Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen csengő kormányzati narratíva, a 65 év felettiek csaknem negyede szegénységben él.","shortLead":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen...","id":"20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf.jpg","index":0,"item":"8355adb3-750c-48f3-bc9f-556ca7a01223","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","timestamp":"2025. február. 22. 10:45","title":"Magyar nyugdíjasok életkörülményei: hiába a kormányzati dicsekvés, a számok mást mutatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot miután egy helyi IKEA raktárából előkerült néhány elveszettnek hitt tankelhárító akna. Az eset számos kérdést vet fel, például azt, mit kezdtek volna a veszélyes csomaggal a futárszolgálatok, hogyan nézett volna ki az összeszerelési útmutató és mit lehet kezdeni férfiként a Machu Picchut ábrázoló tangabugyikkal? ","shortLead":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot...","id":"20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc.jpg","index":0,"item":"2feb4498-0ed2-4415-a0b2-ce15e1651d55","keywords":null,"link":"/360/20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","timestamp":"2025. február. 22. 17:30","title":"Duma Aktuál: Aknaszállítás az első zárható ajtóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ukrajna NATO-tagságáért cserébe is hajlandó lemondani posztjáról Volodomir Zelenszkij.","shortLead":"Ukrajna NATO-tagságáért cserébe is hajlandó lemondani posztjáról Volodomir Zelenszkij.","id":"20250223_Zelenszkij-kesz-lemondani-az-elnoksegrol-ha-cserebe-csatlakozhat-a-NATO-hoz-Ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091.jpg","index":0,"item":"4549a7b6-0ffe-4d44-8d9c-45c9a996da21","keywords":null,"link":"/vilag/20250223_Zelenszkij-kesz-lemondani-az-elnoksegrol-ha-cserebe-csatlakozhat-a-NATO-hoz-Ukrajna","timestamp":"2025. február. 23. 17:20","title":"Zelenszkij kész lemondani az elnökségről, ha ez kell a békéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték be, ezért a beléptetési pontnál kérdeztük az érkezőket. ","shortLead":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték...","id":"20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564.jpg","index":0,"item":"31f99a89-feae-490e-b9fc-3643a5b9c717","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","timestamp":"2025. február. 23. 08:14","title":"Szégyellem kiejteni Magyar Péter nevét, mert kompromittálja a magyar szót – videón az Orbán évértékelőjére érkező fideszesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe548294-8d1d-4aab-ab47-52d42d819487","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Most a résztvevőket listázni akaró Bayer Zsolton a sor, hogy cáfolja a kormánypárti tévé állítását.","shortLead":"Most a résztvevőket listázni akaró Bayer Zsolton a sor, hogy cáfolja a kormánypárti tévé állítását.","id":"20250223_A-TV2-szerint-nem-voltak-birok-a-birok-tuntetesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe548294-8d1d-4aab-ab47-52d42d819487.jpg","index":0,"item":"c6c40463-4fbf-4e9d-b8a7-af88ed3453cc","keywords":null,"link":"/elet/20250223_A-TV2-szerint-nem-voltak-birok-a-birok-tuntetesen","timestamp":"2025. február. 23. 10:44","title":"A TV2 szerint nem voltak bírók a „bíró tüntetésen”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d8c6570-5dc1-4f15-a9f1-ab4d49f7f714","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hiába nőtt nagyot a dióültetvények területe, a profizmus hiánya miatt a termés stagnál, így aztán annyira jó a mennyiség, hogy karácsonykor magyar diót lehessen adni, a tél végére viszont már elfogy a hazai.","shortLead":"Hiába nőtt nagyot a dióültetvények területe, a profizmus hiánya miatt a termés stagnál, így aztán annyira jó...","id":"20250222_dio-magyar-ukran-roman-elelmiszer-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d8c6570-5dc1-4f15-a9f1-ab4d49f7f714.jpg","index":0,"item":"53786bd8-f79e-4596-9755-219933c44637","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_dio-magyar-ukran-roman-elelmiszer-mezogazdasag","timestamp":"2025. február. 22. 11:39","title":"Elfogyott a magyar dió a boltokból, ukrán és román áru maradt helyettük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az igazságügyi orvosszakértők szerint a gyerekek nem légicsapásban haltak meg, ahogy a Hamász azt állította.","shortLead":"Az igazságügyi orvosszakértők szerint a gyerekek nem légicsapásban haltak meg, ahogy a Hamász azt állította.","id":"20250221_izraeli-hadsereg-gaza-tusz-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"04f53951-0c39-40e3-a3cc-0b043222433f","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_izraeli-hadsereg-gaza-tusz-gyilkossag","timestamp":"2025. február. 21. 20:29","title":"Izraeli hadsereg: puszta kézzel ölték meg a Gázába hurcolt kisgyerekeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41f30434-dec4-4bc7-9632-7a7364a65f0d","c_author":"Székács Linda","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az egyiptomi kormány az elmúlt közel negyven évben többször tett kísérletet arra, hogy megreformálják Kairó szemétszállítását, ami viszont emberek tízezreinek megélhetését sodorná veszélybe. Azokét, akik számára épp a szeméthegyek jelentenek biztos anyagi forrást és stabil életet, de a lakosság más részei sem feltétlenül lelkesednek az intézményesített szemétszállításért. ","shortLead":"Az egyiptomi kormány az elmúlt közel negyven évben többször tett kísérletet arra, hogy megreformálják Kairó...","id":"20250223_egyiptom-kairo-szemet-zabbalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41f30434-dec4-4bc7-9632-7a7364a65f0d.jpg","index":0,"item":"8559ca15-f15f-4cb7-9fa4-01ccbcd8d737","keywords":null,"link":"/zhvg/20250223_egyiptom-kairo-szemet-zabbalok","timestamp":"2025. február. 23. 14:13","title":"Ellepi a szemét a 22 milliós metropoliszt, és ez a lakosság egy részének éppen így jó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Némi plusz autópálya, 400 forint körüli üzemanyagárak, akár 16-szoros autópályadíj, dráguló parkolás és külföldi "mikuláscsomag" a szabálytalankodóknak. Ezek biztosan lesznek jövőre. Járási rendszám, évenkénti műszaki és dugódíj egyelőre nem. Összeszedtük, mire készüljünk januártól.
Rengeteg előrejelzés hangzik el ilyentájt, vad és kevésbé vad forgatókönyveket vázolnak arra, mi lesz a legfontosabb autós tétellel, az üzemanyagárakkal. Az egyik szélsőérték a dán Saxo Banké, amely 2013-ra azt várja, hogy a jelenlegi felére, vagyis 50 dollárra esik az olaj ára. Mindezt az USA saját kőolajtermelésének növekedésével indokolják. Ennél mértéktartóbb - és sajnos valószínűbb is - a Goldman Sachs befektetési bank jóslata. Ott az Európa számára fontosabb és drágább északi-tengeri olaj hordónkénti árát 110 dollárra várják jövőre, szemben a korábban számított 130 dollárral.
Fazekas István
A jelenlegi üzemanyagár-trenddel tulajdonképpen kiegyezne a legtöbb hazai autós is, még ha az árral magával nem is. Az elmúlt egy évben ugyanis az üzemanyagárak alig változtak. A benzin 3 százalékkal drágult, a gázolaj 2,5 százalékkal még olcsóbb is lett. Persze a lényeg az, hogy a keresetek növekedése ettől elmaradt, így most 6 százalékkal kevesebb benzint és 0,5 százalékkal kevesebb gázolajat lehet egy havi nettó átlagkeresetből tankolni, mint egy éve - áll a GKI Energiakutató egyik friss elemzésében.
Új utakon, jön az e-útdíj
A jövő év talán legfontosabb autós infrastrukturális eredménye lesz, hogy elkészül az M0-s déli szektorának szélesítése. Már átadták az M7-es és M6-os közötti 2x3 sávos szakaszt, nyárra kész a Deák Ferenc híd is. (Ha valaki számára nem lenne egyértelmű, hogy ilyen hidunk is van: ez a Hárosi Dunaág-híd vagy déli M0-s híd.) Kész lesz az M0-s ezen részének hiányzó szakasza is, amely az M5 felé 'kerülést' hivatott kiváltani. Ezzel végre a déli szektor 2x3 sáv+leállósávos gyorsforgalmi úttá válik 2013 második félévétől.
Már január második felétől megnyílik viszont az M3-as autópálya Nyíregyháza–Őr közötti 34 kilométer hosszú autópálya-szakasza. Bár ezzel voltak gondok: Ófehértónál ugyanis nem épült meg a sztráda saját, önálló mérnökségi telephelye. Márpedig telep nélkül Magyarországon nem lehet autópályát megnyitni. A helyzetet végül megoldották.
A kiszélesített M0-ás.
MTI / Máthé Zoltán
De jövőre kezdődhetnek a kelet-magyarországi M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építési munkálatai is. Az összesen 230 kilométeresre tervezett sztráda Abony és Fegyvernek közötti részén, a jelenlegi ütemtervek szerint, négy év múlva már autózni is lehet. Az Index információi szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2013 őszére tervezi az M4-es autópálya Szolnok melletti szakaszán a kivitelezési munkálatok megkezdését.
Júliustól amúgy úgyis megváltozik minden. Ha minden a kitűzött időpontok szerint halad, július elsejétől jön a megtett úttal arányos díjfizetés kora. A kamionosoknak, teherautósoknak nem lesz könnyen emészthető, az biztos. Az elektronikus útdíj fizetéssel ugyanis a jelenlegi 3375 forintos útdíj helyett egy kamion sokszor (de tényleg sokszor) ennyiért mehet keresztül az országon. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a fuvarozók költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj a jövőben a második legnagyobb költségelem lesz. A testület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel, illetve a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva, 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.
Nem lesz könnyen emészthető.
Filep István
A személygépkocsival közlekedőknek egyelőre marad az e-matricás rendszer, és a jelenlegi árakon. Így az alkalomszerűen autópályát használóknak nem változik a 2975 forintos heti jegy. Más kérdés, hogy bizonyos esetben ez akár drágább is lehet, mint a megtett úttal arányos fizetés.
Drágább lesz az autógáz
De más vonalon is bekerítik a takarékoskodókat. Az eddig menekülőútnak tekintett gázautózás se egyértelműen jó ötlet mostantól. A cseppfolyósított szénhidrogén adómértéke január 1-jétől 50 százalékkal, majd május 1-jétől újabb 50 százalékkal emelkedik. Az LPG adóterhének emelését azzal magyarázzák, hogy szükség van az üzemanyagok adómértékének közelítésére. A Napi Gazdaság egy korábbi számítása szerint a dupla adóemelés után a literenkénti bruttó, azaz áfával növelt ár nagyjából 33,5 forinttal emelkedhet, a termékár változatlanságát feltételezve.
Annak, aki autót vesz, legalább nem kell többet fizetnie. A tavalyi átírási költségek maradnak, az új forgalmi engedély kiállításának díja 6000 forint, az új törzskönyv kiállításáé 6000 forint. Elbukott az ötlet is, amelynek nyomán a hat événél öregebb kocsikat évente kellett volna vizsgáztatni. A személygépkocsik esetében négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történt volna - ez az úgynevezett "4-2-1-es séma". Meghagyják a jelenlegi, "4-2-2-t".
Drágább lesz a parkolás.
Bánkuti András
A parkolási díjak viszont emelkednek. Legalábbis a fővárosban. Az átlagosan 10 százalékos drágulás miatt egyes zónákban az 500 forintot is meghaladja majd egy óra várakozás díja. A fővárosi parkolási díjak kiszámításának alapja a BKV Zrt. egy utazásra érvényes vonaljegy árának megfelelő összeg. Márpedig január 1-jétől a teljes vonaljegy ára 350 forintba kerül majd az idei 320 forint helyett.
Nincs dugó, de attól még kéne dugódíj
Az év egyik legnépszerűbb témája volt 2012-ben, hogy jönnek-e a területi alapú rendszámok. Hogy lesz-e végül, még nem tudni, a válaszra várnunk kell. A legfrissebb hírek szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban folynak a szakértői munkálatok. Hogy ez mit jelent, arra a Portfolio.hu kérdezett rá az NFM-nél, ahol annyit közöltek: "A területi rendszámok esetleges bevezetéséről szóló előterjesztés várhatóan már csak a jövő évben kerül a Kormány elé." Pedig az ebből származó bevétel sokáig szerepelt a 2012-es költségvetésben 12 milliárd forintos értékkel – ahogyan azzal a hvg.hu több cikkében is foglalkozott.
A dugódíjra vonatkozó legadekvátabb álláspont jelenleg, hogy bár brutálisak az üzemanyagárak, így már igazán nagy dugók nincsenek Budapesten, a dugódíj mégis kéne a bevétel növelése miatt, részben pedig a környezet terhelésének csökkentése miatt - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója egy novemberi rendezvényen. A BKK vezérigazgatója szerint ugyanakkor a következő 2-3 évben várható a rendszer bevezetése. Amíg nem készül el a 4-es metró, illetve nem sikerül felfejleszteni a fővárosi villamoshálózatot, addig nincs értelme a rendszer bevezetéséről beszélni.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.