Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0d9bbc4-831c-4a81-ab19-3305ec6738e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök már nagyon izgul.","shortLead":"A magyar miniszterelnök már nagyon izgul.","id":"20250203_orban-afd-elnok-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0d9bbc4-831c-4a81-ab19-3305ec6738e9.jpg","index":0,"item":"bcb5e1eb-0d74-4ee3-ad1a-6ff8f23e7dbd","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_orban-afd-elnok-budapest","timestamp":"2025. február. 03. 10:39","title":"Orbán meghívására Budapestre jön az AfD vezetője, hogy együtt újra ledöntsék a berlini falat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92a86841-ea03-4b0c-b98b-8108c6dd801b","c_author":"EUrologus/Moravecz Kata","category":"360","description":"Mennyire átlátható és a nyilvánosság számára hozzáférhető a parlamenti döntéshozatal a világ különböző részein? Cikkünkben nemzeti parlamentek munkáját hasonlítjuk össze: milyen és mennyit adatot tesznek közzé, mennyire könnyű azokat megtalálni. Például végig kell-e nézni egy adott információ megszerzéséhez a maratoni élő közvetítéseket vagy elolvasni több száz oldalnyi jegyzőkönyvet?","shortLead":"Mennyire átlátható és a nyilvánosság számára hozzáférhető a parlamenti döntéshozatal a világ különböző részein...","id":"20250203_eurologus-europai-parlament-nezeti-parlamentek-nyilvanossag-atlathatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92a86841-ea03-4b0c-b98b-8108c6dd801b.jpg","index":0,"item":"64726bc5-16b6-4834-83f5-5e68e11b2e40","keywords":null,"link":"/360/20250203_eurologus-europai-parlament-nezeti-parlamentek-nyilvanossag-atlathatosag","timestamp":"2025. február. 03. 14:41","title":"Ember legyen a talpán, aki meg akarja tudni, hogyan szavazott a képviselője a magyar parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag Lengyelországból, de hamar kiderült, hogy csak kamu.","shortLead":"Kerala üdülőhely, ahol a magyar miniszterelnök a múlt hónapban pihent, bombafenyegetést kapott, állítólag...","id":"20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8.jpg","index":0,"item":"7a78f291-b5fe-47c0-a652-a068b789e3a0","keywords":null,"link":"/elet/20250203_Bombafenyegetest-kapott-Orban-indiai-luxusszallodaja","timestamp":"2025. február. 03. 21:46","title":"Bombafenyegetést kapott Orbán indiai luxusszállodája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első kereskedési nap reggelén.","shortLead":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első...","id":"20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"def0a4ee-7edf-4fac-aaec-0fd06aa45bb4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","timestamp":"2025. február. 03. 10:51","title":"A budapesti tőzsde is botlott egyet hétfő reggel az amerikai vámhírekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cf8da28-7df2-4be4-8ad6-27059240d20b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Jens Stoltenberg visszatérése sokat dobhat a norvég kormánypárt választási esélyein és az ország Trumppal folytatott politikájára is nagy hatással lehet. ","shortLead":"Jens Stoltenberg visszatérése sokat dobhat a norvég kormánypárt választási esélyein és az ország Trumppal folytatott...","id":"20250204_NATO-fotitkar-Norvegia-Stoltenberg-visszater-penzugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cf8da28-7df2-4be4-8ad6-27059240d20b.jpg","index":0,"item":"eb676825-ab06-43db-9ca5-1d11ca6f34fa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_NATO-fotitkar-Norvegia-Stoltenberg-visszater-penzugyminiszter","timestamp":"2025. február. 04. 19:55","title":"A volt NATO-főtitkár visszatért a norvég kormányba és kész beleállni Trump vámháborújába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f4064fc-bb54-493f-acad-019a7614b5cb","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A kenyér nem eredendően rossz, azonban az átlagos fogyasztási szokásainkkal több probléma is van, nem véletlenül kezdődik úgy számos diéta, hogy ki kell iktatni az étrendből a különböző szénhidrátforrásokat. De mi a baj a kenyérrel, mi történik, ha egyszer csak nem eszünk többet, ha meg mégis, akkor milyet érdemes?","shortLead":"A kenyér nem eredendően rossz, azonban az átlagos fogyasztási szokásainkkal több probléma is van, nem véletlenül...","id":"20250204_kenyer-helyett-dieta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f4064fc-bb54-493f-acad-019a7614b5cb.jpg","index":0,"item":"7d065cf1-0b1b-4ad1-b183-8babfc101f11","keywords":null,"link":"/elet/20250204_kenyer-helyett-dieta","timestamp":"2025. február. 04. 04:33","title":"Mi történik, ha lemondunk a kenyérről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú hitelek összege, a felújítási célúaké pedig éppen csak csordogált. 2025 jobbnak ígérkezik, aminek már látszanak is a jelei.","shortLead":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú...","id":"20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172.jpg","index":0,"item":"cd12aad9-c444-45ae-b0ab-3f5b5d05df52","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","timestamp":"2025. február. 03. 12:28","title":"Állami támogatás nélkül alig akar otthonára költeni a lakosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","shortLead":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","id":"20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618.jpg","index":0,"item":"6ec594c5-2f87-4814-b96f-7db145b6ed5e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","timestamp":"2025. február. 03. 06:41","title":"Magyarországon a 700 kilométeres hatótávú új elektromos BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Itthon kevés Skodát adnak el 4x4 hajtással, még a Yetik közel kétharmadát (61 százalék) is csupán az első két kerék...
Itthon kevés Skodát adnak el 4x4 hajtással, még a Yetik közel kétharmadát (61 százalék) is csupán az első két kerék hajtja. A Superb vásárlóinak 7,8, az Octavia kombi vásárlóinak 15,5 százaléka választja a Haldex rendszert autójába. Pedig megérné. Ha kipróbálnák, milyen elmenni a végletekig, jobban bíznának autójukban és vezetői tudásukban a hétköznapokban.
Összkerékhajtású Skoda már a negyvenes években is volt, a Superb 3000 mind a négy kerekét forgatta a hajtáslánc. A következőre több mint ötven évet kellett várni, az Octavia Combi 4x4-et 1999-ben mutatták be a Haldex kuplung első és második generációjával. A 2004-es második generációs Octaviában (és a Scoutban) már a Haldex 4 dolgozik, ahogy a Yetiben és a Superb-ben is. Ez a rendszer, mint olyan sok minden ma az autóiparban – intelligens: a tapadási körülményeknek megfelelően osztja el a motor nyomatékát a tengelyek között.
Skoda
Amint az útviszonyok indokolják, a Haldex rendszer - együttműködve az ESP érzékelőivel - dinamikusan osztja meg a hajtóerőt az első és hátsó kerekek között, miközben az elektronikus differenciálzár (EDS) a kerekek egyenkénti fékezésével segít az akadályok mielőbbi leküzdésében. Ha sík aszfalton közlekedik a Skoda, 96 százalék nyomatékot kap az első tengely, de ahogy az útviszonyok megváltoznak (emelkedő, csúszós út), a másodperc törtrésze alatt reagál a hajtás és a nyomaték akár 90 százalékát a hátsó tengelyre helyezi át. Az optimális útfogásban az elektronikus menetstabilizáló és az off-road ABS segít. Az előbbi átveszi az irányítást a 4x4 fölött (bevatkozik az elektronikus differenciál, az EDS), az utóbbi kikapcsolja a Haldexet. Ha elindulásnál kipörögne mindkét első kerekék, a Haldex kuplung zár és a nyomatékot a hátsó kerekek kapják, ha csak az egyik csúszik, az elektronikus diffi közbelép, lefékezi a csúszó kereket, az első tengely maradék nyomatéka áthelyeződik a hajtott kerékre és abban a pillanatban a Haldex a nyomaték többségét hátra küldi a tapadó kerekekre.
További képek a galériában
[[ Oldaltörés (Superb, Yeti, Scout, Octavia – közös bennük a 4x4) ]]
Superb 4x4
Az emberek többsége nem vezet jól, itt a jó vezetésen az autóversenyzőktől megkövetelt pontos vezetést értem. Ez derült ki abból a feladatból is, amelyen a San Padró-i tesztpályán Skoda Superbekkel kellett forgolódni egy ügyességi pályán, bizonyítva az összkerékhajtás felsőbbrendűségét. A gyakorlat során az autó mozgását egy telematikai rendszer mérte, a vezető viselkedését pedig kamerák kísérték. Az eredmény többek számára lesújtó volt, erőltetett menetben nem túl jól reagálnak a sofőrök a váratlan helyzetekre Ilyenkor jön jól az összkerékhajtás, amely a másodperc törtrésze alatt fogja meg a kicsúszó, vagy megpördülő autót, úgy, hogy a vezető ebből nem érez semmit. Csak azt, hogy az autót nem lehet lelökni az ívről.
További képek a galériában
bcs
A hét próba közül ez volt az egyetlen, amit kihagytam. Nem voltam kíváncsi arra, mennyire rosszul vezetek, ám valójában rosszul voltam a Montserrat hegy szerpentinjein tapasztalt keresztgyorsulások miatt. A Superb kombi 160 lovas 1,8 literes turbós motorja kézi sebességváltóval, összkerékhajtással igazi kanyargyilkos, már akkor forgott velem a világ, amikor én vezettem, az anyósülésen nem forgott, összeomlott. Az elején még élvezetes volt a kanyarvadászat, ám az ezer méteres szintkülönbség legyőzése komoly feladatnak bizonyult. Nem a Skoda Superbnek. Az igazi örömöt a V6-os nyújtja a maga 260 lóerejével, de a szervezők csak egy kocsit állítottak be a parkba, amelyet a svájci kollégák kibéreltek maguknak. Dízelben is elérhető az összkerékhajtás: a 140 lovas kétliteres egységet DSG-váltóval kínálják, a 170 lovas kétliteres TDI-hez hatsebességes manuális váltó jár.
Skoda Superb 4x4 7 420 000 forinttól vihető haza (Comfort felszereltséggel, 1.8 TSI 160 LE motorral), a kombi 266 000 forinttal drágább.
Yeti 4x4 Be kell vallanom, egyik kedvenc autóm a Skoda Yeti. Ha nem fulladtam volna bele a svájci hitelben, egyszer ilyenre cseréltem volna autómat. 1,2-es elsőkerékhajtású turbóra. Most, hogy már nem lesz rá pénzem, akár összkerekesről is álmodhatnék, 1,8 TSI motorral, vagy kétliteres, 140 lovas dízelről, DSG duplakuplungos váltóval. A Yeti kapható 110 lovas és 170 lovas közös nyomócsöves turbódízel változatban is, A 180 milliméteres hasmagasságot nem illik lebecsülni, mert a sarkakba kitolt kerekeivel nagyon ügyesen lavírozik a legvadabb sziklaszirteken is. Olyan túrára vittek minket a Yetikkel, amelyre nem is gondoltunk. Felázott agyag, köves, sziklás, bozótos, meredek kapaszkodók, éles siralomfalak mind részét képezték a kiképzésnek. Volt olyan feladat, amelyet csak bemondásra hajtottam végre (teljes gázzal, mert ha nem, leborulsz – ennyi volt az utasítás) – fogalmam sem volt, mi fog történni. A Yeti azonban zokszó nélkül tűrte a durvábbnál-durvább próbákat, soha egyetlen terepes teszten sem kaptak ennyit az autók. Terepgumik nem, csak normál téli gumik voltak az autókon, ennek ellenére a mély a sártengeren is áteveztünk. A hosszú hegyi szakasz után épített pályán is kipróbáltuk a Yetit, ahol tornamutatványokat végeztünk: a szokásos, hátsó kerék a levegőben feladatot hajtottuk végre többféleképpen. Jó volt látni, a Haldex működését élőben: amint a kerék elveszített tapadását a földdel, egy negyed fordulat után nem forgott tovább, helyette a többi dolgozott.
bcs
A Yeti, mint a Škoda első SUV modellje, a Haldexen túl más funkciókkal is segíti az autózást az épített utakon túl. Csak az off-road gombot kell megnyomni a műszerfalon, és az autó összes elektronikus rendszere máris virtuális terep-üzemmódba kapcsol. Az off-road üzemmód számos funkciót foglal magában, mint például a lejtmenet asszisztenst vagy a hegymenet asszisztenst, valamint az ABS, ASR és EDS elektronikus rendszerek áthangolását a különleges vezetési körülményekre. Az ABS például úgy fékezget, hogy a kerekek előtt ékeket építsen a talajból. A lejtmenet vezérlő tanulékony, ha fékezünk, csökkenti a lefelé kúszás sebességét, ha gázt adunk, növeli azt, megcsúszni azonban nem engedi a kocsit. Akkor is működik, ha kikapcsoljuk a motort (de a gyújtást rajta hagyjuk). Ezt kipróbáltam, mókás volt, ahogy önállóan fékezte az autót.
Akár kéttonnás terhet vontatni képes Yeti 4x4-et 6 057 000 forintért kapunk (Active felszereltséggel, 1.8 TSI 160 LE motorral), DSG váltó csak a 140 lovas dízelhez rendelhető.
Scout
Skoda
A Scout a luxus Skoda Octavia Combi. LED-es nappali fénnyel, különleges felszereltséggel, megnövelt hasmagassággal (179 milliméter, 39 milliméterrel nagyobb, mint a 4x2-es Octaviáké) terepes kiegészítőkkel, jókora majrévassal a kesztyűtartón és természetesen összkerékhajtással kapható. Csomagtartója 605 literes (1655 literesre növelhető), terhelhetősége 675 kilogramm. Igazi különc járgány, Skoda ínyenceknek. Arról, hogy terepen sem vall szégyent, megbizonyosodtunk egy a Yeti-próbánál rövidebb hegyi szakaszon. Hosszabb tengelytávja miatt (terepszögei: 16,5/13,6 fok), kevésbé durva pályán haladtunk, de olyanon, amire én se saját, se tesztautóval nem szívesen vállalkoznék. Dagonyáztunk sárban, másztunk köves kapaszkodón, de a lejtmenetvezérlő hiányában meredek oldalakon nem kaptattunk le. A dízel változat felező nélkül is szépen kúszik fel a hegyen, ezres fordulaton egyesben gáz nélkül kapaszkodik.
Legolcsóbban Octavia Combi Scout 4x4-hez 7 976 000 forintért juthatunk (egyedi felszereltséggel és kiegészítőkkel, valamint 1.8 TSI 160 LE motorral). Kétféle erőforrás közül választhatunk, a kétliteres, 140 lovas dízel DSG váltóval is rendelhető.
Octavia Combi 4x4 Az Octaviákkal a 4x4-es tapadás előnyeit ismertük meg. Nyolcas alakú pályán téptünk egy profi autóversenyző mögött, aki megmutatta, hogyan kell(ene) versenypályán az optimális íven autózni. Míg mögötte voltam, tudtam követni, ám harmadikként össze-vissza bóklásztam a pályán 80-95 kilométer/órás sebességgel. Ráadásul kézi váltós kocsit választottam, így még a váltással is időt veszítettem, pedig az instruktor azt mondta, hármasban végigcsinálhatom. Jó volt nekem a bóják közt és a visszafordítóban a kettes is. Az autó kiválóan tapadt, egy jobbos, majd egy hirtelen balos kanyarban arra kellett ügyelni, hogy ne adjunk gázt, mert akkor kitolta volna az orrát és meglátogatjuk a Scouttal kolbászoló csoportot. A meredek emelkedőkön nagy tempónál is másodperceket verhetünk az elsőkerékhajtású autókra, a 4x4-es Octaviákat bátran csikorogtattuk, csúszásveszély nem fenyegetett. Jól gyorsul, kanyarban nagyon stabil. Terepen nem bántottuk az Octaviákat, az autó szabad hasmagassága 163 milliméter, 25-tel nagyobb, mint a sima kombié, üzemanyagtankja 60 literes.
Skoda
A 4x4 kombi erőssége, hogy a Haldex kuplung révén nem veszít egyetlen decilitert sem a csomagérből, amely ugyanúgy 605 literes, mint a normál kombi Octaviáé. Négyféle motorral kapható, a Scout kínálatához képest újdonság, hogy az 1,6 literes 105 lovas dízellel is választható. Octavia Combit 4x4-es hajtással 6 797 000 forintért vihetünk haza (Ambiente felszereltséggel, 1.6 TDI 105 LE motorral).
Biró Csongor
[[ Oldaltörés (A Haldex tengelykapcsoló előnyei – műszaki leírás, 2. generáció) ]]
Az elsőgenerációs Škoda Octavia 4x4 esetében az erőforrás egy a második nemzedékhez tartozó elektronikus vezérlésű lamellás Haldex tengelykapcsolón adhatja le a vonóerőt a hátsó tengelyre.
A Haldex tengelykapcsoló a hátsó tengely áttételével egyetlen, kis helyigényű egységet alkot. A Haldex tengelykapcsoló egy folyadéktöltésű lamellás tengelykapcsoló, amely az olajnyomás növelésére nagyobb súrlódási nyomatékot biztosít a forgó lamellák között, és ezzel nagyobb nyomatékot ad át a hátsó kerekeknek. A teljes áttételházban uralkodó olajnyomást két axiáldugattyús szivattyú állítja elő, de kizárólag csak akkor, ha a bemenő és kimenő tengely fordulatszáma eltérő, mert csak ekkor kell nyomatékot átadni a hátsó tengely felé. A rendszer működését a vezérlőegység jelei alapján működő szabályozó szelepek végzik.
A vezérlőegység értékeli ki a szabályozási folyamathoz szükséges információkat, mint például a kerekek fordulatszámát, a gázpedál állását, a motor fordulatszámát, a menetstabilizáló rendszerek beavatkozását és számos egyéb paramétert. Ezeket az információkat a vezérlőegység a CAN adatbuszon kapja, és ennek alapján szabályozza a tengelykapcsoló lamelláira ható hidraulikanyomás értékét, valamint változását. A Haldex tengelykapcsoló nagy előnye amellett, hogy együttműködik a többi elektronikus rendszerrel, hogy rendkívül gyorsan reagál a változásokra: a Haldex kapcsoló a kerekek egymás közötti már 10°-os szögeltérése esetén is elkezdi a szükséges nyomaték továbbítását a hátsó tengely felé, vagyis a Haldex tengelykapcsoló gyorsan és fokozatmentesen képes a nyomatékot 50:50 százalékos arányban elosztani az első és a hátsó kerekek között.
További képek a galériában
Skoda
Fékezésnél a Haldex tengelykapcsoló önműködően kiold, ami az ESP és ABS rendszerekkel együttesen javítja a fékezés közben tanúsított menetstabilitást. Az alapvető adatokat szolgáltató érzékelők meghibásodása esetén, vagy amennyiben a vezérlőegység egymásnak ellentmondó adatokat kap, akkor a tengelykapcsoló működését a meghibásodás feltételezett súlyossága függvényében több lépcsőben egy vészszabályozó program veszi át. Amennyiben azonban a kerekek fordulatszám-érzékelői hibásodnak meg, akkor a tengelykapcsoló biztonsági okokból szétkapcsol, és a motornyomaték csak az első kerekekre jut el.
A Haldex rendszer legfontosabb előnyei: • A rendszer teljességgel önállóan működik - nem igényli a vezető beavatkozását, a kézi szabályozást. • Az összkerékhajtás csak szükség esetén kapcsol be. • Az állandó összkerékhajtású rendszerekkel szemben alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. • Rendkívül gyorsan és fokozatosan kapcsolja be a hátsókerékhajtást az első kerekek megcsúszásakor. • A megvalósításához szükséges szerkezetek kis helyigényűek. • Kedvezőbb áron megvalósítható, mint a tengelyek közötti differenciálműves kialakítás. • Kompatibilis és igen jól együttműködik az elektronikus menetszabályozó rendszerekkel, mint például az ABS-sel, EDS-sel vagy az ESP-vel.