szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kisebb katasztrófával ér fel a sivatagi versenyzés világára nézve az a tény, hogy a Silk Way Rally szervezői az orosz kormányzati támogatás elvesztése miatt kénytelenek voltak lefújni az idei futamot: így vélekedik a Kamaz két sztárja, a versenyzői pályafutása során hét Dakar-ralit nyerő Vlagyimir Csagin, valamint a viadal idei győztese, Andrej Karginov.

Nem akkora a csapás, mint a 2008-as Dakar-rali lefújása volt, de a tereprali világa csúnyán megsínyli azt is, hogy a Silk Way Rally szervezői kénytelenek lemondani az idei futamot. A július 4-12-re tervezett, korábban öt ízben nagy sikerrel megrendezett maratoni összecsapás lefújását kedden jelentette be a verseny rendezőbizottsága.

Kamaz
Kamaz

Indoklásukban a szervezők rendkívül udvariasan fogalmaztak és arra hivatkoztak, hogy az olyan „stratégiai fontosságú események”, mint a téli olimpia, vagy az októberben, szintén Szocsiban megrendezésre kerülő első Forma–1-es Orosz Nagydíj „prioritást élveznek” a Silk Way Rally-t a kezdetektől fogva támogató Orosz Föderáció részéről. A kódolt üzenetet Vlagyimir Csagin, a Kamaz kamionos együttesének csapatfőnöke, a Cárnak becézett korábbi hétszeres Dakar-győztes kíméletlenül leegyszerűsítette: a tereprali-futam nem kap állami támogatást, mert az olimpia és az F1-es futam „pénzügyi igénye túlságosan magas”.

Az utóbbi öt évben a Silk Way Rally a világ egyik legnagyobb tereprali-versenyévé nőtte ki magát: sok versenyzőnek ez volt az év csúcspontja, míg a többség ezen a futamon hangolta, élesítette a technikát a Dakar-ralira.

Csagin és Karginov
Kamaz

„A mi csapatunk számára ez nem csak pusztán edzés volt, hanem itt teszteltük a folyamatokat, az új technikákat, itt élesítettük a járműveinket és ellenőriztünk mindent, amit csak szükséges volt a Dakar-rali előtt. A Silk Way Rally elvesztése után más lehetőségünk nem nagyon van arra, hogy élesben készüljünk. Van egy másik verseny októberben Marokkóban, de az túl késői időpontban van, mert épp a Dakarra indulás előtt ér véget. Annak fényében is komoly csapás ez, hogy az idei Dakar végén sokan úgy köszöntek el tőlünk, hogy ’találkozunk a Silk Way Rally-n!’” – fogalmazott Csagin.

Az idei verseny Moszkvából, immáron hagyományosan a Vörös térről rajtolt volna, több mint 3000 kilométeres útvonala pedig érintette volna Tatárföldet és Kazahsztánt, míg a céldobogót – akárcsak tavaly – Asztrahánban állították volna fel. Csaginhoz hasonlóan felháborodott a kialakult helyzeten Andrej Karginov, az idei Dakar-rali kamionos kategóriájának győztese is.

„Roppant bosszús vagyok, mert mindenki arra számított, hogy a verseny meg lesz tartva” – mondta a Kamaz pilótája. „Mivel minden évben remek pályákon versenyezhettünk, ezt a futamot már mindenki úgy emlegette, hogy az 'orosz Dakar'. Kiváló lehetőséget kínált a csapat és a versenyjárművek felkészítésére, így mint mondtam, roppant bosszús vagyok amiatt, hogy idén nem lesz megtartva a verseny.”

Mint arról a hvg.hu korábban beszámolt, a Silk Way Rally-n a múltban magyar egységek is szép sikereket értek el. Szalay Balázs 2012-ben az autós kategória ezüstérmeseként végzett, míg tavaly a Qualisport kamionos csapata – a Kamaz gyári alakulatának több egységét is maga mögé utasítva – a monstrumok között 10. lett. Mindkét magyar csapat készült arra, hogy idén is részt vesznek az oroszországi futamon, ráadásul rajtuk kívül legalább három vagy négy további hazai egység is tervezte a részvételt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!