Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f78b2732-be51-4a17-8d34-97f25fb43763","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az orosz külügyminiszter Washingtont vádolta meg a Török Áramlat gázvezeték elleni ukrán dróntámadással. Washingtonnak valóban érdeke leválasztani az EU-t az orosz energiáról, ezt Trump Bidennél sokkal erősebben képviseli. Magyarország prímán meglenne csöves orosz gáz nélkül, de jó eséllyel megint csökkenteni kellene a „rezsicsökkentést”. Ennek aligha örülnének az idecsalogatott ázsiai akkugyárak, amiket már így is kiemelkedően magas árak várnak.","shortLead":"Az orosz külügyminiszter Washingtont vádolta meg a Török Áramlat gázvezeték elleni ukrán dróntámadással. Washingtonnak...","id":"20250120_orban-torok-aramlat-gaz-gazdasagi-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f78b2732-be51-4a17-8d34-97f25fb43763.jpg","index":0,"item":"fe14e9fe-09b7-4809-8e90-acf212ea230d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_orban-torok-aramlat-gaz-gazdasagi-tervek","timestamp":"2025. január. 20. 16:37","title":"Orbán elveszett Trump, Putyin és Nagy Márton Bermuda-háromszögében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi élet lehetséges meghosszabbításán fognak ötletelni a kutatók. ","shortLead":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi...","id":"20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd.jpg","index":0,"item":"4f2f6938-288d-4027-8247-dc0b56341ae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","timestamp":"2025. január. 20. 13:03","title":"Már az élet meghosszabbításán dolgozik az OpenAI, +10 évről szól az ígéret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Legalább öt és fél órányi késést szedtek össze a vonatok egyetlen délelőtt alatt.","shortLead":"Legalább öt és fél órányi késést szedtek össze a vonatok egyetlen délelőtt alatt.","id":"20250120_MAV-hetfo-reggel-kesesek-jarmuhiba-szarvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4.jpg","index":0,"item":"1892a1e6-5d0c-4b93-ad42-09ffd3b8ccdf","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_MAV-hetfo-reggel-kesesek-jarmuhiba-szarvas","timestamp":"2025. január. 20. 13:12","title":"Nehezen indult a hétfő reggele? Fogadjunk, hogy a MÁV-nak rosszabb volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eba8392c-5ffd-41b2-85ee-333ff2f69917","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Füstjelenségre érkezett riasztás, ezért reggel az M2-es metró egy ideig nem járt a teljes vonalon.","shortLead":"Füstjelenségre érkezett riasztás, ezért reggel az M2-es metró egy ideig nem járt a teljes vonalon.","id":"20250121_Nem-jar-egy-szakaszon-a-kettes-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eba8392c-5ffd-41b2-85ee-333ff2f69917.jpg","index":0,"item":"fc34f268-f2a3-44a0-88d0-d929b26ae59f","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Nem-jar-egy-szakaszon-a-kettes-metro","timestamp":"2025. január. 21. 08:29","title":"Téves riasztás miatt nem járt a kettes metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök egy hagyományos dél-indiai viseletben látható.","shortLead":"A magyar miniszterelnök egy hagyományos dél-indiai viseletben látható.","id":"20250121_Indiai-utja-alatt-hagyomanyos-viseletben-is-keszult-fenykep-Orban-Viktorrol---foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8.jpg","index":0,"item":"9138dcaa-d521-4013-b2b7-3d0c837acf02","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Indiai-utja-alatt-hagyomanyos-viseletben-is-keszult-fenykep-Orban-Viktorrol---foto","timestamp":"2025. január. 21. 16:52","title":"Így még biztosan nem látta Orbán Viktort – új fotó jelent meg Indiából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13d8d385-82ba-403e-bf26-97d41dee9a56","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elkövető és védője pedig felmentés érdekében fellebbezett.","shortLead":"Az elkövető és védője pedig felmentés érdekében fellebbezett.","id":"20250120_Sulyosbitas-fellebbezes-ugyeszseg-sajat-lanyat-molesztalo-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13d8d385-82ba-403e-bf26-97d41dee9a56.jpg","index":0,"item":"f6db9186-1d09-4531-9aff-a472b19cd951","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Sulyosbitas-fellebbezes-ugyeszseg-sajat-lanyat-molesztalo-ferfi","timestamp":"2025. január. 20. 09:50","title":"Súlyosbításért fellebbezett az ügyészség a saját lányát molesztáló férfi ügyében, akit 14 évre ítéltek el első fokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A biztonsági erők zavargások esetén urai kívánnak lenni a helyzetnek.","shortLead":"A biztonsági erők zavargások esetén urai kívánnak lenni a helyzetnek.","id":"20250120_A-tuzszunet-utan-felvonultattak-a-Gazai-ovezetben-a-Hamasz-biztonsagi-eroit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788.jpg","index":0,"item":"1035fea5-c155-4432-83f7-8431e8592b36","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_A-tuzszunet-utan-felvonultattak-a-Gazai-ovezetben-a-Hamasz-biztonsagi-eroit","timestamp":"2025. január. 20. 21:59","title":"A tűzszünet után felvonultatták a Gázai övezetben a Hamász biztonsági erőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b78085d6-31cc-454e-8a9d-2d5d6dc507a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Összetört autóval és bevont jogosítvánnyal zárta a napot. ","shortLead":"Összetört autóval és bevont jogosítvánnyal zárta a napot. ","id":"20250121_BMW-s-rombolas-hiaba-probalt-eltunni-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b78085d6-31cc-454e-8a9d-2d5d6dc507a9.jpg","index":0,"item":"9790a002-e649-4eac-abd7-1ce89603927e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_BMW-s-rombolas-hiaba-probalt-eltunni-video","timestamp":"2025. január. 21. 11:07","title":"Végig vették a térfigyelő kamerák egy BMW-s rombolását, hiába próbált eltűnni – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagy szélben egy 140 km/h-s tempóval haladó autóra akár olyan erők is hathatnak, mintha 240-nel menne.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat figyelmeztetést adott hétfőre a viharos szelek miatt. A legerősebb széllökések sok helyen elérhetik a 70-90 km/h-t, az Észak-Dunántúlon a 80-100 km/h-t. A rendőrség összegyűjtött néhány fontos tanácsot a közlekedők számára, mire kell különösen figyelni ilyen időben.
A katasztrófavédelem arra figyelmeztet, hogy fákat csavarhat ki az érkező vihar, érdemes zárt helyen átvészelni az ítéletidőt.
Alapszabályként írják, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magas építésű autók kényesebbek az oldalszélre.
Különösen igaz ez a nagy oldalfelületű furgonokra, teherautókra és buszokra. Ezekbe mint a vitorlába kap bele a szél, különösen a könnyű építésű, de magas ponyvás felépítmények vannak kitéve ennek a veszélynek, főleg, ha rakomány nélkül, terheletlenül járják az utat.
Azok a pótkocsik és utánfutók, amelyeknél a hordozóváz, futómű és a felépítmény súlya terheli csak a tengelyt, még könnyebbek, mint a motorral, vezetőfülkével, erőátvitellel terhelt vontatók.
Erős szélben az ilyen könnyen boruló járművek közelében haladó személyautósoknak sokkal jobban kell figyelniük, előzéskor. Kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról: és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.
Katasztrófavédelem
A szélárnyék jelenségre nem csak nagyméretű járműveket előzve, kikerülve kell felkészülniük az autósoknak. Tereptárgyak mellett elhaladva, ezek lehetnek nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát, szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik.
Nagy szélben a nagysebességű autózásnak is hatványozott nehézségei lehetnek. Menet közben az autók karosszériájára felhajtóerő hat, amely a haladási sebességgel növekszik (hasonlóan, mint a repülőgépszárnyakra, csak természetesen nem olyan intenzíven). A felhajtóerő növekedésével csökken a tapadás. Ha egy autó 100 km/óra sebességgel 50 km/óra sebességű szembeszelet kap, akkor a légerők úgy hatnak rá, mintha 150 km/h sebességgel haladna.
Könnyű kiszámolni, hogy például a 100-120 km/óra sebességű szélben milyen erők hatnak egy, az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladó autóra – akár mintha 250 km/óra sebességgel haladna.
A szél emelőereje különösen jól érvényesül például szembeszélben felüljáróról lefelé nagyobb sebességgel haladva, a kormányzás könnyű lesz, kicsit olyan, mintha felúszna az autó. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet.
Erős szélben mindenképpen érdemes lassabban menni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb lesz. Ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie, mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért – tanácsolja az OBB anyaga. Lassabban haladva több idő jut egyébként is minden, váratlan, esetleg szintén a nagy szél miatt elénk sodort akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak majd pihenni a nem fővárosban élő, átvezényelt mentősök.