Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"33198340-a67a-4162-9a0c-b20f9652e1cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ismét sikerült megmenteni a Voyager-1 űrszondát, ami ezúttal kommunikációs problémákkal küszködött. ","shortLead":"Ismét sikerült megmenteni a Voyager-1 űrszondát, ami ezúttal kommunikációs problémákkal küszködött. ","id":"20241128_nasa-voyager-1-kommunikacio-helyreallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33198340-a67a-4162-9a0c-b20f9652e1cf.jpg","index":0,"item":"6beb7f74-7edc-40fd-8b72-90674ef02134","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_nasa-voyager-1-kommunikacio-helyreallitasa","timestamp":"2024. november. 28. 13:03","title":"Telefon haza: egy hónap után újból rendben kommunikál a Voyager-1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik. ","shortLead":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges...","id":"20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3.jpg","index":0,"item":"fdc0316a-b0b3-4071-9f3d-d9d3c175b606","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","timestamp":"2024. november. 28. 17:21","title":"A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt mondott a kormány új gazdaságpolitikájáról, és kifejtette, hogy a hazai válság oka az infláció helytelen megítélése, viszont most az évtized legjobb két éve következik.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt...","id":"20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"2f335c20-2a82-4925-a250-bfacc3a20bd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","timestamp":"2024. november. 28. 19:33","title":"Matolcsy György jóslata: az évtized két legjobb éve vár ránk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai meghonosítása. A Narancs egykori főszerkesztője, Vágvölgyi B. András azóta szépíróvá képezte magát. 2023-as novelláskönyvében, az Edith Liebermann semmi kis életében akrobatikus nyelvhasználattal szikrázik a szöveg, feszes sztorikat kergetnek a filmszerű etűdök. A fikció, a tényirodalom és az újságírás aranyháromszögében megjósolhatatlanul mozog a magányos dzsungelharcos szerző. Írásai néhol megtestesítenek hagyományos irodalmi és sajtóműfajokat – másutt csak köszönőviszonyban vannak velük. Tárca, riport, karcolat, hagyományosabb novellák. Gonzó villanások a világról. A különleges mix összeáll, és Vágvölgyi egyre gazdagabb életművébe illeszkedik.","shortLead":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai...","id":"20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1.jpg","index":0,"item":"5943668d-01a8-4ded-b695-4f2cf8b6482e","keywords":null,"link":"/360/20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","timestamp":"2024. november. 28. 17:30","title":"„The Orbáns” a Netflixen és a szinte szadista szerzői tekintet – száguldva szórakoztat Vágvölgyi B. András novelláskötete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f32b9af4-99f0-408d-b8ee-7f7f0bb700ca","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök szerint ehhez fejleszteni kell a hadsereget, amelyhez az amerikaiak segítségét kérte.","shortLead":"Az elnök szerint ehhez fejleszteni kell a hadsereget, amelyhez az amerikaiak segítségét kérte.","id":"20241128_ciprus-nato-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f32b9af4-99f0-408d-b8ee-7f7f0bb700ca.jpg","index":0,"item":"a8b38c36-f271-4b9b-8d5f-ca1ed90020fd","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_ciprus-nato-csatlakozas","timestamp":"2024. november. 28. 17:22","title":"Ciprus csatlakozna a NATO-hoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dff6339c-d3ff-4963-8d72-f34a018f5f58","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az igazságügyi miniszter a kirendelt védők kifizetését érintő törvénymódosításról tárgyalt a kamarával.","shortLead":"Az igazságügyi miniszter a kirendelt védők kifizetését érintő törvénymódosításról tárgyalt a kamarával.","id":"20241128_ugyvedi-kamarav-javaslattal-tuzson-bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dff6339c-d3ff-4963-8d72-f34a018f5f58.jpg","index":0,"item":"c5272678-4fb3-4a36-8a8a-d21d8dab07b5","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_ugyvedi-kamarav-javaslattal-tuzson-bence","timestamp":"2024. november. 28. 19:25","title":"Visszakozott a kormány az ügyvédi kamarával szemben, új javaslattal állt elő Tuzson Bence","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1eb6bfc0-3690-4731-b883-f3fd1befc8d3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Ficakba. ","shortLead":"Ficakba. ","id":"20241129_puskas-dij-jeloltek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1eb6bfc0-3690-4731-b883-f3fd1befc8d3.jpg","index":0,"item":"2c6dae55-290b-4430-90a0-52627104ca23","keywords":null,"link":"/sport/20241129_puskas-dij-jeloltek","timestamp":"2024. november. 29. 13:36","title":"Parádés ollózások, félpályás emelés: itt vannak a Puskás-díj-jelöltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","shortLead":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","id":"20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625.jpg","index":0,"item":"6391bc00-afd1-4ba7-a88a-3342ad2ac551","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","timestamp":"2024. november. 28. 15:33","title":"Elégett a Föld légkörében egy kínai űrhajó, videón az utolsó pillanatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétmillió darab ment el eddig a lassan húsz éve megjelent, sportos szabadidő-autók egyik első fecskéjéből a BMW X5-ből. A negyedik generáció elég alaposan átalakítja az eddig róla kialakult képet, de talán, elsősorban pozitív irányba.
A BMW-nél is töretlenül duzzasztják a modellkínálatot és, ami ebből az X5-öst közvetlenül is érintő fejlemény, hogy hamarosan itt a BMW X7-es, ami átveszi a helyét egy olyan vásárlóközönségnél, amely eddig az X5, X6 vonalán mozoghatott. Minden különösebb részletezés nélkül, a BMW X7 lesz most az a modell az bajorok palettáján, ami az igazán feltűnésre vágyó és magamutogató közönség kedvére való, amitől leesik az álla az utca emberének.
Az új X5-ös, bár elsőre megpillantva az egyre hatalmasabb hűtőrácsot, korántsem érződik szerényebb autónak, mint elődei voltak, de alaposan megnézve, a stílusa kívül és belül sokat finomodott, vagy mondjuk úgy csiszolódott. Az alig pár hónapja, a Párizsi Autószalon bemutatkozó modellnek már meg is volt a hazai premierje, itt próbáltuk ki mind a két jelenleg elérhető változatot: a BMW X5 30d xDrive-ot és a négyturbós X5 M 50d-t.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Bár alig négy éve volt piacon a kifutó modell, amelynek az eladásai még mindig emelkedtek, jól érezni, hogy annyira dübörög most az SUV-szegmens, hogy egyszerűen pörgetni kell a termékeket. Annyira a fókuszban van most minden ilyen termék – a többi modell a limuzinok, egyterűek, kisautók rovására, - hogy egyszerűen nem lehet lassítani. Az új BMW X5-re is talán, emiatt a lépéskényszer miatt volt ilyen gyorsan szükség, de nem végeztek félmunkát és alaposan megújult a modell.
Külsőre tényleg, a szinte függőlegesen álló, még az előző generációénál is nagyjából dupla akkora területet elfoglaló hűtőmaszk a leghangsúlyosabb karakterjegy, ami, ha feltűnik majd a visszapillantó tükörben akkor 200 méterről is tudni fogjuk, mi van mögöttünk. Ami a méreteket illeti, a 4,92 méter hosszúságú autó, kicsit nagyobb 36 mm, kicsit szélesebb 66 és kicsit magasabb 19 milliméterrel, mint az elődje volt. A csomagtér 645 és 1870 liter között áll rendelkezésre, vagyis hatalmas.
D.P.
Így első körben, ha áttekintést kell adni a kocsiról, miben változott az X5-ös, akkor az a stílus és azon belül is első sorban a belső térre gondolunk. Megjelentek olyasmik, mint a kristálymetszésű üveg váltógomb, vagy új az iDrive – ami már iD7 névre hallgat - szintén tükrös felületű kezelőszerve. A középső panel gombjai, amelyek közt a klíma kezelője szintén digitális. Szokatlan, de egyértelműen elmozdult vele a nagyon konzervatív irányvonalból a márka. A luxus, amit a 7-es sorozat hordoz, a masszázsülések, a lézeres fényszóró, a fűtött, hűtött pohártartók, mind-mind beköltöztek ide is.
Másfelől azt érezni, hogy behozták azokat az autóiparra sokszor jellemző lemaradásokat, ami például az infotainment-rendszerek terén az elmúlt években jelentkezett a BMW-nél is. Tízféle képernyőkép választható már, amit győzzünk telerakni "widgetekkel", mint egy okostelefont. Újak a fedélzeti műszerek, a központi kijelző, amely 12,3 colos, digitális kulcsok is vannak, sőt mobiltelefonos vezérlési lehetőség, amely odáig terjed, hogy NFC-s telefonnal zárni, nyitni lehet a kocsit, ráadásul akár öt kulccsal vagyis telefonnal párosítható így. Persze az audió egység gesztusvezérlése is fejlődött, akárcsak a hangvezérlésé, amely, azért egyelőre még mindig csak angolul ért.
D.P.
A vezetési asszisztensek, amelyek lényegében az önvezetés irányába egyre jobban teljesítenek – amit a jogszabály enged – meg is csinálják. A kormányt egyre tovább el lehet engedni. Sőt, van olyan funkció, amely megjegyzi a parkolás előtt megtett utolsó ötven métert, majd azt, ha úgy kívánjuk magától megcsinálja visszafelé. Amekkorák ezek a kocsik ma már, talán nem is haszontalan ez a funkció egy teljesen beláthatatlan parkolóban. De ugyanilyen fontos újdonság az alapból lévő összkerék-kormányzás is, amelynek révén gyakorlatilag egy áltagos T-elágazásban meg lehet fordulni egy íven a közel ötméteres kocsival.
Persze egy BMW-ben mégiscsak menet közben jön meg az étvágy, elsőként a kisebb, 265 lóerős dízelt, a 30d xDrive-ot vittük el, amely így is bőséges fölénnyel közlekedik, bármilyen terepen. A nyolcsebességes duplakuplungos váltó finoman és habozás nélkül tudja a fokozatokat, a dízelmotorhang pedig egyáltalán nem szűrődik be a kabintérbe. Egy ilyen alapvetően alapváltozatú SUV is, olyan öltengőkaros futóművel és hangolással rendelkezik ma már, hogy nagyon komoly tempót lehet vele autózni, akármilyen kanyargósabb útszakaszon is. A légrugós futómű pedig, elvégzi azt a nem kis munkát, ami a magyarországi mellékutak felületének kisimításához szükséges.
D.P.
A másik kipróbált darab, az M 50d pedig mára már 400 lóerős és 760 Nm-es a nyomatéka, a motor érdekessége, hogy ez egy négyturbós egység. A 2.3 tonnás kocsit lényegében rakétaként mozgatja és itt már hörgések is vannak, főleg ha megrendeli valaki az M Sport kipufogórendszert is.
Érzékelhetetlen benne a legális sebességhatárok közti autózás, ráadásul az M 50d alatt olyan adaptív légrugós futómű van, ami végképp eltávolítja az autóst a valós sebesség megítélésétől. Persze ez a futómű, azért érezhetően keményebb is, ahol a kisebb testvér még kimozogta a magyar úthibákat, itt már tartani kell, hogy felüt az út a kerekeken keresztül, főleg, ha 21 colos méretben vannak alatta. Összességében a sima hathengeres 30d is olyan összeszedettnek tűnik, hogy a plusz közel 150 lóerő, amit az M50d kínál, hacsak nem folyamatos harcban állunk a többi közlekedővel, felesleges.
D.P.
Az új BMW X5 valóban nagyon új lett. A bajor márka sokat változatott. Első sorban a belső tér tűnik teljesen másnak, mint bármelyik másik BMW. Első pillantásra talán sok is az új részlet, de az ergonómia igazából teljesen rendben van.
Magyar árlista is van már pár hete és a legkedvezőbben 19,69 millió forintos alapárral láthatjuk az új X5-öst, ami a hathengeres gyengébbik dízel modellre vonatkozik. Az egyetlen benzinmotoros változat, a szintén hathengeres 40i csak pár százezer forinttal drágább, míg a M50d a csúcsváltozat jóval feljebb, 27,3 millió forintról indul.