Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"aac72bbe-1f84-42ec-a20d-3fd9e6944dca","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Dicstelen véget ér a géntechnológia új csillagaként indult amerikai 23andMe, amelynek soha nem volt életképes üzleti terve.","shortLead":"Dicstelen véget ér a géntechnológia új csillagaként indult amerikai 23andMe, amelynek soha nem volt életképes üzleti...","id":"20250405_hvg-23andme-csodvedelem-adatlopas-dns-adatbiztonsag-a-nyalbiznisz-halala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aac72bbe-1f84-42ec-a20d-3fd9e6944dca.jpg","index":0,"item":"ce5fbfab-63d6-46e3-ba53-4de81c4861ab","keywords":null,"link":"/360/20250405_hvg-23andme-csodvedelem-adatlopas-dns-adatbiztonsag-a-nyalbiznisz-halala","timestamp":"2025. április. 05. 18:30","title":"A nyálbiznisz halála: amikor 15 millióan aggódhatnak egy startup bedőlése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4017cd3c-35d0-4e3c-ac8f-b8cb218951c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók szerint az az atomreaktor, amit a NASA a Holdra készül szállítani, több tervezési hibát is tartalmaz, amiket kijavítva jobb és tartósabb szerkezetet lehet építeni.","shortLead":"Kínai kutatók szerint az az atomreaktor, amit a NASA a Holdra készül szállítani, több tervezési hibát is tartalmaz...","id":"20250405_nasa-atomreaktor-hold-hiba-kinai-atomreaktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4017cd3c-35d0-4e3c-ac8f-b8cb218951c3.jpg","index":0,"item":"e848c19b-c393-48d9-aeca-086123d955c2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250405_nasa-atomreaktor-hold-hiba-kinai-atomreaktor","timestamp":"2025. április. 05. 10:03","title":"Kína állítja, hogy miután a mérnökei ránéztek a NASA atomreaktorára, kitaláltak egy sokkal jobbat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2bffb3-179c-474a-8c57-c762e9ec7f37","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A beszállító Biotech jelezte, hogy az allergént nem tüntették fel, aki allergiás rá, ne egye meg!","shortLead":"A beszállító Biotech jelezte, hogy az allergént nem tüntették fel, aki allergiás rá, ne egye meg!","id":"20250405_Gluten-volt-a-Decathlon-proteinszeleteiben-visszahivtak-a-termekeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2bffb3-179c-474a-8c57-c762e9ec7f37.jpg","index":0,"item":"6b9eef6f-672d-46a3-b369-162b16491e0a","keywords":null,"link":"/elet/20250405_Gluten-volt-a-Decathlon-proteinszeleteiben-visszahivtak-a-termekeket","timestamp":"2025. április. 05. 08:53","title":"Glutén van a Decathlonban árult Biotech-proteinszeletekben, visszahívták a termékeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c635d1c-94d5-494d-a06e-92dbe0fd195b","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Soha még akkora figyelem nem övezte a világban a Grönlandon történteket, mint azóta, hogy Donald Trump bejelentette az igényét az óriási szigetre, ahová elküldte „felderítőként” az alelnökét.","shortLead":"Soha még akkora figyelem nem övezte a világban a Grönlandon történteket, mint azóta, hogy Donald Trump bejelentette...","id":"20250405_hvg-trump-gronland-dania-teruleti-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c635d1c-94d5-494d-a06e-92dbe0fd195b.jpg","index":0,"item":"a5f8e680-a747-4ff1-baca-c691f7d4ec77","keywords":null,"link":"/360/20250405_hvg-trump-gronland-dania-teruleti-vita","timestamp":"2025. április. 05. 15:30","title":"Trump agresszivitására elutasítással válaszoltak a grönlandiak, akik zárták soraikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6","c_author":"Visa","category":"brandcontent","description":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi szektorban. A Visa 2024-ben is azokat az üzleteket kereste és díjazta, ahol a vásárlók a hagyományos értékesítésen túl megkapják ezt a pluszt. A Visa Boltok Boltja versenyben már második alkalommal osztották ki a fődíjakat, idén a fenntarthatósággal, a közösségi élményekkel és a kiemelkedő ügyfélkiszolgálással lehetett kitűnni a mezőnyből.","shortLead":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi...","id":"20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6.jpg","index":0,"item":"ab9c278c-c18e-40af-8262-d292feba9c2e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","timestamp":"2025. április. 05. 15:30","title":"Titkos vásárlásokkal ellenőrizték a boltokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ vált ki, van, amelyik gyengébbet, de olyanok is vannak, amelyeket észre sem vesszük, csak akkor, amikor már bajt okoztak. Mutatjuk, melyek a leggyakoribb stresszfaktorok és hogyan védhetjük meg magunkat tőlük mindennapjaink során.","shortLead":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ...","id":"20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e.jpg","index":0,"item":"bb8dc0f4-e807-4f35-940b-1f17f63160e7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","timestamp":"2025. április. 05. 11:30","title":"Tudta, hogy a rossz alvás is okozhat stresszt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3216fe5a-d794-4fee-a34b-9d0ec6296034","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A politikust arra hivatkozva távolították el a pártból, hogy folyamatosan sértette a tagság és a választott tisztségviselők jó hírnevét.","shortLead":"A politikust arra hivatkozva távolították el a pártból, hogy folyamatosan sértette a tagság és a választott...","id":"20250405_Kizarta-a-bajkevero-Gyimesi-Gyorgyot-a-szlovakiai-Magyar-Szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3216fe5a-d794-4fee-a34b-9d0ec6296034.jpg","index":0,"item":"cd035973-a5e5-418a-9176-eba7caa878c5","keywords":null,"link":"/vilag/20250405_Kizarta-a-bajkevero-Gyimesi-Gyorgyot-a-szlovakiai-Magyar-Szovetseg","timestamp":"2025. április. 05. 15:10","title":"Kizárta a bajkeverő Gyimesi Györgyöt a szlovákiai Magyar Szövetség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7811692c-8136-4111-8ade-06ff2ed530c7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lehet, hogy valójában ez Trump célja?","shortLead":"Lehet, hogy valójában ez Trump célja?","id":"20250406_vam-donald-trump-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7811692c-8136-4111-8ade-06ff2ed530c7.jpg","index":0,"item":"3e408113-5ff6-4862-98fc-20e1f5cb0618","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_vam-donald-trump-targyalas","timestamp":"2025. április. 06. 19:51","title":"Legalább ötven ország alkudozna Washingtonnal a büntetővámok csökkentése érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.
A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája most kezd beérni, a gyártó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 148 gramm alatt van kilométerenként, izmos autói keveset fogyasztanak, könnyebbek, okosabban bánnak az energiával és még hibrideket is kínálnak a BMW-kereskedések. A BMW csoport 2010-ben a Dow Jones Sustainability Index alapján sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a hosszú távú fenntarthatóság tekintetében világszerte élen járó autógyártó címét.
Feszültségszabályozó az elektromos BMW-ben
BMW
Az Efficient Dynamics koncepció a járműfejlesztés minden területén vezérlőelvként szolgál. E stratégia alapvető pillérei között jelenik meg a belsőégésű motorok hatásfokának folyamatos növelése, a BMW ActiveHybrid technika következetes továbbfejlesztése, az elektromos mobilitás innovatív koncepciói, valamint a megújuló erőforráskánt előállított hidrogén energiahordozóként történő alkalmazása, akárcsak a járművek intelligens könnyűszerkezetes építése és aerodinamikai adottságainak optimalizálása. A 2011-es innovációs napon a belsőégésű motorok, a BMW ActiveHybrid, az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes építés aktuális fejlesztéseit mutatták be a világsajtónak - fényképezni a BMW tudományos szentélyében nem lehetett, így német fotós dokumentálta az eseményt.
A teljesítmény, a tömeg és a fogyasztás különleges kölcsönhatású háromszögében csak úgy lehet lazítani a fizika törvényein, ha javítunk a belső égésű motor hatásfokán, ha optimalizáljuk az energiagazdálkodást, ha csökkentjük a jármű tömegét és tökéletesítjük testének áramvonalasságát, azaz csökkentjük légellenállását. Ezt a folyamatot vettük át a BMW iskolájában.
1, 3, 4, 6 Ez a jövő számzáras lakatjának a kulcsa: a belső égésű motorok forradalmi változáson esnek át az elkövetkező 3-4 évben. A benzines és dízel erőforrások jelentősen hasonlítanak majd egymásra, és mindnek alapja a tökéletes egyhengeres és turbós konstrukció lesz. Olyan 500 köbcenti (kis mértékben változhat, főként a különböző piacok adózása miatt) űrtartalmú egyhengerest raknak össze, amelyet csak meg kell sokszorozni, hogy 4 legyen, majd hozzáadni kettőt, ha hathengeresre vágyunk, illetve elosztani a legnagyobbat kettővel, hogy megkapjuk a háromhengerest. Igen, jön a háromhengeres BMW-k korszaka, nem utópia, nem ámítás, ideje felkészülni. Hadd jöjjenek a kis motorok, a négyhengeres benzines turbós, amely leváltja a soros hathengerest, 245 lóerős, vele 6,1 másodperc alatt van százas tempón az X1-es, 350 Nm a maximális nyomatéka (1250 percenkénti fordulatnál), miközben papíron 7,9 liter benzint fogyaszt átlagban 100 kilométerenként. Ez utóbbi adatot nem tudtuk igazolni a München környéki tesztvezetésen, de a 220 feletti tempó és a rugalmassága meggyőző. A hangja azonban nem annyira BMW-s, de egye fene.
További képek a galériában
BMW
Ennek a bázis- vagy szuperhengernek az átlagos teljesítménye benzinmotorban 60-100 Nm, illetve 30-50 kW, dízelmotorban 75-100 Nm, illetve 20-40 kW, így a leggyengébb, háromhengeres BMW/Mini 80-82 lóerős, a legerősebb hathengeres 400-410 lóerős lehet.
A jövő három-, négy és hathengeres erőforrásainak fejlesztése és gyártása tekintetében a BMW célja az, hogy minél több alkatrész, összetevő azonos legyen a teljes motorcsaládban, ezáltal a fejlesztés és a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá, egyszerűbbé és ésszerűbbé váljon. A 3-4 év múlva érkező BMW-k Otto-, illetve dízelmotorjai 40 százalékban azonosak lesznek. A modulrendszerű koncepció a soros hengerelrendezésre, valamint a BMW TwinPower Turbo technikára épül. A turbó uralma csak a két végpontra nem terjed majd ki: a kis alapmodellekbe és a csúcsragadozókba továbbra is szívómotorok kerülnek. A motortechnika alapja a változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés és a feltöltés. Ez utóbbi lehet szimpla turbó, kettős leömlésű turbó (twinscroll) és kettős turbó (twin).
A fejlesztéseknek köszönhetően az 1983-os 524td hathengeresének 85 kW-os teljesítménye idén már 190 kilowattra hízott, a nyomaték 167 százalékkal nőtt 560 Nm-re, miközben az autó fogyasztása 30 százalékkal, a károsanyag-kibocsátása 99 százalékkal csökkent. Az idén az 530xd-ben és az X3 30d-ben bemutatkozó felújított, 258 lovas hathengeres dízelmotor (már gyártják) az ötöst 6,1 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra (átlagfogyasztása 5,7 liter/100 kilométer), a terepjárót 6,2 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre (átlagfogyasztása 6 liter/100 kilométer). A műszaki változások elsősorban a turbófeltöltőt, a szívócsövet érintették, valamint szolenoid szelepet használnak.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.
Hozzám nőtt a megtett 1600 kilométer során a legkisebb motorral szerelt ötös BMW. A könnyes érzelmeken túl a racionalitás is azt mondatja velem, hogy nem kell ennél különb autó. Kényelmes, impozáns, erős, takarékos, látványosan szép, technikája kifinomult, vezetése magabiztos és élvezetes. Az ára túlzottan magas, de ezt a prémium kategóriában szánalmas szóvá tenni. Aki jó autót akar, fizessen.
Húsz centivel és közel ötmillió forinttal rövidebb a megújult X3-as a böhöm X5-ösnél. Igaz, utóbbi akár hétszemélyes is lehet és alapmotorja hathengeres háromezres. Első ránézésre hatalmas a különbség a két autó között, ám tesztelve az X3-ast, nem valószínű, hogy a nagyobbik testvér mellett döntenék.
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Nehéz dolga van az új BMW X3-asnak. Elődje igazi bestseller volt, 650 ezer tulajdonossal büszkélkedhet. Hét éve jelent meg a piacon, de még mai is frissnek mondható megbízhatósága, strapabíró képessége, menetdinamikája és takarékos motorjai révén. Az új X3-as ezeket a tulajdonságokat tovább erősíti: motorjai izmosak és takarékosak, vezetése élményszerű. Nagyobb, de elődjénél puhább autó az X3. Hozza az elvárhatót, de azért nem esünk hasra előtte.