szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hivatalosan 12 százalékkal csökkent egy év alatt az autók CO2-kibocsátása Európában.

Jelentősen csökkent 2020-ban az átlagos szén-dioxid-kibocsátása a járműveknek, részben a Covid-19 járvány okozta általános visszesés, másrészről az elektromos járművek iránti megnövekedett keresletnek köszönhetően. A kontinens 21 országának autóipari adatait gyűjtő Jato Dynamics cég szerint az új autók átlagos CO2-kibocsátása 106,7 g/km volt tavaly, ami 12 százalékkal kevesebb, mint a 2019-ben regisztrált átlag.

A legnagyobb mértékben az elektromos (BEV) és a plug-in hibrid (PHEV) járművek jelentős növekedésének tudható be a jó eredmény, amelyekből 1,21 millió darabot adtak el, ami már a teljes piac 10,6 százaléka. Ez látványos növekedés a 2019-ben regisztrált 466 ezer darabhoz képest. A javuló adatok mögött nem szabad elfelejteni, hogy láthatóan összességében az autóipar komoly visszaest könyvelt el, ugyanis a csak belsőégésű motorral rendelkező modellek száma 2020-ban 8,6 millió darabra esett vissza a 2019-es 14,7 millióval szemben.

Az üzemanyagok tekintetében a dízelüzemű autók részesedése még mindig a piac 28,8 százalékát jelenti, ugyanakkor a gázolajos autók átlagos CO2-kibocsátása 119,8 g/km volt, ami közel azonos a benzines autók 116,1 g/km-os értékével.

Az alacsonyabb CO2 értékek mellett érdemes azt is figyelni, hogy milyen modellek piaci részesedése mutat növekedést. Ebben pedig alapvetően a nagyobb testű SUV-k járnak az élen, amelyek 2020-ban már az európai piac 40 százalékát tették ki. Az adatok szerint jó hír ugyanakkor, hogy az SUV-kibocsátása is csökkent tavaly 16,2 g/km-rel 2019-hez képest, köszönhetően a plug-in hibridnek és a tiszta elektromos terepjárók és crossover modellek megjelentek. Ugyanakkor egy SUV átlagosan 18 százalékkal több CO2-öt bocsát ki, mint az adott osztályban kapható hasonló méretű normál modell.

Márkaszinten a Toyota a legtisztább Európában a legnépszerűbb autógyártók között 97,5 g/km teljes modellpalettát jelentő CO2-kibocsátással. Ezt követi a PSA csoport 97,8 g/km-rel, a Suzuki 102,5 g/km-rel, a Hyundai-Kia 103,2 g/km-rel és a Renault-Nissan-Mitsubishi 104,2 g/km-rel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!