Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"022801c1-3b4a-4cf9-b41c-225404e595be","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A 61 éves Ferrari 250 LM a becsértékénél jelentősen drágábban talált gazdára a párizsi árverésen. Nem véletlenül.","shortLead":"A 61 éves Ferrari 250 LM a becsértékénél jelentősen drágábban talált gazdára a párizsi árverésen. Nem véletlenül.","id":"20250206_megneztuk-a-14-milliard-forintert-elkelt-legendas-ferrari-250-lm-fotogaleria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022801c1-3b4a-4cf9-b41c-225404e595be.jpg","index":0,"item":"9a1f6378-7faf-44cc-8c12-6012845f574f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_megneztuk-a-14-milliard-forintert-elkelt-legendas-ferrari-250-lm-fotogaleria","timestamp":"2025. február. 06. 08:41","title":"Megnéztük a 14 milliárd forintért elkelt legendás Ferrarit – fotógaléria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","shortLead":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","id":"20250205_siofok-balaton-strand-kutya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79.jpg","index":0,"item":"af17b051-a98e-4a15-9747-698526a5b4c4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_siofok-balaton-strand-kutya","timestamp":"2025. február. 05. 12:55","title":"Kutyás stranddá alakítana egy partszakaszt a siófoki önkormányzat, szavazást is indítottak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"4 százalékkal esett vissza az ipari termelés tavaly 2023-hoz képest. Komoly visszaesés volt a jármű- és akkumulátorgyártásban is.","shortLead":"4 százalékkal esett vissza az ipari termelés tavaly 2023-hoz képest. Komoly visszaesés volt a jármű- és...","id":"20250206_Zsinorban-ket-eve-zsugorodik-a-magyar-ipar-errol-is-a-nemetek-tehetnek-az-NGM-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"2024fd1c-3f05-45aa-806b-b63cab3163d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Zsinorban-ket-eve-zsugorodik-a-magyar-ipar-errol-is-a-nemetek-tehetnek-az-NGM-szerint","timestamp":"2025. február. 06. 08:54","title":"Példa nélküli visszaesés: már második éve zsugorodik a magyar ipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari kibocsátás.","shortLead":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari...","id":"20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d.jpg","index":0,"item":"63ef46d3-ba8e-418a-81c9-66940935cab6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","timestamp":"2025. február. 06. 10:18","title":"Nagy Mártonék szerint a német gazdaság maga alá teperte a magyart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági megfontolásból ezentúl nem lehet futtatni a DeepSeek mesterséges intelligenciáját az ausztrál kormányzat eszközein. A meglévő telepítéseket is törölni kell.","shortLead":"Biztonsági megfontolásból ezentúl nem lehet futtatni a DeepSeek mesterséges intelligenciáját az ausztrál kormányzat...","id":"20250205_deepseek-mesterseges-intelligencia-ausztralia-kormanyzat-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04.jpg","index":0,"item":"2ee12929-0518-432b-ab9e-0a6b183b03d9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_deepseek-mesterseges-intelligencia-ausztralia-kormanyzat-tiltas","timestamp":"2025. február. 05. 11:03","title":"„Elfogadhatatlan kockázatot” jelent, újabb országban tilos kormányzati gépeken használni a DeepSeeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","shortLead":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","id":"20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b.jpg","index":0,"item":"7dd28441-5027-4470-86ee-ae8cbdf9eded","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","timestamp":"2025. február. 06. 07:16","title":"Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos felmelegedés már halálos veszélyt jelenthet az emberekre nézve, derül ki egy friss kutatásból.","shortLead":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos...","id":"20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce.jpg","index":0,"item":"1c625ed3-5530-46dc-a3fa-d6d2abe8b511","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Megkongatták a vészharangot: a szárazföldek harmada veszélyesen forró lehet a 60 év felettiek számára, de a fiatalokat sem kíméli a hőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sokáig tartott, míg ideért, hiszen ötven éve gyártják már, de a tengeren innen csak mostantól forgalmazzák hivatalosan is a Ford Mustangot. Szerencsére egy igazán jó formában lévő generációval érkezett meg végül Európába. Kipróbáltuk.
Jó pár éve az USA nyugati partjára látogatóknak azonnal feltűnhetett, hogy egész szép számban vannak a Mustangok. Aztán gyorsan szemet szúrhatott az is, hogy ezek mindig a turistaterületeken vannak és mindegyiken ott virít valami kölcsönzős cég matricája. Akkoriban egy európai így tudta meg legegyszerűbben, hogy milyen King of Coolnak lenni, à la Steve McQueen. Pláne mindezt napi 30 dollárért. Mekkora vétek lenne kihagyni!
Szerencsére mostantól már honosítva is elérhető a legenda: 50 éves története során most először már Európában is forgalmazzák hivatalosan a Ford Mustangot. Ennek apropóján próbálhattuk ki itthon.
A hazai bemutatóra tizenkét darab piros, sárga, kék és antracit színű, a klasszikus terminus szerint pony cart hozott össze a Ford. (Talán nem véletlen, hogy a Mustang orrán lévő emblémáról terjedt el a kifejezés, és olcsó autót jelent, nagy motorral.) Szóval nem volt éppen lankasztó látvány nagyjából 4500 lóerőt együtt látni egy magyarországi bemutató előtt.
Ford Mustang - galéria
kép: Ford, a galéria képei: D.P.
A mostani Mustang-generáció szubjektíve mindenképpen a sikerültebbek közül való. Az arányai nagyon rendben vannak, a forma sem nosztalgikus, hanem átgondolt. Az asztallap méretű motorház, a rövid hátsórész, aminek lámpái az eredeti dizájnt hozzák – persze már LED-esek. Jól sikerült a kabin, ami megőrizte szimmetrikusságát, és tele is rakták a hagyományt erősítő elemekkel, mint a „Since 1964” felirat a kesztyűtartó feletti részen. Ezek az apróságok sokat javítanak az egyébként középszerű agyagokból összerakott utastéren. Az pedig csak egy 1968-as darab mellé állítva tűnik fel, hogy mekkorára nőtt ez az autó: szinte óriásnak tűnik a 4,8 méteres mai Mustang.
A próbát – így utólag szerencsére – a convertible-lel kezdtük, kerüljük is a kabrió kifejezést, az maradjon csak az európai márkáknak. Bár nem vagyunk éppen nagy nyitott tetős rajongók, de azért vannak fokozatok – és egy Mustang elég magas fokozat. Ráadásul, ha egy kicsit visszatekintünk az időben, akkor a nyitott tetős modellek dobják a legnagyobbat az oldtimer aukciókon. Persze a motorméret és az egyediség lesz a szorzója végül a képletnek, hogy hat vagy hét számjegyet kell majd a csekkre írni a negyvenpluszos ritkaságért.
Mindenesetre mivel tudtuk, hogy ebben a kabrióban van a „kakukktojás”, egy izomautóban korábban elképzelhetetlennek tartott négyhengeres motor (2.3 literes Ford Ecoboost vagy amerikaiasan végképp viccesnek tűnő 137,5 köb inch méretű), alapvetően nem vártunk különösebb mennydörgést. És ebben az értelemben az újdonság igazán jól sikerült meglepetés. Gyorsan letudva a részleteket, a kényelemről annyit, hogy 110-ig nagyjából oké a nyitott tetővel „pávázás”, egy baseballsapkát és napszemüveget nem csak divatból érdemes felvenni. Nagyobb tempónál már elkezd zizegni az ember feje, érdemes felhúzni villámgyorsan (17 mp alatt) a duplarétegű vászontetőt. Utána már duruzsolhat a klíma és néma csend lesz a kabinban is.
Ford
Ilyenkor lehet aztán kóstolgatni a kocsit. A 2.3 literes direkt-befecskendezésű, variálható szelepnyitású és turbófeltöltős négyhengeres valójában nagyon okosan szolgálja ki az elvárásokat. A 314 lóerő az utakon lévő autók 90 százalékával szemben – itt Európában – magabiztos fölényt biztosít és abszolút meggyőzően is teljesít. A motor nyomatéka 3000-es fordulatszámnál megérkezik, és kitart a 434 Nm-es nyomaték olyan 5000-ig vagyis a megindulások sem lesznek erőtlenek. Ha pedig a 136 lóerő per liter teljesítményt nézzük, akkor igazán értékelhető a motor. (Ez az adat nem mellesleg duplája a V8-as 5.0 literes blokkjáénak.) És ez nem csak papíron nem kevés, bár a mesterségesen előállított, hat hengert imitáló gurgulázás túlzás, inkább nyissuk le a tetőt, akkor a turbó fütyülését fogjuk hallani, ami még mindig nem utolsó dolog. Az meg csak bónusz, hogy 8,2 literes átlagfogyasztással lehet mindezt az élményt átélni.
Mindezek miatt nem nagy trükk rájönni, hogy a convertible ezzel a motorral miért értelmes választás. Olyan autó, ami megadja az izomautó érzést, amitől filmszínésznek érzi magát a tulajdonos és a nyitott tetős változatot talán még jobban megnézik, mint a kupét. A convertible-lel úgysem fognak röfögtetve gumit füstölni a gazdáik.
Arra ugyanis, ott van valami egészen más.
Ford
Mégpedig elégedettséggel átülni az Ecoboost-motoros Mustangból a szívómotoros 5.0 literes (302 köbinch-es) V8-as GT-be, és a beindítás után átugrani néhány eddig ismert dimenziót. Klasszikusabb erőművet nem is kaphatnánk. Itt, az európai felhozatalban V8-as motorú autóhoz jó, ha szökőévente jut az ember. Direktben megtapasztalni az alacsony fordulaton csak öblögető, majd 3000-től gurgulázó és 5500-tól már fenyegetően morgó 418 lóerős, 524 Nm-es nyomatékú V8-as hangját...
Ráadásul a hatodik generációs Mustanghoz ma nem kell már zárójelben odatenni, hogy azért ez inkább egy buta benzintemető egy európai autós számára. A korábbi merevhidas hátsótengelyes megoldásokkal tényleg csak kiröhögtetné magát Európában a Ford, ide sokkal több kell. Totálisan új futóművet szerkesztettek a Mustang alá. Elöl-hátul, teljesen független felfüggesztésű, alumínium csuklókkal úgy, hogy elöl a MacPherson felfüggesztés segédkereten támaszkodik, növelve a szerkezeti merevséget. A manuális váltót a Getrag szállítja és sok szót csak azért nem lehet rá szánni, mert megnyugtatón pontos ehhez a hatalmas erőhöz. Városi araszolásban azért a kemény kuplung miatt felér egy vádliedzéssel, ha sűrűn kell kapcsolgatni.
Állórajtból az egyes fokozat nagyjából 70-nél forog le 7000-es fordulatszámmal, és mire a kettesé is a vörös zóna közelébe érne, már bőven megvan a 100 km/h. Durván 5 másodperc alatt. (Egyébként megjegyzendő, hivatalosan az Ecoboost motoros is 5,8 másodperc alatt fent van 100-on.) A korlátozottan záró differenciálmű az elektronikával ilyenkor aztán hasznos segédkezet nyújt, a kocsi nem akar kitörni a kezünk közül. A gumicsík is megvan, de csak szolidan, tudjuk, hol a helyünk. A leszabályozott végsebességet is csak elméleti értelemben említjük: 250 Km/h. Az elöl pizzaméretű, 380 milliméteres átmérőjű tárcsákra tapadó Brembo fékek jó kantárként fogják meg a paripákat. A Balaton-felvidék kicsit kanyargósabb szakaszain meg-megkóstoljuk a teljesítményt, de ez nem egy kanyarvadász autó továbbra sem, főleg a beláthatatlanul hosszú motorfedelével.
A fogyasztást nem is nagyon érdemes nézegetni, árulkodó, hogy a Tihany–Badacsony-etapot, kis kitérőkkel 120 kilométert, 22 literes átlaggal sikerül megtenni. Pedig ezzel is lehet normálisan autózni, a 130-as tempóhoz a jó hosszú hatodik fokozat révén 2200-as motorfordulatszám tartozik.
Ford
A belsőt tekintve a legnagyobb eltérés a két variáns között, hogy a V8-asban Recaro sportülések vannak, a kabrióban meg hűthető-fűthető garnitúra, ami kissé talán puffos is egy izomautóhoz. Mindkettőre igaz, hogy a belső tér színvonala nem különb, mint egy átlag középkategóriás autóé, a kiegészítők olcsónak hatnak, a kormánykerék műanyagos fogású, a burkolatok kopogósak. Az érintőképernyős Sync 2-redszer (amelyet a Microsoft szállít és ez szokatlan módon meg is jelenik a váltókulisszán egy kis műanyag plakett formájában), szintén nem a kocsi erőssége, de ezt az autót nem is ezek fogják eladni. Hanem van itt még valami extra: az ára.
Az a vicc, hogy ez a V8-as őserő az európai liga prémium márkáinak középszerével versenyez árban, miközben erejében és megjelenésében a BMW M3-mal vagy Porsche Boxsterrel áll párhuzamban. Ezt a modellt mindig is szimpatikus árkategóriában tartotta a gyártó, ez a személet már most látszik az eladásokon. Mint megtudtuk, úgy ment el nálunk eddig 40 darab belőle, hogy még csak nem is látták az autót a jövőbeni tulajdonosok. És hogy mennyi is ez? Az általunk próbált 2.3-as Ecoboost Convertible 13,2 millió forint alapáron, míg a V8-as GT alapára 13,6 millió forint. Csak mellékesen, Amerikában 8-9 millió forint átszámítva a GT, csak hát mire ideér Európába, kap egy kis védővámot a nyakába.