Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"40efdcef-8288-431b-8988-bf96148ea25c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az anyja azt írta a Facebook-oldalán, hogy fiának hétfő este megállt a szíve.","shortLead":"Az anyja azt írta a Facebook-oldalán, hogy fiának hétfő este megállt a szíve.","id":"20250107_Meghalt-a-ferfi-aki-leugrott-a-Liszt-Ferenc-Nemzetkozi-Repuloter-galeriajarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40efdcef-8288-431b-8988-bf96148ea25c.jpg","index":0,"item":"8d3722fb-1a4d-4dbb-aa67-5bdd101dd732","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Meghalt-a-ferfi-aki-leugrott-a-Liszt-Ferenc-Nemzetkozi-Repuloter-galeriajarol","timestamp":"2025. január. 07. 09:11","title":"Meghalt a férfi, aki leugrott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér galériájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","id":"20250106_ciszjordania-busz-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48.jpg","index":0,"item":"c10c7b3e-4e8a-43ed-9ea3-2b72937c166c","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_ciszjordania-busz-tamadas","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Buszra nyitottak tüzet fegyveresek Ciszjordániában, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","shortLead":"Nehezen, vagy sehogy nem indul el a kamera a legutóbbi iOS-frissítés óta, erről panaszkodnak egyre többen a neten. ","id":"20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57a0fa96-d6ef-4b7d-a119-e30c63075f45.jpg","index":0,"item":"9325f8f0-3271-4c58-8f8c-70870084d700","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_apple-iphone-ios-18-frissites-hiba-kamera-nem-mukodik","timestamp":"2025. január. 06. 17:03","title":"Komoly hibát tapasztal sok iPhone-os, frissítés után nem működik a kamera","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1eed1ff3-6bb0-4e91-9d31-c6e6ee6e43d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyszerűsödik a termékportfólió.","shortLead":"Egyszerűsödik a termékportfólió.","id":"20250106_Budapesti-kozossegi-kozlekedes-dragul-a-Bubi-megszunik-tobb-BKK-berlettipus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1eed1ff3-6bb0-4e91-9d31-c6e6ee6e43d2.jpg","index":0,"item":"2b1e7242-6461-4c3c-8468-a8eb3d18f2d3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Budapesti-kozossegi-kozlekedes-dragul-a-Bubi-megszunik-tobb-BKK-berlettipus","timestamp":"2025. január. 06. 12:13","title":"Budapesti közösségi közlekedés: drágul a Bubi, megszűnik több BKK-bérlettípus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecd2d454-e6fa-4005-a113-8d16578ce5ba","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Életrajzi könyve után film is készül a volt és leendő first ladyről, méghozzá a Trumpnak 1 millió dollárt adományozó Amazon gyártásában.","shortLead":"Életrajzi könyve után film is készül a volt és leendő first ladyről, méghozzá a Trumpnak 1 millió dollárt adományozó...","id":"20250107_Melania-Trumprol-szolo-dokumentumfilm-jon-a-Prime-Videora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecd2d454-e6fa-4005-a113-8d16578ce5ba.jpg","index":0,"item":"25655d44-db0c-4ce3-9a65-f163a6868eb9","keywords":null,"link":"/kultura/20250107_Melania-Trumprol-szolo-dokumentumfilm-jon-a-Prime-Videora","timestamp":"2025. január. 07. 15:42","title":"Melania Trumpról szóló dokumentumfilm jön a Prime Videóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caa1fcff-bdba-4838-8195-c644c818be8d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Részleteket közölt az FBI az újév hajnalán végrehajtott New Orleans-i terrortámadásról. Az amerikai Samszúd bin Dzsabbar miatt legalább 15 ember halt meg.","shortLead":"Részleteket közölt az FBI az újév hajnalán végrehajtott New Orleans-i terrortámadásról. Az amerikai Samszúd bin...","id":"20250106_new-orleans-terrortamadas-ray-ban-meta-smart-glasses-okosszemuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caa1fcff-bdba-4838-8195-c644c818be8d.jpg","index":0,"item":"2202af89-e03f-437c-888e-dacc465df2f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_new-orleans-terrortamadas-ray-ban-meta-smart-glasses-okosszemuveg","timestamp":"2025. január. 06. 08:43","title":"Így dolgozott a New Orleans-i terrorista: okosszemüveget viselt, azzal derítette fel a terepet is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba50bd17-a70e-4224-8264-cb8e6ac794ec","c_author":"HVG","category":"360","description":"A paradicsomtermesztés egyik legnagyobb kihívása, hogy kompromisszumot kell kötni az íz és a termelékenység között, ugyanis az édesebb és így jobb ízű paradicsomhoz általában alacsonyabb termésátlag tartozik.","shortLead":"A paradicsomtermesztés egyik legnagyobb kihívása, hogy kompromisszumot kell kötni az íz és a termelékenység között...","id":"20250106_hvg-edesebb-paradicsom-termeshozam-genmodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba50bd17-a70e-4224-8264-cb8e6ac794ec.jpg","index":0,"item":"71fe011d-e8af-4b30-8062-282c783edb10","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-edesebb-paradicsom-termeshozam-genmodositas","timestamp":"2025. január. 06. 12:15","title":"Így lesz 30 százalékkal édesebb a paradicsom úgy, hogy közben sok terem belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy év kihagyás után ismét beülhettem az Audi fenevadjaiba. Ezúttal az 525 lovas Audi R8 V10 és a 450 lovas Audi RS 5 tette tiszteletét a Hungaroringen.
A mulasztás nem az én hibám volt, tavaly az Audi sportscar experience karavánja elkerülte a Hungaroringet, igaz korábban is volt olyan év, amikor csak a Salzburgringen csapathattunk – akkor ismerkedtem meg először a csúcsragadozó R8 V10-essel. Ez olyan rendezvény, ahol 30-40 ügyfél a márkakereskedők jóvoltából kipróbálhatja vezetési tudását versenypályán is. Szerencsére újságírókat is hívnak, így mi is pallérozódunk.
bcs
Már egy hete alig alszom, számoltam vissza a napokat és szoktattam az idegeimet. Mindig feszült vagyok, ha 400 lóerő fölött kell fogni a gyeplőt, a ring amúgy is kikészít lelket, gyomrot és agyat egyaránt. De mielőtt elsírnám magam az izgalomtól, megropogtatom Alonso vastagságúvá szélesedett nyakamat – és megnyugszom. Már vége, túléltem ezt is. Újabb két trófea. Annyi már az S-, RS-jelvényem, mint Vaszilij Csujkov tábornoknak, a 62. szovjet hadsereg sztálingrádi védőjének.
S3, RS 3, RS 4, S6, RS 6, R8, TT RS, S5, R8 V10, S8 – közel ötezer lóerő. Hiányzott még a sorból az RS 5. Most megkaptam, és letaglózott. Az az igazság, hogy fantasztikus az R8 V10, szupersportkocsi, meg jókora tepsi, de izgalmasabb autó az RS 5. A hang, amely visszaváltásokkor dörrent és megborzongtat, összehasonlíthatatlan az R8 fémes, ám velőtrázó csikorgásával. Akkora a különbség, mint a Szerencsekerék szignálja és Cápa fő zenei témája között. Lehet, hogy túlzás ennyire leírni az R8-ast, de keménynek kell lennem, nincs 70 millióm, 30-ból ki kell jönnie.
bcs
Az R8 R tronic váltója hatalmasakat ránt minden egyes váltáskor, bár összkerekes, terhelés alatt úgy viselkedik, mintha hátsókerekes lenne (10-90 az erőelosztás aránya alaphelyzetben, de ha kell, 35-65 arányban is képes átcsoportosítani a tengelyek között a tapadást). Az RS 5 szemben az S5-tel egyáltalán nem bájos utcai autó, úgy tolja ki a fenekét a kanyarban, hogy művészet visszatáncolni vele az aszfaltcsíkra. A játéknap utolsó megmérettetésén direkt olyan RS 5-öst néztem ki magamnak, amelyiken láttam, hogy kereket cseréltek (utóbb derült ki, hogy csak az elsőket). Az első tengely tapadására nem is volt panasz, ám a hátsó gumikban már csak a fémszálak tartották a lelket, így nem vettem magamra, hogy minden körben megróttak túlzott kormányzásért. Az R8-cal a legkellemetlenebb élmény akkor vágott hátba, amikor túl szélesre vettem a pályát és a rázókövek fölött a kocsi fele elveszítette a tapadást – egy röpke pillanatig úgy éreztem, lebegünk.
Az Audi RS 5 Az RS 5 Coupé (a Frankfurtra ráncfelvarrott kupé után hamarosan kabrió is érkezik) hajtásáról magas fordulatú, V8-as atmoszférikus motor gondoskodik, amelynek lökettérfogata 4163 köbcentiméter, s szoros rokonságban áll a márka szupersportkocsijába épített V10-es aggregáttal. A győri kezek munkájáról dicshimnuszt zengő 4.2 FSI 8250-es percenkénti fordulatszámnál adja le 331 kW (450 LE) legnagyobb teljesítményét, 430 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig a 4000 és 6000 percenkénti fordulat közötti tartományon áll rendelkezésre. A korszerű erőforrás literteljesítménye 108,1 lóerő.
Álló helyzetből 4,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/órára korlátozza, de kívánságra az Audi 280 kilométer/órára is állíthatja a határt. Versenypályán fogyasztása 31 liter/100 kilométer körül alakult. A Hungaroringen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás nem érvényesül.
A szériakivitelhez tartozó, hétfokozatú S tronic-ot a vezető automatikus üzemmódban is használhatja, de a váltókarral vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel maga is kezelheti a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós váltóművet. A rajt-automatikát nem próbáltuk ki, ahogy az ESP-t sem kapcsoltuk ki.
Mint minden RS-modell, az RS 5 is a quattro állandó összkerékhajtási rendszeren keresztül juttatja hatalmas erejét az útfelületre. A koronakerekes központi kiegyenlítőmű gyorsan és széles tartományban valósítja meg a forgatónyomaték első és hátsó kerekek közötti elosztását, szükség szerint akár 70 százalékát előre, illetve 85 százalékát hátra irányítva. Az alapbeállítás 40:60 arányú.
A koronakerekes központi kiegyenlítőmű a kerekenkénti nyomatékszabályozás rendszerével működik, amely mind a négy kerékre hat. Ha a kanyar belső ívén gördülő kerék terhelése nagy mértékben csökkenne, a rendszer még annak megcsúszását megelőzően enyhén befékezi. A kocsikban volt sport-differenciálmű is, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két áthidaló hajtása segítségével aktívan osztotta el a hátsó kerekek között. Szerencsére…
A felfüggesztések sportosan feszes hangolása a karosszéria az Audi A5 modellekéhez képest 20 milliméternyi süllyesztését is magában foglalja. Első kerekein szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák lassították. Sportfutómű és a dynamic ride control (DRC) együttese révén parádés a kocsi csillapítása. Az egymással átlósan szemben működő két-két lengéscsillapítót egy központi szelepen át olajvezetékek kötik össze. Gyors kanyarvételek során a rendszer a külső íven gördülő első kerék számára biztosít intenzívebb támaszerőt. A csillapítás háromféle karakterisztika mentén szabályozható. A pályán természetesen a dinamikus módot választottuk, kőkeményre hangoltunk mindent. Kellett is, hisz a kipufogórendszer hangjának alaptónusát is vadítja, és a visszakapcsoláskor fröccsentett benzin nélkül nem ért volna semmit az egész. Alapára: 25,6 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 30 millió forint.
Az Audi R8 V10 Az R8 V10 5,2 literes, tízhengeres győri erőforrása 386 kW (525 LE) teljesítményt (8000-es percenként fordulaton) és 530 newtonméter forgatónyomatékot (6500-as percenkénti fordulaton) villant meg. Fajlagos teljesítményként hengerűrtartalma egy-egy literére 100,9 lóerő adódik. Motorja 258 kilogrammot tesz ki, kasztnija 210 kiló. Álló helyzetből csupán 3,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, a szekvenciális R tronic váltóművel 8,1 másodperccel később már a 200 kilométer/órás határt lépi át. Nekünk ez nem sikerült, 180-nál többel nem mentünk a ringen. Végsebessége 316 kilométer/óra. A pörgésnek csak a percenkénti 8700 fordulat szab határt, manuális módban itt dadog le. Versenypályán 40,8 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, állítólag normál üzemben 14 literrel is beéri.
Középmotoros koncepciója eredményeképpen az első és a hátsó tengely között ideális, 44:56 arányú tömegeloszlás adódik, oldalgyorsulása 1,2 g is lehet. Az Audi magnetic ride a futómű karakterisztikáját mindössze ezredmásodpercek alatt hangolja az útfelület adottságaihoz, illetve a pilóta vezetési stílusához. (A lengéscsillapító-olaj mikroszkopikus mágneses részecskéket tartalmaz, amelyek elektromos feszültség hatására a megfelelő irányba fordulva lassítják az olaj átáramlását a szabályzószelepeken.)
Az R8 V10 negatív gyorsulását brutális erejű kerámia fékei biztosították. A nagyszilárdságú szénszálas anyag, illetve kopásálló szilícium-karbid alkotta kompozitból készült tárcsák kilenc kilogrammal nyomnak kevesebbet azonos méretű acél társaiknál. Alapára: 48,1 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 53 millió forint.
Nagyon enyhe ráncfelvarráson esett át a legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé és Roadster: vonzóbb arcot, sportosabb külsőt kapott, ám ezt csak a beavatottak veszik észre. Nagyobb változás, hogy elbúcsúztunk a V6-os motortól, viszont erősebb és takarékosabb lett a kétliteres TFSI.
Öthengeres, 340 lóerős turbómotor, 250 kilométer/órás végsebesség, 4,6 másodperces százas sprint, hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltó, quattro összkerékhajtás, 19 hüvelykes keréktárcsák. Mindez egy magyar autóban, az első győri kompakt járműben. A technikai adatok letaglózóak, az autó vezetése megdöbbentő, felejthetetlen élmény. Brutális teljesítményéhez elképesztő ár társul, Győr új büszkeségének alapára 16 millió forint fölötti.