szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Ez a végsebességre kigyúrt futurisztikus sportkocsi olyan erősen limitált szériás, hogy egyetlen példány készült belőle.

Amikor nemrégiben az Egyesült Államokban jártunk, egy Los Angeles-i mélygarázsban nemcsak Kádár János egykori parádézós kocsijára lettünk figyelmesek, hanem egy igen különleges Ferrariba is belebotlottunk.

A Petersen Automotive Museum normál kiállítási szintjei alatt található zárt mélygarázsban pihen ez a Ferrari 512 Colani, melynek létezéséről még sok autórajongó sem feltétlenül tud.

Az egyedi frontrész miatt nem egyszerű közlekedni vele
László Ferenc

A 2015-ben 1,7 millió dolláros (622 millió forint) áron jegyzett, Ferrari Testa d’Oro néven is ismert kocsiból ez az egyetlen példány létezik. Az autót az 1928-ban született különc német designer, Luigi Colani tervezte, még pedig kifejezetten sebessérrekordok megdöntése céljából.

Az alapokat az 1984 és 1991 között 7177 példányban gyártott Ferrari Testarossa adta, mely 4,48 méter hosszú, 1,13 méter magas és 1,5 tonna tömegű olasz sportkocsi "szíve" egy 4,9 literes V12-es szívó benzinmotor. A 390 lóerős teljesítményű, illetve 490 Nm nyomatékú erőforrás 5,3 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 290 km/h végsebességet biztosít.

Nemcsak 1989-ben, most is sokkoló a formaterv
László Ferenc

Colani vezényletével a német Lotec cég 1989-ben két darab 1,25 bar nyomású turbót szerelt a motorra, mely a tuningot követően 750 lóerőre, illetve 900 Nm-re izmosodott.

Az 1,65 tonnára hízott sportkocsi a lehető legnagyobb sebesség elérése érdekében teljesen egyedi, alacsony légellenállású karosszériát kapott. Az első kerekeken 235, a hátsókon 335 milliméter széles gumik találhatók.

Az arany színből ered a modell típusneve
László Ferenc

Az 1991-es Bonneville Speed Week 350,7 km/h sebességgel kategóriagyőzelmet értek el a 0-ról 100 km/h-ra 3,5 másodperc alatt katapultáló, ötfokozatú kézi váltós, hátsó kerékhajtású autóval. De a világrekordot végül nem sikerült megdönteni.

Viszonyításképp, a 478 lóerős és 577 Nm-es 2,9 literes biturbó V8-as motorral szerelt, 1,35 tonnás Ferrari F40 4,1 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet és maximum 325-tel képes száguldani. Az F40-ből 1987 és 1992 között 1311 példány készült.

A Ferrari Testa d’Orót megálmodó és többek közt futurisztikus kamionokat is tervezett Luigi Colani 2019-ben 91 éves korában a németországi Karlsruhéban hunyt el.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!