Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1609c5e-0b98-42e3-8c25-21baef26948e","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az edző, aki a bejelentés alkalmából promóvideót is közzétett, az Európa-bajnok Jackl Vivien felkészülését irányítja majd. ","shortLead":"Az edző, aki a bejelentés alkalmából promóvideót is közzétett, az Európa-bajnok Jackl Vivien felkészülését irányítja...","id":"20250218_shane-tusup-uszoedzo-jackl-vivien-europa-bajnok-honved-uszas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1609c5e-0b98-42e3-8c25-21baef26948e.jpg","index":0,"item":"8945f7a6-297e-4880-a2d4-c067abcc17d1","keywords":null,"link":"/sport/20250218_shane-tusup-uszoedzo-jackl-vivien-europa-bajnok-honved-uszas","timestamp":"2025. február. 18. 12:08","title":"Úszóedzőként tér vissza Shane Tusup, az egyik Eb-győztes nagy magyar tehetséggel dolgozik együtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0a189b1-5029-4c2e-b967-d302b5e71e77","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő múlt hét péntek óta van kórházban.","shortLead":"A katolikus egyházfő múlt hét péntek óta van kórházban.","id":"20250217_ferenc-papa-korhaz-vatikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0a189b1-5029-4c2e-b967-d302b5e71e77.jpg","index":0,"item":"e1a0f350-e0c4-4f15-bd5c-8b805c4fbe43","keywords":null,"link":"/elet/20250217_ferenc-papa-korhaz-vatikan","timestamp":"2025. február. 17. 17:06","title":"„A klinikai kép összetett” – továbbra is kórházban marad Ferenc pápa, minden programját lemondták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az Eagle Hills nemrég még működése megkezdéséről írt, hogy ez pontosan mit jelent, azt továbbra sem árulták el.","shortLead":"Az Eagle Hills nemrég még működése megkezdéséről írt, hogy ez pontosan mit jelent, azt továbbra sem árulták el.","id":"20250217_mini-dubaj-rakosrendezo-eagle-hills-bejelentes-budapest-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c.jpg","index":0,"item":"052d5f2f-07e4-49ac-b52b-b85bc3c399ac","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_mini-dubaj-rakosrendezo-eagle-hills-bejelentes-budapest-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 15:10","title":"Váratlan fordulat: bejelentést ígér a Rákosrendezőről lecsúszó arab beruházó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel járt volna, ha az oktató a pozíciójában marad.","shortLead":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel...","id":"20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40.jpg","index":0,"item":"4ddbe3ce-ec68-42d9-970b-a64b90073fde","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 15:03","title":"Nem is mérlegelte a Corvinus, hogy Ádám Zoltánt ne azonnali hatállyal rúgják ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1ec1cfc-420a-4526-9f26-1e51c4a8a4ab","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ha már mindent megvett, amire a kedvencének szüksége lehet, itt az újabb módja annak, hogy mire költhet még több pénzt.","shortLead":"Ha már mindent megvett, amire a kedvencének szüksége lehet, itt az újabb módja annak, hogy mire költhet még több pénzt.","id":"20250218_lidl-kutyaviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1ec1cfc-420a-4526-9f26-1e51c4a8a4ab.jpg","index":0,"item":"3c0ca708-da2f-402d-addf-1b07baf97046","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_lidl-kutyaviz","timestamp":"2025. február. 18. 17:14","title":"Ez a hét is eljött: akciós a Lidlben a kutyavíz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6074093-5d47-41fa-a9c3-e84941c3b695","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft Majorana 1 néven bemutatott új kvantumszámítógépes chipjét a világ első topokonduktora hajtja. A közlés szerint a lapka teszi lehetővé, hogy vállalat ne csak évtizedek múlva, hanem már néhány éven belül valódi kvantumszámítógépeket építhessen.","shortLead":"A Microsoft Majorana 1 néven bemutatott új kvantumszámítógépes chipjét a világ első topokonduktora hajtja. A közlés...","id":"20250219_microsoft-majorana-1-chip-kvantumszamitogep-topokonduktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6074093-5d47-41fa-a9c3-e84941c3b695.jpg","index":0,"item":"cf064556-d94e-4d58-a62f-28a25cb32774","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_microsoft-majorana-1-chip-kvantumszamitogep-topokonduktor","timestamp":"2025. február. 19. 13:57","title":"Komoly bejelentés a Microsofttól: új anyagállapot, új chip – új remények","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","shortLead":"A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.","id":"20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e21511c-3c1c-4b5a-924e-9c7f5053b3f3.jpg","index":0,"item":"b126aa7c-37f6-4f7f-8bea-f72a3c5f2755","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Alig-van-hozzaadott-erteke-a-magyar-jarmuiparnak","timestamp":"2025. február. 18. 07:59","title":"Alig van hozzáadott értéke a magyar járműiparnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ba2d4c7-7378-400d-8fe5-11a5b42e80e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök mindeközben elhalasztotta látogatását Szaúd-Arábiába. ","shortLead":"Az ukrán elnök mindeközben elhalasztotta látogatását Szaúd-Arábiába. ","id":"20250218_recep-erdogan-volodimir-zelenszkij-talalkozo-ankara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ba2d4c7-7378-400d-8fe5-11a5b42e80e3.jpg","index":0,"item":"98e6d5a3-5480-48ff-83f1-d2ac3e25460c","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_recep-erdogan-volodimir-zelenszkij-talalkozo-ankara","timestamp":"2025. február. 18. 17:42","title":"Zelenszkij a sajtóból értesült arról, hogy tárgyal az USA és Oroszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyúzópróbán a Ford Performance első európai szabadidőautója, a Puma ST, mely szerény 3 hengeres motorja ellenére is az egekbe képes katapultálni a sofőr adrenalinszintjét.
A 90-es évek végi Ford Pumával az ovális emblémát leszámítva semmilyen rokoni kapcsolatot nem ápoló vadonatúj Puma legutóbb tavasszal vendégeskedett szerkesztőségünkben. Akkor egy ST-Line X, vagyis fullextrás és sportos hangulatú példány járt nálunk, melynek 1 literes 3 hengeres turbós benzinmotorja a maga 155 lóerős teljesítményével bőven szerethetővé tette a remek futóművű és nem mellesleg tágas belsejű crossovert.
A Ford azóta tovább emelte a tétet, ugyanis ősszel bemutatkozott a típus hamisítatlan sportmodellje, a nagyobb motort és minden tekintetben komolyabb technikát felvonultató Puma ST. Jövünk a tapasztalatokkal, amelyeket a Fiesta ST nagytestvérével egy nap és 300 kilométer levezetése során gyűjtöttünk.
László Ferenc
Külsőségek
Az ST külseje egyáltalán nem lett túlspilázva, szerencsére. A túlzásoktól és hatásvadász elemektől mentes design már ismerős lehet az ST-Line testérmodellekről, kisebb-nagyobb különbségeket csak itt-ott lehet felfedezni. Ilyen például a szemrevaló ST logó elöl és hátul, és ilyen az első lökhárító alatti méretes splitter is, ami a gyáriak szerint 80 százalékkal növeli elöl a leszorítóerőt.
Az ST-n nem csak a tető, hanem az ST-Line-éhoz hasonló (de nem ugyanolyan) hátsó szárny is fekete fényezésű, a hátsó lökhárító diffúzorszerű betétje pedig fényezetlen fekete kivitelű. Az egyetlen trapézformájú kipufogóvég helyett két kerek kivezetést kapunk és ezúttal alapáras a 19 colos könnyűfém-felni.
László Ferenc
Utóbbiakra a Michelin által kifejezetten a Puma ST-re fejlesztett sportgumikat szerelnek, esetünkben sajnos már téli változatban, ami a 15 Celsius fokban nem volt ideális húzás.
Tesztautónk Grey Matter fantázianevű szürke fényezésű, de ezenkívül Agate Black (fekete) és Mean Grean (zöld) szín is kérhető. Utóbbi a Puma ST exkluzív fényezése.
László Ferenc
Milyen belül?
Ha sötétben nyitjuk ki az első ajtót, akkor elsőként a talajra vetített ST logó ragadja meg a figyelmünket, aztán pedig egy Ford Performance feliratú küszöbbetére lehetünk figyelmesek. És aztán ott vannak a Recarótól származó remek fűthető sportülések, melyek a kiváló oldaltartásuk révén kiváló szolgálatot tesznek a tempósabb kanyarokban.
A műszerfal ismerős lehet az ST-Line-ból, és a kormány is hasonló kialakítású, de ezúttal nem meglepő módon ott figyel rajta egy szolid ST logó. Ennél fontosabb változás, hogy a kormány jobb oldalán felbukkant két új nyomógomb, melyekkel a különböző üzemmódok között lehet váltani.
László Ferenc
A kormány mögötti digitális műszeregység 12,3 colos képátlójú, kiváló minőségű, ízléses grafikájú, a műszerfal közepén lévő érintőképernyő pedig 8 colon várja ujjaink érkezését. Negatívum, hogy a magyar nyelvi támogatásról még mindig le kell mondanunk, mint ahogy HUD-ot sem kapuk. A hifi kiválóan, mély basszusokkal szól, az automata klíma egyzónás.
Mivel a Fiestánál 5,4 centiméterrel nagyobb magasságot és 9,5 centiméterrel hosszabb tengelytávot kapunk, belül kényelmesebben el lehet férni a Pumában. A csomagtér ugyancsak öblös, a 456 literes puttonyban rengeteg minden elfér, és akkor még ott a csomagtartó szintje alatti Megabox is, ami egy szabályos téglatest formájú mélyedés.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
A normál Pumákhoz képest másfélszeresére nőtt a motor lökettérfogata, de még így is csak 1,5 literről beszélhetünk, és hengerből ezúttal is csak hármat kapunk. Az alapjárati rezonanica minimális, sokkal szerényebb, mint például a Nissan háromhengeres motorjai esetében, és bár a motor orgánuma felidézhet bennünk megfakult wartburgos emlékeket, a hangzásvilágra nem igazán lehet panaszunk.
A petrolhead muzsika azonban nem elölről, hanem hátulról, a kipufogó irányából támad. A Fiesta ST-nél hajszálnyival halkabbra hangolt sportkipufogó adaptív kivitelű, normál módban szolidan sportos, sportra váltva viszont kiad magából mindent. Olyannyira, hogy adott helyzetben még némi durrogást is felfedezhetünk, de nem a bárdolatlan, hanem a visszafogott fajtából valót.
László Ferenc
László Ferenc
A hanghatások tehát rendben vannak és szerencsére a 200 lóerős teljesítmény is tökéletesen passzol a Puma ST-hez. Ugyanez a motor ugyanígy 200 lovas a Fiesta ST-ben is, de a nagyobb karosszéria és a mintegy 100 kilogrammal megnőtt tömeg miatt enyhén áthangolták, és ennek köszönhetően a nyomatéka 290-ről 320 Nm-re nőtt. Gázadásra nagy kedvvel pörög fel a főtengely, az erő egész lineárisan épül fel, mi pedig szép finoman belenyomódunk a Recarókba.
A hatfokozatú kéziváltó ugyan nem érhet fel Mazda MX-5 vagy Honda Civic Type R magasságokba, azok váltójától azért nincs messze, viszonylag rövid úton és pontosan kapcsolható. A 0-100-as sprint 6,7 másodperc alatt tudható le és a gyorsulásnak 220 km/h-nál szakad vége. Összehasonlításképp, a Fiesta ST 6,5 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra és a végsebessége 232 km/h.
László Ferenc
László Ferenc
Egyebek
A korrekt erő, a jól eltalált váltó és a remek hangzásvilág mit sem érne, ha nem lenne a Puma ST alatt egy kiváló futómű. A Ford Performance szerencsére utóbbiról is gondoskodott, sőt! A tömegközéppont már az alap Pumában sincs túl magasan, az ST pedig 6-10 milliméteres ültetést kapott, ezenkívül a lengéscsillapítót és a kanyarstabilizátort is sportosabbra hangoltkák.
A kormányreakció 25 százalékkal fürgébb lett, a féktárcsák 17 százalékkal nagyobbak lettek, a kézifék pedig továbbra is hagyományos kialakítású. Egyszerűen minden együtt ahhoz, hogy kiválót autózhassunk az ST-vel, mely crossover mivoltát zárójelbe téve ragasztja rá magát egyik kanyarívről a másikra. És hogy az erőt minden körülmények között rá lehessen vinni az aszfaltra, sport differenciálművet is kérhetünk, a kategóriában elsőként.
László Ferenc
A 435 ezer forintos Performance csomag az utóbbin kívül a rajtelektronikát és a váltás-előrejelzőt is magában tartalmazza – szerintünk mindenképpen megéri megrendelni, már amennyiben gyakran rendeltetésszerűen használnánk az ST-t. Ha így teszünk, a fogyasztás 10 liter magasságába emelkedhet, mi a húzós napot végül 9,3 literes átlaggal zártuk. Úgy, hogy adott esetben az egyik henger lekapcsolásával takarékoskodik a motor.
Sport módban feszesebbre vált a motor- és gázpedál vezérlés, valamint a kormányzás és felhangosodik a kipufogó. Versenypálya módban kikapcsol a kipörgésgátló, illetve engedékennyé változik a menetstabilizátor, és a rajtelektronikát is ebben az üzemmódban tudjuk használatba venni.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : egyedi formaterv, remek menetdinamika és vezethetőség, korrekt méretű utastér és csomagtartó, ötletes részletmegoldások.
–: a futómű a hazai utakon picit túl kemény, nincs magyar nyelvű támogatás, lehetne olcsóbb.
Ha a lehető legnagyobb adrenalinfröccsöt várjuk egy kompakt Fordtól, akkor továbbra is a Fiesta ST a legjobb választás. Azonban a kicsit nagyobb és nehezebb Puma ST lemaradása meglepően minimális, cserébe pedig egy olyan crossovert kapunk, ami akár családi használatra is alkalmas lehet.
Puma ST-nk legolcsóbban 11,37 millió forint lehet, és ha néhány fontosabb extrát megrendelünk még hozzá, könnyen 12,6 millió forint magasságába juthatunk. Ha ez már kiveri a biztosítékot, akkor érdemes inkább a 155 lóerős ST-Line X felé kacsintgatnunk, ami 8,72 millió forintos árával jelentősen olcsóbb. Cikkünk írásakor a legolcsóbb Puma, a 125 lóerős és kéziváltós kivitel 7,31 millió forinttól indul.
Utóbbi motorral a Fiesta 6 millió forintba kerül, a 155 lóerős Fiesta ST Line pedig 6,44 millió forinton nyit. A 200 lóerős Fiesta ST a cikk keltezésekor nem érhető el a hazai kínálatban, de 2021 elején újra fel fog bukkanni a konfigurátorban.
Őrültség lett volna, ha a Ford a SUV-őrület kellős közepén nem készít divatterepjárósra faragott változatot az új Fiestából. De készített, mi pedig kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a teljesen új fejlesztésű Puma.