szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A gép beszerzése drágíthatja a képzést, mert a 8-10 milliós gépek árát is ki kell termelni. Ha pedig csak pár órát válthatnak ki vele, akkor nincs is sok értelme megvenni – vélik a megkérdezett iskolavezetők.

Egy augusztus elsején megjelent rendeletmódosítás szerint szimulátoron is lehet majd vezetni tanulni, azt azonban még nem tudni, hány órát válthatnak ki ezzel a tanulók. A Vezess.hu cikke szerint egyelőre csak találgatnak az autós iskolák, hogyan használható majd a szimulátor, ugyanis a részletek megalkotása még hátravan.

“A jogszabály csak lehetőséget teremt a szimulátorok alkalmazására, az nem válik a képzések kötelező elemévé. A részletszabályok kidolgozása folyamatban van, a tanulók legkorábban egy év múlva használhatnak efféle eszközöket” – írta a Vezess kérdéseire a felelős Technológiai és Ipari Minisztérium Kommunikációs Főosztálya.

A lap megkeresett több autósiskolát, mit várnak az újítástól. Az egyik megkérdezett vezető súlyos problémának nevezte, hogy tapasztalataik szerint egyébként is gondok vannak a számítógépes játékokat használó, és a szimulátoros versenyautózáson felnőtt diákjaik figyelemmegosztásával, valamint a felelősségérzetükkel. “Általában egy monitoron játszanak, a komolyabb szimulátorokban 3 monitor van, az autóban ülve azonban 360 fokos figyelem kell. Ezt nagyon nehezen tudják megszokni azok, akik gépen játszanak, vagy szimulátoros ‘autót vezetnek’. Ez komoly probléma. Másrészt elég sokat küzdünk, hogy megértessük velük, itt csak egy életük van, nincs újabb és újabb, itt felelősek a saját és mások igazi életéért” – mondja a vidéki iskolavezető.

A másik iskola vezetője azt mondta, ha csak pár vezetésóra lesz kiváltható szimulátorral, akkor teljesen értelmetlen változtatni – mondta a Vezessnek. Amennyiben nem lesz kötelező, csak választható a szimulátoros vezetés, nagy kérdés, hogy miért és mennyi iskola vásárol majd ilyen készüléket nagyjából 8-10 millió forintért. Jelenleg jellemzően 300-400 ezer forint között kell fizetni összességében egy B kategóriás jogosítványért, márpedig egy ilyen beruházás könnyen tovább drágíthatja az oktatást. Ezt az összeget ki kell termelni azoknak az iskoláknak, amelyek beruháznak majd, könnyen a diákokra háríthatják a költségüket.

Az egyik oktatási intézmény vezetője szerint, amúgy sem a géphasználattal lehet jobbá tenni a most számos problémával küzdő jármű-vezetőképzést, hanem például a jelenlegi kötelező 30 órás előírás rugalmasabbá tételével. “Egyesek már szinte tudnak vezetni, nekik anyagilag könnyebbség lenne, ha már mondjuk 20 óra után vizsgázhatnának, ők akkor is átmennének. Míg mást nem engednék vizsgázni 30 óra után sem, mert a szakmai megítélésem szerint nem tud biztonságosan vezetni. Ám, ha nála mondjuk jelzi az iskola, hogy még órákat kellene vennie, a szülők szerint csak pénzt akarunk kihúzni a zsebükből.”

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!