Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","shortLead":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","id":"20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559.jpg","index":0,"item":"df42d5d6-5688-4d4c-a70b-cada758595a1","keywords":null,"link":"/elet/20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","timestamp":"2025. január. 02. 16:36","title":"Nem elég a román elnökválasztás, már az év hala szavazásba is beavatkoztak a TikTokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti választást sürgetett. Emellett országjárása állomásaira, Kecskeméttől Tiszakóródig, Zalaszentgróttól Gagybátorig személyes üzeneteket is küldött. Orbán Viktornak is üzent, a fejére olvasta a NER bűneit.","shortLead":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti...","id":"20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"de7f9b25-ef59-4222-855a-c71a37c3f7e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 00:16","title":"Magyar Péter előrehozott választást követelt újévi üzenetében Orbántól, aki szerinte “elárult mindent és mindenkit”, de ennek most vége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Aki értékes ajándékot kap, és megtartja, annak pótdíjat kell befizetnie.","shortLead":"Aki értékes ajándékot kap, és megtartja, annak pótdíjat kell befizetnie.","id":"20241231_A-kormany-az-ev-utolso-napjan-sajat-tagjainak-megvesztegethetetlensegerol-is-gondoskodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc.jpg","index":0,"item":"bc0766bf-a00b-477d-aa4b-5594846795c0","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_A-kormany-az-ev-utolso-napjan-sajat-tagjainak-megvesztegethetetlensegerol-is-gondoskodik","timestamp":"2024. december. 31. 22:06","title":"A kormány az év utolsó napján saját tagjainak megvesztegethetetlenségéről is gondoskodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","shortLead":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","id":"20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d.jpg","index":0,"item":"9e04eb1b-4af5-4f3d-94a5-b36cf75f3445","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 13:39","title":"Tavaly bezárt, idén már az épületét is eladnák a Balaton egyik legnépszerűbb pékségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak a Tetris fut majd rajtuk.","shortLead":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak...","id":"20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717.jpg","index":0,"item":"2aad3014-3625-4693-8ccc-e4c7993159de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","timestamp":"2025. január. 02. 10:33","title":"Saját játékkonzolokat fejleszt Oroszország, fotón mutatjuk az egyiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2056c0a2-9d41-4332-b0cc-a078fb8c391e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A támadó kikerülte a rendőrségi torlaszokat, és direkt belehajtott az új évet ünneplők közé fehér pickupjával a híres Bourbon Streeten szerda hajnalban. Lövöldözött is, sok a sebesült, köztük rendőrök. A környéken úgy tűnik, robbanószerkezeteket is találtak, az FBI terrorcselekményként kezeli az eseményt.","shortLead":"A támadó kikerülte a rendőrségi torlaszokat, és direkt belehajtott az új évet ünneplők közé fehér pickupjával a híres...","id":"20250101_autos-amokfuto-new-orleans-usa-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2056c0a2-9d41-4332-b0cc-a078fb8c391e.jpg","index":0,"item":"54e9196b-cde0-49e0-9a86-40f5020cdedc","keywords":null,"link":"/vilag/20250101_autos-amokfuto-new-orleans-usa-gyilkossag","timestamp":"2025. január. 01. 13:45","title":"Tízen meghaltak, amikor a tömegbe hajtott valaki egy pickuppal New Orleansban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak furcsaságokra, például térdröntgenből következtetni a páciens sörivási szokásaira.","shortLead":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak...","id":"20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5.jpg","index":0,"item":"7cfdf518-e7ca-4717-ac6f-33cb724922ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","timestamp":"2025. január. 01. 12:03","title":"Térdröntgenből meg lehet mondani, hogy ivott-e valaki sört","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b67ad4e-2cbc-4bab-8364-87614dfce22a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Arra emlékezett újévi köszöntőjében a főpolgármester, hogy 75 éve csatolták Budapesthez a környező településeket Újpesttől-Csepelig, Budafoktól-Kispestig. Ezeket a városrészeket Budapest aranytartalékának nevezte, majd Esterházy Pétert, Bächer Ivánt, és Ferenc pápát is idézve beszélt az együttélés fontosságáról","shortLead":"Arra emlékezett újévi köszöntőjében a főpolgármester, hogy 75 éve csatolták Budapesthez a környező településeket...","id":"20250101_karacsony-gergely-fopolgarmester-ujevi-koszontoje-75-eves-nagy-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b67ad4e-2cbc-4bab-8364-87614dfce22a.jpg","index":0,"item":"a387b6c3-f20b-4b7f-8ab9-cb845fc56846","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_karacsony-gergely-fopolgarmester-ujevi-koszontoje-75-eves-nagy-budapest","timestamp":"2025. január. 01. 13:16","title":"Esterházyt idézve, Újpestről kívánt boldog új évet Karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autó, mellyel teljes csendben és nagyon alacsony fogyasztással, illetve akár kilinccsel előre is közlekedhetünk.
A 3-as BMW története nem éppen tegnap, hanem még 1975-ben kezdődött, jelenleg pedig már a hatodik generációnál tart a sorozat. Az F30 kódjelű aktuális modell 2012-ben mutatkozott be, tavaly pedig átesett a szokás félidős ráncfelvarráson, melynek hozadékaként felbukkant a kínálatban az általunk az alábbiakban bemutatandó 330e modell. Könnyen kikövetkeztethető, hogy ez bizony egy minden hájjal megkent hibrid változat, mely a korábbi ActiveHybrid 3 jelentősen továbbfejlesztett utódjának tekinthető.
Jelen tesztalanyunk mellett egyébként további öt hasonló meghajtású modell található a bajor prémiumgyártó kínálatában, azonban az X5 40, a 225xe Active Tourer, az érkezőben lévő 740e és az i3/i8 páros közül talán egyik típus sem teljesít a hétköznapokban olyan kiegyensúlyozottan jól, mint a 330e.
L.F.
Az F30-as BMW-t igen könnyen fel lehet ismerni, hiszen az elmúlt években az utcakép megszokott részévé vált a "kis bömös", a faceliftes új modellt azonban már csak az igazán szakavatottak képesek megkülönböztetni a ráncfelvarrás előtti változattól.
A különbségek kívülről leginkább az enyhén átdolgozott első légbeömlők és hátsó lökhárítók, a LED-es fényszórók és hátsó lámpák, illetve az új felnik kapcsán fedezhetők fel, de körülbelül ennyi, és semmi több. Belül új, kicsit jobb minőségű anyagok bukkantak fel, valamint ugyancsak friss fejlesztés a színes Head Up Display, az automatikus parkolórendszer, a 4G mobilkapcsolat, illetve a módosított navigáció.
Hozzánk egy Luxury Line felszereltségű tesztautó érkezett, melyet rengeteg króm díszít. Ebből a csillogó anyagból gazdagon jutott a vesékre, a lökhárítókra, az ablakkeretekre és a kipufogóvégekre, ezenkívül pedig alumínium ajtóküszöböt, sport bőrkormányt és B-oszlop megvilágítást is magában foglal az említett, mintegy 1,4 millió forintos extra.
A puccparádé tehát adott, ellenben a hibridségre relatíve kevés tényező utal. Hátul egyrészt ott figyel a 330e típusjelzés, amiből ma még nem sokan következtetnek az elektronok jelenlétére, másrészt pedig a C-oszlopon kapunk egy eDrive logót, illetve a bal első kerékjárati ívben található a töltőaljzat. No és persze a zöld rendszám sem hiányozhat a fedélzetről: nincs gépjárműadó, nincs cégautó adó, nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni és nem utolsó sorban rengeteg helyen ingyenesen parkolhatunk vele.
L.F.
Zöld rendszámot csak olyan plug-in hibridek kaphatnak, melyek legalább 25 kilométert meg tudnak tenni tisztán elektromos módban. Nos, a 330e a gyári adatok szerint 40 kilométerre képes ily módon, ami persze igencsak elméleti maximum, nekünk legfeljebb 25-28 kilométert sikerült elérnünk tisztán elektromosan.
Ilyenkor egyedül a 88 lóerős és 250 Nm elektromotor dolgozik, igaz a nyomatékából ebben a módban csak 100 Nm áll rendelkezésünkre. Azonban a lendületes haladáshoz ez is tökéletesen elegendő, és közben ugyebár lokálisan nulla emisszió mellett, a legnagyobb csendben és minden rezonanciától mentesen közlekedhetünk. A maximális sebesség akár a 120 km/h-t is elérheti.
Ha egy kicsit jobban rátaposunk a gázpedálra, automatikusan életre kel a 2 literes turbós benzinmotor: a folyamat rendkívül gyorsan lezajlik, rántás nélküli, de sajnos egy nem túl kellemes kattanós hanggal jár. A 184 lóerős és 290 Nm-es benzinmotor az e-motorral kiegészülve már 252 lóerős és 420 Nm-es rendszerteljesítményre képes, ami a hétköznapi használat során bőven több mint elegendő.
A motor ugyan nem tagadhatja le négyhengeres mivoltát, hangja azonban ezzel együtt is kellemesen sportosnak mondható. A 0-100-as sprint mindössze 6,1 másodpercig tart, a végsebesség 225 km/h - összehasonlításképp a tisztán benzines és persze jelentősen többet fogyasztó 330i 5,9 másodperces, illetve 250 km/h-s értékekkel rendelkezik.
L.F.
Ha rövid utakra használjuk a 330e-t és gyakran tudjuk tölteni, akkor akár nulla benzinfogyasztással is közlekedhetünk. A 7,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 2,5-3 óra alatt tölthető fel teljesen, még pedig körülbelül 250-300 forintból. Az üzemanyagtartály mindössze 41 literes, azonban jó hír, hogy a tesztfogyasztás alulról súrolta a 7 litert, ráadásul úgy, hogy a 252 lóerős összteljesítményt igen gyakran kihasználtuk a próbautak során. Nem olyan rég járt nálunk a Mercedes CLA250 Sport 4Matic, melynek 218 lóerős benzinmotorja 16 litert meghaladó fogyasztást produkált hasonló használat mellett, a BMW hibrid technológiája tehát elképesztően jól sikerült.
Az említett sport Merci-féle durrogós sportkifugós élvezetekről ugyan le kell mondanunk, ezt leszámítva azonban hatalmas élményt jelent a 330e vezetése. A nyolcsebességes Steptronic váltó gyorsan és okosan teszi a dolgát és akár a kormány mögötti fülekkel (40 ezer forintos extra) is kezelhető, a futómű sportosan feszes, ami a hazai utakon persze nem feltétlenül jelent előnyt, és a lényeg: az erő a hátsó kerekekre érkezik.
Ez már alaphelyzetben is mosolyt csal a hozzáértő sofőrök arcára, ha pedig félig, vagy teljesen kikapcsoljuk a menetstabilizátort, akkor az élmény exponenciálisan nő. Semmi akadálya a gumival aszfaltra történő rajzolásnak és a keresztben haladásnak (amit persze csak zárt pályán ajánlunk), miközben ugyebár egy abszolút környezettudatosan is vezethető hibrid járműben foglalunk helyet.
L.F.
A Start gomb lenyomására teljesen hangtalanul életre kelő autó Sport, Comfort és Eco üzemmódokkal bír, melyek közül a hétköznapokra a Comfort ajánlható leginkább. A motorfékből és a fékből nyerhető energia természetesen visszatáplálódik a rendszerbe, ezenkívül pedig Save módba váltva takarékoskodhatunk az Amperekkel egy későbbi városi dugós szakaszra - ilyenkor csak és kizárólag a benzinmotor működik.
+ : kifinomult hibrid rendszer, tisztán elektromos üzemmód, zöld rendszám, kedvező fogyasztás, korrekt teljesítmény, remek vezetési élmény.
–: a minőségérzet lehetne jobb, kicsi csomagtér, maximum átlagos helykínálat, az alapmodellénél nagyobb tömeg, drága extrák.
A fedélzeti számítógép a már jól ismert iDrive révén egyszerűen és gyorsan kezelhető, a kormány mögött még analóg műszerek figyelnek, és a kézifék is hagyományos karos megoldású. A sofőrre összpontosító műszerfal és általánosságban a belső tér a vártnál gyengébb minőségű, tehát a münchenieknek bőven van még mit tanulniuk az ingolstadti kollégáktól.
A helykínálat sem túl nagy, ezenkívül pedig negatívum, hogy az akkumulátorpakk miatt a csomagtér 480 helyett mindössze 370 literes, illetve, hogy az autó tömege 230 kilogrammal nőtt a hibrid rendszer miatt. Az extrák szokás szerint igen drágák, tesztautónkban többek közt sávfigyelő, holttérfigyelő, adaptív tempomat és parkolórobot is képviseltette magát.
A 136 lóerős, háromhengeres 1,5 literes motorral szerelt BMW 318i szedán alapára 9 millió forint - a kombi felára félmillió forint. A 330i-nél csak 500 ezer forinttal drágább 330e 12,5 millió forint ellenében vezethető haza, extrákkal alaposan telepakolt tesztautónk árcéduláján viszont nem kevesebb ,mint 19,2 millió forintos összeg olvasható. A kínálatból említést érdemel még a 10,8 millió forintos alapárú 320i, illetve a 13,9 millió forinttól induló 330d. Szabad a választás, mi mindenesetre leginkább a 330e-re voksolnánk.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.