Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ukránok által elfogott magyar kémek olyan információkat gyűjthettek, amelyek Magyarországnak nem túl hasznosak, Oroszországnak viszont annál inkább – véli Rácz András Oroszország-szakértő, aki szerint a magyar kormány szándékosan, a kárpátaljai magyarok érdekeivel is ellentétesen eszkalálja a konfliktust.","shortLead":"Az ukránok által elfogott magyar kémek olyan információkat gyűjthettek, amelyek Magyarországnak nem túl hasznosak...","id":"20250512_racz-andras-ukrajna-magyarorszag-kembotrany-oroszorszag-karpatalja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46.jpg","index":0,"item":"3d7d0d60-6e88-4a51-abb4-311a31032240","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_racz-andras-ukrajna-magyarorszag-kembotrany-oroszorszag-karpatalja","timestamp":"2025. május. 12. 08:11","title":"Rácz András a kémbotrányról: Kárpátalja légvédelméről az oroszoknak kell információ, nem Magyarországnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","shortLead":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","id":"20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d.jpg","index":0,"item":"5959b64f-0d6d-4de6-81fe-37b1d79e9e82","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 12. 15:16","title":"Hiúzokat fogadott örökbe a Honvédelmi Minisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21a7da8e-0aeb-4aa1-972f-b186227a9cb2","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Hite és pszichológiai végzettsége felvértezi a kormányzati lejáratókampány ellen – erről is beszélt a HVG-nek Bódis Kriszta, a Tisza Párt önkéntes segítője. Ha a szakemberek elzárkóznak a közélettől, akkor politikai kalandorok és csinovnyikok töltik be a szakértői pozíciókat, ahogy történik is a NER-ben – ezt is mérlegelte, amikor a Tisza Párt társadalompolitikai tanácsadójának állt, vállalva a propaganda támadásait. Magyar Péter szerinte szuperhőssé vált a többség szemében.","shortLead":"Hite és pszichológiai végzettsége felvértezi a kormányzati lejáratókampány ellen – erről is beszélt a HVG-nek Bódis...","id":"20250512_hvg-egyszeruen-felnek-bodis-kriszta-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a7da8e-0aeb-4aa1-972f-b186227a9cb2.jpg","index":0,"item":"c3243bf3-ce07-43a3-b690-421dac617576","keywords":null,"link":"/360/20250512_hvg-egyszeruen-felnek-bodis-kriszta-interju","timestamp":"2025. május. 12. 06:30","title":"Bódis Kriszta: A legdurvább, amit alkalmaznak, a megalázás nőiségemben, és hogy megpróbálnak nevetségessé tenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora gépelt azért, hogy több nőről olvashassunk az internetes lexikonban. ","shortLead":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora...","id":"20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643.jpg","index":0,"item":"d61f2115-42b6-4b59-83c6-bd75b0247004","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","timestamp":"2025. május. 12. 15:37","title":"Az online térben is hátrány éri a nőket – a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkek mindössze 15,6 százaléka szól róluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbd6632-6b05-436b-8fd3-a25f46fdcbad","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az új cég neve vérvirágot jelent. Véletlen? Aligha.","shortLead":"Az új cég neve vérvirágot jelent. Véletlen? Aligha.","id":"20250511_elizabeth-holmes-theranos-billy-evans-cegalapitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbd6632-6b05-436b-8fd3-a25f46fdcbad.jpg","index":0,"item":"c0c6b280-e875-4702-85ac-a5d639750fea","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_elizabeth-holmes-theranos-billy-evans-cegalapitas","timestamp":"2025. május. 11. 18:27","title":"Emlékszik még a világ legnagyobb kamustartupjára? A börtönben ülő alapító társa most ugyanolyan céget gründol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0998aeb6-4160-48ac-87ec-77fc47153600","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A május közepén tervezett hongkongi tőzsdére lépést úgy alakítanák, hogy amerikai belföldi befektetők ne vehessenek az értékpapírból, egyben mentesíti a céget bizonyos amerikai szabályozási kötelezettségek alól.","shortLead":"A május közepén tervezett hongkongi tőzsdére lépést úgy alakítanák, hogy amerikai belföldi befektetők ne vehessenek...","id":"20250511_A-CATL-korlatozza-hogy-mely-amerikai-cegek-vasarolhatnak-a-reszvenyeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0998aeb6-4160-48ac-87ec-77fc47153600.jpg","index":0,"item":"f561c05b-f645-4270-a064-955d793a0d5e","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_A-CATL-korlatozza-hogy-mely-amerikai-cegek-vasarolhatnak-a-reszvenyeibol","timestamp":"2025. május. 11. 12:42","title":"A CATL korlátozza, hogy mely amerikai cégek vásárolhatnak a részvényeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche 928-as.","shortLead":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche...","id":"20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7.jpg","index":0,"item":"d6bb9683-50cc-451a-a33d-6d0d128d46a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. május. 11. 07:21","title":"40 éves, mégis szinte vadonatúj bukólámpás Porsche vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Zakatol a kampány.","shortLead":"Zakatol a kampány.","id":"20250512_drogeria-arresstop-tajekoztato-kep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/314582d2-5968-4908-b68b-e400532f8e5a.jpg","index":0,"item":"a532a067-a104-45cb-b46f-042dff99f9c3","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_drogeria-arresstop-tajekoztato-kep","timestamp":"2025. május. 12. 11:27","title":"Közzétette a kormány, milyen tájékoztatót kell a drogériáknak kitenniük az árrésstopról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyúzópróbán a Ford Performance első európai szabadidőautója, a Puma ST, mely szerény 3 hengeres motorja ellenére is az egekbe képes katapultálni a sofőr adrenalinszintjét.
A 90-es évek végi Ford Pumával az ovális emblémát leszámítva semmilyen rokoni kapcsolatot nem ápoló vadonatúj Puma legutóbb tavasszal vendégeskedett szerkesztőségünkben. Akkor egy ST-Line X, vagyis fullextrás és sportos hangulatú példány járt nálunk, melynek 1 literes 3 hengeres turbós benzinmotorja a maga 155 lóerős teljesítményével bőven szerethetővé tette a remek futóművű és nem mellesleg tágas belsejű crossovert.
A Ford azóta tovább emelte a tétet, ugyanis ősszel bemutatkozott a típus hamisítatlan sportmodellje, a nagyobb motort és minden tekintetben komolyabb technikát felvonultató Puma ST. Jövünk a tapasztalatokkal, amelyeket a Fiesta ST nagytestvérével egy nap és 300 kilométer levezetése során gyűjtöttünk.
László Ferenc
Külsőségek
Az ST külseje egyáltalán nem lett túlspilázva, szerencsére. A túlzásoktól és hatásvadász elemektől mentes design már ismerős lehet az ST-Line testérmodellekről, kisebb-nagyobb különbségeket csak itt-ott lehet felfedezni. Ilyen például a szemrevaló ST logó elöl és hátul, és ilyen az első lökhárító alatti méretes splitter is, ami a gyáriak szerint 80 százalékkal növeli elöl a leszorítóerőt.
Az ST-n nem csak a tető, hanem az ST-Line-éhoz hasonló (de nem ugyanolyan) hátsó szárny is fekete fényezésű, a hátsó lökhárító diffúzorszerű betétje pedig fényezetlen fekete kivitelű. Az egyetlen trapézformájú kipufogóvég helyett két kerek kivezetést kapunk és ezúttal alapáras a 19 colos könnyűfém-felni.
László Ferenc
Utóbbiakra a Michelin által kifejezetten a Puma ST-re fejlesztett sportgumikat szerelnek, esetünkben sajnos már téli változatban, ami a 15 Celsius fokban nem volt ideális húzás.
Tesztautónk Grey Matter fantázianevű szürke fényezésű, de ezenkívül Agate Black (fekete) és Mean Grean (zöld) szín is kérhető. Utóbbi a Puma ST exkluzív fényezése.
László Ferenc
Milyen belül?
Ha sötétben nyitjuk ki az első ajtót, akkor elsőként a talajra vetített ST logó ragadja meg a figyelmünket, aztán pedig egy Ford Performance feliratú küszöbbetére lehetünk figyelmesek. És aztán ott vannak a Recarótól származó remek fűthető sportülések, melyek a kiváló oldaltartásuk révén kiváló szolgálatot tesznek a tempósabb kanyarokban.
A műszerfal ismerős lehet az ST-Line-ból, és a kormány is hasonló kialakítású, de ezúttal nem meglepő módon ott figyel rajta egy szolid ST logó. Ennél fontosabb változás, hogy a kormány jobb oldalán felbukkant két új nyomógomb, melyekkel a különböző üzemmódok között lehet váltani.
László Ferenc
A kormány mögötti digitális műszeregység 12,3 colos képátlójú, kiváló minőségű, ízléses grafikájú, a műszerfal közepén lévő érintőképernyő pedig 8 colon várja ujjaink érkezését. Negatívum, hogy a magyar nyelvi támogatásról még mindig le kell mondanunk, mint ahogy HUD-ot sem kapuk. A hifi kiválóan, mély basszusokkal szól, az automata klíma egyzónás.
Mivel a Fiestánál 5,4 centiméterrel nagyobb magasságot és 9,5 centiméterrel hosszabb tengelytávot kapunk, belül kényelmesebben el lehet férni a Pumában. A csomagtér ugyancsak öblös, a 456 literes puttonyban rengeteg minden elfér, és akkor még ott a csomagtartó szintje alatti Megabox is, ami egy szabályos téglatest formájú mélyedés.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
A normál Pumákhoz képest másfélszeresére nőtt a motor lökettérfogata, de még így is csak 1,5 literről beszélhetünk, és hengerből ezúttal is csak hármat kapunk. Az alapjárati rezonanica minimális, sokkal szerényebb, mint például a Nissan háromhengeres motorjai esetében, és bár a motor orgánuma felidézhet bennünk megfakult wartburgos emlékeket, a hangzásvilágra nem igazán lehet panaszunk.
A petrolhead muzsika azonban nem elölről, hanem hátulról, a kipufogó irányából támad. A Fiesta ST-nél hajszálnyival halkabbra hangolt sportkipufogó adaptív kivitelű, normál módban szolidan sportos, sportra váltva viszont kiad magából mindent. Olyannyira, hogy adott helyzetben még némi durrogást is felfedezhetünk, de nem a bárdolatlan, hanem a visszafogott fajtából valót.
László Ferenc
László Ferenc
A hanghatások tehát rendben vannak és szerencsére a 200 lóerős teljesítmény is tökéletesen passzol a Puma ST-hez. Ugyanez a motor ugyanígy 200 lovas a Fiesta ST-ben is, de a nagyobb karosszéria és a mintegy 100 kilogrammal megnőtt tömeg miatt enyhén áthangolták, és ennek köszönhetően a nyomatéka 290-ről 320 Nm-re nőtt. Gázadásra nagy kedvvel pörög fel a főtengely, az erő egész lineárisan épül fel, mi pedig szép finoman belenyomódunk a Recarókba.
A hatfokozatú kéziváltó ugyan nem érhet fel Mazda MX-5 vagy Honda Civic Type R magasságokba, azok váltójától azért nincs messze, viszonylag rövid úton és pontosan kapcsolható. A 0-100-as sprint 6,7 másodperc alatt tudható le és a gyorsulásnak 220 km/h-nál szakad vége. Összehasonlításképp, a Fiesta ST 6,5 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra és a végsebessége 232 km/h.
László Ferenc
László Ferenc
Egyebek
A korrekt erő, a jól eltalált váltó és a remek hangzásvilág mit sem érne, ha nem lenne a Puma ST alatt egy kiváló futómű. A Ford Performance szerencsére utóbbiról is gondoskodott, sőt! A tömegközéppont már az alap Pumában sincs túl magasan, az ST pedig 6-10 milliméteres ültetést kapott, ezenkívül a lengéscsillapítót és a kanyarstabilizátort is sportosabbra hangoltkák.
A kormányreakció 25 százalékkal fürgébb lett, a féktárcsák 17 százalékkal nagyobbak lettek, a kézifék pedig továbbra is hagyományos kialakítású. Egyszerűen minden együtt ahhoz, hogy kiválót autózhassunk az ST-vel, mely crossover mivoltát zárójelbe téve ragasztja rá magát egyik kanyarívről a másikra. És hogy az erőt minden körülmények között rá lehessen vinni az aszfaltra, sport differenciálművet is kérhetünk, a kategóriában elsőként.
László Ferenc
A 435 ezer forintos Performance csomag az utóbbin kívül a rajtelektronikát és a váltás-előrejelzőt is magában tartalmazza – szerintünk mindenképpen megéri megrendelni, már amennyiben gyakran rendeltetésszerűen használnánk az ST-t. Ha így teszünk, a fogyasztás 10 liter magasságába emelkedhet, mi a húzós napot végül 9,3 literes átlaggal zártuk. Úgy, hogy adott esetben az egyik henger lekapcsolásával takarékoskodik a motor.
Sport módban feszesebbre vált a motor- és gázpedál vezérlés, valamint a kormányzás és felhangosodik a kipufogó. Versenypálya módban kikapcsol a kipörgésgátló, illetve engedékennyé változik a menetstabilizátor, és a rajtelektronikát is ebben az üzemmódban tudjuk használatba venni.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : egyedi formaterv, remek menetdinamika és vezethetőség, korrekt méretű utastér és csomagtartó, ötletes részletmegoldások.
–: a futómű a hazai utakon picit túl kemény, nincs magyar nyelvű támogatás, lehetne olcsóbb.
Ha a lehető legnagyobb adrenalinfröccsöt várjuk egy kompakt Fordtól, akkor továbbra is a Fiesta ST a legjobb választás. Azonban a kicsit nagyobb és nehezebb Puma ST lemaradása meglepően minimális, cserébe pedig egy olyan crossovert kapunk, ami akár családi használatra is alkalmas lehet.
Puma ST-nk legolcsóbban 11,37 millió forint lehet, és ha néhány fontosabb extrát megrendelünk még hozzá, könnyen 12,6 millió forint magasságába juthatunk. Ha ez már kiveri a biztosítékot, akkor érdemes inkább a 155 lóerős ST-Line X felé kacsintgatnunk, ami 8,72 millió forintos árával jelentősen olcsóbb. Cikkünk írásakor a legolcsóbb Puma, a 125 lóerős és kéziváltós kivitel 7,31 millió forinttól indul.
Utóbbi motorral a Fiesta 6 millió forintba kerül, a 155 lóerős Fiesta ST Line pedig 6,44 millió forinton nyit. A 200 lóerős Fiesta ST a cikk keltezésekor nem érhető el a hazai kínálatban, de 2021 elején újra fel fog bukkanni a konfigurátorban.
Őrültség lett volna, ha a Ford a SUV-őrület kellős közepén nem készít divatterepjárósra faragott változatot az új Fiestából. De készített, mi pedig kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a teljesen új fejlesztésű Puma.