szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A 2012-es Genfi Autószalonon bemutatott autó első két generációjából 2,5 milliót adtak el világszerte. A harmadik sorozat csúcstechnikájával, élményszerű vezetésével és prémium minőségével írja be magát az Audi történetébe. Nyertes csapaton ne változtass! Ennek a felismerésnek a jegyében látszólag alig változott az új Audi A3-as miközben valójában egy teljesen új autót építettek a németek. Teszteltük az újdonságot.

Az Audi az A3-assal ismét feladja a leckét a kompakt prémium osztályban, ahol az első szemesztert jeles eredménnyel zárja. Bár még nem vezettük az új A-osztályt, de megelőlegezzük a győzelmet az ingolstadti kocsinak.

Fejlesztői büszkék arra, hogy az A3-asugyanannyit nyom a mérlegen, mint 1996-os első szériája, miközben összehasonlíthatatlanul fejlettebb, gazdagabb, okosabb és biztonságosabb. Ezt ultra nagy szilárdságú acélok, alumínium és egyéb könnyűszerkezetes anyagok használatával érték el, de minden alkatrész tervezésénél a tömeg csökkentése alapvető szempont volt. Az elődnél 80 kilóval könnyebb az új. Az Audi A3 1.4 TFSI saját tömege 1175 kilogramm. Első sárvédői és motorházfedele anyaga alumínium, karosszériaszerkezete pedig jelentős arányban tartalmaz különösen nagyszilárdságú és melegen formázott acél elemeket.
Az Audi A3 tengelytávja – elődjéhez képest változatlan külső hosszúság mellett – 2,60 méterre nőtt, C-oszlopa pedig a kupékat idézően döntött állású - jól kilátni a kocsiból. Az orrkialakítást az Audi jellegzetes hatszögletű hűtőrácsa határozza meg. Kívánságra az Audi LED-technikájú nappali menetfénnyel kiegészített xenon fényszórókat is kínál, ez esetben a hátsó lámpatestekben is fénykibocsátó diódák (LED) működnek.

Elegáns és kifinomult a beltér, az anyagok minősége kifogástalan, a szellőzőrostélyok közepének megnyomásával szórt levegőt fúj ránk a klíma, amitől elviselhetőbb a légkondicionálásra érzékenyebbek számára is. Tetszetős a lebegő hatású kezelőfelület.

bcs

A vezetőinformációs rendszer (az Ambition és az Ambiente felszereltségi szintek esetében széria) színes kijelzője nagyfelbontású, háromdimenziós képek formájában jeleníti meg grafikáit. Az MMI kezelési rendszer elektromosan kiemelkedő monitora – a csúcsváltozatban már héthüvelykes képátlóval - 11 milliméter vastagságú. Elektromechanikus rögzítőfék alkalmazásával a középső alagút konzolja az extrafelszerelésként rendelhető MMI kezelési rendszer terminálja számára is bőséges helyet kínál. Az MMI touch funkcióval kiegészített, csúcsváltozatú navigációs rendszer nyomó-/forgatókapcsolójának felső része érintőfelületként (touchpad) szolgál, amelyre a vezető az egyes betűket és számokat egyszerűen ujjával felrajzolva adhatja meg a kívánt adatokat – akárcsak az Audi felsőkategóriájú modelljeiben.

Az Audi A3 négyhengeres erőforrásokkal érkezik a piacra, a nemzetközi bemutatón 1,6 literes 105 lovas dízellel, 1,8 literes 180 lovas TFSI-vel és 140 lovas 1,4 literes TFSI-vel vezettük. Nálunk is népszerű lesz az 1,4 literes erőforrás, amelynek egyes változataiban - amennyiben nincs szükség rá - automatikusan lekapcsolódik két henger a takarékosság jegyében. 140 lovas változatát rövid távon vezettük, jól meghajtva 6,7 litert fogyasztott kézi sebességváltóval. Ez a motor kifejezetten jó választás a kocsihoz, a 122 lóerős gyengébb változatot nem vezettük, de minden bizonnyal annak sem okoz gondot az 1,2 tonnás autó mozgatása. Az Audi az A3-ast szeptemberben vezeti be a magyar piacra, heteken belül rendelhető az autó, előzetes indulóára 5,7 millió forint (1,2 literes 105 lovas benzinmotorral).

A 105 lóerős 1,6 TDI papíron 3,8 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométerenként, ám a mallorcai szerpentineken a végletekig hajszolva ennek közel a dupláját nyelte be. Ezt az autót vezettük a leghosszabb ideig, 250 Nm-es nyomatéka bő tartalékkal támogatta az előzéseket. A legizgalmasabb túrának a 108 lovas 1,8 TFSI vezetése bizonyult, quattro összkerékhajtással, hatfokozatú S tronic váltóval a világból kiszaladtunk vele, fogyasztott is rendesen: sport módban, sport váltóval 11 liter fölött evett 100 kilométerenként. Hangja nincs, kell valami az S3-nak és az RS3-nak is.

Mindhárom tesztautóban közös volt a sportfutómű, az elektromechanikus szervokormány, illetve a minden igényt kielégítő, gazdag felszereltség. Tesztelhettük a távolságtartó tempomatot, az intelligens világítást (jövőre LED-fényszórókkal is rendelhető lesz az A3), a sávtartó és holttérfigyelő segédet, a testre szabható menetdinamikát (sport, komfort, automatikus és takarékos beállítás). Nagy fékezésnél érezhettük, ahogy megtapogat a biztonsági öv, majd ránk feszül. Ha megközelítjük az előttünk haladót, piros fényű piktogram jelzi, hogy veszélyes a közelségünk, a táblafelismerő időben figyelmeztet, a navigáció Google térképes, hanggal is vezérelhető, az A8-asból ismerős toucpad zseniális. Az A3-as nyitott a világra, kapcsolódhat az internethez is. Bang&Olufsen hifit is rendelhetünk hozzá, gyönyörűen szól. Az extrák listája szinte a végtelenbe nyúlik: elektromos panorámatető, ülésfűtés és mágneses futómű-szabályozás is vásárolható.
A kormányzás precíz, ahogy a váltó is az. Sport módban jó móka az A3-as vezetése, izgalmas, élményszerű, az elsőkerekes változatok is bírták az extrém kanyarvételt, csikorgás és zokszó nélkül tűrték, hogy a határon autózzunk.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Audi A6 teszt: szavazz rám!

Tovább kellene gurítani ezt az autót a politikus jelző árnyékából! Az Audi A6 többet érdemel, mint levitézlett honatyák és jól megtömött minisztériumi alkalmazottak cégautójaként porosodni a köztársaság garázsában.

Biró Csongor Autó

S4: vezettük a legtökösebb Audit

Az Audi A4 39 éve az Audi szekértolója, a kocsiból eddig mintegy tízmillió példány talált gazdára. Kipróbáltuk a megújított négyest, teszteltük dízel kombi és legerősebb S4 változatát.

Biró Csongor Autó

Audi S8 teszt: néha a bika győz

Jövő tavaszig kell várniuk a bikaerőkre kiéhezett ingatlanfejlesztőknek, frakcióvezetőknek, fitneszbajnokoknak az új, immár harmadik generációs Audi S8-asra. Jó, ha legalább 39 milliót félretesznek. Míg más csak álmodozik róla, mi már vezettük. Még versenypályán is.

Izsák Norbert Autó

Teszt: akinek Audi A6-osa van, annyit is ér

Aki politikusként nem vágyik Audira, annak én azt tudom mondani, hogy annyit is ér. Jó autó az új Audi A6-os, és lelki fülünkkel szinte halljuk a parlamenti zokogókórust, amiért a válságra való tekintettel a képviselők olcsóbb kocsikba kénytelenek helyezni törvényhozói ülepüket.

Biró Csongor Autó

Vezettük: Audi Q3

Új piaci szegmensben jelent meg az Audi, az Audi Q3 a kompaktkategória prémium SUV-modellje. Számos műszaki megoldását a luxus kategóriából kapta. Sajnos az árát is.

Biró Csongor Autó

Audi A5/S5 teszt: végletek harca

Sosem dől el, hogy melyik énem kerekedik felül a másikon: az ördögi kacajjal üzemelő gépállat, amely 17 literes átlaggal adja vissza a 333 lovas Audi S5-öst, vagy a lucernás mezőn bazsarózsát gyűjtő állatvédő, aki inkább izzad, mintsem 1 grammal is növelje ökológiai lábnyomát. A ráncfelvarrott Audi A5 kupé, kabrió és ötajtós kupé formájában kínálta fel számunkra végleteit.

Biró Csongor Autó

Audi Q3 teszt: életmentő összkerékhajtás

Kupészerű formája ellenére az Audi Q3 egyértelműen a Q-család tagja: robusztus, agresszív és nagyon feltűnő. Megbámulják, a tekintetekben a csodálat és az értetlenség vegyesen megjelenik. Az emberek hozzászoktak az Audihoz, de a megszokottól eltérő formát, látványt kicsit nehezen fogadják be. Sokan a tesztautó színétől is sokkot kaptak, én sem emiatt szerettem meg a Q3-ast. Riasztó fényezése azt jelzi, hogy veszélyes méregzsák, dögös kis bestia, amellyel nem illik packázni.

Biró Csongor Autó

Élvezettel vezettük: Audi A6 hybrid

A Q5 hybrid quattro után az Audi második sorozatgyártású hibridmodellje a szintén párhuzamos hibridrendszerrel működő Audi A6 hybrid. Az A6 Avant bemutatóján wasabi habbal emelték pallosra a leginnovatívabb Audit, mi meg lecsaptunk rá.

Biró Csongor Autó

Audi A6 Avant teszt: belerúgni egy A6-osba

Nem tudtam elképzelni, hogy van olyan dolog, amit hiányolhatnék az új Audi A6-ból. Németországig kellett utaznom, hogy kiderüljön, van jobb autó nála: az Audi A6 Avant. Ha már 12,4 milliót kicsengetünk érte, legyen inkább kombi.