Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f0aadfd-ec1b-46e6-83fa-c0c117d04205","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán erők újabb támadást indítottak a nyugat-oroszországi Kurszk térségében, ahova tavaly nyáron hatoltak be.","shortLead":"Az ukrán erők újabb támadást indítottak a nyugat-oroszországi Kurszk térségében, ahova tavaly nyáron hatoltak be.","id":"20250105_orosz-ukran-hadsereg-kurszk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0aadfd-ec1b-46e6-83fa-c0c117d04205.jpg","index":0,"item":"cf125d82-1865-42f8-bf03-c8aafba8721e","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_orosz-ukran-hadsereg-kurszk","timestamp":"2025. január. 05. 16:22","title":"Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.","shortLead":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására...","id":"20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a.jpg","index":0,"item":"2a29b65a-6ea3-4930-8870-a777c15c4518","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","timestamp":"2025. január. 06. 11:11","title":"Átalakult Bödőcs Tibor nemzettudata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fc6c38b-3293-4309-9ad8-7a789108feb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hiába ment előtte villogóval a fehér furgon. ","shortLead":"Hiába ment előtte villogóval a fehér furgon. ","id":"20250106_telibe-talalta-kozutkezelo-autojat-egy-figyelmetlen-sofor-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fc6c38b-3293-4309-9ad8-7a789108feb1.jpg","index":0,"item":"76a2503c-943a-413a-ad12-30c3d026e71c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_telibe-talalta-kozutkezelo-autojat-egy-figyelmetlen-sofor-video","timestamp":"2025. január. 06. 12:17","title":"Alig kezdődött el az év, már telibe találta a közútkezelők autóját egy figyelmetlen sofőr – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","shortLead":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","id":"20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9.jpg","index":0,"item":"8ed5f1d9-1ce3-4fba-9242-843bd9c6a2fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","timestamp":"2025. január. 06. 08:41","title":"Toplista: Magyarországon ezek a legnépszerűbb új villanyautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","shortLead":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","id":"20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799.jpg","index":0,"item":"4e9c41e5-38f7-48e3-8c54-1f9fc58c54fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","timestamp":"2025. január. 05. 15:00","title":"Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi útjainak díjai között. A nemzetgazdasági miniszter lehajolt az apróért is, a diplomaták 40 eurós kiküldetési napidíját is lelkiismeretesen felvette.","shortLead":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi...","id":"20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"a9552394-c7b3-4192-8aa3-6d788b4f32a4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","timestamp":"2025. január. 07. 09:32","title":"Magánrepülő Svájcba 15 millió forintért, szállás Párizsban 3,4 millióért – közzétették Nagy Márton utazásainak költségeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1fe8444-ed1c-4b15-bd5f-6c131bbcddcc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha valaki huzamosabb ideig tartózkodik a hideg levegőn, nem árt, ha tart magánál zsebkendőt. Persze csak akkor lesz rá szükség, ha a szervezete megfelelően teszi a dolgát.","shortLead":"Ha valaki huzamosabb ideig tartózkodik a hideg levegőn, nem árt, ha tart magánál zsebkendőt. Persze csak akkor lesz rá...","id":"20250106_orrfolyas-hideg-zsebkendo-megfazas-orrfujas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1fe8444-ed1c-4b15-bd5f-6c131bbcddcc.jpg","index":0,"item":"30b99f73-7fe6-4686-8733-856adee23b6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_orrfolyas-hideg-zsebkendo-megfazas-orrfujas","timestamp":"2025. január. 06. 08:03","title":"De miért folyik az orrunk a hidegben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fordulatokban és drámákban gazdag futam volt a 2014-es Le Mans-i 24 órás viadal, a megbízhatósági autóversenyzés csúcsderbije, ahol sokáig úgy tűnt, hogy a nagy riválisok megdönthetik az Audi egyeduralmát, ez azonban nem sikerült. A győzelmet az utóbbi négy évben harmadszor diadalmaskodó Marcel Fässler, André Lotterer és Benoit Treluyer triója szerezte meg egy másik másik négykarikás egység előtt.
A Toyota és az endurance-versenyzés legmagasabb kategóriájába, az LMP1-be idén visszatérő Porsche is fente a fogát a Le Mans-i 24 óráson 2000 óta csak kétszer nem diadalmaskodó Audira. A fordulatokban és drámákban rendkívül gazdag viadalon, szakértők szerint az utóbbi évtizedek legmozgalmasabb összecsapásán mindkét gyártó közel járt a négykarikások skalpjához, de a tervet nem tudták megvalósítani. Igaz, előzetesen semmilyen jel nem utalt arra, hogy a Fässler, Treluyer és Lotterer alkotta triónak lehet érdemi esélye a győzelem megszerzésére, ráadásul ezúttal az Audi javára legfeljebb tapasztalatok tekintetében billent a mérleg.
Audi-ünnep Le Mans-ban
Audi Motorsport
Az LMP1-es prototípusok kategóriájának üzemanyag-hatékonyságot előtérbe helyező, idén életbe lépett új szabályozásához mindhárom gyártó eltérő megoldású hibridekkel reagált. A Toyota 3,7 literes, atmoszférikus, V8-as benzinmotort és szuperkondenzátoros hibrid rendszert alkalmaz a T040-ben, míg a Porsche 2 literes, V4-es turbómotorral és lítium-ion akkukkal működő hibrid rendszert alkotott a 919-be. Mivel ezekben az autókban a hibrid rendszer 6 mJ-os teljesítményre képes, az Audi 4 literes, V6-os turbódízellel és lendkerekes hibridrendszerrel üzemelő R18 e-tron quattrójában pedig csak 2 mJ-ra, az üldözők helyzete előzetesen kedvezőbbnek tűnt. A megbízhatósági-vb (WEC) idei első két futamát megnyerő Toyota 7-es rajtszámú autója meg is szerezte pole pozíciót a korábbi Forma-1-es pilóta, Kazuki Nakajima révén, az Audinál a Porsche is jobb eredményt produkált a kvalifikációk során, de az egynapos futam leintéséig sok dolog történt a legendás La Sarthe-versenypályán, ahol bebizonyosodott: a Le Mans-i 24 órás nem véletlenül a legkomolyabb megbízhatósági próbatétel.
A 7-es rajtszámú Toyota a rajtnál megőrizte az elsőséget és sokáig utolérhetetlennek tűnt, de Nakajima és két társa, Alex Wurz és Stephane Sarrazin elektronikai gondok miatt 14 óra után kénytelen volt feladni a küzdelmet. Ekkor az Audi 2-es rajtszámú egysége, a későbbi győztesek álltak az élre, de csak alig három óra erejéig. A Lotterer, Treluyer és Fässler alkotta trió R18 e-tron quattróján turbógondok jelentkeztek, amit a négykarikások szerelői 23 perc alatt orvosoltak. A vezetést ekkor az 1-es rajtszámú Audi – ezt a kocsit kellett újjáépíteni Loic Duval borzalmas szerdai bukása után – vette át, de csak alig 5 órán keresztül száguldhatott az élen a Tom Kristensen, Lucas di Grassi és a beugró Marc Gené triója: épp a kilencszeres Le Mans-győztes dán ült a volán mögött, amikor ezen a kocsin is turbógondok jelentkeztek, amit az Audi virtuóz szerelői ekkor már 17 perc alatt képesek voltak kijavítani.
A győzelem pillanata
Audi Motorsport
Noha semmilyen jel nem utalt arra, hogy a Porschének lehet esélye a győzelemre, az Audik kálváriája után a 20-as rajtszámú, Mark Webber, Brendon Hartley és Timo Bernhard nevével fémjelzett 919 Hybrid került az élre. A 2-es Audit ebben a fázisban vezető Lotterer igyekezett nyomást gyakorolni az élre álló egységre: Bernhardnak a menekülés következtében egy lassú defekttel kellett dacolnia, így a tervezettnél korábban hajtott a boxba, ahol az autót Webber vette át. A Le Mans-ba az 1999-es horrorbukásai után első ízben visszatérő, az F1-ből tavaly elbúcsúzott ausztrál csak az 22. óra végéig tudta megőrizni a vezető pozíciót: a 919 Hybrid egy állítólagos olajpumpa-hiba miatt lelassult és a garázsba gördült, így a 2-es Audi állt újra az élre, ahonnan a leintésig kirobbanthatatlan maradt.
„Amikor jelentkezett a turbóprobléma, nagyon csalódottak voltunk, mert úgy tűnt, hogy képtelenek leszünk felállni” – mondta a finis után Lotterer, aki társaival együtt harmadszor alkotott Le Mans-i győztes egységet. „Balszerencsések voltunk, de Le Mans-ban soha nem lehet tudni, hogy mi történik és a csapat is nagyon motivált. Csodálatos munkát végeztek.” Fässler hozzátette: „A turbógondok miatt öt kört veszítettünk, amit általában lehetetlen behozni, de most mindenki másnak is adódtak gondjai. Abban a tekintetben nagy szerencsénk volt, hogy semmilyen büntetést nem kaptunk.”
Toyota TS040
Toyota Motorsport
Őket a héten számos viszontagságot megélő 1-es Audi-egység követte, míg a 3. pozícióban a 8-as rajtszámú Toyota, Sebastien Buemi, Anthony Davidson és Nicolas Lapierre futott be. Megért egy misét a japánok állva maradt triójának versenye is: nem sokkal a futam szombat délutáni rajtja után, a szakadó esőben a 8-as Toyota ütközött a 3-as rajtszámú Audival, a Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi és Oliver Jarvis alkotta trió autójával. Bonanomi a gyatra látási viszonyok között lelassult az előtte haladó lassabb autók mögött, a mögöttük érkező Lapierre pedig ennek hatására megpördült és Toyotájával eltrafálta az Audit, valamint Sam Bird a GTE-Pro kategóriás Ferrariját is. Bonanomi és Bird azonnal kiesett, míg Lapierre visszaevickélt a boxba, ahol kijavították a kocsit, a folytatásban pedig a trió képes volt felkapaszkodni a dobogóra. „Bizonyos tekintetben csalódott vagyok, mert favoritként vágtunk neki a versenynek, de nem sikerült győznünk. Másrészről viszont örülök, mert többkörös hátrányból küzdöttük vissza magunkat a harmadik helyre. A baleset utána dobogó elérhetetlenül távolinak tűnt számunkra. Mindent mérlegre téve nehéz számunkra ez a nap, mert többre számítottunk” – mondta Buemi, aki a viadal előtt a hvg.hu-nak felvázolta, hogy miben látja a Le Mans-i győzelem kulcsát.
Nem csak az Audi és a Toyota veszített egy autót, hanem a Porsche is: a Marc Lieb, Neel Jani és Romain Dumas 14-es rajtszámú 919 Hybridje az utolsó előtti órában adta fel a küzdelmet. A Porschék és a többiek kálváriájából profitálva az egyelten állva maradt privát LMP1-es, a Rebellion Racing 12-es rajtszámú R-One Toyotája végzett a 4. helyen Nick Heidfelddel, Nicolas Prosttal és Mathias Bechével a volánja mögött.
Porsche 919 Hybrid
Porsche Motorsport
Az LMP2-es kategóriában a Jota Sport 38-as rajtszámú Zytek-Nissanja diadalmaskodott a Simon Dolan, Harry Tincknell és Oliver Turvey alkotta versenyzőtrióval, akik drámai csatában múlták felül a TDS Racing Ligier Nissanját. A későbbi győztesek a futam kezdeti, esős, kaotikus szakaszában visszaestek, majd felzárkóztak és végül az utolsó előtti boxkiállásnál utasították maguk mögé a Pierre Thiriet, Ludovic Badey és Tristan Gommendy alkotta hármast. Ebben a géposztályban a 36-os rajtszámú Signatech-Alpine, Paul Loup Chatin, Nelson Panciatici és Oliver Webb triója végzett a kategória-dobogó legalsó fokán.
A GTE-kategóriában Ferrari-győzelem született az AF Corse51-es rajtszámú 458 Italiája révén: a Gianmaria Bruni, Toni Vilander és Giancarlo Fisichella alkotta hármasfogat sima győzelmet aratott a Jan Magnussen, Antonio Garcia és Jordan Taylor trió Corvette C7-ese előtt. A GTE-géposztályban indult a mezőny két celebritása, az amerikai színész Patrick Dempsey és a korábbi világbajnok focikapus, Fabien Barthez is: előbbi – aki egy Porsche-kötelék tagjaként szerepelt – az abszolút értékelés 22. helyén végzett, míg utóbbi – egy Ferrari 458 Italiával induló társaság tagjaként – a 27. pozícióban zárt.