szerző:
Tetszett a cikk?

Ez a BMW nem a külsejével, hanem sokkal inkább a belsejével hódít, és bár iszonyatosan nagyot lép, mégsem vezetni a legnagyobb élmény, hanem egyszerűen csak síri csendben utazni benne. Olyan, mint egy négykerekű business lounge.

Nincs mit szépíteni, az autózás a már nem is olyan távoli jövőben körülbelül arról fog szólni, hogy beülünk egy buborék-jellegű közlekedési eszközbe, ami részben vagy akár teljesen önvezető módon, zéró emisszió mellett eltranszportál minket A-ból B-be.

Az autógyártók nemsokára már nem a külső design, a teljesítmény és a vezetési élmény tekintetében versenyeznek majd egymással, hanem inkább olyan fronton, hogy a termékeikben helyet foglalók milyen körülmények mellett utazhatnak.

A BMW egy kicsit előreszaladt, és a piacon most debütáló iX szabadidőautó formájában bepillantást nyújt az autózás üveggömbjébe. A hagyományos értelemben vett autózás szerelmesei nem igazán örülhetnek, mások viszont annál inkább.

László Ferenc

Utánafordulnak

A budapesti dugót, autópályás szakaszokat és Balaton környéki suhanást egyaránt felvonultató közel 500 kilométeres tesztutunk során rengeteg autós társunknak és járókelőnek okoztunk utánafordulós pillanatokat. A BMW iX-et szinte mindenki megnézi, vélhetően nem az abszolút értékben vett szépsége, hanem sokkal inkább futurisztikus külseje miatt.

Olyan, mint egy prototípus, csak éppen ez itt már egy sorozatban gyártott végleges autóipari termék. A szupervékony és persze elképesztően intelligens lézer-fényszórók és az ugyancsak igen karcsú hátsó lámpák gyönyörűek, viszont a felfújt sport-SUV alapkoncepció egésze enyhén véleményes design szempontból. Mellette az aktuális X5-ös olyan, mint egy 20. századi konzervatív divatterepjáró.

László Ferenc

A vesék hatalmasak és bár hűtési funkciójuk már nincs, mégsem teljesen haszontalonok. Mögöttük ugyanis rengeteg szenzor kapott helyet, ráadásul a fűtőszálas vesék felülete öngyógyulásra is képes, adott hőmérsékleten maguktól eltűnnek róluk a kisebb karcok. Ráadásul még az első és hátsó kamerák tisztítására is gondoltak a fejlesztők, kis spricnik gondoskodnak arról, hogy mindig tiszta képet kapjunk.

A legkisebb felnik is 20 colosak, felár ellenében pedig 21-22 colos kerekek is rendelhetők. A különleges gumiabroncsok a Rolls-Royce-okéhoz hasonló egyedi hangcsillapító habréteget vonultatnak fel, ezenkívül pedig az autó egésze igen komoly zajszigetelést kapott.

László Ferenc

Nincs már érintőkijelzős okoskulcs, helyette egész konzervatív kulcs jár. Digitális helyett teljesen hagyományosak a tükrök, a kilincsek elektromosak és süllyesztettek, kezelésük kívül-belül kényelmes.

Hogy mekkora az iX? Nos, 3,1 centiméterrel hosszabb és 5 centiméterrel alacsonyabb az X5-ösnél, és bár 4,95 méteres hossza révén kicsinek nem mondható, jól érzékelhetően kisebb az X7-esnél. És 7 üléses változatban nem rendelhető.

László Ferenc

Business lounge

Míg a külső megosztóra sikeredett, addig a belső láttán jó értelemben véve mindenkinek leesik az álla. Ülések helyett szuper kényelmes foteleket kapunk, melyek elöl olyan szélesek, hogy nem fértek el az oldalukon a szokásos állítógombok. Utóbbiak mercis módon az ajtók felső részén keresendők, és nem ám holmi műanyagból vagy esetleg unalmas fémből, hanem kristályüvegből készültek.

Hasonló prémium kategóriás anyagból van a részben faborítású középkonzolon található iDrive tekerő/nyomógomb, melytől balra helyezték el az indítógombot. Utóbbi létezését semmi nem indokolja egy ilyen hipermodern kocsiban, akkor, amikor számos más villanyautóba ma már elég egyszerűen beülni, rálépni a fékre, D-t húzni és már lehet is indulni.

László Ferenc

A kormány hatszögletű, amire a BMW-nél még nem volt példa, de hasonló kormány található a például a legújabb Chevrolet Corvette-ben. Az ajtók a kupék mintájára keret nélküli kivitelűek, a hátsó ablakok nem engedhetők le teljesen.

A kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység teljesít szolgálatot, amely egy egységet alkot a mellette lévő 14,9 colos érintőképernyővel. Hagyományos nyomógombokból minden korábbinál kevesebbet találunk, ez azonban szerencsére nincs igazán negatív hatással a kezelhetőségre.

László Ferenc
László Ferenc

Az ívelt kivitelű egyedi kijelzőpanel enyhén a vezető felé fordul, a képminőség kiváló és a 8-as verziójú vadonatúj felhasználói felület a tapasztalataink szerint logikus felépítésű, gyors és könnyen személyre szabható. Funkciókból és szolgáltatásokból tengernyi van, így a rendszer teljes belakása hosszú napokat vehet igénybe. Utána viszont remélhetőleg mindenki otthon érzi majd magát a BMW új digitális világában.

A HUD-ot és a legdurvább hifi esetén 30 hangszórót a "shy tech" hitvallás jegyében minden korábbinál jobban elrejtették, a kellemes tapintású felületek egy része fűthető, és a BMW-nél most először ülésbe integrált hangszórókat is rendelhetünk. A hangparancsoknak angolul vagy németül kell elhangzaniuk, és segítségükkel akár szelfit is készíthetünk a fedélzeti kamerával, amit aztán az 5G eSIM-en keresztül máris továbbíthatunk.

László Ferenc
László Ferenc

A felhasznált anyagok minősége az elsőtől az utolsó négyzetcentiméterig abszolút luxuskategóriás. Nemcsak az ajtókat, hanem az ajtók és a hátsó ülések közötti felületeket is kellemes tapintású kellemes anyagok borítják, így nincs akadálya annak, hogy a hátul helyet foglalók enyhén egymás felé fordulva diskuráljanak egymással. Az oldaltartás nem túl erős, a bajorok ezúttal nem a sportosságra, hanem inkább a komfortra fókuszáltak.

A panorámatető hatalmas, nem nyitható és nem normál módon egy elhúzható rolóval árnyékolható, hanem gombnyomásra sci-fi-szerűen elektronikusan.

A csomagtartó a padló alatti rekesszel együtt 500 literes, ami nem kevés, de a külső méretek ismertében tágasnak sem mondható. A természetesen elektromos mozgatású ötödik ajtóval együtt felnyílnak a hátsó lámpák, melyeket ilyenkor Opel Insignia módon kiegészítő belső lámpatestek helyettesítenek.

László Ferenc

László Ferenc
Letaglózó

Az általunk kipróbált iX xDrive50-ben elöl egy 258, hátul pedig egy 272 lóerős villanymotor rejtőzik. Az összteljesítmény 523 lóerő, ami mellé nem szerény 726 Nm nyomaték társul, így aztán nem csoda, hogy a hatalmas kasztni 4,6 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra, és sok villanyautótól eltérően nem 160-180-ra, hanem 200 km/h-ra van korlátozva a végsebessége.

Az iX-ben mégsem az eszeveszett gyorsulás és a nagy tempó a legérdekesebb, hanem az a csend, ami már-már a Rolls-Royce-okat juttatja eszünkbe. Nem, ez itt most nem egy átlag villanyautós csendesség, hanem maga a síri csend. A hangtalan suhanásba sem a szélzaj, sem a kerekek surrogása nem zavar bele, még nagy tempónál sem.

Ráadásul a tesztautónk úgy volt ennyire szuperhalk, hogy már bordázottabb felületű és az említett hangcsillapító habréteg nélküli téligumikkal volt szerelve.

László Ferenc
Így tölthető be az ablakmosó-folyadék
László Ferenc

A motorfék-hatás, illetve a rekuperáció alaphelyzetben sem gyenge, B-módban viszont jelentősen felerősödik, valódi egypedálos autóvá varázsolván az iX-et. Nem kis fegyvertény, hogy a rekuperáció csúcsteljesítménye meghaladja a 200 kW-ot.

Minden körülmények mellett nagyot lép és egész jól terelgethető az iX, de hagyományos értelemben vett vezetési élményt nem igazán érdemes keresni benne. Ennek elsősorban a hatalmas tömeg az oka: a tesztautó forgalmijában 2585 kilogrammos érték szerepel.

László Ferenc

És ezt bizony minden egyes fékezéskor és kanyarodáskor érezni, kicsit olyan, mintha egy négykerekű gránittömböt lovagolnánk meg. Az önvezetés jelenleg 2-es szintű, a 3-as szintet hozó frissítés várhatóan jövőre érkezik meg, és az iX lehet a gyártó első Level 3-as autonóm vezetésre képes modellje.

A Porsche Taycantól eltérően nincs kétfokozatú váltó, pedig lehet, hogy a hatékonyságnak jót tenne. A bruttó 111,5, nettó 105,2 kWh-s akkumulátor a gyártó közlése szerint 630 kilométeres hatótávot biztosít, életszerű használat mellett mi viszont csak 400 kilométert tudtunk megtenni egy töltéssel.

Óvatosabb menetpedál kezelés és alacsonyabb gördülési ellenállású nyárigumi esetén persze 450 kilométer is benne lehet a pakliban.

László Ferenc

Viszonyításképp, a nettó 74 kWh-s BMW iX3 tapasztalataink szerint ugyancsak 400 kilométeres hatótávolsággal bír, vagyis annak ellenére hatékonyabb a jelentősen nehezebb iX-nél, hogy attól eltérően nem egy dedikált villanyautó, hanem csak egy úgymond villanyosra átalakított normál X3-as.

AC esetén 11 óra egy teljes töltés, 200 kW-os DC-töltővel pedig akár 35 perc alatt megúszható egy 0-80 százalékos töltés. A tesztautót Ionityn töltöttük, minden a legnagyobb rendben, igen gyorsan zajlott.

László Ferenc

Konklúzió

+: luxus hangulatú szuperhalk utastér, általánosan kiváló minőség, komoly teljesítmény, remek menetdinamika.

: hatalmas tömeg, jelentős fogyasztás, inkább utazni jó benne, mint vezetni.

A németországi Dingolfingben gyártott BMW iX egy elsőre és még talán másodikra is nehezen emészthető külsejű, abszolút jövőbe mutató technikájú villanyautó, mely elsősorban szuperhalk és elképesztő luxus hangulatot árasztó utasterével hagyott maradandó nyomott bennünk.

A menetdinamikát nem érheti kritika, az igazi vezetési élmény viszont a hatalmas tömeg miatt odaveszett, ez a bajor autó már nem magáról a vezetésről, hanem sokkal inkább az utazási élményről szól.

Az iX xDrive50 magyarországi alapára 36 millió forint, a 326 lóerős és 425 kilométeres hivatalos hatótávval kecsegtető iX xDrive40 pedig 28 millió forinttól indul. Jövőre érkezik az iX M60 csúcsmodell, mely az előzetes információk szerint 600 lóerő körüli teljesítménnyel fog rendelkezni.

Házon belüli belsőégésű motoros alternatíva a 333 lóerős X5 xDrive40i 24,3 millió forinttól, illetve az 530 lovas X5 xDrive M50i, melyért minimum 32,7 millió forintot kell fizetni. A zöld rendszámos X5 xDrive45e 26,8 millió forint ellenében 394 lóerős plugin hibrid technikát vonultat fel.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!