Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8ddc9e3-5b89-4426-925d-e9cba8023ae5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit tömörítő – érdekképviseleti szervezethez.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit...","id":"20250130_GVH-termelok-beszallitok-osszehangolt-arkepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8ddc9e3-5b89-4426-925d-e9cba8023ae5.jpg","index":0,"item":"4ad4ab38-3bfc-443a-8261-9ba7398e483e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_GVH-termelok-beszallitok-osszehangolt-arkepzes","timestamp":"2025. január. 30. 10:18","title":"A GVH elnöke arra tett utalást, hogy a termelők és feldolgozók hírlevelei összehangolt áremelésekhez vezetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c326f679-514f-4bb3-90e9-3d751de55b56","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A péntek reggel publikált friss adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek született 2024-ben, mint egy évvel korábban, 2021 óta 15 ezerrel zuhant vissza a születésszám, lakosságarányosan pedig korábban elképzelhetetlen mélypontra került. A halálozások száma ellenben alig változott.","shortLead":"A péntek reggel publikált friss adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek született 2024-ben, mint egy évvel korábban...","id":"20250131_demografia-szuletes-halal-szuletesszam-fogyas-hazassag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c326f679-514f-4bb3-90e9-3d751de55b56.jpg","index":0,"item":"f7ec00ab-cfc8-4f99-9ce8-1735dd31770e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250131_demografia-szuletes-halal-szuletesszam-fogyas-hazassag-ebx","timestamp":"2025. január. 31. 08:30","title":"Elkeserítő számok érkeztek: minden idők legalacsonyabb születésszáma volt a 2024-es Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De vajon miért?","shortLead":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De...","id":"20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91.jpg","index":0,"item":"0262f687-6ed4-4567-840f-668a5b4476e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","timestamp":"2025. január. 30. 15:38","title":"Bizalmas kormányhatározatot fecseghetett ki Demeter Szilárd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási program: a hagyományosan nagy szennyezőnek számító acélipar karbonlábnyomának csökkentése. A hangsúly a zöldacélra kerül át, de nem mindegy, hogy ki mikor vált.","shortLead":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási...","id":"20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d.jpg","index":0,"item":"1c709420-a901-4caa-9766-ea921200ec16","keywords":null,"link":"/360/20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","timestamp":"2025. január. 30. 18:08","title":"Nagy jövőt jósolnak a zöldacélnak, évente megduplázódhat a termelés a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő volt.","shortLead":"Újratárgyalják az ipolysági mérgezésekkel vádolt nőt, mert a 2022-es ítélet megfogalmazása és indoklása törvénysértő...","id":"20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"d896b80d-8dc7-4a56-8cbd-94dfeb6cf980","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_borton-mergezes-nyugdijas-gyonyor-terez","timestamp":"2025. január. 29. 14:01","title":"Kiengedik a börtönből a mérgezésekkel vádolt nyugdíjast, Gyönyör Terézt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82923374-2270-4fb0-8e75-29ddec09d392","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Második Köztársaságban mindig lehettél egy kicsit fasiszta, és ez gyakran nem is jelentett rosszat, hazafi voltál. Amikor mostanában azt kiabáljuk, hogy soha többé, meg kell kérdeznünk, minek nem szabad újra megtörténnie – írja a Die Pressében megjelent vendégkommentárjában a neves író, Robert Menasse, akinek több könyve magyarul is olvasható.","shortLead":"A Második Köztársaságban mindig lehettél egy kicsit fasiszta, és ez gyakran nem is jelentett rosszat, hazafi voltál...","id":"20250129_Robert-Menasse-Die-Presse","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82923374-2270-4fb0-8e75-29ddec09d392.jpg","index":0,"item":"973d0350-7e30-4fb9-b963-dff4fa3c96c3","keywords":null,"link":"/360/20250129_Robert-Menasse-Die-Presse","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Robert Menasse osztrák író: Túlságosan megkönnyítettük a fasiszták dolgát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban vesztette el a negyeddöntőt. Juhász Istvánnal, a szövetség sportszakmai igazgatójával néztük végig, mi működött, mi kevésbé, és miben kell fejlődnie a csapatnak, hogy elkerülje a hasonlóan fájdalmas vereségeket.","shortLead":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban...","id":"20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa.jpg","index":0,"item":"fa73ddc1-de85-495b-bf86-86861c43e698","keywords":null,"link":"/sport/20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","timestamp":"2025. január. 29. 19:45","title":"Kézilabda-vb: „Most leszedik Chema Rodríguezről a keresztvizet, de ő nem tud gólt lőni a játékosai helyett”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután a Pentagon dolgozói legalább két napon keresztül használták a DeepSeek mesterséges intelligenciáját a minisztérium számítógépein keresztül, a Pentagon tiltani kezdte az elérését.","shortLead":"Miután a Pentagon dolgozói legalább két napon keresztül használták a DeepSeek mesterséges intelligenciáját...","id":"20250131_kina-mesterseges-intelligencia-deepseek-egyesult-allamok-pentagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147.jpg","index":0,"item":"3c73d0c9-a86c-4f38-847f-910358a02d07","keywords":null,"link":"/tudomany/20250131_kina-mesterseges-intelligencia-deepseek-egyesult-allamok-pentagon","timestamp":"2025. január. 31. 08:46","title":"Blokkolni kezdte a Pentagon a kínai DeepSeek mesterséges intelligenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Seatot az utóbbi időkig sokat lehetett heccelni azzal, hogy a sok „emocion” helyett inkább egy kis „action” kéne, hogy egyenesbe jöjjön. A spanyol márka egy kompakt szabadidő-autóval végre megkapta a komoly esélyt, hogy bizonyítson. Kipróbáltuk.
A Seat Ateca mindenképpen komoly bizonyítéka annak, hogy a spanyolok márkájáról nem tett le az anyakonszern. Sőt helyzetbe is hozta, azzal, hogy a házon belüli legnagyobb vetélytárssal, a Skodával szemben most ők jöhettek ki elsőként egy eddig hiányzó nagy volumenű termékkel. (Persze a Skoda is kapott ellentételezést a Kodiaq révén, amelynek még csak a nemzetközi menetpróbájánál tartunk, mindenesetre azon is ott voltunk.)
Az Atecát egyébként már nagyon korán láthattuk, a Seat martorelli központjába szervezett úton, a dizájnközpont totálisan neutrális fényű és berendezésű udvarán mutatta meg nekünk, a főtervező Alejandro Mesonero még koncepció formájában. Arról a bemutatóról még írni sem volt szabad és jellemző, hogy, amikor az udvaron körbejártuk a kocsit és felzúgott egy helikopter a távolban, azonnal szürke lepellel burkolták be a járművet. Mi pedig az újdonság vastag szigetelő szalaggal leragasztott nevét találgattuk, mert még az sem volt hivatalos akkoriban.
Azóta persze elmúlt a felhajtás, a modellt bemutattak a nagyközönségnek is. Jöhetnek a dolgos hétköznapok sikerre kéne vinni a spanyol márka első szabadidő-autóját. A kompakt SUV szegmens egyébként is a legfontosabb piaca egész Európának, a Qashqai, Tiguan, Sportage, Tucson, Kuga, CR-V, S-Cross, Kadjar, Mokka, Duster mezőnnyel, hogy a prémium versenyzőket ne is keverjük bele. A Seatnál sem lehetett komoly nehézség felismerni, hogy nagyon kellene egy ilyen autó a portfóliójába.
D.P.
Az Ateca 4,36 méter hosszú, amellyel csak kettő centivel rövidebb, mint a Nissan Qashqai. A tengelytávja 2,63 méter, hasonlóan a Leonhoz, miközben a szélessége 1,84 méter, a magassága pedig 1,6 méter, azonosan a Qashqai-jal. A kocsi csomagtere 510 liter, amely jelentősen nagyobb a Qashqai 430 literénél. Az Ateca egyébként is az igen sikeresnek bizonyult harmadik generációs Seat Leon formaiságát viszi tovább, természetesen azokkal a robusztusabb jegyekkel, amit ez a stílus megkövetel. Formailag nem nevezhető olyan könnyednek, mint például a nemrégiben feltűnt Peugeot 3008, amely kívül-belül egyedien stílusosra sikeredett
A Volkswagen-konszern ereje nem is ebben van, hanem a jól becsatornázott és zsigerileg masszívnak tűnő cég tömegvonzásában. Az Atecán vannak nagyon finom részletek, az éles oldalvonalak, a stílusos lámpák, amelyek a Leonnál is működtek formailag, a kocsi rövidnek tűnő hátsója, ha nem is extraklasszis megjelenést, de egy tetszetős kompakttá egybegyúrt végeredményt eredményez, amelyre láthatóan rápillantanak az emberek.
Beülve az Atecába még inkább érezhető a német konszern univerzális tömegvonzása. Nehéz is manapság olyan embert találni, akinek ne lenne valamilyen tapasztalata autóikkal – Skodával, Audival, VW-vel, Seattal – és ne érezze úgy, hogy ült már az autóban. Ennek minden előnyével és hátrányával együtt. A műszercsoport, a középkonzol, a formák az anyagok, a kárpitok, az ülések az egész ergonómiája nagyon kiszámított, kézre álló, maximum kissé unalmas. Persze, hogy az összhatás ne az unalmas legyen, egyedi apróságokkal próbálják érzelmileg is közelebb hozni a gépet: mint a visszapillantó aljába épített hazakísérőfény, amely az Ateca sziluettjét és nevét rajzolja este az aszfaltra. Vagy másik példaként hozható kis figyelmesség a kijelzőn egy üzenet, ne felejtse mobilját a kocsiban.
D.P.
A nálunk járt Style Wave-felszereltségű változat bőségesen el volt látva extrákkal, amely a vételáron is tükröződik majd, de arra térjünk vissza a végén. A hivatalosan Mato barna színű autó, kétzónás klíma, 8 colos, érintőképernyős központi egység, két USB-bement, tempomat, fűthető első ülések, valamint első full LED-fényszóróegység, fényezett tükrök-kilincsek, tolatóradar, 17-es Dynamic könnyűfém felnik, kanyarkövető ködfény, forgalom figyelővel, parkolószenzor, Full Led-es lámpák, oly annyira, hogy a kabin lámpái is ledesek. Az elektromos csomagtér-ajtó pedig úgy fest a következő elvárás a magasabb felszereltségű nem prémium SUV-okban is, ennek megfelelően az Ateca is ilyen volt. A nyitásra kifejezetten méretes és nagyfelületű síkokkal határolt csomagtér tárul elénk, a csomagtér padló alatt pedig segédpótkerék lapult.
Visszatéve a belsőre, elöl-hátul méretes ülőhelyek vannak, a vezetőülés az átlagnál határozottan jobb kialakítású és oldaltartású. A Csehországban, Kvasinyban készülő, alig pár ezer kilométert futott példánynál persze különösen figyelünk az összeszerelési hiányosságokra utaló zajokra, de vélhetően a csehek keze munkája erre is komoly garancia lesz.
D.P.
Az esetünkben 150 lovas, 250 Nm-es csúcsnyomatékú gép motorjának különlegessége, a négyhengeres TSI-motor hengerlekapcsolós üzemmódja – ami anno a 7-es Golfban debütált, lassan négy éve – amelynek révén bizonyos üzemállapotokban „kéthengerezik” az autó, vagyis spórol. Ha nagyon akarjuk, de ez inkább csak placebo hatás, érezni, amikor igazán lustán autózunk, 1400 és 1900-as fordulat között, kicsit másmilyen a vibrációja a kocsinak. (Az érzésre persze ráerősít, hogy a kocsi mindezt tudatja velünk, és a kijelzőn megjelenik a felirat, most épp két hengerrel megyünk.) Hogy ténylegesen ennek révén mennyit lehet spórolni, azt megsaccolni is nehéz, mindenesetre nekünk 8 liter feletti fogyasztás jött ki a teszthét idejére, ami nem tűnik kevésnek. A Seatban egyébként igen finoman hangolt Start&Stop rendszer is segíti a takarékoskodást, valamint az ECO-tudatos vezetést segítő edzésprogram is van a menüben.
Ebben a modellben már az új 7 fokozatú DSG-váltó volt, és nem a saját érzékszerveinket akarjuk fényezni, de érződik is. Precízebb és akármennyire is próbáljuk zavarba hozni, az elmúlt évek alatt rengeteget finomodott a technika, finoman és biztosan teszi a dolgát. Nincs nyoma sem a korábbi, fokozat keresgéléseknek éppen a legkritikusabb, hirtelen elindulást követelő szituációkban. A Seat Ateca alá kerülő futómű a szabadidő autós felépítés ellenére egyáltalán nem túl puha, a kormánymű karaktere is ideális. Persze ebben sem kezdő már az anyacég és a konszern futóműveire nem szokás panaszkodni, még akkor sem, ha csak az összkerekes változatok kapják meg a komolyabb független, többkaros hátsó felfüggesztést. Jelen esetben pedig a szokásos, csatolt lengőkaros hátsófelfüggesztéssel jött az autó.
D.P.
+ : divatos külső, nagy csomagtér, minőségi összhatás.
–: kissé unalmas beltér, viszonylag magas fogyasztás.
A hírek szerint bizonyos esetekben – szín és extrák esetén – elég sokat, akár fél évet is kell várni az Atecára. A cseh gyártás eléggé tele van - egy soron készül az Ateca, a Kodiaq és itt lesz majd a Yeti-utód is – ami, elég komoly hátrány lehet, ha a konkurencia lényegesen rövidebb idő alatt szállít.
Az Ateca árazása, különösen a VW-csoporton belül vizsgálódva versenyképesnek mondható, még úgy is, hogy esetünkben kereken 9 millió forintos árcédula fityegett a tesztautón. Némi magyarázatként mindenképpen ide kívánkozik, hogy a szintén nagy újdonságként piacra került szuper trendi Audi Q2-es kis crossover - amelynek tesztje jövő héten jelenik meg - 4 millióval többe kerül, pedig gépészetben – motor, váltó, futómű - totálisan ikertestvére ennek a néhány kiegészítőben még többet is adó Seat Atecának.
Próbálta megmagyarázni a minden várakozást alulmúló gazdasági adatokat szokásos pénteki interjújában a miniszterelnök, aki szerint mindenről Brüsszel tehet.