Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a9a124fa-97df-40f0-a170-342f6f2174d1","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az MNB és a Bankszövetség megállapodása alapján az alapszámlának mindaddig elengedik a havi díját, amíg az infláció nem csökken három egymást követő hónapban 4 százalék alá. Ez a lépés jelenleg havi 1334 forint megtakarítást eredményezne. De mikor térhet vissza az infláció 4 százalék alá?","shortLead":"Az MNB és a Bankszövetség megállapodása alapján az alapszámlának mindaddig elengedik a havi díját, amíg az infláció nem...","id":"20250408_bankmonitor-alapszamla-dijmentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9a124fa-97df-40f0-a170-342f6f2174d1.jpg","index":0,"item":"e3ad7252-657e-4e84-b153-4616176358ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_bankmonitor-alapszamla-dijmentesseg","timestamp":"2025. április. 08. 17:19","title":"Mennyit nyerhetünk az alapszámla díjmentességével?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3e3ba52-76da-4b86-bbe9-40bf9581c14c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A magyar agrárminiszter szerint természetes biológiai folyamat része, ami a marhatetemek bomlásáról megjelent videókon látható, de a felvételek „súlyos károkat okoznak”.","shortLead":"A magyar agrárminiszter szerint természetes biológiai folyamat része, ami a marhatetemek bomlásáról megjelent videókon...","id":"20250407_szlovakia-magyarorszag-hatar-lezaras-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3e3ba52-76da-4b86-bbe9-40bf9581c14c.jpg","index":0,"item":"3e68ab56-476c-44ab-9545-0ee85caa395e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_szlovakia-magyarorszag-hatar-lezaras-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 07. 14:39","title":"Itt a lista: éjféltől lezárják ezeket az átkelőket a szlovák–magyar határon a száj- és körömfájás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"502be8e9-f6cd-45d1-8580-5dc0098c3111","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A továbbfejlesztett Toyota GR Corolla egyedi aerodinamikai csomaggal és nagyobb nyomatékkal támad.","shortLead":"A továbbfejlesztett Toyota GR Corolla egyedi aerodinamikai csomaggal és nagyobb nyomatékkal támad.","id":"20250409_ime-a-toyota-meg-durvabb-gr-corollaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/502be8e9-f6cd-45d1-8580-5dc0098c3111.jpg","index":0,"item":"4b463adc-0665-4706-9e47-37eb1fb77e8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_ime-a-toyota-meg-durvabb-gr-corollaja","timestamp":"2025. április. 09. 06:41","title":"Íme a Toyota még durvább GR Corollája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Először használja újra a Starship gyorsítórakétáját a SpaceX, egy látványos videót már ki is adott a földi hajtóműtesztjéről.","shortLead":"Először használja újra a Starship gyorsítórakétáját a SpaceX, egy látványos videót már ki is adott a földi...","id":"20250407_spacex-starship-tesztrepules-super-heavy-masodik-inditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3.jpg","index":0,"item":"dee8ee4e-65e3-4d08-96ce-e00be7400f99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250407_spacex-starship-tesztrepules-super-heavy-masodik-inditas","timestamp":"2025. április. 07. 17:03","title":"Példátlan dologra készül a SpaceX a Starship következő tesztrepülésénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f01d3362-f469-4502-b45d-6b57991a663a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Állítólag az amerikai űrhaderőt is aggasztja három orosz műhold mozgása, melyek közül egy egy titkos objektumot is elengedett a közelmúltban.","shortLead":"Állítólag az amerikai űrhaderőt is aggasztja három orosz műhold mozgása, melyek közül egy egy titkos objektumot is...","id":"20250409_oroszorszag-koszmosz-muholdak-rejtelyes-objektum-levalas-gyakorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f01d3362-f469-4502-b45d-6b57991a663a.jpg","index":0,"item":"f0b387c8-2587-47e9-acd3-b11c640ab456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_oroszorszag-koszmosz-muholdak-rejtelyes-objektum-levalas-gyakorlat","timestamp":"2025. április. 09. 09:03","title":"Mégis mi lehet? Rejtélyes rakományt engedett szabadon egy orosz műhold","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1d508a2-09de-4a64-95e1-10066e61abc1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Honvédelmi Minisztérium azt nem volt hajlandó elárulni, hogy ki lett a néhai Vékás-Kovács Imre utódja.","shortLead":"A Honvédelmi Minisztérium azt nem volt hajlandó elárulni, hogy ki lett a néhai Vékás-Kovács Imre utódja.","id":"20250409_Lezarult-a-vizsgalat-a-Csadban-elhunyt-katonai-attase-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1d508a2-09de-4a64-95e1-10066e61abc1.jpg","index":0,"item":"a3d5d701-b588-4be6-b769-b1a706caecf4","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Lezarult-a-vizsgalat-a-Csadban-elhunyt-katonai-attase-ugyeben","timestamp":"2025. április. 09. 07:51","title":"Lezárult a vizsgálat a Csádban elhunyt katonai attasé ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c20ce0c8-b5ca-4d13-aa53-2071f6b634e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez forintban kifejezve 2 010 926 milliárdot jelent. Legalábbis a jelenlegi árfolyamon, estére több is lehet. ","shortLead":"Ez forintban kifejezve 2 010 926 milliárdot jelent. Legalábbis a jelenlegi árfolyamon, estére több is lehet. ","id":"20250407_Trump-vam-amerikai-tozsde-hatasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c20ce0c8-b5ca-4d13-aa53-2071f6b634e5.jpg","index":0,"item":"7f61688a-eb38-4e71-bfcc-ab6ca8afbc04","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Trump-vam-amerikai-tozsde-hatasok-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 11:45","title":"Eddig 5400 milliárd dollárt radírozott ki Trump az 500 legnagyobb amerikai vállalat értékéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7edf98a-7f43-4163-b8b7-d027dd209b3d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A testület ugyanakkor azt is kimondta, hogy a háborús törvényre hivatkozva deportált külföldi állampolgárokat megilleti a tisztességes eljárás.","shortLead":"A testület ugyanakkor azt is kimondta, hogy a háborús törvényre hivatkozva deportált külföldi állampolgárokat megilleti...","id":"20250408_donald-trump-usa-legfelsobb-birosag-kitoloncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7edf98a-7f43-4163-b8b7-d027dd209b3d.jpg","index":0,"item":"b4abfcdb-1a11-44ef-99a7-75df660546f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250408_donald-trump-usa-legfelsobb-birosag-kitoloncolas","timestamp":"2025. április. 08. 05:30","title":"Folytathatja a kitoloncolásait Trump a legfelsőbb bíróság szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.
A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája most kezd beérni, a gyártó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 148 gramm alatt van kilométerenként, izmos autói keveset fogyasztanak, könnyebbek, okosabban bánnak az energiával és még hibrideket is kínálnak a BMW-kereskedések. A BMW csoport 2010-ben a Dow Jones Sustainability Index alapján sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a hosszú távú fenntarthatóság tekintetében világszerte élen járó autógyártó címét.
Feszültségszabályozó az elektromos BMW-ben
BMW
Az Efficient Dynamics koncepció a járműfejlesztés minden területén vezérlőelvként szolgál. E stratégia alapvető pillérei között jelenik meg a belsőégésű motorok hatásfokának folyamatos növelése, a BMW ActiveHybrid technika következetes továbbfejlesztése, az elektromos mobilitás innovatív koncepciói, valamint a megújuló erőforráskánt előállított hidrogén energiahordozóként történő alkalmazása, akárcsak a járművek intelligens könnyűszerkezetes építése és aerodinamikai adottságainak optimalizálása. A 2011-es innovációs napon a belsőégésű motorok, a BMW ActiveHybrid, az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes építés aktuális fejlesztéseit mutatták be a világsajtónak - fényképezni a BMW tudományos szentélyében nem lehetett, így német fotós dokumentálta az eseményt.
A teljesítmény, a tömeg és a fogyasztás különleges kölcsönhatású háromszögében csak úgy lehet lazítani a fizika törvényein, ha javítunk a belső égésű motor hatásfokán, ha optimalizáljuk az energiagazdálkodást, ha csökkentjük a jármű tömegét és tökéletesítjük testének áramvonalasságát, azaz csökkentjük légellenállását. Ezt a folyamatot vettük át a BMW iskolájában.
1, 3, 4, 6 Ez a jövő számzáras lakatjának a kulcsa: a belső égésű motorok forradalmi változáson esnek át az elkövetkező 3-4 évben. A benzines és dízel erőforrások jelentősen hasonlítanak majd egymásra, és mindnek alapja a tökéletes egyhengeres és turbós konstrukció lesz. Olyan 500 köbcenti (kis mértékben változhat, főként a különböző piacok adózása miatt) űrtartalmú egyhengerest raknak össze, amelyet csak meg kell sokszorozni, hogy 4 legyen, majd hozzáadni kettőt, ha hathengeresre vágyunk, illetve elosztani a legnagyobbat kettővel, hogy megkapjuk a háromhengerest. Igen, jön a háromhengeres BMW-k korszaka, nem utópia, nem ámítás, ideje felkészülni. Hadd jöjjenek a kis motorok, a négyhengeres benzines turbós, amely leváltja a soros hathengerest, 245 lóerős, vele 6,1 másodperc alatt van százas tempón az X1-es, 350 Nm a maximális nyomatéka (1250 percenkénti fordulatnál), miközben papíron 7,9 liter benzint fogyaszt átlagban 100 kilométerenként. Ez utóbbi adatot nem tudtuk igazolni a München környéki tesztvezetésen, de a 220 feletti tempó és a rugalmassága meggyőző. A hangja azonban nem annyira BMW-s, de egye fene.
További képek a galériában
BMW
Ennek a bázis- vagy szuperhengernek az átlagos teljesítménye benzinmotorban 60-100 Nm, illetve 30-50 kW, dízelmotorban 75-100 Nm, illetve 20-40 kW, így a leggyengébb, háromhengeres BMW/Mini 80-82 lóerős, a legerősebb hathengeres 400-410 lóerős lehet.
A jövő három-, négy és hathengeres erőforrásainak fejlesztése és gyártása tekintetében a BMW célja az, hogy minél több alkatrész, összetevő azonos legyen a teljes motorcsaládban, ezáltal a fejlesztés és a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá, egyszerűbbé és ésszerűbbé váljon. A 3-4 év múlva érkező BMW-k Otto-, illetve dízelmotorjai 40 százalékban azonosak lesznek. A modulrendszerű koncepció a soros hengerelrendezésre, valamint a BMW TwinPower Turbo technikára épül. A turbó uralma csak a két végpontra nem terjed majd ki: a kis alapmodellekbe és a csúcsragadozókba továbbra is szívómotorok kerülnek. A motortechnika alapja a változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés és a feltöltés. Ez utóbbi lehet szimpla turbó, kettős leömlésű turbó (twinscroll) és kettős turbó (twin).
A fejlesztéseknek köszönhetően az 1983-os 524td hathengeresének 85 kW-os teljesítménye idén már 190 kilowattra hízott, a nyomaték 167 százalékkal nőtt 560 Nm-re, miközben az autó fogyasztása 30 százalékkal, a károsanyag-kibocsátása 99 százalékkal csökkent. Az idén az 530xd-ben és az X3 30d-ben bemutatkozó felújított, 258 lovas hathengeres dízelmotor (már gyártják) az ötöst 6,1 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra (átlagfogyasztása 5,7 liter/100 kilométer), a terepjárót 6,2 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre (átlagfogyasztása 6 liter/100 kilométer). A műszaki változások elsősorban a turbófeltöltőt, a szívócsövet érintették, valamint szolenoid szelepet használnak.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.
Hozzám nőtt a megtett 1600 kilométer során a legkisebb motorral szerelt ötös BMW. A könnyes érzelmeken túl a racionalitás is azt mondatja velem, hogy nem kell ennél különb autó. Kényelmes, impozáns, erős, takarékos, látványosan szép, technikája kifinomult, vezetése magabiztos és élvezetes. Az ára túlzottan magas, de ezt a prémium kategóriában szánalmas szóvá tenni. Aki jó autót akar, fizessen.
Húsz centivel és közel ötmillió forinttal rövidebb a megújult X3-as a böhöm X5-ösnél. Igaz, utóbbi akár hétszemélyes is lehet és alapmotorja hathengeres háromezres. Első ránézésre hatalmas a különbség a két autó között, ám tesztelve az X3-ast, nem valószínű, hogy a nagyobbik testvér mellett döntenék.
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Nehéz dolga van az új BMW X3-asnak. Elődje igazi bestseller volt, 650 ezer tulajdonossal büszkélkedhet. Hét éve jelent meg a piacon, de még mai is frissnek mondható megbízhatósága, strapabíró képessége, menetdinamikája és takarékos motorjai révén. Az új X3-as ezeket a tulajdonságokat tovább erősíti: motorjai izmosak és takarékosak, vezetése élményszerű. Nagyobb, de elődjénél puhább autó az X3. Hozza az elvárhatót, de azért nem esünk hasra előtte.
Szijjártó Péter egy londoni rendezvényen ugyanakkor bírálta az EU-t, amiért az válaszlépéseket tervez ahelyett, hogy tárgyalásokat kezdene az amerikai elnökkel.