Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65f045f4-9528-4a22-83aa-b9701c23ee33","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az is kiderült, hogy mikor lesz a volt elnök temetése. ","shortLead":"Az is kiderült, hogy mikor lesz a volt elnök temetése. ","id":"20241230_Nemzeti-gyasznappal-emlekeznek-az-elhunyt-Jimmy-Carterre-az-Egyesult-Allamokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65f045f4-9528-4a22-83aa-b9701c23ee33.jpg","index":0,"item":"9e359745-e323-4b6f-9bee-4325bb852241","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Nemzeti-gyasznappal-emlekeznek-az-elhunyt-Jimmy-Carterre-az-Egyesult-Allamokban","timestamp":"2024. december. 30. 19:03","title":"Nemzeti gyásznappal emlékeznek az elhunyt Jimmy Carterre az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57274134-0d30-42e3-95aa-adbbf71377c7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Neves hazai művészekre, tudósokra, közéleti személyiségekre, sportolókra emlékezünk, fényképekkel és egy-egy rövid idézettel.","shortLead":"Neves hazai művészekre, tudósokra, közéleti személyiségekre, sportolókra emlékezünk, fényképekkel és egy-egy rövid...","id":"20241230_hvg-2024-kronikaja-neves-elhunytak-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57274134-0d30-42e3-95aa-adbbf71377c7.jpg","index":0,"item":"c759f51d-a6d2-42d5-9450-3156de29e411","keywords":null,"link":"/360/20241230_hvg-2024-kronikaja-neves-elhunytak-magyarorszag","timestamp":"2024. december. 30. 13:30","title":"Benedek Miklós, Ferge Zsuzsa, Tompos Kátya – egy-egy mondat a közélet, a kultúra és a tudomány 2024-ben elhunyt nagyságaitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56149285-4e77-4aa9-8b1d-a7d17b137d24","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Megkéselt, kalauz, csavarhúzóval lábon szúrt buszsofőr, életveszélyes gödöllői HÉV – az állami közlekedési társaság értékelte az évet.","shortLead":"Megkéselt, kalauz, csavarhúzóval lábon szúrt buszsofőr, életveszélyes gödöllői HÉV – az állami közlekedési...","id":"20241229_Egyre-tobb-kalauzt-es-jarmuvezetot-er-tamadas-a-MAV-nal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56149285-4e77-4aa9-8b1d-a7d17b137d24.jpg","index":0,"item":"31031d00-b65f-43c1-a3f5-f28c900cf417","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Egyre-tobb-kalauzt-es-jarmuvezetot-er-tamadas-a-MAV-nal","timestamp":"2024. december. 29. 11:59","title":"Egyre több kalauzt és járművezetőt ér támadás a MÁV-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56233c8f-78e5-47b4-88b6-13552be2b9fe","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán mellett Fico, Erdogan, Hszi Csin-ping és Kim Dzsongun is kapott üzenetet az orosz diktátortól.","shortLead":"Orbán mellett Fico, Erdogan, Hszi Csin-ping és Kim Dzsongun is kapott üzenetet az orosz diktátortól.","id":"20241230_Vlagyimir-Putyin-levelet-irt-Orbannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56233c8f-78e5-47b4-88b6-13552be2b9fe.jpg","index":0,"item":"351410f3-d4f3-432b-b74c-2076f5268895","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_Vlagyimir-Putyin-levelet-irt-Orbannak","timestamp":"2024. december. 30. 12:25","title":"Vlagyimir Putyin levelet küldött Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0da67063-edf2-4834-9c23-6d70adb19da1","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk második része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241229_Maga-a-tarsadalom-beszel-sok-hangon-at-Csalog-Zsolt-dokuportrei-maig-hatnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0da67063-edf2-4834-9c23-6d70adb19da1.jpg","index":0,"item":"e1f4e6f7-20dc-4e27-9cd5-75bb6e29353b","keywords":null,"link":"/360/20241229_Maga-a-tarsadalom-beszel-sok-hangon-at-Csalog-Zsolt-dokuportrei-maig-hatnak","timestamp":"2024. december. 29. 17:00","title":"Maga a társadalom beszél sok hangon át: Csalog Zsolt dokuportréi máig hatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","shortLead":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","id":"20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6.jpg","index":0,"item":"6367747b-21a0-4bf9-8f33-c8a386688569","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","timestamp":"2024. december. 30. 22:04","title":"Nem nyújt be fellebbezést a Franciaországot megrendítő nemierőszak-ügy elítéltje, Dominique Pélicot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09d587ce-f013-4ae8-828a-55068c8ee7be","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Kerkezék 2-2-t játszottak a Fulhammel. ","shortLead":"Kerkezék 2-2-t játszottak a Fulhammel. ","id":"20241229_liverpool-szoboszlai-dominik-bournemouth-kerkez-milos-manchester-city-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09d587ce-f013-4ae8-828a-55068c8ee7be.jpg","index":0,"item":"d5c7bac9-2abe-49f4-9421-015c1866810b","keywords":null,"link":"/sport/20241229_liverpool-szoboszlai-dominik-bournemouth-kerkez-milos-manchester-city-premier-league","timestamp":"2024. december. 29. 21:32","title":"Az eltiltott Szoboszlai nélkül rúgott ötöt a Liverpool, győzött a City is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a88f873-11d4-449b-a416-db32cb0dcab8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20241229_messenger-atveres-samsung-tv-funkciok-fognoveszto-gyogyszer-vodafone-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a88f873-11d4-449b-a416-db32cb0dcab8.jpg","index":0,"item":"dee1bdf9-d14d-48e8-bedd-39d45dde38af","keywords":null,"link":"/tudomany/20241229_messenger-atveres-samsung-tv-funkciok-fognoveszto-gyogyszer-vodafone-atallas","timestamp":"2024. december. 29. 12:00","title":"Ez történt: Olyan durva üzenet indult körbe a Messengeren, hogy mindene odaveszik annak, aki belekattint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autó, mellyel teljes csendben és nagyon alacsony fogyasztással, illetve akár kilinccsel előre is közlekedhetünk.
A 3-as BMW története nem éppen tegnap, hanem még 1975-ben kezdődött, jelenleg pedig már a hatodik generációnál tart a sorozat. Az F30 kódjelű aktuális modell 2012-ben mutatkozott be, tavaly pedig átesett a szokás félidős ráncfelvarráson, melynek hozadékaként felbukkant a kínálatban az általunk az alábbiakban bemutatandó 330e modell. Könnyen kikövetkeztethető, hogy ez bizony egy minden hájjal megkent hibrid változat, mely a korábbi ActiveHybrid 3 jelentősen továbbfejlesztett utódjának tekinthető.
Jelen tesztalanyunk mellett egyébként további öt hasonló meghajtású modell található a bajor prémiumgyártó kínálatában, azonban az X5 40, a 225xe Active Tourer, az érkezőben lévő 740e és az i3/i8 páros közül talán egyik típus sem teljesít a hétköznapokban olyan kiegyensúlyozottan jól, mint a 330e.
L.F.
Az F30-as BMW-t igen könnyen fel lehet ismerni, hiszen az elmúlt években az utcakép megszokott részévé vált a "kis bömös", a faceliftes új modellt azonban már csak az igazán szakavatottak képesek megkülönböztetni a ráncfelvarrás előtti változattól.
A különbségek kívülről leginkább az enyhén átdolgozott első légbeömlők és hátsó lökhárítók, a LED-es fényszórók és hátsó lámpák, illetve az új felnik kapcsán fedezhetők fel, de körülbelül ennyi, és semmi több. Belül új, kicsit jobb minőségű anyagok bukkantak fel, valamint ugyancsak friss fejlesztés a színes Head Up Display, az automatikus parkolórendszer, a 4G mobilkapcsolat, illetve a módosított navigáció.
Hozzánk egy Luxury Line felszereltségű tesztautó érkezett, melyet rengeteg króm díszít. Ebből a csillogó anyagból gazdagon jutott a vesékre, a lökhárítókra, az ablakkeretekre és a kipufogóvégekre, ezenkívül pedig alumínium ajtóküszöböt, sport bőrkormányt és B-oszlop megvilágítást is magában foglal az említett, mintegy 1,4 millió forintos extra.
A puccparádé tehát adott, ellenben a hibridségre relatíve kevés tényező utal. Hátul egyrészt ott figyel a 330e típusjelzés, amiből ma még nem sokan következtetnek az elektronok jelenlétére, másrészt pedig a C-oszlopon kapunk egy eDrive logót, illetve a bal első kerékjárati ívben található a töltőaljzat. No és persze a zöld rendszám sem hiányozhat a fedélzetről: nincs gépjárműadó, nincs cégautó adó, nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni és nem utolsó sorban rengeteg helyen ingyenesen parkolhatunk vele.
L.F.
Zöld rendszámot csak olyan plug-in hibridek kaphatnak, melyek legalább 25 kilométert meg tudnak tenni tisztán elektromos módban. Nos, a 330e a gyári adatok szerint 40 kilométerre képes ily módon, ami persze igencsak elméleti maximum, nekünk legfeljebb 25-28 kilométert sikerült elérnünk tisztán elektromosan.
Ilyenkor egyedül a 88 lóerős és 250 Nm elektromotor dolgozik, igaz a nyomatékából ebben a módban csak 100 Nm áll rendelkezésünkre. Azonban a lendületes haladáshoz ez is tökéletesen elegendő, és közben ugyebár lokálisan nulla emisszió mellett, a legnagyobb csendben és minden rezonanciától mentesen közlekedhetünk. A maximális sebesség akár a 120 km/h-t is elérheti.
Ha egy kicsit jobban rátaposunk a gázpedálra, automatikusan életre kel a 2 literes turbós benzinmotor: a folyamat rendkívül gyorsan lezajlik, rántás nélküli, de sajnos egy nem túl kellemes kattanós hanggal jár. A 184 lóerős és 290 Nm-es benzinmotor az e-motorral kiegészülve már 252 lóerős és 420 Nm-es rendszerteljesítményre képes, ami a hétköznapi használat során bőven több mint elegendő.
A motor ugyan nem tagadhatja le négyhengeres mivoltát, hangja azonban ezzel együtt is kellemesen sportosnak mondható. A 0-100-as sprint mindössze 6,1 másodpercig tart, a végsebesség 225 km/h - összehasonlításképp a tisztán benzines és persze jelentősen többet fogyasztó 330i 5,9 másodperces, illetve 250 km/h-s értékekkel rendelkezik.
L.F.
Ha rövid utakra használjuk a 330e-t és gyakran tudjuk tölteni, akkor akár nulla benzinfogyasztással is közlekedhetünk. A 7,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 2,5-3 óra alatt tölthető fel teljesen, még pedig körülbelül 250-300 forintból. Az üzemanyagtartály mindössze 41 literes, azonban jó hír, hogy a tesztfogyasztás alulról súrolta a 7 litert, ráadásul úgy, hogy a 252 lóerős összteljesítményt igen gyakran kihasználtuk a próbautak során. Nem olyan rég járt nálunk a Mercedes CLA250 Sport 4Matic, melynek 218 lóerős benzinmotorja 16 litert meghaladó fogyasztást produkált hasonló használat mellett, a BMW hibrid technológiája tehát elképesztően jól sikerült.
Az említett sport Merci-féle durrogós sportkifugós élvezetekről ugyan le kell mondanunk, ezt leszámítva azonban hatalmas élményt jelent a 330e vezetése. A nyolcsebességes Steptronic váltó gyorsan és okosan teszi a dolgát és akár a kormány mögötti fülekkel (40 ezer forintos extra) is kezelhető, a futómű sportosan feszes, ami a hazai utakon persze nem feltétlenül jelent előnyt, és a lényeg: az erő a hátsó kerekekre érkezik.
Ez már alaphelyzetben is mosolyt csal a hozzáértő sofőrök arcára, ha pedig félig, vagy teljesen kikapcsoljuk a menetstabilizátort, akkor az élmény exponenciálisan nő. Semmi akadálya a gumival aszfaltra történő rajzolásnak és a keresztben haladásnak (amit persze csak zárt pályán ajánlunk), miközben ugyebár egy abszolút környezettudatosan is vezethető hibrid járműben foglalunk helyet.
L.F.
A Start gomb lenyomására teljesen hangtalanul életre kelő autó Sport, Comfort és Eco üzemmódokkal bír, melyek közül a hétköznapokra a Comfort ajánlható leginkább. A motorfékből és a fékből nyerhető energia természetesen visszatáplálódik a rendszerbe, ezenkívül pedig Save módba váltva takarékoskodhatunk az Amperekkel egy későbbi városi dugós szakaszra - ilyenkor csak és kizárólag a benzinmotor működik.
+ : kifinomult hibrid rendszer, tisztán elektromos üzemmód, zöld rendszám, kedvező fogyasztás, korrekt teljesítmény, remek vezetési élmény.
–: a minőségérzet lehetne jobb, kicsi csomagtér, maximum átlagos helykínálat, az alapmodellénél nagyobb tömeg, drága extrák.
A fedélzeti számítógép a már jól ismert iDrive révén egyszerűen és gyorsan kezelhető, a kormány mögött még analóg műszerek figyelnek, és a kézifék is hagyományos karos megoldású. A sofőrre összpontosító műszerfal és általánosságban a belső tér a vártnál gyengébb minőségű, tehát a münchenieknek bőven van még mit tanulniuk az ingolstadti kollégáktól.
A helykínálat sem túl nagy, ezenkívül pedig negatívum, hogy az akkumulátorpakk miatt a csomagtér 480 helyett mindössze 370 literes, illetve, hogy az autó tömege 230 kilogrammal nőtt a hibrid rendszer miatt. Az extrák szokás szerint igen drágák, tesztautónkban többek közt sávfigyelő, holttérfigyelő, adaptív tempomat és parkolórobot is képviseltette magát.
A 136 lóerős, háromhengeres 1,5 literes motorral szerelt BMW 318i szedán alapára 9 millió forint - a kombi felára félmillió forint. A 330i-nél csak 500 ezer forinttal drágább 330e 12,5 millió forint ellenében vezethető haza, extrákkal alaposan telepakolt tesztautónk árcéduláján viszont nem kevesebb ,mint 19,2 millió forintos összeg olvasható. A kínálatból említést érdemel még a 10,8 millió forintos alapárú 320i, illetve a 13,9 millió forinttól induló 330d. Szabad a választás, mi mindenesetre leginkább a 330e-re voksolnánk.
A kazahsztáni és dél-koreai légi szerencsétlenségek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – újból felvetették a kérdést.