Ha szóba kerülnek a kupés hangulatú szabadidő-autók, akkor a legtöbbünk agyán vélhetően az immár harmadik generációjánál tartó BMW X6 villan át, mely 2007-ben új divathullámot indított el, azonban messze nem ez volt az első kupé SUV.
Az AMC már 1981-ben piacra dobta azt az Eagle SX/4 nevezetű modelljét, amely tulajdonképpen nem volt más, mint a kompakt Spirit sportkocsi emelt felfüggesztésű és összkerékhajtású változata. A kedvezőtlen piaci fogadtatás miatt a típus csak 1983-ig volt gyártásban.
A Suzuki X-90 1995 és 1997 más elgondolás mentén készült: ez a kétajtós modell a Vitara terepjáró alapjaira épült, de ugyancsak szerény darabszámban talált gazdára.
1997-ben pedig kijött a méretes hátsó légterelővel szerelt Nissan Trail Runner, mely annyira földtől erugaszkodott koncepció volt, hogy végül sosem került sorozatgyártásba.
Aztán 2005-ben debütált a hosszú évekig gyártásban maradt Ssangyong Actyon:
Innen eljutottunk arra a szintre, hogy 2022-ben már rengeteg kupé SUV színesíti a piacot. Mi ezúttal a Volvo kompakt elektromos újdonságát, a C40 Recharge-ot fogjuk vallatóra.
Honnan jött?
A kínai Geely tulajdonában lévő Volvo 2017-ben leplezte le kompakt szabadidő-autóját, az XC40-et, melyet aztán gyorsan a 2018-as Év Autójának választottak – teljesen megérdemelten.
A különböző belsőégésű motoros és hibrid hajtásláncokkal készülő modellből tavaly került piacra a tisztán elektromos változat, az XC40 Recharge, és most ennek érkezett meg a kupés hangulatú testvérmodellje, a C40 Recharge, mely már csak és kizárólag villanyautóként és online módon vásárolható meg.
A recept nagyon egyszerű: a tervezők fogták az alapmodellt, melyet a B-oszlopig csak minimálisan változtattak meg, majd pedig onnan hátrafelé erősen megdöntötték a tetőt. Ennek eredményeképp hamisítatlan kupé hangulatban lehet részünk, de odáig azért nem merészkedtek el a skandinávok, hogy esetleg keret nélküli ajtókkal vértezzék fel a trendi kompaktot.
A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog: bár egyeseket a Breaking Badből ismerős otromba Pontiac Aztekra emlékeztet a C40, tapasztalataink szerint az utca népének inkább tetszik a svéd formaterv, mint nem.
Mi változott?
Értelemszerűen a platform változatan maradt, így a 2,7 méteres tengelytávolság is maradt a régi, az pedig csak a centiméter szalagos vallatás során derül ki, hogy a hosszúság és a szélesség 1,5, illetve 1 centimétert gyarapodott. Az már jobban látszik, hogy a magasság 5,9 centiméterrel meg lett vágva, és ebben többek közt a hasmagasság 0,5 centiméterrel történő csökkentése is szerepet játszik.
A hátsó lökhárítót nem rajzolták át, azonban e felett jelentősen eltér egymástól az XC40 és a C40. Utóbbin teljesen újak a hátsó lámpák, a felső légterelőt két részre osztották, középtájt megjelent egy új szárny és eltűnt a hátsó ablaktörlő. A légáramlatok szerencsére úgy mozognak, hogy közben megtisztítják az ablakot, így a törlőlapát hiánya nem nevezhető égetőnek.
Az erősen döntött hátsó ablak mérete jelentősen csökkent, maximálisan adott a lőrés érzet, hátrafelé erősen korlátozott a kilátás. Szerencsére remek minőségű a tolatókamera és a 360 fokos panorámanézet is abszolút a helyzet magaslatán áll.
A lábtér logikusan nem változott, viszont az alacsonyabban futó tetővonal miatt a fejünknek kevesebb hely jut. Szerencsére nem vészesen rossz a helyzet, 1,8 méter körüli magasságig egészen élhető a hátsó traktus.
A 413 literes csomagtartó mérete minimálisan csökkent az XC40-hez képest, és továbbra is adott az elöl kialakított 31 literes kiegészítő csomagtér, melyben jól elférnek a töltőkábelek.
Újdonság az exkluzív Fjord Blue kék fényezés, a 84 LED-es okos fényszóró, a Volvónál elsőként teljesen állati bőrtől mentes utastér, illetve a műszerfalat és az első ajtók belső oldalát díszítő motívum. Ez utóbbi nonfiguratív elemnek tűnhet, de nem az, hanem egy svéd nemzeti park domborzati térképrészlete. Ez hasonló figyelmesség, mint az ülésekre varrt apró svéd zászló, és a C40-et többek közt az ilyen apróságok miatt járja át a skandináv életérzés.
A műszerfalat a 12,3 colos digitális műszeregység és a 9 colos érintőkijelző uralja, melyeken az XC40 Recharge-hoz hasonlóan immár Android operiációs rendszer fut. Utóbbi működése erősen a különböző online funkciókra épül, amihez meg kell osztanunk a mobilunk internetkapcsolatát a kocsival, de az ígéretek szerint hamarosan végre megérkezik majd a rendes fedélzeti internet is.
A Google Asszisztens-alapú hangvezérléssel is lekérdezhető a hatótáv és akár viccet is képes mondani a gépi hang (például angolul és németül), illetve az autó egyes funkcióit is vezérelhetjük hangparancsokkal.
Nagyon megy és sokat fogyaszt
A duplamotoros hajtáslánc 408 lóereje és 660 Nm-es nyomatéka nem kérdez, hanem azonnal büntet. A C40 puskagolyóként és persze teljesen hangtalanul lő ki, a 0-100-as sprint 4,7 másodperc alatt letudható. Viszonyításképp, a 2000-es évek végén ez az akkori Porsche 911 Carrera szintje volt, viszont végsebesség fronton a régivágású német sportkocsi alaposan elveri a 180 km/h-ra korlátozott svéd crossovert.
No és persze vezetési élmény fronton is értelemszerűen a Porschénak áll a zászló, elsősorban azért, mert nincs az az instant teljesítmény és az a felfüggesztés/fékrendszer, ami teljesen képes elkendőzni a 2,1 tonnás tömeg hátrányait. Alapáron 19 colos kerekek járnak, a 20 colos látványosabb példányok felára 231 ezer forint.
Indítógomb nincs, a helyét egyszerűen ledugózták a svédek. Induláshoz elég kulccsal a zsebünkben beülni a kocsiba, rálépni a fékre, D-be húzni a kompakt váltókart, és lelépni a fékről. A leállítás pedig úgy néz ki, hogy megnyomjuk a P-gombot és egyszerűen kiszállunk az autóból.
A kupészerű kialakítás miatt a légellenállás némileg javult az XC40-hez képest, melynek köszönhetően a gyárilag megadott hatótáv 418-ról 444 kilométerre nőtt. Ettől függetlenül a C40 még mindig a pazarló villanyautók közé sorolható: a teszt során mért 28 kWh-s átlagfogyasztás még akkor is sok, ha hideg téli tesztkörülmények fogadták a kocsit.
A 75 kWh-s kapacitás ismeretében ez mindössze 270 kilométer körüli hatótávot tesz lehetővé. Összehasonlításképp, nyáron az elektromos XC40-nel 23,4 kWh átlagfogyasztást, illetve 320 kilométeres hatótávot regisztráltunk.
Az akkumulátor 11 kW-os AC-töltővel 8 óra alatt tölthető fel teljesen, 150 kW-os DC teljesítmény esetén pedig 37 perc alatt tudható le egy 10-ról 80 százalékra történő feltöltés.
Amennyiben nincs szükségünk összkerék-hajtásra és beérjük 231 lóerővel, illetve 330 Nm-es nyomatékkal, akkor szimplamotoros változatban is lecsaphatunk a C40-re. Ez a 67 kWh-s teleppel szerelt változat 7,4 másodperces 0-100-as szintidővel, illetve 160-as végsebességgel bír.
Konklúzió, árak
+: karakteres formaterv, általánosan jó minőség, skandináv életérzés, kiváló gyorsulás, gyorstöltés, első csomagtartó. –: nagy tömeg és fogyasztás, az Android lehetne kiforrottabb, hátrafelé korlátozott kilátás, nem olcsó. |
A C40 Recharge azoknak készült, akiknek bár alapvetően bejön az XC40 Recharge villanyautó koncepciója, annál egy kicsit izgalmasabb vonalvezetésű kompakt SUV-ra vágynak, akár annak árán is, hogy a praktikumból egy kevés fel lett áldozva a design oltárán.
A szimplamotoros C40 18,5 millió forinton nyit, a duplamotoros változatért pedig minimum 20,9 millió forintot kell a kasszában hagynunk. A hasonló motorizáltságú elektromos XC40-esekért rendre 17,9, illetve 20,3 millió forintot kérnek el.
Amennyiben nem kérjük a 3 évre szóló gyári Cascót, akkor 1,6 millió forintot levonhatunk az említett összegekből.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.