Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Több incidens is történt, van, amelyikről az orosz hatóságok nem számoltak be.","shortLead":"Több incidens is történt, van, amelyikről az orosz hatóságok nem számoltak be.","id":"20250601_Az-orosz-hatosag-szerint-felrobbantottak-a-beomlott-hidakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"3e3b8671-a960-4c46-b7c8-0e974c69f103","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Az-orosz-hatosag-szerint-felrobbantottak-a-beomlott-hidakat","timestamp":"2025. június. 01. 11:28","title":"Az orosz hatóság szerint felrobbantották a beomlott hidakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","shortLead":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","id":"20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4.jpg","index":0,"item":"308e333c-6bc0-4990-9b70-c652ac0f5379","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","timestamp":"2025. május. 31. 11:40","title":"Itt a nyár, a jövő héten akár 34 fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a","c_author":"Farkas Zoltán","category":"gazdasag","description":"A jegybank közzétette éves jelentését, az ingatlanos cégben közel 50 milliárd forintos értékvesztést számoltak el.","shortLead":"A jegybank közzétette éves jelentését, az ingatlanos cégben közel 50 milliárd forintos értékvesztést számoltak el.","id":"20250531_Az-MNB-ingatlanos-cege-473-milliard-forintot-bukott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a.jpg","index":0,"item":"bccc7d37-c27e-4e89-b819-5a3b96ec0898","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Az-MNB-ingatlanos-cege-473-milliard-forintot-bukott","timestamp":"2025. május. 31. 09:14","title":"Az MNB ingatlanos cége 47,3 milliárd forintot bukott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3faca8ea-fd8a-44ba-8919-dc4c3565c85c","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A technológia az egyetlen reményünk az éghajlat megmentésére, mert úgy tűnik, az emberek nem akarják visszafogni a fogyasztásukat – mondja Bart István klímapolitikai szakértő, akinek Napozószékek a Titanicon címmel jelent meg kötete a klímaváltozásról.","shortLead":"A technológia az egyetlen reményünk az éghajlat megmentésére, mert úgy tűnik, az emberek nem akarják visszafogni...","id":"20250601_hvg-bart-istvan-klimapolitika-klimavaltozas-kina-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3faca8ea-fd8a-44ba-8919-dc4c3565c85c.jpg","index":0,"item":"533830ef-09dd-4446-958c-567acc3d76c0","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-bart-istvan-klimapolitika-klimavaltozas-kina-interju","timestamp":"2025. június. 01. 08:30","title":"„A magyar kormány klímapolitikájára erős kettest adnék. A bukástól a napenergia felhasználása mentette meg”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal kapcsolatban. Miután az egyik belengetett rendelkezés Kalifornia szíve-csücskét, az Apple-t érintené, az állam főügyésze úgy érezte, lépnie kell.","shortLead":"Amióta Donald Trump újra elnök lett, csak úgy repkednek a fenyegetések, a kisebb-nagyobb számok a különféle vámokkal...","id":"20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee48a1d0-30ce-4a7c-8d8d-28b449e4228e.jpg","index":0,"item":"46330451-52dd-4ab4-98e0-76291c607fec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_donald-trump-apple-per-kalifornia-fougyesze","timestamp":"2025. május. 31. 18:03","title":"Beperelné Kalifornia főügyésze a Trump-adminisztrációt az Apple miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Közzétette tavalyi beszámolóját a párt. Az elnök elárulta: egyetlen támogatást nem fogadtak el, ez „egy ismert végrehajtótól” érkezett.","shortLead":"Közzétette tavalyi beszámolóját a párt. Az elnök elárulta: egyetlen támogatást nem fogadtak el, ez „egy ismert...","id":"20250530_tisza-part-2024-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"e3c72a16-7b60-40f0-b424-e62b2cffea35","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_tisza-part-2024-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 21:08","title":"Magyar: Több támogatást kapott a Tisza Párt magánszemélyektől, mint a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","shortLead":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","id":"20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"b99ab417-69aa-4248-bf71-a1a9cdd31dd6","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","timestamp":"2025. május. 30. 21:37","title":"RTL: Luxushotelbe közvetítette az intézetis lányokat a letartóztatott igazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy-egy mai autóban akár öt kilométernyi kábelezés fut, ami az ülésfűtéstől, az elektromos ablakemelőkig mindent összeköt. Az ukrajnai válság ezeknek a termékeknek a gyártásában is komoly változásokat generálhat.
Az olyan alacsony technológiájú és haszonkulcsú alkatrészeknek, mint a kábelkötegek, nincs akkora presztízsük a beszállítói iparban, mint mondjuk a mikrochipeknek, de a járműgyártásban betöltött szerepük ugyanúgy nélkülözhetetlen.
A kábelkötegek fémvezetőből, műanyagból és gumiból készülnek, jellemzően nagy élőmunka-aránnyal, és eddig javarészt Ukrajnában. Az orosz–ukrán háború következtében kialakul beszállítóilánc-elakadás hatalmas nehézségeket okozott az autógyártóknak. Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója például arról beszélt a Reutersnek, hogy a brit luxusautó-gyártó a krízis kezdetén attól tartott, hogy a kábelkorbácsok hiánya miatt 2022-re a kapacitásaik 30-40 százalékát elveszítik. Hallmark szerint az alternatív termelési források megtalálását pedig bonyolította az a tény, hogy a hagyományos kábelkötegek tíz különböző alkatrészt tartalmaznak, amely tíz különböző ukrajnai beszállítótól érkezett.
A Reuters szerint, amely több mint egy tucat iparági szereplővel és szakértővel készített interjúkat, a mostani kínálati válság felgyorsíthatja néhány régi cég azon terveit, hogy az elektromos járművekhez tervezett, könnyebb, gépi gyártású kötegek új generációjára térjenek át minél hamarabb.
A Nissan vezérigazgatója, Makoto Uchida például azt mondta, hogy az ellátási lánc mostani nehézségei kikényszerítették, hogy a beszállítókkal az élőmunkaerőt igénylő kábelköteggyártásról más megoldások fejlesztésére álljanak át. A jelenlegi helyzet leggyorsabb megoldása ugyanis az volt, hogy új beszállítói helyeket kerestek, mint Marokkó, ahol szintén olcsó a munkaerő. A Mercedes pedig Mexikóban tudott gyorsan kapacitást bővíteni, mások új gyártóhelyszíneket kerestek, többek közt Lengyelországban, Szerbiában vagy Romániában.
Bentley
A fosszilis tüzelőanyaggal működő autók kábelkötegei egy átlagos járműben akár 5 kilométernyi hosszt is kitesznek, ezek az ülésfűtésektől az ablakokig mindent összekötnek. Az elektromos autók új generációs gyártói, így a Tesla ebben is más utat járnak, esetükben automatizált gyártósorokon is elkészíthető a kábelkorbács, ami könnyebb is, mint a hagyományos társai, ez pedig ugyancsak kulcsfontosságú az elektromos járművek súlyának csökkentése szempontjából, ez ugyanis a hatótávolság növelésének egyik záloga.
Az úgynevezett szegmensekre osztott, új generációs kábelekben látja a jövőt a Leoni is, amely az egyik legnagyobb autóipari kábelgyártó. A zónás vagy moduláris kábelkötegek legnagyobb előnye, hogy hat-nyolc részre osztottak, ezzel elég rövidek ahhoz, hogy az összeszerelésüket automatizálják, és az autók vezetékelésének bonyolultsága csökkenjen ezáltal.