Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2c0c3fb3-1299-4f7e-8f49-b29ccabe75da","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új lapkakészlettel rukkolt ki a neves tajvani chipgyártó, azonban megnézve a Dimensity 6400 specifikációit, inkább csalódás fogja el az embert.","shortLead":"Új lapkakészlettel rukkolt ki a neves tajvani chipgyártó, azonban megnézve a Dimensity 6400 specifikációit, inkább...","id":"20250219_mediatek-dimensity-6400-lapkakeszlet-specifikacio-6300-ujramarkazott-valtozata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c0c3fb3-1299-4f7e-8f49-b29ccabe75da.jpg","index":0,"item":"4b5fbd62-5e4f-4073-97c2-b5f5bcd9995e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_mediatek-dimensity-6400-lapkakeszlet-specifikacio-6300-ujramarkazott-valtozata","timestamp":"2025. február. 19. 13:03","title":"Ez kerül az olcsó telefonokba: bejelentett egy új lapkakészletet a MediaTek, csak az a baj, hogy nem is annyira új","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az elnök a keret 20 százalékát adná vissza az embereknek, míg a több ezer közhivatalnok elbocsátása árán megspórolt összeg másik 20 százalékából az államadósságot finanszírozná.","shortLead":"Az elnök a keret 20 százalékát adná vissza az embereknek, míg a több ezer közhivatalnok elbocsátása árán megspórolt...","id":"20250220_osztalek-usa-doge-kormanyzati-hatekonysag-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5.jpg","index":0,"item":"b9a1e055-fb06-4e38-8560-4d905cf3a9af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250220_osztalek-usa-doge-kormanyzati-hatekonysag-trump-musk","timestamp":"2025. február. 20. 13:56","title":"Elosztogatná Trump azt a pénzt, amit a Musk-féle hivatal megspórol a költségvetésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd6ed6a7-f1ba-4d86-aad7-e954d14cdb8d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hatalmas és igen nehéz Rolls-Royce Spectre Black Badge alig több mint 4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra.","shortLead":"A hatalmas és igen nehéz Rolls-Royce Spectre Black Badge alig több mint 4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra.","id":"20250219_ime-a-valaha-keszult-legerosebb-rolls-royce-spectre-black-badge","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd6ed6a7-f1ba-4d86-aad7-e954d14cdb8d.jpg","index":0,"item":"07f6fb46-5211-4523-998b-11da8acab807","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_ime-a-valaha-keszult-legerosebb-rolls-royce-spectre-black-badge","timestamp":"2025. február. 19. 07:21","title":"Íme a valaha készült legerősebb Rolls-Royce","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig próbálja követni, mi történik. A játékelmélet kutatói örülhetnek: ilyen agresszív stratégiát rég nem láttak.","shortLead":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig...","id":"20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"55981112-000b-4ec8-9f2a-14f7b52d1c80","keywords":null,"link":"/360/20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","timestamp":"2025. február. 19. 16:38","title":"Teljes őrület, vagy van benne logika? Mit mond a játékelmélet Trump ámokfutásáról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02ee99d6-0dbb-4211-a075-5a07b7eb5f7d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Július óta él a jogszabály, amely szerint pénzadományért vagy hazafias cselekedért a Honvédelmi Minisztérium címzetes ezredesi vagy alezredesi címet adományozhat. Úgy tűnik, ezzel az ajánlattal nem nagyon élnek az emberek, így KAP összegyűjtötte, szerinte milyen módon lehet még támogatni a honvédelmi tárcát. Legyenek szponzortankok, esetleg rangváltó műtétek? És mi fontos, mit adtak nekünk cserébe a támogatottak? ","shortLead":"Július óta él a jogszabály, amely szerint pénzadományért vagy hazafias cselekedért a Honvédelmi Minisztérium címzetes...","id":"20250219_duma-aktual-cimzetes-ezredes-alezredes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02ee99d6-0dbb-4211-a075-5a07b7eb5f7d.jpg","index":0,"item":"eafe7b62-8c74-4313-8e5a-2ad22bab0218","keywords":null,"link":"/360/20250219_duma-aktual-cimzetes-ezredes-alezredes","timestamp":"2025. február. 19. 18:30","title":"Duma Aktuál: Fogadj örökbe egy ezredest vagy fizess elő egy reklámmentes háborúra!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1f239e-64f5-4268-a2bc-37ee819ce1bf","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A Trump-tornádó elérte Európát, és jelentős károkat okozott az uniós berendezésben. Erről a kontinens országai is tehetnek, mert oly mélyre züllesztették katonai képességeiket, hogy bénultan nézhetik, ahogy az Egyesült Államok fejük felett átnyúlva, a megtámadott Ukrajnát kikerülve közvetlenül Oroszországgal egyeztet a békéről. ","shortLead":"A Trump-tornádó elérte Európát, és jelentős károkat okozott az uniós berendezésben. Erről a kontinens országai is...","id":"20250219_hvg-beketargyalasok-trump-europa-ukrajna-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1f239e-64f5-4268-a2bc-37ee819ce1bf.jpg","index":0,"item":"f4458c8f-a606-410f-82a5-123fbd69bc99","keywords":null,"link":"/360/20250219_hvg-beketargyalasok-trump-europa-ukrajna-putyin","timestamp":"2025. február. 19. 06:30","title":"Trumpnak terve, Európának ereje és bátorsága nincs az ukrajnai békéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"689ca7d7-ed12-469c-87d8-53a082eb45e6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Noname057(16) csoport zokon vette, hogy Sergio Mattarella államfő a III. Birodalomhoz hasonlította Putyin államát.","shortLead":"A Noname057(16) csoport zokon vette, hogy Sergio Mattarella államfő a III. Birodalomhoz hasonlította Putyin államát.","id":"20250220_olaszorszag-hackertamadas-mattarella-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/689ca7d7-ed12-469c-87d8-53a082eb45e6.jpg","index":0,"item":"f3432b5f-75be-403f-a42e-0d8f42994433","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_olaszorszag-hackertamadas-mattarella-oroszorszag","timestamp":"2025. február. 20. 13:19","title":"Harmadik napja támadják oroszbarát hackerek Olaszországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","shortLead":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","id":"20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b.jpg","index":0,"item":"33c19727-ea61-481e-bc2c-a487b0aff72e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","timestamp":"2025. február. 19. 09:24","title":"Jön az új KRESZ: bevezetnék a 140-es tempót, korlátoznák a gyalogosok mobilozását, kötelező lehet a biciklis sisak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyúzópróbán a Ford Performance első európai szabadidőautója, a Puma ST, mely szerény 3 hengeres motorja ellenére is az egekbe képes katapultálni a sofőr adrenalinszintjét.
A 90-es évek végi Ford Pumával az ovális emblémát leszámítva semmilyen rokoni kapcsolatot nem ápoló vadonatúj Puma legutóbb tavasszal vendégeskedett szerkesztőségünkben. Akkor egy ST-Line X, vagyis fullextrás és sportos hangulatú példány járt nálunk, melynek 1 literes 3 hengeres turbós benzinmotorja a maga 155 lóerős teljesítményével bőven szerethetővé tette a remek futóművű és nem mellesleg tágas belsejű crossovert.
A Ford azóta tovább emelte a tétet, ugyanis ősszel bemutatkozott a típus hamisítatlan sportmodellje, a nagyobb motort és minden tekintetben komolyabb technikát felvonultató Puma ST. Jövünk a tapasztalatokkal, amelyeket a Fiesta ST nagytestvérével egy nap és 300 kilométer levezetése során gyűjtöttünk.
László Ferenc
Külsőségek
Az ST külseje egyáltalán nem lett túlspilázva, szerencsére. A túlzásoktól és hatásvadász elemektől mentes design már ismerős lehet az ST-Line testérmodellekről, kisebb-nagyobb különbségeket csak itt-ott lehet felfedezni. Ilyen például a szemrevaló ST logó elöl és hátul, és ilyen az első lökhárító alatti méretes splitter is, ami a gyáriak szerint 80 százalékkal növeli elöl a leszorítóerőt.
Az ST-n nem csak a tető, hanem az ST-Line-éhoz hasonló (de nem ugyanolyan) hátsó szárny is fekete fényezésű, a hátsó lökhárító diffúzorszerű betétje pedig fényezetlen fekete kivitelű. Az egyetlen trapézformájú kipufogóvég helyett két kerek kivezetést kapunk és ezúttal alapáras a 19 colos könnyűfém-felni.
László Ferenc
Utóbbiakra a Michelin által kifejezetten a Puma ST-re fejlesztett sportgumikat szerelnek, esetünkben sajnos már téli változatban, ami a 15 Celsius fokban nem volt ideális húzás.
Tesztautónk Grey Matter fantázianevű szürke fényezésű, de ezenkívül Agate Black (fekete) és Mean Grean (zöld) szín is kérhető. Utóbbi a Puma ST exkluzív fényezése.
László Ferenc
Milyen belül?
Ha sötétben nyitjuk ki az első ajtót, akkor elsőként a talajra vetített ST logó ragadja meg a figyelmünket, aztán pedig egy Ford Performance feliratú küszöbbetére lehetünk figyelmesek. És aztán ott vannak a Recarótól származó remek fűthető sportülések, melyek a kiváló oldaltartásuk révén kiváló szolgálatot tesznek a tempósabb kanyarokban.
A műszerfal ismerős lehet az ST-Line-ból, és a kormány is hasonló kialakítású, de ezúttal nem meglepő módon ott figyel rajta egy szolid ST logó. Ennél fontosabb változás, hogy a kormány jobb oldalán felbukkant két új nyomógomb, melyekkel a különböző üzemmódok között lehet váltani.
László Ferenc
A kormány mögötti digitális műszeregység 12,3 colos képátlójú, kiváló minőségű, ízléses grafikájú, a műszerfal közepén lévő érintőképernyő pedig 8 colon várja ujjaink érkezését. Negatívum, hogy a magyar nyelvi támogatásról még mindig le kell mondanunk, mint ahogy HUD-ot sem kapuk. A hifi kiválóan, mély basszusokkal szól, az automata klíma egyzónás.
Mivel a Fiestánál 5,4 centiméterrel nagyobb magasságot és 9,5 centiméterrel hosszabb tengelytávot kapunk, belül kényelmesebben el lehet férni a Pumában. A csomagtér ugyancsak öblös, a 456 literes puttonyban rengeteg minden elfér, és akkor még ott a csomagtartó szintje alatti Megabox is, ami egy szabályos téglatest formájú mélyedés.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
A normál Pumákhoz képest másfélszeresére nőtt a motor lökettérfogata, de még így is csak 1,5 literről beszélhetünk, és hengerből ezúttal is csak hármat kapunk. Az alapjárati rezonanica minimális, sokkal szerényebb, mint például a Nissan háromhengeres motorjai esetében, és bár a motor orgánuma felidézhet bennünk megfakult wartburgos emlékeket, a hangzásvilágra nem igazán lehet panaszunk.
A petrolhead muzsika azonban nem elölről, hanem hátulról, a kipufogó irányából támad. A Fiesta ST-nél hajszálnyival halkabbra hangolt sportkipufogó adaptív kivitelű, normál módban szolidan sportos, sportra váltva viszont kiad magából mindent. Olyannyira, hogy adott helyzetben még némi durrogást is felfedezhetünk, de nem a bárdolatlan, hanem a visszafogott fajtából valót.
László Ferenc
László Ferenc
A hanghatások tehát rendben vannak és szerencsére a 200 lóerős teljesítmény is tökéletesen passzol a Puma ST-hez. Ugyanez a motor ugyanígy 200 lovas a Fiesta ST-ben is, de a nagyobb karosszéria és a mintegy 100 kilogrammal megnőtt tömeg miatt enyhén áthangolták, és ennek köszönhetően a nyomatéka 290-ről 320 Nm-re nőtt. Gázadásra nagy kedvvel pörög fel a főtengely, az erő egész lineárisan épül fel, mi pedig szép finoman belenyomódunk a Recarókba.
A hatfokozatú kéziváltó ugyan nem érhet fel Mazda MX-5 vagy Honda Civic Type R magasságokba, azok váltójától azért nincs messze, viszonylag rövid úton és pontosan kapcsolható. A 0-100-as sprint 6,7 másodperc alatt tudható le és a gyorsulásnak 220 km/h-nál szakad vége. Összehasonlításképp, a Fiesta ST 6,5 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra és a végsebessége 232 km/h.
László Ferenc
László Ferenc
Egyebek
A korrekt erő, a jól eltalált váltó és a remek hangzásvilág mit sem érne, ha nem lenne a Puma ST alatt egy kiváló futómű. A Ford Performance szerencsére utóbbiról is gondoskodott, sőt! A tömegközéppont már az alap Pumában sincs túl magasan, az ST pedig 6-10 milliméteres ültetést kapott, ezenkívül a lengéscsillapítót és a kanyarstabilizátort is sportosabbra hangoltkák.
A kormányreakció 25 százalékkal fürgébb lett, a féktárcsák 17 százalékkal nagyobbak lettek, a kézifék pedig továbbra is hagyományos kialakítású. Egyszerűen minden együtt ahhoz, hogy kiválót autózhassunk az ST-vel, mely crossover mivoltát zárójelbe téve ragasztja rá magát egyik kanyarívről a másikra. És hogy az erőt minden körülmények között rá lehessen vinni az aszfaltra, sport differenciálművet is kérhetünk, a kategóriában elsőként.
László Ferenc
A 435 ezer forintos Performance csomag az utóbbin kívül a rajtelektronikát és a váltás-előrejelzőt is magában tartalmazza – szerintünk mindenképpen megéri megrendelni, már amennyiben gyakran rendeltetésszerűen használnánk az ST-t. Ha így teszünk, a fogyasztás 10 liter magasságába emelkedhet, mi a húzós napot végül 9,3 literes átlaggal zártuk. Úgy, hogy adott esetben az egyik henger lekapcsolásával takarékoskodik a motor.
Sport módban feszesebbre vált a motor- és gázpedál vezérlés, valamint a kormányzás és felhangosodik a kipufogó. Versenypálya módban kikapcsol a kipörgésgátló, illetve engedékennyé változik a menetstabilizátor, és a rajtelektronikát is ebben az üzemmódban tudjuk használatba venni.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : egyedi formaterv, remek menetdinamika és vezethetőség, korrekt méretű utastér és csomagtartó, ötletes részletmegoldások.
–: a futómű a hazai utakon picit túl kemény, nincs magyar nyelvű támogatás, lehetne olcsóbb.
Ha a lehető legnagyobb adrenalinfröccsöt várjuk egy kompakt Fordtól, akkor továbbra is a Fiesta ST a legjobb választás. Azonban a kicsit nagyobb és nehezebb Puma ST lemaradása meglepően minimális, cserébe pedig egy olyan crossovert kapunk, ami akár családi használatra is alkalmas lehet.
Puma ST-nk legolcsóbban 11,37 millió forint lehet, és ha néhány fontosabb extrát megrendelünk még hozzá, könnyen 12,6 millió forint magasságába juthatunk. Ha ez már kiveri a biztosítékot, akkor érdemes inkább a 155 lóerős ST-Line X felé kacsintgatnunk, ami 8,72 millió forintos árával jelentősen olcsóbb. Cikkünk írásakor a legolcsóbb Puma, a 125 lóerős és kéziváltós kivitel 7,31 millió forinttól indul.
Utóbbi motorral a Fiesta 6 millió forintba kerül, a 155 lóerős Fiesta ST Line pedig 6,44 millió forinton nyit. A 200 lóerős Fiesta ST a cikk keltezésekor nem érhető el a hazai kínálatban, de 2021 elején újra fel fog bukkanni a konfigurátorban.
Őrültség lett volna, ha a Ford a SUV-őrület kellős közepén nem készít divatterepjárósra faragott változatot az új Fiestából. De készített, mi pedig kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a teljesen új fejlesztésű Puma.
Orbán Viktor célkeresztjébe ezúttal a sorosdemokraták zsoldjában állók – főleg a független média és a civil szervezetek – kerültek, és azt szeretné, ha törvénnyel tiltanák ki őket az országból.