serkenteni az egyes országok kormányai. Összeállításunkban bemutatjuk, hogy a világ különböző részein mivel próbálják elérni, hogy a benzinfalókat kisebb, zöldebb járgányokra cseréljék.
A környezetbarát autók versenyében messze kiemelkedik Japán. Igaz, hogy a németek ott vannak a nyomukban, de még messze vannak tőlük. A tíz legtisztább autó között hét japán, valamint három német modell kapott helyet, legalábbis a német közlekedési egyesület (VCD) összeállítása szerint.
Nemzetközi tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy a cégek többnyire költségelemzés alapján választanak autót, környezetvédelmi megfontolások ebben alig játszanak szerepet. Csak azokban az országokban más kissé a helyzet, ahol az állam aktívan él környezetpolitikai eszközökkel, mindenekelőtt a környezetszennyezés mértéke szerinti adóztatással.