Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai vezérkari főnököt, a haditengerészet első emberét és a légierő helyettes vezérét is lecserélték.","shortLead":"Az amerikai vezérkari főnököt, a haditengerészet első emberét és a légierő helyettes vezérét is lecserélték.","id":"20250222_usa-hadsereg-trump-katona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"b8ec8f90-5e7c-4735-b8fe-86cb34f27ac8","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_usa-hadsereg-trump-katona","timestamp":"2025. február. 22. 08:30","title":"Trumpék kirúgták az amerikai hadsereg három vezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés, a rovarirtó szerek és az erdőirtások fenyegetik, hanem amiről csak kevés szó esik: a közlekedés is.","shortLead":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés...","id":"20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb.jpg","index":0,"item":"49b4aa0e-26f0-44b5-be25-7240a0068b33","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","timestamp":"2025. február. 23. 15:45","title":"Autók kontra méhek: megszámolták, mekkora a pusztítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e481645-f382-48d7-939a-b4c6de9285d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra is titok, mi lesz a következő munkája, de azt állítja, marad a miniszterelnök mellett.","shortLead":"Továbbra is titok, mi lesz a következő munkája, de azt állítja, marad a miniszterelnök mellett.","id":"20250222_Havasi-Bertalan-sajtofonok-tavozas-okai-evertekelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e481645-f382-48d7-939a-b4c6de9285d2.jpg","index":0,"item":"74f93b77-f7b3-4e96-8fef-22243c71f820","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Havasi-Bertalan-sajtofonok-tavozas-okai-evertekelo","timestamp":"2025. február. 22. 17:31","title":"Havasi Bertalan elárulta, miért mondott le sajtófőnöki állásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Vatikán szombaton arról tájékoztatott, hogy továbbra is kritikus a pápa állapota, vasárnap pedig maga az egyházfő üzent a kórházból. ","shortLead":"A Vatikán szombaton arról tájékoztatott, hogy továbbra is kritikus a pápa állapota, vasárnap pedig maga az egyházfő...","id":"20250223_Ferenc-Papa-uzent-korhaz-allapot-imadkozzanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e.jpg","index":0,"item":"da239309-050e-4866-a584-96e7be5de54b","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Ferenc-Papa-uzent-korhaz-allapot-imadkozzanak","timestamp":"2025. február. 23. 14:48","title":"Ferenc pápa a kórházból kérte, hogy imádkozzanak érte és a békéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében hallgassák a beszédet.","shortLead":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében...","id":"20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00.jpg","index":0,"item":"90deca59-9642-444a-8d28-723c7464e824","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 15:57","title":"Így érkezett meg a NER-elit Orbán évértékelőjére – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár hónapja sörrel kellett becsalogatni az embereket, most tömve volt a német szocialisták kampányzárója. Különösen a fiatalok körében népszerűek, amihez kellett egy jó beszéd és hogy tudják használni a TikTokot. A program az elmúlt napok után abszurd, de Németországban még van erre tér. ","shortLead":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár...","id":"20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311.jpg","index":0,"item":"7c13a023-6616-45f9-876b-b636a0570bf6","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","timestamp":"2025. február. 22. 09:00","title":"Elmentem a német szocialisták kampányzárójára, hogy megnézzem, mekkora luxus demokráciában élni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember meghalt a merényletben.","shortLead":"Egy ember meghalt a merényletben.","id":"20250222_mulhouse-keses-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8.jpg","index":0,"item":"96f322e3-c6b1-4e25-a37e-6c0df2cde0d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_mulhouse-keses-tamadas","timestamp":"2025. február. 22. 19:16","title":"Rendőröket sebesített meg egy késes támadó Kelet-Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fbc4c1-711e-4d60-ae3a-a397f952083e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két olyan antifa-támadó pere kezdődött el a Fővárosi Törvényszéken, akik két éve részt vettek szélsőjobboldalinak vélt emberek megverésében Budapesten. A bíróság előtt tüntetés volt, a tárgyalóteremben pedig tapssal fogadták a vádlottakat.","shortLead":"Két olyan antifa-támadó pere kezdődött el a Fővárosi Törvényszéken, akik két éve részt vettek szélsőjobboldalinak vélt...","id":"20250221_antifa-tamadon-maja-t-fegyhaz-ugyeszseg-fovarosi-torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fbc4c1-711e-4d60-ae3a-a397f952083e.jpg","index":0,"item":"7cceb692-b904-42b8-9d94-cc5b56fa09b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_antifa-tamadon-maja-t-fegyhaz-ugyeszseg-fovarosi-torvenyszek","timestamp":"2025. február. 21. 16:38","title":"Az egyik antifa-támadóra 14 év fegyházat kért az ügyészség a Fővárosi Törvényszéken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Benzin nélkül, hatvannal: villanyrollerrel száguldunk a városban
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Gyermekkorunk egyik kedvenc játékszere a roller, komolyabb kiszerelésben, elektromosan hajtva, sokkal többre hivatott. Praktikus városi közlekedési eszköznek is kiváló. Kicselezi a BKV-t, a dugót, akár munkába járni is remek – feltéve, ha a kiszemelt célállomások az akkumulátorok kapacitásán belül vannak. Teszteltünk egy ilyet.
A környezetkímélő e-rollerekkel egy feltöltéssel mind több kilométert, egyre nagyobb sebességgel lehet megtenni. Léteznek már olyan típusok, amelyek egy vágtára 35 kilométert gurulnak, méghozzá szélsebesen, akár hatvannal cikázva. Ez a roller, igazi járdavagány.
A mi próbára fogott villanyosunk azért némileg szelídebb darab. A hátsó kereket lánccal meghajtó kis elektromotor 1000 watt teljesítményű, adatlapja szerint óránként 34 kilométeres csúcssebességgel repít, 18 kilométer hatótávolságra. Rögtön hozzá kell azonban tenni, hogy a megadott értékek roppant viszonylagosak: a megtehető táv a sebesség, a terepviszonyok, s a vezető súlyának függvénye. Sima úton poroszkálva a roller aljában megbújó három 12 voltos akku tovább bírja.
Amúgy a járgány széles trepnijén vezetés közben kényelmesen lehet állni, de még kényelmesebb ülve a felárért megvásárolható bicikliszerű nyeregben, amelyet a hozzávaló rúddal rögzíthetünk a roller alaplemezéhez. A simább, stabilabb haladást a rugós tagokkal kialakított kormány- és futómű hivatott elősegíteni, de azért észben kell tartani: a kicsiny, 11,5 colos, ballonos gumikerekű gördeszka nem terepjáró. Vagyis még sima aszfalton sem árt két kézzel fogni a kormányt, göröngyös úton visszafogni a sebességet.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Az e-rollert a kormány közepén található gyújtáskulcs elfordításával lehet „beindítani”, majd a jobboldali markolaton lévő gázkarral adagolni a kakaót. De vigyázat, induláskor már a legkisebb gázadásra ugrik, óvatlan kezek alól könnyen kiszalad a járgány. A kormányon még egy fontos szerelvény található, az akkumulátor töltöttségét jelző zöld, sárga, vörös LED-lámpa sor. Ha mindhárom világít, az a telepek teljes feltöltöttségére utal, s ahogy haladunk, a kialvó zöld, majd sárga fények figyelmeztetnek a lemerülésre. Az ésszerű távbeosztáshoz segítségül szolgálhat a kijelző melletti kis piros nyomógomb, azzal lehet takarékos üzemmódra váltani. Ilyenkor a lassan járj, tovább érsz alapján a teljesítmény 650 wattra csökken, viszont a megtehető táv növelhető. Jó tudni azt is, hogy a gázmarkolat visszacsavarásával az elektromotor azonnal lekapcsolódik. Az persze nem elég a megálláshoz: az elöl, hátul kialakított tárcsafék – a motor egyidejű kikapcsolásával – harapós, ám a kezdőknek a fékezés technikáját sem árt gyakorolni.
Ha már mindez megvan, nem kérdés: a motorkerékpár-tempójú repesztés – egy szál deszkán, néhány centire az aszfalttól – tiszta élvezet, remek mobil szórakozás. A bökkenő legfeljebb csak az, hogy hol, mert a hatályos KRESZ nem vesz tudomást a géperejű rollerekről, vagyis nem egyértelmű, hol lehet közlekedni vele.
Így például bicikliutakra csak a városon kívüli szakaszokon lehet felhajtani segédmotoros kerékpárral. Mopeddel ugye járdán sem lehet közlekedni, ezért aztán az is kérdés: minek is számít az e-roller? Másfelől az e-deszka rajongói nem győzik dicsérni az összecsukható kétkerekű mobilitását, mondván az könnyen szállítható, fel lehet vele pattanni vonatra, buszra, villamosra is. Ez nem egészen így van. Igaz, hogy a kormányoszlop lehajtható, de a roller korántsem pehelysúlyú: a mi példányunk 33 kilogrammot nyom, amiből csak az akkuk súlya több mint 13 kiló. Nem lehet csak úgy vállra kapni. Inkább mobilabb autóval: beemelni a csomagtartóba, majd a P+R parkolóból ki, majd onnan tovább rollerezni.
D.P.
Ezek után, akinek kedve szottyant, s vételi vagy bérleti szándékkal beüti netes keresőjébe az elektromos roller kifejezést, már első blikkre széles kínálatra bukkanhat. A márkanevek hangzatosak: Takira, Razor, Go-Ped, Voiter Scooter, Nitroscooter. Ám a honlapokból ítélve szállítóik inkább szerény kisvállalkozások, vagy legfeljebb webáruházak. Nem találni közöttük bevezetett márkát. A helyből bizalomgerjesztő, ismert autó-, motorkerékpár- vagy bicikligyártók láthatóan távol tartják magukat a motorizált rollerektől. Ez alól talán a BMW-Mini képezhet kivételt. A módos, fiatal célközönséget megcélzó autógyártó ugyanis megszellőztette, hogy a sokféle kiegészítő felszerelést kínáló portékáit esetleg majd kiegészíti egy saját márkanéven forgalmazott e-rollerrel is.
Ilyenformán vásárlás előtt nem árt alaposan körülnézni. A honlapok szállítási ígéreteiből nem minden igaz. Egyik esetben csak többszöri telefonérdeklődés után derült ki, hogy az eladó nem is szállítóképes, míg a másik rolleres sufnivállalkozó honlapos ígéretével ellentétben már nem is foglalkozik bérlettel. A webáruház sem biztosan jó beszerzési forrás. Az e-roller is olyan portéka, amelyet vásárlás előtt érdemes szemrevételezni, kipróbálni – a boltok néhány mondatos leírása nem igazán helyettesíti a mustrát. Tény viszont, hogy felkínálják a néhány napon belüli visszavételt, ha a kiválasztott típus mégsem az igazi. Egy szó, mint száz, a lényeg: gondoljuk meg, milyen terepen, milyen teljesítményű rollerrel akarunk száguldozni? Minden esetben kulcskérdés, hogy a szállító felkínál-e garanciát, javítási lehetőséget és alkatrész-utánpótlást.
D.P.
A mi rollerünk értékesítését egy pécsi, mellesleg pizzériában utazó vállalkozó végzi, aki elmondta: annyira beleszeretett a roller-módiba, hogy belevágott annak üzletébe is. Mint hozzátette, modelljeit egy dél-afrikai tervezte, aki Kínában gyártat, s egy cseh cég menedzseli az európai eladásokat, nálunk pedig ő nyert értékesítési jogokat. Kínálatában benzines és elektromos típusok egyaránt szerepelnek – kiviteltől, teljesítménytől függően 100 valahány ezer forinttól félmillióig terjedő árban. És hogy milyen a minőség, megbízhatóság? Erre a kérdésre néhány kilométeres út után aligha lehet kategorikusan válaszolni.
Annyi azonban bizonyos – s ez minden e-rollerre vonatkozik –, hogy a jármű lelke, az akkumulátor különös figyelmet érdemel. Minden használat után érdemes töltőre rakni a telepeket, mert ha nem dugjuk konnektorba, a lemerült akkurész elszulfátosodik, csökken kapacitása, rosszabb esetben pénztárcánk bánja 30-40 ezer forintba kerülő cseréjét. Aki sokat megy, érdemes felszerelkezni a korszerű – az ólomakkuknál jóval könnyebb, zimankóban jobban bíró és a hatótávot akár megduplázni tudó – lítium-ionos telepekkel. E battériának csupán az a szépséghibája, hogy többszörösen drágább a zselés-ólmosnál.
Bármilyen is legyen az akku, fontos, hogy vizes úton, esőben nem szabad rollerezni, mert a kerekekről felcsapódó víz tönkreteszi a hűtés miatt szabadon álló elektromotort. Mindezzel együtt az e-roller nemcsak kellemetes hobbi, hanem olcsó helyváltoztatási eszköz is. Töltésenként 10 forint körüli összeggel számolva gázeregetések nélkül, az autóhoz képest töredék áron száguldozhatunk.
További hírekért, érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Szó esett Orbán, Trump és a magyarokat sanyargató nagyvállalatok disznóságairól, ám Magyar Péterékről még annyit sem beszélt, mint szombaton a miniszterelnök.