Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4b0629f-249d-45f4-881b-40923995595b","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök tavaly decemberben költözött be a Karády-villaként ismert budapesti ingatlanba, az állami tulajdonban lévő épület felújítására és berendezésére 300 millió forintot biztosított a kormány – értesült a HVG. Információink szerint tavaly november óta 25 millió forintot költöttek a ház ingóságaira. ","shortLead":"A köztársasági elnök tavaly decemberben költözött be a Karády-villaként ismert budapesti ingatlanba, az állami...","id":"20250606_Sulyok-Tamas-rezidencia-haromszazmillio-forint-felujitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4b0629f-249d-45f4-881b-40923995595b.jpg","index":0,"item":"fa104562-1578-4c04-b754-17e86a35509b","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Sulyok-Tamas-rezidencia-haromszazmillio-forint-felujitas-ebx","timestamp":"2025. június. 06. 10:40","title":"Háromszázmillió forintból újították fel Sulyok Tamás lakhelyét ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fa0b0ba-c7e0-4a7f-84dc-d8cd618b7651","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök nem tudja teljesen átérezni és megérteni az ukránok fájdalmát – vélekedett Volodimir Zelenszkij ukrán elnök az ABC amerikai hírtelevíziónak adott interjújában, amelyből az Ukrajinszka Pravda hírportál idézett részleteket szombaton.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök nem tudja teljesen átérezni és megérteni az ukránok fájdalmát – vélekedett Volodimir...","id":"20250607_Zelenszkij-Ezt-Trump-nem-tudja-teljesen-megerteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fa0b0ba-c7e0-4a7f-84dc-d8cd618b7651.jpg","index":0,"item":"617592fe-1f5a-48e5-9bb2-bf2eacdf17df","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Zelenszkij-Ezt-Trump-nem-tudja-teljesen-megerteni","timestamp":"2025. június. 07. 13:00","title":"Zelenszkij: Ezt Trump nem tudja teljesen megérteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fff9136-0af8-4fb7-8db8-602ec06be8bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Útközbeni kormányzati információval akartak visszavágni a fővárosnak.","shortLead":"Útközbeni kormányzati információval akartak visszavágni a fővárosnak.","id":"20250606_budapest-bkk-leallas-mav-utastajekoztatas-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fff9136-0af8-4fb7-8db8-602ec06be8bc.jpg","index":0,"item":"a5537cc6-e6bf-45f5-b2a7-50ec91f5dd02","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_budapest-bkk-leallas-mav-utastajekoztatas-kormany","timestamp":"2025. június. 06. 14:49","title":"A BKK-stop napján a MÁV arról tájékoztatta az elővárosi vonatok utasait, hogy rájuk most is lehet számítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Sok smink fog fogyni. ","shortLead":"Sok smink fog fogyni. ","id":"20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e.jpg","index":0,"item":"f0821763-faa9-45ad-8319-a3a0e16934a6","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","timestamp":"2025. június. 06. 08:30","title":"Nick Jonas főszerepet kapott a KISS-ről szóló játékfilmben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87690af5-d22d-471a-8953-0ac283af8ae9","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az új kinevezés május 1-től érvényes, bár az eddigi testület még májusban is működött.","shortLead":"Az új kinevezés május 1-től érvényes, bár az eddigi testület még májusban is működött.","id":"20250606_felsooktatasi-akkreditacios-bizottsag-tagok-kinevezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87690af5-d22d-471a-8953-0ac283af8ae9.jpg","index":0,"item":"bfc8f5db-f83c-47bc-baef-610de37f95ca","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_felsooktatasi-akkreditacios-bizottsag-tagok-kinevezese","timestamp":"2025. június. 06. 09:02","title":"Kinevezték az új Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra lettek figyelmesek.","shortLead":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra...","id":"20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1.jpg","index":0,"item":"f9abf689-75b7-444f-b4f7-0f4cba108225","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","timestamp":"2025. június. 06. 13:03","title":"Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési miniszter a felelőst is gyorsan megtalálta: a Siemens addig nem kap új megrendelést a vasúttól, amíg a korábbi hibáikat ki nem javítják.","shortLead":"A közlekedési miniszter a felelőst is gyorsan megtalálta: a Siemens addig nem kap új megrendelést a vasúttól, amíg...","id":"20250607_Teljes-karteritest-fizet-a-MAV-a-balatoni-vasutvonal-karosultjainak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"99e2f552-ef17-46e7-ac73-9c848b93948b","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Teljes-karteritest-fizet-a-MAV-a-balatoni-vasutvonal-karosultjainak-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 15:36","title":"Lázár: Teljes kártérítést fizet a MÁV a balatoni vasútvonal károsultjainak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35330506-142e-49de-9c08-9fe57854db7c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Döbbenetes szintekig ment le az amerikai politika, amikor csütörtökön élőben figyelhettük, amint Donald Trump és Elon Musk egymásnak esik. De min vesztek össze annyira, hogy az X-en gyalázzák egymást, mit reagálnak a trumpista szavazók, és egyáltalán, mi jöhet most?","shortLead":"Döbbenetes szintekig ment le az amerikai politika, amikor csütörtökön élőben figyelhettük, amint Donald Trump és Elon...","id":"20250606_musk-trump-usa-twitter-spacex-tesla-veszekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35330506-142e-49de-9c08-9fe57854db7c.jpg","index":0,"item":"d2f43264-b9fe-4164-929d-d8c2fa994be3","keywords":null,"link":"/360/20250606_musk-trump-usa-twitter-spacex-tesla-veszekedes","timestamp":"2025. június. 06. 15:53","title":"Pár poszt választotta el a világot attól, hogy Musk leírja: „Trump egy geci”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
100 évvel ezelőtt, amikor Bertha Benz autóútra kelt, a legnagyobb veszélyt az utak rossz állapota jelentette. Ugyanis az első nagyobb kátyú már tengelytörést okozhatott és egyben az utazás végét is jelentette.
Az évek múlásával egyre nőtt a forgalom és a motorizált négykerekű járművek száma, melyek gyenge vagy egyáltalán nem létező fékkel bírtak. A járművek hiányos átvizsgálása közlekedésbiztonsági szempontból a súlyos közlekedési balesetek számának növekedéséhez vezettek, ami a helyzet alapvető átgondolását tette szükségessé. Főleg az 1960-as években kapott egyre nagyobb jelentőséget a közlekedésbiztonság. Amerikában új törvények léptek életbe, melyek arra ösztönözték az autógyártókat, hogy biztonságosabb autókat gyártsanak. Innentől kezdve a lökhárítókat úgy kellett megépíteni, hogy tompítani tudják az ütközés energiáját, a szélvédőnek megadott távolságban kellett elhelyezkednie a vezető fejétől. A követelmények teljesítéséhez új dizájnformákra volt szükség.
Passzív és aktív biztonság A passzív biztonság alatt azok az intézkedések értendők, melyek a baleset következményeit hivatottak enyhíteni. Ezek az intézkedések nem csak a vezetőre, hanem az összes utasra érvényesek. Párnázott műszerfal, ütközésvédelemmel ellátott kormányrúd, biztonsági övek, formatartó utas cella, oldalütközési védelem, de a sima felületű karosszérialemezek és a lekerekített sarkok is a passzív biztonság fogalmába tartoznak.
Az aktív biztonság alatt azon intézkedések összességét értjük, melyek a baleset megelőzésében segítenek. Az aktív biztonság terén a közlekedési úthálózatok állapota nagy szerepet játszik, ugyanúgy, mint a közlekedési táblák használata. Az elmúlt 15 évben a gépjárműfejlesztés terén sok találmány látott napvilágot, melyek többek között a stabilitást, a fékezést, az észlelési biztonságot továbbá a kezelési biztonságot szolgáltak javítani. Az elektronikusan szabályozott fékasszisztensek, ABS- és ESP-rendszerek, kipörgésgátlók és még sok más találmányon vezetett a közlekedés biztonságának javulásához. A mai autókban egyre jobban terjedő sávkövető-, táblafelismerő, éjjellátó asszisztens, a beszédvezerlés, a kéz nélküli telefonálás ezt csak tovább fokozzák. Nézzük, melyek voltak a közlekedésbiztonság mérföldkövei:
1903: ablaktörlő A közlekedésbiztonságban az első szabadalmak egyikét 1903-ban jegyezték be. Az amerikai Mary Anderson készítette el az első ablaktörlőt. Az autóbolondként elhíresült Henrik porosz királyi herceg 1905-ben egy mechanikusan meghajtott ablaktörlőt jelentett be szabadalmaztatásra, melyet 1908-ban meg is kapott. A mai elektromosan működő ablaktörlő ősét a Bosch fejlesztette ki és 1926-ban kapott rá szabadalmat.
1904: levegővel töltött abroncsok Az automobilok biztonsága érdekében tett legfontosabb fejlesztések terén nem szabad elfeledkezni az abroncsokról sem. Charles Goodyear vegyész 1844-ben kapta meg a szabadalmat a kaucsuk vulkanizálására. Ezzel megteremtette a tartósan rugalmas anyag, a gumi előfeltételeit.
Eleinte a járműveken a mindenféle tömörgumit használtak. A tömlős gumi feltalálása (Dunlop 1888) lehetővé tette a komfortérzet és a sebesség növelését. 1904-től kezdve profillal is rendelkeztek már a gumik és így a tapadásuk is sokkal jobb volt. Hamarosan kormot is kevertek a gumikeverékbe, amelynek a gumi a mai napig a karakterisztikus fekete színt köszönheti, de valójában a gumi tartósságát és az ellenálló képességét növeli.
Az 1950-es évek elején további nagy lépésnek számított a járműbiztonság területén a fémhálós gumi bevezetése, a magasság-szélesség arány csökkentése és a radiálgumik alkalmazása, melyek a diagonál kerekeket szinte teljesen kiszorították. A hosszabb tartósság mellett ezt a gyártási formát elsősorban a jobb kanyarstabilitás és menettulajdonságok, valamint vizes útburkolaton jobb tapadási tényezők jellemzik.
1922: önhordozó karosszéria A mai járműgyártás szempontjából különös jelentőséggel bír az önhordozó karosszéria feltalálása. Hordozó keret nélküli felépítési forma paradigmaváltást jelentett. Az amerikai gyártók és néhány megrögzött kisszériás üzem kivételével, mint a Morgan vagy a Lotus, manapság szinte az összes személyautót e szerint az eljárás szerint gyártják. Az előnyei kézenfekvőek: a karosszéria összekötési struktúrájának köszönhetően jobban elnyeli a fellépő erőket, az önhordozó karosszéria ezen kívül könnyebb, stabilabb – és a legtöbb esetben olcsóbb előállítani, mivel kevesebb anyag szükséges hozzá.
Az első önhordozó karosszériával gyártott autó a Lancia Lambda (1922) volt, a Citroen 11CV (1934) és az Opel Olympia (1935) voltak az első autók, melyek karosszériája teljesen acélból készült.
1923: irányjelző A városokban egyre jobban nőtt a forgalom, az utak szélesebbek lettek, több sávra volt szükség. És ahhoz, hogy a sávváltás sérülés nélkül történjen, szükségessé vált, hogy a közlekedésben résztvevők egymással kommunikálni tudjanak. Az első lépés ebbe az irányba az irányjelző feltalálása volt. Ez a tisztán mechanikus rendszer lehetővé tette, hogy a jármű vezetője az előtte és mellette haladónak jelezze szándékát. Vezettünk olyan Peugeot 201-est, amelynek karos indexe volt, ha a gombot megnyomtuk, a megfelelő oldalon a C-oszlopból kiugrott az irányjelző karocska. Amerikában már 1930-as évektől világító irányjelzőket használtak, a katonai járműveken keresztül terjedt el ez a technika az európai automobilizmus motorjának számító Németországba. Az 1950-es évektől a Bosch elektromos irányjelző rendszereket gyártott, melyeket utólag is fel lehetett szerelni az autóra. Németországban a közlekedésrendészet 1956 óta írja elő az irányjelző lámpák használatát a haladási irány jelzésére.
A gumivásárlás elsőre nem tűnik bonyolultnak. Veszek négy abroncsot, átrakatom a gumissal és autózom tovább. A következőkben kiderül, hogy ez a viszonylag egyszerű folyamat a végtelenségig bonyolítható.
Az autóMAGAZIN tesztjében 10 fajta téli gumi a BMW 3-as 205/55 R 16 H méretű kerekein mérkőzik egymással havon, vizes és száraz útburkolaton. Hogy az újoncok képesek-e lehagyni a már bejáratott konkurenciát, kiderül a tesztből.
Új autót jó áron vásárolni az érem egyik oldala. Azonban amikor azt használtautóként kívánjuk eladni 2014-ben, kiderül, hogy az autó a valóságban mennyit ér. A Focus német magazin online kiadása 15 járműkategóriában a bähr & fess forecasts piackutatóval közösen felmérte a piacot és kihirdette járműkategóriánként az értékállóság bajnokait.
Újra fénylik a Mercedes-Benz csillaga a német autóipar egén, a márka végzett az ADAC német autóklub 23. alkalommal összeállított autó- és márkaelégedettségi AutoMarxX ranglistán. Az első négy helyen természetesen német márkák szerepelnek, a Volvo letaszította a Skodát a top 5-ből.
A kis- és kompaktautókra jó alternatíva lehet a téli gumik helyett a négy évszakos gumi, derül ki az Európai Autóklub (ACE) és a német műszaki vizsgaközpont (GTÜ) közös tesztjéből. 185/60 R15 méretben több négy évszakos gumit teszteltek, és ezeket összehasonlították a Nokain azonos méretű téli és nyári gumijával.
Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb terepjárók listáját.