Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","shortLead":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","id":"20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139.jpg","index":0,"item":"f69d6329-b0c3-4564-aaa7-55670c026850","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","timestamp":"2025. május. 03. 08:55","title":"Rontott egy helyet a sajtószabadsági rangsorban Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddc7ef6b-41f5-449c-b8c0-f78f1a0ed2fd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az új kormányfő korábban kijelentette, hogy Kanada soha nem lesz az 51. amerikai állam, most annyit mondott, „nehéz, de konstruktív” megbeszélésre számít.","shortLead":"Az új kormányfő korábban kijelentette, hogy Kanada soha nem lesz az 51. amerikai állam, most annyit mondott, „nehéz, de...","id":"20250502_Washingtonba-latogat-es-Trump-elnokkel-talalkozik-Kanada-uj-miniszterelnoke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddc7ef6b-41f5-449c-b8c0-f78f1a0ed2fd.jpg","index":0,"item":"b1e6541b-a306-4520-86ba-cf0aa1cd42d4","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_Washingtonba-latogat-es-Trump-elnokkel-talalkozik-Kanada-uj-miniszterelnoke","timestamp":"2025. május. 02. 21:58","title":"Washingtonba látogat, és Trump elnökkel találkozik Kanada új miniszterelnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kijelentés arra utalhat, hogy az USA megváltoztatja a tárgyalásokhoz való hozzáállását. ","shortLead":"A kijelentés arra utalhat, hogy az USA megváltoztatja a tárgyalásokhoz való hozzáállását. ","id":"20250502_egyesult-allamok-beketargyalas-vilagot-korberepulve-kozvetites-oroszorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"cc4cce3b-7d36-4de0-81e6-be8829be67ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_egyesult-allamok-beketargyalas-vilagot-korberepulve-kozvetites-oroszorszag-ukrajna","timestamp":"2025. május. 02. 12:11","title":"Az Egyesült Államok már nem akar a „világot körbejárva” közvetíteni az oroszok és az ukránok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df082bc6-259d-4ea5-9195-293a4f83b616","c_author":"Matalin Dóra - Hamvay Péter ","category":"360","description":"Mit értenek sokan félre a gluténmentességben? Hogyan lehet kikeveredni a főzeléktraumákból? Melyik alapanyagokat utálják legjobban a magyarok? Szuvidáljunk, vagy kövessük nagyanyáink módszereit? És miért nem szabad soha válaszolni Sárközi Ákos kérdéseire az éttermében? A Michelin-csillagos séf, Szatmári Ferenc gasztroblogger és Horváth Judit gasztroíró, receptfejlesztő volt a HVG Címlapsztori vendége.","shortLead":"Mit értenek sokan félre a gluténmentességben? Hogyan lehet kikeveredni a főzeléktraumákból? Melyik alapanyagokat...","id":"20250502_sarkozi-akos-szatmari-ferenc-horvath-judit-fozelek-alapanyag-glutenmentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df082bc6-259d-4ea5-9195-293a4f83b616.jpg","index":0,"item":"d4f19703-0264-438f-84b7-bb9ce191f9b2","keywords":null,"link":"/360/20250502_sarkozi-akos-szatmari-ferenc-horvath-judit-fozelek-alapanyag-glutenmentes","timestamp":"2025. május. 02. 19:30","title":"Mitől lesz finom a főzelék, milyen vendégektől borul ki Sárközi Ákos, és van-e itthon jó és olcsó alapanyag?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fél évszázadon át keringett a Föld körül a Koszmosz-482-es űrhajó, de most utóléri a sorsa.","shortLead":"Fél évszázadon át keringett a Föld körül a Koszmosz-482-es űrhajó, de most utóléri a sorsa.","id":"20250502_Koszmosz-szovjet-urhajo-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8.jpg","index":0,"item":"6a8d11fe-47c2-4f79-a677-ec5ebc512c51","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_Koszmosz-szovjet-urhajo-becsapodas","timestamp":"2025. május. 02. 21:31","title":"A Vénuszra szánták az űrhajójukat a szovjetek, erre most a nyakunkba potyoghat – fél évszázaddal később","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. május. 02. 19:30","title":"Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"85578af0-7ede-44b1-b623-68e0b0fc9008","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Írországban 530 millió euróra büntették a TikTok tulajdonosát, mert törvénytelenül továbbította Kínába a felhasználók adatait.","shortLead":"Írországban 530 millió euróra büntették a TikTok tulajdonosát, mert törvénytelenül továbbította Kínába a felhasználók...","id":"20250502_Spanyolorszag-TikTok-buntetes-Kina-kemkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85578af0-7ede-44b1-b623-68e0b0fc9008.jpg","index":0,"item":"f49f10d1-2780-4948-ba7e-9bb217f9a248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250502_Spanyolorszag-TikTok-buntetes-Kina-kemkedes","timestamp":"2025. május. 02. 15:07","title":"Kémkedünk, kémkedünk? – akkor jön a 200 milliárd forintos csekk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vége van, elvtársak! – üzente a miniszterelnöknek és a Fidesznek a Tisza Párt elnöke, aki Orbán Viktor rádióinterjújára reagált, ahol sok szó esett a Tiszáról is.","shortLead":"Vége van, elvtársak! – üzente a miniszterelnöknek és a Fidesznek a Tisza Párt elnöke, aki Orbán Viktor rádióinterjújára...","id":"20250502_Magyar-Peter-Orban-elvtars-onok-csak-egy-piti-korrupt-es-hazug-bunszervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"bcae9dc0-9598-4f8a-9c1d-e111c325197a","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Magyar-Peter-Orban-elvtars-onok-csak-egy-piti-korrupt-es-hazug-bunszervezet","timestamp":"2025. május. 02. 09:46","title":"Magyar Péter: Orbán elvtárs, önök csak egy piti, korrupt és hazug bűnszervezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dinamikusabb a vonalvezetése és kedvezőbb a légellenállása, mint az XC40-nek, cserébe viszont kevésbé praktikus. Röviden és tömören ez az elektromos C40, a Volvo első csak online rendelhető és állati bőrtől teljesen mentes modellje.
Ha szóba kerülnek a kupés hangulatú szabadidő-autók, akkor a legtöbbünk agyán vélhetően az immár harmadik generációjánál tartó BMW X6 villan át, mely 2007-ben új divathullámot indított el, azonban messze nem ez volt az első kupé SUV.
BMW
Az AMC már 1981-ben piacra dobta azt az Eagle SX/4 nevezetű modelljét, amely tulajdonképpen nem volt más, mint a kompakt Spirit sportkocsi emelt felfüggesztésű és összkerékhajtású változata. A kedvezőtlen piaci fogadtatás miatt a típus csak 1983-ig volt gyártásban.
AMC
A Suzuki X-90 1995 és 1997 más elgondolás mentén készült: ez a kétajtós modell a Vitara terepjáró alapjaira épült, de ugyancsak szerény darabszámban talált gazdára.
Suzuki
1997-ben pedig kijött a méretes hátsó légterelővel szerelt Nissan Trail Runner, mely annyira földtől erugaszkodott koncepció volt, hogy végül sosem került sorozatgyártásba.
Nissan
Aztán 2005-ben debütált a hosszú évekig gyártásban maradt Ssangyong Actyon:
Ssangyong
Innen eljutottunk arra a szintre, hogy 2022-ben már rengeteg kupé SUV színesíti a piacot. Mi ezúttal a Volvo kompakt elektromos újdonságát, a C40 Recharge-ot fogjuk vallatóra.
László Ferenc
Honnan jött?
A kínai Geely tulajdonában lévő Volvo 2017-ben leplezte le kompakt szabadidő-autóját, az XC40-et, melyet aztán gyorsan a 2018-as Év Autójának választottak – teljesen megérdemelten.
A különböző belsőégésű motoros és hibrid hajtásláncokkal készülő modellből tavaly került piacra a tisztán elektromos változat, az XC40 Recharge, és most ennek érkezett meg a kupés hangulatú testvérmodellje, a C40 Recharge, mely már csak és kizárólag villanyautóként és online módon vásárolható meg.
László Ferenc
A recept nagyon egyszerű: a tervezők fogták az alapmodellt, melyet a B-oszlopig csak minimálisan változtattak meg, majd pedig onnan hátrafelé erősen megdöntötték a tetőt. Ennek eredményeképp hamisítatlan kupé hangulatban lehet részünk, de odáig azért nem merészkedtek el a skandinávok, hogy esetleg keret nélküli ajtókkal vértezzék fel a trendi kompaktot.
A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog: bár egyeseket a Breaking Badből ismerős otromba Pontiac Aztekra emlékeztet a C40, tapasztalataink szerint az utca népének inkább tetszik a svéd formaterv, mint nem.
László Ferenc
Mi változott?
Értelemszerűen a platform változatan maradt, így a 2,7 méteres tengelytávolság is maradt a régi, az pedig csak a centiméter szalagos vallatás során derül ki, hogy a hosszúság és a szélesség 1,5, illetve 1 centimétert gyarapodott. Az már jobban látszik, hogy a magasság 5,9 centiméterrel meg lett vágva, és ebben többek közt a hasmagasság 0,5 centiméterrel történő csökkentése is szerepet játszik.
A hátsó lökhárítót nem rajzolták át, azonban e felett jelentősen eltér egymástól az XC40 és a C40. Utóbbin teljesen újak a hátsó lámpák, a felső légterelőt két részre osztották, középtájt megjelent egy új szárny és eltűnt a hátsó ablaktörlő. A légáramlatok szerencsére úgy mozognak, hogy közben megtisztítják az ablakot, így a törlőlapát hiánya nem nevezhető égetőnek.
László Ferenc
Az erősen döntött hátsó ablak mérete jelentősen csökkent, maximálisan adott a lőrés érzet, hátrafelé erősen korlátozott a kilátás. Szerencsére remek minőségű a tolatókamera és a 360 fokos panorámanézet is abszolút a helyzet magaslatán áll.
A lábtér logikusan nem változott, viszont az alacsonyabban futó tetővonal miatt a fejünknek kevesebb hely jut. Szerencsére nem vészesen rossz a helyzet, 1,8 méter körüli magasságig egészen élhető a hátsó traktus.
László Ferenc
A 413 literes csomagtartó mérete minimálisan csökkent az XC40-hez képest, és továbbra is adott az elöl kialakított 31 literes kiegészítő csomagtér, melyben jól elférnek a töltőkábelek.
Újdonság az exkluzív Fjord Blue kék fényezés, a 84 LED-es okos fényszóró, a Volvónál elsőként teljesen állati bőrtől mentes utastér, illetve a műszerfalat és az első ajtók belső oldalát díszítő motívum. Ez utóbbi nonfiguratív elemnek tűnhet, de nem az, hanem egy svéd nemzeti park domborzati térképrészlete. Ez hasonló figyelmesség, mint az ülésekre varrt apró svéd zászló, és a C40-et többek közt az ilyen apróságok miatt járja át a skandináv életérzés.
László Ferenc
A műszerfalat a 12,3 colos digitális műszeregység és a 9 colos érintőkijelző uralja, melyeken az XC40 Recharge-hoz hasonlóan immár Android operiációs rendszer fut. Utóbbi működése erősen a különböző online funkciókra épül, amihez meg kell osztanunk a mobilunk internetkapcsolatát a kocsival, de az ígéretek szerint hamarosan végre megérkezik majd a rendes fedélzeti internet is.
A Google Asszisztens-alapú hangvezérléssel is lekérdezhető a hatótáv és akár viccet is képes mondani a gépi hang (például angolul és németül), illetve az autó egyes funkcióit is vezérelhetjük hangparancsokkal.
László Ferenc
Nagyon megy és sokat fogyaszt
A duplamotoros hajtáslánc 408 lóereje és 660 Nm-es nyomatéka nem kérdez, hanem azonnal büntet. A C40 puskagolyóként és persze teljesen hangtalanul lő ki, a 0-100-as sprint 4,7 másodperc alatt letudható. Viszonyításképp, a 2000-es évek végén ez az akkori Porsche 911 Carrera szintje volt, viszont végsebesség fronton a régivágású német sportkocsi alaposan elveri a 180 km/h-ra korlátozott svéd crossovert.
No és persze vezetési élmény fronton is értelemszerűen a Porschénak áll a zászló, elsősorban azért, mert nincs az az instant teljesítmény és az a felfüggesztés/fékrendszer, ami teljesen képes elkendőzni a 2,1 tonnás tömeg hátrányait. Alapáron 19 colos kerekek járnak, a 20 colos látványosabb példányok felára 231 ezer forint.
László Ferenc
Indítógomb nincs, a helyét egyszerűen ledugózták a svédek. Induláshoz elég kulccsal a zsebünkben beülni a kocsiba, rálépni a fékre, D-be húzni a kompakt váltókart, és lelépni a fékről. A leállítás pedig úgy néz ki, hogy megnyomjuk a P-gombot és egyszerűen kiszállunk az autóból.
A kupészerű kialakítás miatt a légellenállás némileg javult az XC40-hez képest, melynek köszönhetően a gyárilag megadott hatótáv 418-ról 444 kilométerre nőtt. Ettől függetlenül a C40 még mindig a pazarló villanyautók közé sorolható: a teszt során mért 28 kWh-s átlagfogyasztás még akkor is sok, ha hideg téli tesztkörülmények fogadták a kocsit.
László Ferenc
A 75 kWh-s kapacitás ismeretében ez mindössze 270 kilométer körüli hatótávot tesz lehetővé. Összehasonlításképp, nyáron az elektromos XC40-nel 23,4 kWh átlagfogyasztást, illetve 320 kilométeres hatótávot regisztráltunk.
Az akkumulátor 11 kW-os AC-töltővel 8 óra alatt tölthető fel teljesen, 150 kW-os DC teljesítmény esetén pedig 37 perc alatt tudható le egy 10-ról 80 százalékra történő feltöltés.
Amennyiben nincs szükségünk összkerék-hajtásra és beérjük 231 lóerővel, illetve 330 Nm-es nyomatékkal, akkor szimplamotoros változatban is lecsaphatunk a C40-re. Ez a 67 kWh-s teleppel szerelt változat 7,4 másodperces 0-100-as szintidővel, illetve 160-as végsebességgel bír.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: karakteres formaterv, általánosan jó minőség, skandináv életérzés, kiváló gyorsulás, gyorstöltés, első csomagtartó.
–: nagy tömeg és fogyasztás, az Android lehetne kiforrottabb, hátrafelé korlátozott kilátás, nem olcsó.
A C40 Recharge azoknak készült, akiknek bár alapvetően bejön az XC40 Recharge villanyautó koncepciója, annál egy kicsit izgalmasabb vonalvezetésű kompakt SUV-ra vágynak, akár annak árán is, hogy a praktikumból egy kevés fel lett áldozva a design oltárán.
A szimplamotoros C40 18,5 millió forinton nyit, a duplamotoros változatért pedig minimum 20,9 millió forintot kell a kasszában hagynunk. A hasonló motorizáltságú elektromos XC40-esekért rendre 17,9, illetve 20,3 millió forintot kérnek el.
Amennyiben nem kérjük a 3 évre szóló gyári Cascót, akkor 1,6 millió forintot levonhatunk az említett összegekből.
Amilyen kompakt, olyan hatalmasat lép a Volvo első igazi elektromos autója. Kipróbáltuk a korábban Év Autója címet bezsebelt XC40 két villanymotorral meghajtott legfrissebb, zöld rendszámos változatát.