Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dba59845-0f42-44b4-84ac-92ae418cd481","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de vannak témák, amikben nem ért egyet a párttal. ","shortLead":"A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de...","id":"20250121_Hajdu-Peter-Friderikusz-Varga-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dba59845-0f42-44b4-84ac-92ae418cd481.jpg","index":0,"item":"00b641b7-3564-4822-825b-bab6dd0001c9","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Hajdu-Peter-Friderikusz-Varga-interju-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 20:00","title":"Hajdú Péter: Friderikusszal elsodort minket egymástól a politika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"716dd6d6-c5bc-43b0-8f0c-5b450b541183","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Posta és a mentőszolgálat közös kampányban szólította fel a lakosságot, hogy tegyék rendbe a névtáblákat, házszámokat, társasházi épületeket azonosító jelzéseket.","shortLead":"A Magyar Posta és a mentőszolgálat közös kampányban szólította fel a lakosságot, hogy tegyék rendbe a névtáblákat...","id":"20250121_Ne-csodalkozzon-ha-a-mento-azert-kesik-mert-az-ingatlanan-nem-szerepel-hazszam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/716dd6d6-c5bc-43b0-8f0c-5b450b541183.jpg","index":0,"item":"7ab25e4e-1a7a-4170-9be6-7a5879366906","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Ne-csodalkozzon-ha-a-mento-azert-kesik-mert-az-ingatlanan-nem-szerepel-hazszam","timestamp":"2025. január. 21. 10:30","title":"Sokszor azért késik a mentő, mert az adott ingatlanon nem szerepel házszám","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték emeléséből származó bevételek. A kiadási oldalon a tervezettnél sokkal több ment el állami bevásárlásokra (például a ferihegyi reptérre), állami beruházásokra, a határon túli magyarokra. A forint árfolyamának gyengülése 1,1 ezer milliárd forintot vitt el. Lakástámogatásokra és családtámogatásokra a tervezettnél kevesebbet költöttek.","shortLead":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték...","id":"20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485.jpg","index":0,"item":"ac5c0343-db65-408c-81d7-842a48e2617a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 12:37","title":"A kormány a családokon spórolt, a reptérre szórta a pénzt. Így lett 4 ezer milliárd forint a hiány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"550388aa-9a18-4039-81dd-4e805806b9c6","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Tereltek és tagadtak az Európai Parlamentben a Fidesz képviselői azzal kapcsolatban, hogy a magyar titkosszolgálatok megfigyelték az uniós nyomozókat, akik a miniszterelnök veje után vizsgálódtak az Elios-ügyben.","shortLead":"Tereltek és tagadtak az Európai Parlamentben a Fidesz képviselői azzal kapcsolatban, hogy a magyar titkosszolgálatok...","id":"20250121_elios_tiborcz_europai-parlament_korrupcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550388aa-9a18-4039-81dd-4e805806b9c6.jpg","index":0,"item":"6f577610-ecb4-4f8d-9d0d-328e53a156d2","keywords":null,"link":"/eurologus/20250121_elios_tiborcz_europai-parlament_korrupcio-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 21:53","title":"Még mindig hosszú árnyékot vet az EU-ban az Elios-ügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46722c60-5139-4657-9769-56d1b0590b8e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átlagosan több mint 70 millió forint volt tavaly egy 108 négyzetméteres ház, de a budai oldalon ennél jóval vastagabban fogtak a ceruzák.","shortLead":"Átlagosan több mint 70 millió forint volt tavaly egy 108 négyzetméteres ház, de a budai oldalon ennél jóval vastagabban...","id":"20250121_tiz-szazalek-dragulas-ingatlan-fovaros-agglomeracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46722c60-5139-4657-9769-56d1b0590b8e.jpg","index":0,"item":"8f607559-6f7c-44cf-b0c9-ee8cc71d2b1e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_tiz-szazalek-dragulas-ingatlan-fovaros-agglomeracio","timestamp":"2025. január. 21. 14:33","title":"Ilyen árakkal találkozhat, ha a fővárosi agglomerációban venne ingatlant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b904832-89e0-4072-aca4-92a53a6799fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Peking szerint olyan hatékony drónt fejlesztettek ki a kínai mérnökök, amihez nem fogható az amerikai drónok teljesítménye.","shortLead":"Peking szerint olyan hatékony drónt fejlesztettek ki a kínai mérnökök, amihez nem fogható az amerikai drónok...","id":"20250122_kinai-harci-dron-viz-levego-tajvan-egyesult-allamok-peking","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b904832-89e0-4072-aca4-92a53a6799fb.jpg","index":0,"item":"f00bb3f0-d6ee-42ac-8ba3-4aa5368d9145","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_kinai-harci-dron-viz-levego-tajvan-egyesult-allamok-peking","timestamp":"2025. január. 22. 17:03","title":"Vízben és levegőben is közlekedik az új kínai harci drón, amerikai célpontok ellen használhatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff17158e-0228-4357-952f-45b0f1000ba2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ahogy Karácsony Gergely előre jelezte, a főváros élne az elővásárlási jogával Rákosrendezőn, hogy keresztbe tegyen az arab befektetőkkel kötött szerződésnek, és hogy – állítása szerint – a felhőkarcolók helyett park, megfizethető lakások épülhessenek. Erről jövő héten szavazhat a közgyűlés. Az első részletre megvan a pénz anélkül is, hogy visszakapnák az államtól a befizetett szolidaritási hozzájárulást – amiért amúgy perre is mennének.","shortLead":"Ahogy Karácsony Gergely előre jelezte, a főváros élne az elővásárlási jogával Rákosrendezőn, hogy keresztbe tegyen...","id":"20250122_Jovo-heten-donthet-a-fovarosi-kozgyules-a-mini-Dubaj-projektet-megtorpedozo-elovasarlasrol-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff17158e-0228-4357-952f-45b0f1000ba2.jpg","index":0,"item":"6b65fc32-f368-495a-aaaf-36e714dcd0cb","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Jovo-heten-donthet-a-fovarosi-kozgyules-a-mini-Dubaj-projektet-megtorpedozo-elovasarlasrol-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 17:02","title":"Jövő héten dönthet a Fővárosi Közgyűlés a Mini-Dubaj-projektet megtorpedózó elővásárlásról, de van B és C tervük is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"„Semmi nem állhat az utunkba” – mondta beiktatásán Donald Trump, aki az első napon aláírt rendeleteivel ízelítőt adott arról, hogyan képzeli el a kiterjesztett végrehajtói hatalmat. Az amerikaiak pedig azzal szembesültek, hogy elnököt választottak, de királyt kaptak – legalábbis ambícióját tekintve. Az első rendelkezések Amerikának szóltak, a világ többi része várhat a sorára.","shortLead":"„Semmi nem állhat az utunkba” – mondta beiktatásán Donald Trump, aki az első napon aláírt rendeleteivel ízelítőt adott...","id":"20250121_hvg-ii-donald-trump-elso-rendeletei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1.jpg","index":0,"item":"aa3f6555-d07d-4406-a9f4-7be2445b7641","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-ii-donald-trump-elso-rendeletei","timestamp":"2025. január. 21. 17:27","title":"II. Donald így akarja: berúgta az ajtót első intézkedéseivel Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Némi plusz autópálya, 400 forint körüli üzemanyagárak, akár 16-szoros autópályadíj, dráguló parkolás és külföldi "mikuláscsomag" a szabálytalankodóknak. Ezek biztosan lesznek jövőre. Járási rendszám, évenkénti műszaki és dugódíj egyelőre nem. Összeszedtük, mire készüljünk januártól.
Rengeteg előrejelzés hangzik el ilyentájt, vad és kevésbé vad forgatókönyveket vázolnak arra, mi lesz a legfontosabb autós tétellel, az üzemanyagárakkal. Az egyik szélsőérték a dán Saxo Banké, amely 2013-ra azt várja, hogy a jelenlegi felére, vagyis 50 dollárra esik az olaj ára. Mindezt az USA saját kőolajtermelésének növekedésével indokolják. Ennél mértéktartóbb - és sajnos valószínűbb is - a Goldman Sachs befektetési bank jóslata. Ott az Európa számára fontosabb és drágább északi-tengeri olaj hordónkénti árát 110 dollárra várják jövőre, szemben a korábban számított 130 dollárral.
Fazekas István
A jelenlegi üzemanyagár-trenddel tulajdonképpen kiegyezne a legtöbb hazai autós is, még ha az árral magával nem is. Az elmúlt egy évben ugyanis az üzemanyagárak alig változtak. A benzin 3 százalékkal drágult, a gázolaj 2,5 százalékkal még olcsóbb is lett. Persze a lényeg az, hogy a keresetek növekedése ettől elmaradt, így most 6 százalékkal kevesebb benzint és 0,5 százalékkal kevesebb gázolajat lehet egy havi nettó átlagkeresetből tankolni, mint egy éve - áll a GKI Energiakutató egyik friss elemzésében.
Új utakon, jön az e-útdíj
A jövő év talán legfontosabb autós infrastrukturális eredménye lesz, hogy elkészül az M0-s déli szektorának szélesítése. Már átadták az M7-es és M6-os közötti 2x3 sávos szakaszt, nyárra kész a Deák Ferenc híd is. (Ha valaki számára nem lenne egyértelmű, hogy ilyen hidunk is van: ez a Hárosi Dunaág-híd vagy déli M0-s híd.) Kész lesz az M0-s ezen részének hiányzó szakasza is, amely az M5 felé 'kerülést' hivatott kiváltani. Ezzel végre a déli szektor 2x3 sáv+leállósávos gyorsforgalmi úttá válik 2013 második félévétől.
Már január második felétől megnyílik viszont az M3-as autópálya Nyíregyháza–Őr közötti 34 kilométer hosszú autópálya-szakasza. Bár ezzel voltak gondok: Ófehértónál ugyanis nem épült meg a sztráda saját, önálló mérnökségi telephelye. Márpedig telep nélkül Magyarországon nem lehet autópályát megnyitni. A helyzetet végül megoldották.
A kiszélesített M0-ás.
MTI / Máthé Zoltán
De jövőre kezdődhetnek a kelet-magyarországi M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építési munkálatai is. Az összesen 230 kilométeresre tervezett sztráda Abony és Fegyvernek közötti részén, a jelenlegi ütemtervek szerint, négy év múlva már autózni is lehet. Az Index információi szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2013 őszére tervezi az M4-es autópálya Szolnok melletti szakaszán a kivitelezési munkálatok megkezdését.
Júliustól amúgy úgyis megváltozik minden. Ha minden a kitűzött időpontok szerint halad, július elsejétől jön a megtett úttal arányos díjfizetés kora. A kamionosoknak, teherautósoknak nem lesz könnyen emészthető, az biztos. Az elektronikus útdíj fizetéssel ugyanis a jelenlegi 3375 forintos útdíj helyett egy kamion sokszor (de tényleg sokszor) ennyiért mehet keresztül az országon. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a fuvarozók költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj a jövőben a második legnagyobb költségelem lesz. A testület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel, illetve a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva, 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.
Nem lesz könnyen emészthető.
Filep István
A személygépkocsival közlekedőknek egyelőre marad az e-matricás rendszer, és a jelenlegi árakon. Így az alkalomszerűen autópályát használóknak nem változik a 2975 forintos heti jegy. Más kérdés, hogy bizonyos esetben ez akár drágább is lehet, mint a megtett úttal arányos fizetés.
Drágább lesz az autógáz
De más vonalon is bekerítik a takarékoskodókat. Az eddig menekülőútnak tekintett gázautózás se egyértelműen jó ötlet mostantól. A cseppfolyósított szénhidrogén adómértéke január 1-jétől 50 százalékkal, majd május 1-jétől újabb 50 százalékkal emelkedik. Az LPG adóterhének emelését azzal magyarázzák, hogy szükség van az üzemanyagok adómértékének közelítésére. A Napi Gazdaság egy korábbi számítása szerint a dupla adóemelés után a literenkénti bruttó, azaz áfával növelt ár nagyjából 33,5 forinttal emelkedhet, a termékár változatlanságát feltételezve.
Annak, aki autót vesz, legalább nem kell többet fizetnie. A tavalyi átírási költségek maradnak, az új forgalmi engedély kiállításának díja 6000 forint, az új törzskönyv kiállításáé 6000 forint. Elbukott az ötlet is, amelynek nyomán a hat événél öregebb kocsikat évente kellett volna vizsgáztatni. A személygépkocsik esetében négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történt volna - ez az úgynevezett "4-2-1-es séma". Meghagyják a jelenlegi, "4-2-2-t".
Drágább lesz a parkolás.
Bánkuti András
A parkolási díjak viszont emelkednek. Legalábbis a fővárosban. Az átlagosan 10 százalékos drágulás miatt egyes zónákban az 500 forintot is meghaladja majd egy óra várakozás díja. A fővárosi parkolási díjak kiszámításának alapja a BKV Zrt. egy utazásra érvényes vonaljegy árának megfelelő összeg. Márpedig január 1-jétől a teljes vonaljegy ára 350 forintba kerül majd az idei 320 forint helyett.
Nincs dugó, de attól még kéne dugódíj
Az év egyik legnépszerűbb témája volt 2012-ben, hogy jönnek-e a területi alapú rendszámok. Hogy lesz-e végül, még nem tudni, a válaszra várnunk kell. A legfrissebb hírek szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban folynak a szakértői munkálatok. Hogy ez mit jelent, arra a Portfolio.hu kérdezett rá az NFM-nél, ahol annyit közöltek: "A területi rendszámok esetleges bevezetéséről szóló előterjesztés várhatóan már csak a jövő évben kerül a Kormány elé." Pedig az ebből származó bevétel sokáig szerepelt a 2012-es költségvetésben 12 milliárd forintos értékkel – ahogyan azzal a hvg.hu több cikkében is foglalkozott.
A dugódíjra vonatkozó legadekvátabb álláspont jelenleg, hogy bár brutálisak az üzemanyagárak, így már igazán nagy dugók nincsenek Budapesten, a dugódíj mégis kéne a bevétel növelése miatt, részben pedig a környezet terhelésének csökkentése miatt - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója egy novemberi rendezvényen. A BKK vezérigazgatója szerint ugyanakkor a következő 2-3 évben várható a rendszer bevezetése. Amíg nem készül el a 4-es metró, illetve nem sikerül felfejleszteni a fővárosi villamoshálózatot, addig nincs értelme a rendszer bevezetéséről beszélni.