Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38d4d8e9-6af8-42bc-a88d-86d24c506845","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Nem csak tavasszal és nyáron kerülhet friss zöldség, gyümölcs az asztalra, a téli időszak is meglepően sokszínű ebből a szempontból.","shortLead":"Nem csak tavasszal és nyáron kerülhet friss zöldség, gyümölcs az asztalra, a téli időszak is meglepően sokszínű ebből...","id":"20250121_tel-vitamin-szezonalis-zoldseg-gyumolcs-termesztes-forras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d4d8e9-6af8-42bc-a88d-86d24c506845.jpg","index":0,"item":"588acadc-c9c5-4081-8201-160525d46ee5","keywords":null,"link":"/elet/20250121_tel-vitamin-szezonalis-zoldseg-gyumolcs-termesztes-forras","timestamp":"2025. január. 21. 05:31","title":"Hogyan juthatunk télen elég vitaminhoz természetes forrásból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke arról is beszélt, hogy milyen fázisban van a képviselőjelöltek választása.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke arról is beszélt, hogy milyen fázisban van a képviselőjelöltek választása.","id":"20250121_Magyar-Peter-azon-a-hetvegen-tart-evertekelo-beszedet-amelyen-Orban-szokott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49.jpg","index":0,"item":"7e6e5db2-0dd9-4caa-b361-b2c91441e0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Magyar-Peter-azon-a-hetvegen-tart-evertekelo-beszedet-amelyen-Orban-szokott","timestamp":"2025. január. 21. 07:47","title":"Magyar Péter azon a hétvégén tart évértékelő beszédet, amelyen Orbán szokott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0a67031-eef5-4f3c-a6da-23f53b63006a","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Szkéné Színházban bemutatott újabb Dosztojevszkij-adaptációban a színészek akár 2-3-4 szerepet is eljátszanak.","shortLead":"A Szkéné Színházban bemutatott újabb Dosztojevszkij-adaptációban a színészek akár 2-3-4 szerepet is eljátszanak.","id":"20250121_hvg-Dosztojevszkij-A-felkegyelmu-Forte-Tarsulat-Horvath-Csaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0a67031-eef5-4f3c-a6da-23f53b63006a.jpg","index":0,"item":"ad7db37d-a5fa-41eb-8940-48ddf5e7725b","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-Dosztojevszkij-A-felkegyelmu-Forte-Tarsulat-Horvath-Csaba","timestamp":"2025. január. 21. 16:00","title":"A legendás Bűn és bűnhődés-előadás után most A félkegyelműt viszi színpadra a Forte Társulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A régi-új elnök a beiktatása után rögtön aláírt egy sor intézkedést.","shortLead":"A régi-új elnök a beiktatása után rögtön aláírt egy sor intézkedést.","id":"20250121_donald-trump-kegyelem-rendelet-capitoliumi-zavargasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1.jpg","index":0,"item":"5c821445-fc0a-4387-9225-fadc588122ab","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_donald-trump-kegyelem-rendelet-capitoliumi-zavargasok","timestamp":"2025. január. 21. 05:38","title":"Kilépett a WHO-ból és a párizsi klímaegyezményből, de a capitoliumi zavargások 1600 résztvevőjének is kegyelmet adott Trump - íme, az első intézkedései","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A miniszterelnök egy pohár itallal a kezében köszöntötte a magyar kultúrát.","shortLead":"A miniszterelnök egy pohár itallal a kezében köszöntötte a magyar kultúrát.","id":"20250122_Muzsikosokkal-inditotta-a-reggelt-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc.jpg","index":0,"item":"d00e5534-3267-4140-a772-eee931da6bcc","keywords":null,"link":"/elet/20250122_Muzsikosokkal-inditotta-a-reggelt-Orban-Viktor","timestamp":"2025. január. 22. 09:13","title":"Pálinka és muzsika – Orbán Viktornak ez jutott eszébe a magyar kultúra napjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Olyan dolog következik a magyar gazdaságban, ami még nemzetközi szinten is nagyon ritka: az államnak rengeteg pénzt kell kifizetnie heteken belül a nagy infláció alatt kiadott állampapírok után, miközben megtippelni is nehéz, mennyit fognak az emberek ebből visszatenni az államkasszába, vagy mennyire kezdenek el költekezni. Segítünk eligazodni, mi is jön.","shortLead":"Olyan dolog következik a magyar gazdaságban, ami még nemzetközi szinten is nagyon ritka: az államnak rengeteg pénzt...","id":"20250122_egy-masik-kozgazdasag-allampapir-adossag-hitel-kotveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544.jpg","index":0,"item":"13f3e6f7-9b8f-4a74-a07e-0a85a165e5ce","keywords":null,"link":"/360/20250122_egy-masik-kozgazdasag-allampapir-adossag-hitel-kotveny","timestamp":"2025. január. 22. 09:30","title":"Tényleg pénzeső hull mindjárt a magyarokra? És miért aggódhat a kormány emiatt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd78f17d-ef13-4136-b929-b0c24d75c174","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A rapper szerint a dalban megfogalmazott kritika ugyanakkor nem csak a kormánypártnak szól.","shortLead":"A rapper szerint a dalban megfogalmazott kritika ugyanakkor nem csak a kormánypártnak szól.","id":"20250121_majka-csurran-cseppen-dopeman-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd78f17d-ef13-4136-b929-b0c24d75c174.jpg","index":0,"item":"9c73930b-0b65-4db0-8eb2-d3230e9b26ec","keywords":null,"link":"/elet/20250121_majka-csurran-cseppen-dopeman-velemeny","timestamp":"2025. január. 21. 07:01","title":"„A legnagyobb üzlet Orbánékat csesztetni” – Dopeman is elmondta a véleményét Majka új daláról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le a vonatokat. A Deutsche Bahn most a technológiával válaszolna erre a problémára.","shortLead":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le...","id":"20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87.jpg","index":0,"item":"b482632c-90ea-46b1-b5bc-d1eebbf1f182","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","timestamp":"2025. január. 21. 13:03","title":"Robotkutyát alkalmaz a német vasút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Némi plusz autópálya, 400 forint körüli üzemanyagárak, akár 16-szoros autópályadíj, dráguló parkolás és külföldi "mikuláscsomag" a szabálytalankodóknak. Ezek biztosan lesznek jövőre. Járási rendszám, évenkénti műszaki és dugódíj egyelőre nem. Összeszedtük, mire készüljünk januártól.
Rengeteg előrejelzés hangzik el ilyentájt, vad és kevésbé vad forgatókönyveket vázolnak arra, mi lesz a legfontosabb autós tétellel, az üzemanyagárakkal. Az egyik szélsőérték a dán Saxo Banké, amely 2013-ra azt várja, hogy a jelenlegi felére, vagyis 50 dollárra esik az olaj ára. Mindezt az USA saját kőolajtermelésének növekedésével indokolják. Ennél mértéktartóbb - és sajnos valószínűbb is - a Goldman Sachs befektetési bank jóslata. Ott az Európa számára fontosabb és drágább északi-tengeri olaj hordónkénti árát 110 dollárra várják jövőre, szemben a korábban számított 130 dollárral.
Fazekas István
A jelenlegi üzemanyagár-trenddel tulajdonképpen kiegyezne a legtöbb hazai autós is, még ha az árral magával nem is. Az elmúlt egy évben ugyanis az üzemanyagárak alig változtak. A benzin 3 százalékkal drágult, a gázolaj 2,5 százalékkal még olcsóbb is lett. Persze a lényeg az, hogy a keresetek növekedése ettől elmaradt, így most 6 százalékkal kevesebb benzint és 0,5 százalékkal kevesebb gázolajat lehet egy havi nettó átlagkeresetből tankolni, mint egy éve - áll a GKI Energiakutató egyik friss elemzésében.
Új utakon, jön az e-útdíj
A jövő év talán legfontosabb autós infrastrukturális eredménye lesz, hogy elkészül az M0-s déli szektorának szélesítése. Már átadták az M7-es és M6-os közötti 2x3 sávos szakaszt, nyárra kész a Deák Ferenc híd is. (Ha valaki számára nem lenne egyértelmű, hogy ilyen hidunk is van: ez a Hárosi Dunaág-híd vagy déli M0-s híd.) Kész lesz az M0-s ezen részének hiányzó szakasza is, amely az M5 felé 'kerülést' hivatott kiváltani. Ezzel végre a déli szektor 2x3 sáv+leállósávos gyorsforgalmi úttá válik 2013 második félévétől.
Már január második felétől megnyílik viszont az M3-as autópálya Nyíregyháza–Őr közötti 34 kilométer hosszú autópálya-szakasza. Bár ezzel voltak gondok: Ófehértónál ugyanis nem épült meg a sztráda saját, önálló mérnökségi telephelye. Márpedig telep nélkül Magyarországon nem lehet autópályát megnyitni. A helyzetet végül megoldották.
A kiszélesített M0-ás.
MTI / Máthé Zoltán
De jövőre kezdődhetnek a kelet-magyarországi M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építési munkálatai is. Az összesen 230 kilométeresre tervezett sztráda Abony és Fegyvernek közötti részén, a jelenlegi ütemtervek szerint, négy év múlva már autózni is lehet. Az Index információi szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2013 őszére tervezi az M4-es autópálya Szolnok melletti szakaszán a kivitelezési munkálatok megkezdését.
Júliustól amúgy úgyis megváltozik minden. Ha minden a kitűzött időpontok szerint halad, július elsejétől jön a megtett úttal arányos díjfizetés kora. A kamionosoknak, teherautósoknak nem lesz könnyen emészthető, az biztos. Az elektronikus útdíj fizetéssel ugyanis a jelenlegi 3375 forintos útdíj helyett egy kamion sokszor (de tényleg sokszor) ennyiért mehet keresztül az országon. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a fuvarozók költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj a jövőben a második legnagyobb költségelem lesz. A testület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel, illetve a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva, 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.
Nem lesz könnyen emészthető.
Filep István
A személygépkocsival közlekedőknek egyelőre marad az e-matricás rendszer, és a jelenlegi árakon. Így az alkalomszerűen autópályát használóknak nem változik a 2975 forintos heti jegy. Más kérdés, hogy bizonyos esetben ez akár drágább is lehet, mint a megtett úttal arányos fizetés.
Drágább lesz az autógáz
De más vonalon is bekerítik a takarékoskodókat. Az eddig menekülőútnak tekintett gázautózás se egyértelműen jó ötlet mostantól. A cseppfolyósított szénhidrogén adómértéke január 1-jétől 50 százalékkal, majd május 1-jétől újabb 50 százalékkal emelkedik. Az LPG adóterhének emelését azzal magyarázzák, hogy szükség van az üzemanyagok adómértékének közelítésére. A Napi Gazdaság egy korábbi számítása szerint a dupla adóemelés után a literenkénti bruttó, azaz áfával növelt ár nagyjából 33,5 forinttal emelkedhet, a termékár változatlanságát feltételezve.
Annak, aki autót vesz, legalább nem kell többet fizetnie. A tavalyi átírási költségek maradnak, az új forgalmi engedély kiállításának díja 6000 forint, az új törzskönyv kiállításáé 6000 forint. Elbukott az ötlet is, amelynek nyomán a hat événél öregebb kocsikat évente kellett volna vizsgáztatni. A személygépkocsik esetében négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történt volna - ez az úgynevezett "4-2-1-es séma". Meghagyják a jelenlegi, "4-2-2-t".
Drágább lesz a parkolás.
Bánkuti András
A parkolási díjak viszont emelkednek. Legalábbis a fővárosban. Az átlagosan 10 százalékos drágulás miatt egyes zónákban az 500 forintot is meghaladja majd egy óra várakozás díja. A fővárosi parkolási díjak kiszámításának alapja a BKV Zrt. egy utazásra érvényes vonaljegy árának megfelelő összeg. Márpedig január 1-jétől a teljes vonaljegy ára 350 forintba kerül majd az idei 320 forint helyett.
Nincs dugó, de attól még kéne dugódíj
Az év egyik legnépszerűbb témája volt 2012-ben, hogy jönnek-e a területi alapú rendszámok. Hogy lesz-e végül, még nem tudni, a válaszra várnunk kell. A legfrissebb hírek szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban folynak a szakértői munkálatok. Hogy ez mit jelent, arra a Portfolio.hu kérdezett rá az NFM-nél, ahol annyit közöltek: "A területi rendszámok esetleges bevezetéséről szóló előterjesztés várhatóan már csak a jövő évben kerül a Kormány elé." Pedig az ebből származó bevétel sokáig szerepelt a 2012-es költségvetésben 12 milliárd forintos értékkel – ahogyan azzal a hvg.hu több cikkében is foglalkozott.
A dugódíjra vonatkozó legadekvátabb álláspont jelenleg, hogy bár brutálisak az üzemanyagárak, így már igazán nagy dugók nincsenek Budapesten, a dugódíj mégis kéne a bevétel növelése miatt, részben pedig a környezet terhelésének csökkentése miatt - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója egy novemberi rendezvényen. A BKK vezérigazgatója szerint ugyanakkor a következő 2-3 évben várható a rendszer bevezetése. Amíg nem készül el a 4-es metró, illetve nem sikerül felfejleszteni a fővárosi villamoshálózatot, addig nincs értelme a rendszer bevezetéséről beszélni.