Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","shortLead":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","id":"20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"5ba7ccfd-cbe0-46b1-add7-3a93cfc1ba81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:20","title":"Tippeljen, ki a felelős a magyar ipar sorvadozásáért Nagy Márton szerint!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És egyre több lesz évről évre. ","shortLead":"És egyre több lesz évről évre. ","id":"20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29.jpg","index":0,"item":"27cefdcd-c0f8-4f6b-8380-9059178425af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","timestamp":"2025. május. 08. 14:06","title":"Az olaszoknál tényleg járműdömping van: 1000 lakosra 942 jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges szemsebészeti eljárás, amelyről még az orvosok sem tudnak mindig. Ausztráliában már több ilyen sikeres műtétet is elvégeztek, Kanadában pedig most kerül sor rá először.","shortLead":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges...","id":"20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e.jpg","index":0,"item":"a8c6ac89-bb49-4b3c-8704-f3556a063fbd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","timestamp":"2025. május. 08. 08:03","title":"Kockázatos műtét, de az eredmény magáért beszél: saját fogát teszik a beteg szemébe, hogy visszanyerje a látását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","shortLead":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","id":"20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2.jpg","index":0,"item":"87ad1c0a-6829-44a9-a9a6-9b064aa6547f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","timestamp":"2025. május. 08. 21:32","title":"Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93cc8f9f-1801-4bd1-ac67-f7a9c734e1b9","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Az utolsó napjait töltötte a jegybank élén Matolcsy György, amikor hűséges munkatársaival újabb alapítvány felállításába fogott. Még rejtély, hogy ki, milyen célból, milyen forrásból és mennyi pénzt tesz majd bele.","shortLead":"Az utolsó napjait töltötte a jegybank élén Matolcsy György, amikor hűséges munkatársaival újabb alapítvány...","id":"20250508_Matolcsy-Gyorgy-alapitvany-Eurazsia-Penzugyi-Kozpontjaert-mnb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93cc8f9f-1801-4bd1-ac67-f7a9c734e1b9.jpg","index":0,"item":"220aceeb-954f-4a3c-b435-4a82763b637b","keywords":null,"link":"/360/20250508_Matolcsy-Gyorgy-alapitvany-Eurazsia-Penzugyi-Kozpontjaert-mnb","timestamp":"2025. május. 08. 17:03","title":"A HVG megtalálta: bejegyezték Matolcsy György legújabb alapítványát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32ed90dd-fa25-498d-bcf3-c660353bd238","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A nyíltan antiszemita rapper videójában Adolf Hitler is hallható.","shortLead":"A nyíltan antiszemita rapper videójában Adolf Hitler is hallható.","id":"20250509_heil-hitler-kanye-west-uj-dal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32ed90dd-fa25-498d-bcf3-c660353bd238.jpg","index":0,"item":"aa5fbe4d-6d7b-4bd4-8215-9987adb12c72","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_heil-hitler-kanye-west-uj-dal","timestamp":"2025. május. 09. 14:24","title":"Heil Hitler a címe Kanye West új számának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre hevesebb rongyrázás a végjáték. Hogy az utolsó évüket akarják kiélvezni. És most már mindegy, mit csinálnak, mert túl vannak minden büntetési tételen. Vélemény.","shortLead":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre...","id":"20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce.jpg","index":0,"item":"afeb357e-ce16-4959-8a9f-3adaa5c17356","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","timestamp":"2025. május. 08. 08:30","title":"Tóta W. Árpád: Szodoma százhúsz Ferrarija","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","shortLead":"Érdemes mihamarabb frissíteni az androidos készülékeket, ugyanis több tucat biztonsági hibát javított a Google.","id":"20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/964b245f-135f-429a-b0cd-e12c6ec9effe.jpg","index":0,"item":"6105d0be-a1be-4a53-ac33-635c1ddf408b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_android-frissites-javitocsomag-biztonsagi-hibak","timestamp":"2025. május. 09. 17:03","title":"Frissítsen, ahogy tud: 45 hibát javítottak az Androidban, az egyik különösen súlyos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Benzin nélkül, hatvannal: villanyrollerrel száguldunk a városban
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Gyermekkorunk egyik kedvenc játékszere a roller, komolyabb kiszerelésben, elektromosan hajtva, sokkal többre hivatott. Praktikus városi közlekedési eszköznek is kiváló. Kicselezi a BKV-t, a dugót, akár munkába járni is remek – feltéve, ha a kiszemelt célállomások az akkumulátorok kapacitásán belül vannak. Teszteltünk egy ilyet.
A környezetkímélő e-rollerekkel egy feltöltéssel mind több kilométert, egyre nagyobb sebességgel lehet megtenni. Léteznek már olyan típusok, amelyek egy vágtára 35 kilométert gurulnak, méghozzá szélsebesen, akár hatvannal cikázva. Ez a roller, igazi járdavagány.
A mi próbára fogott villanyosunk azért némileg szelídebb darab. A hátsó kereket lánccal meghajtó kis elektromotor 1000 watt teljesítményű, adatlapja szerint óránként 34 kilométeres csúcssebességgel repít, 18 kilométer hatótávolságra. Rögtön hozzá kell azonban tenni, hogy a megadott értékek roppant viszonylagosak: a megtehető táv a sebesség, a terepviszonyok, s a vezető súlyának függvénye. Sima úton poroszkálva a roller aljában megbújó három 12 voltos akku tovább bírja.
Amúgy a járgány széles trepnijén vezetés közben kényelmesen lehet állni, de még kényelmesebb ülve a felárért megvásárolható bicikliszerű nyeregben, amelyet a hozzávaló rúddal rögzíthetünk a roller alaplemezéhez. A simább, stabilabb haladást a rugós tagokkal kialakított kormány- és futómű hivatott elősegíteni, de azért észben kell tartani: a kicsiny, 11,5 colos, ballonos gumikerekű gördeszka nem terepjáró. Vagyis még sima aszfalton sem árt két kézzel fogni a kormányt, göröngyös úton visszafogni a sebességet.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Az e-rollert a kormány közepén található gyújtáskulcs elfordításával lehet „beindítani”, majd a jobboldali markolaton lévő gázkarral adagolni a kakaót. De vigyázat, induláskor már a legkisebb gázadásra ugrik, óvatlan kezek alól könnyen kiszalad a járgány. A kormányon még egy fontos szerelvény található, az akkumulátor töltöttségét jelző zöld, sárga, vörös LED-lámpa sor. Ha mindhárom világít, az a telepek teljes feltöltöttségére utal, s ahogy haladunk, a kialvó zöld, majd sárga fények figyelmeztetnek a lemerülésre. Az ésszerű távbeosztáshoz segítségül szolgálhat a kijelző melletti kis piros nyomógomb, azzal lehet takarékos üzemmódra váltani. Ilyenkor a lassan járj, tovább érsz alapján a teljesítmény 650 wattra csökken, viszont a megtehető táv növelhető. Jó tudni azt is, hogy a gázmarkolat visszacsavarásával az elektromotor azonnal lekapcsolódik. Az persze nem elég a megálláshoz: az elöl, hátul kialakított tárcsafék – a motor egyidejű kikapcsolásával – harapós, ám a kezdőknek a fékezés technikáját sem árt gyakorolni.
Ha már mindez megvan, nem kérdés: a motorkerékpár-tempójú repesztés – egy szál deszkán, néhány centire az aszfalttól – tiszta élvezet, remek mobil szórakozás. A bökkenő legfeljebb csak az, hogy hol, mert a hatályos KRESZ nem vesz tudomást a géperejű rollerekről, vagyis nem egyértelmű, hol lehet közlekedni vele.
Így például bicikliutakra csak a városon kívüli szakaszokon lehet felhajtani segédmotoros kerékpárral. Mopeddel ugye járdán sem lehet közlekedni, ezért aztán az is kérdés: minek is számít az e-roller? Másfelől az e-deszka rajongói nem győzik dicsérni az összecsukható kétkerekű mobilitását, mondván az könnyen szállítható, fel lehet vele pattanni vonatra, buszra, villamosra is. Ez nem egészen így van. Igaz, hogy a kormányoszlop lehajtható, de a roller korántsem pehelysúlyú: a mi példányunk 33 kilogrammot nyom, amiből csak az akkuk súlya több mint 13 kiló. Nem lehet csak úgy vállra kapni. Inkább mobilabb autóval: beemelni a csomagtartóba, majd a P+R parkolóból ki, majd onnan tovább rollerezni.
D.P.
Ezek után, akinek kedve szottyant, s vételi vagy bérleti szándékkal beüti netes keresőjébe az elektromos roller kifejezést, már első blikkre széles kínálatra bukkanhat. A márkanevek hangzatosak: Takira, Razor, Go-Ped, Voiter Scooter, Nitroscooter. Ám a honlapokból ítélve szállítóik inkább szerény kisvállalkozások, vagy legfeljebb webáruházak. Nem találni közöttük bevezetett márkát. A helyből bizalomgerjesztő, ismert autó-, motorkerékpár- vagy bicikligyártók láthatóan távol tartják magukat a motorizált rollerektől. Ez alól talán a BMW-Mini képezhet kivételt. A módos, fiatal célközönséget megcélzó autógyártó ugyanis megszellőztette, hogy a sokféle kiegészítő felszerelést kínáló portékáit esetleg majd kiegészíti egy saját márkanéven forgalmazott e-rollerrel is.
Ilyenformán vásárlás előtt nem árt alaposan körülnézni. A honlapok szállítási ígéreteiből nem minden igaz. Egyik esetben csak többszöri telefonérdeklődés után derült ki, hogy az eladó nem is szállítóképes, míg a másik rolleres sufnivállalkozó honlapos ígéretével ellentétben már nem is foglalkozik bérlettel. A webáruház sem biztosan jó beszerzési forrás. Az e-roller is olyan portéka, amelyet vásárlás előtt érdemes szemrevételezni, kipróbálni – a boltok néhány mondatos leírása nem igazán helyettesíti a mustrát. Tény viszont, hogy felkínálják a néhány napon belüli visszavételt, ha a kiválasztott típus mégsem az igazi. Egy szó, mint száz, a lényeg: gondoljuk meg, milyen terepen, milyen teljesítményű rollerrel akarunk száguldozni? Minden esetben kulcskérdés, hogy a szállító felkínál-e garanciát, javítási lehetőséget és alkatrész-utánpótlást.
D.P.
A mi rollerünk értékesítését egy pécsi, mellesleg pizzériában utazó vállalkozó végzi, aki elmondta: annyira beleszeretett a roller-módiba, hogy belevágott annak üzletébe is. Mint hozzátette, modelljeit egy dél-afrikai tervezte, aki Kínában gyártat, s egy cseh cég menedzseli az európai eladásokat, nálunk pedig ő nyert értékesítési jogokat. Kínálatában benzines és elektromos típusok egyaránt szerepelnek – kiviteltől, teljesítménytől függően 100 valahány ezer forinttól félmillióig terjedő árban. És hogy milyen a minőség, megbízhatóság? Erre a kérdésre néhány kilométeres út után aligha lehet kategorikusan válaszolni.
Annyi azonban bizonyos – s ez minden e-rollerre vonatkozik –, hogy a jármű lelke, az akkumulátor különös figyelmet érdemel. Minden használat után érdemes töltőre rakni a telepeket, mert ha nem dugjuk konnektorba, a lemerült akkurész elszulfátosodik, csökken kapacitása, rosszabb esetben pénztárcánk bánja 30-40 ezer forintba kerülő cseréjét. Aki sokat megy, érdemes felszerelkezni a korszerű – az ólomakkuknál jóval könnyebb, zimankóban jobban bíró és a hatótávot akár megduplázni tudó – lítium-ionos telepekkel. E battériának csupán az a szépséghibája, hogy többszörösen drágább a zselés-ólmosnál.
Bármilyen is legyen az akku, fontos, hogy vizes úton, esőben nem szabad rollerezni, mert a kerekekről felcsapódó víz tönkreteszi a hűtés miatt szabadon álló elektromotort. Mindezzel együtt az e-roller nemcsak kellemetes hobbi, hanem olcsó helyváltoztatási eszköz is. Töltésenként 10 forint körüli összeggel számolva gázeregetések nélkül, az autóhoz képest töredék áron száguldozhatunk.
További hírekért, érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.