Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"357e9177-8f60-4904-9a83-ea10388a648f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ausztriában súlyos politikai válság jön – ami Putyinnak jöhet jól. ","shortLead":"Ausztriában súlyos politikai válság jön – ami Putyinnak jöhet jól. ","id":"20250104_nemzetkozi-lapszemle-robert-fico-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/357e9177-8f60-4904-9a83-ea10388a648f.jpg","index":0,"item":"7647daa5-0b5c-43c2-95e6-bdbe30ab2ae4","keywords":null,"link":"/360/20250104_nemzetkozi-lapszemle-robert-fico-orban-viktor","timestamp":"2025. január. 04. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Fico ugyanazt csinálja, mint Orbán - az uniót hibáztatja saját rossz gazdaságpolitikája helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"5137d34f-f232-4803-8b0d-b0ee18bdb97d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","timestamp":"2025. január. 05. 12:00","title":"Ez történt: Megváltoztak a dolgok, ez vár a Vodafone és a Digi ügyfeleire One név alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten is komolyan vehető milliárdos.","shortLead":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten...","id":"20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1.jpg","index":0,"item":"f2862678-e7c3-4b83-8b2e-87851033d9e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","timestamp":"2025. január. 05. 15:30","title":"Cseh szfinxként emlegetik a brit királyi postát megvásárló milliárdost, aki zsebre tehetné Mészáros Lőrincet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","shortLead":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","id":"20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b.jpg","index":0,"item":"220a999c-e921-4f9d-a563-47ff9166a670","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","timestamp":"2025. január. 04. 07:21","title":"6 literes szívó V8-cal hódít ez a 32 éves Brabus Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b5bbea4-df27-4073-9711-fd25ace58b85","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az autó megpróbált elszökni a rendőrök elől, végül egy másik autóval ütközött.","shortLead":"Az autó megpróbált elszökni a rendőrök elől, végül egy másik autóval ütközött.","id":"20250105_Autos-uldozes-volt-hajnalban-Budapesten-het-ember-kerult-korhazba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b5bbea4-df27-4073-9711-fd25ace58b85.jpg","index":0,"item":"9c9c6f50-d5f3-46c9-a424-0e32ae0bd20b","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Autos-uldozes-volt-hajnalban-Budapesten-het-ember-kerult-korhazba","timestamp":"2025. január. 05. 08:16","title":"Autós üldözés volt hajnalban Budapesten, hét ember került kórházba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De sikerült?","shortLead":"De sikerült?","id":"20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194.jpg","index":0,"item":"b1fb835e-cbdc-434a-99d9-468601e35389","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","timestamp":"2025. január. 05. 20:45","title":"“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának a tavaly nyáron megszerzett két játékosának, Dani Olmónak és Pau Victornak a regisztrációját. A pénzügyi gondokkal küzdő katalán klub még a sportdöntőbírósághoz fellebbezhet, de ha jogerőssé válik a mostani határozat, akkor mindkét futballista szabadon igazolhatóvá válik.","shortLead":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának...","id":"20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6.jpg","index":0,"item":"66348d26-abe4-4989-9af4-0e7687b94380","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","timestamp":"2025. január. 04. 15:22","title":"Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Zinédine Zidane rajtjelére összesen 62 versenyautó vág neki az embert és technikát próbáló 24 órás viadalnak. Rengeteg F1 pilóta és egyéb bajnok, megannyi hibrid hiperautó, több százezer rajongó a helyszínen és 100+ millió néző világszerte. Ez Le Mans.
1923-ban rendezték meg az első Le Mans-i 24 órás versenyt a legendás Sarthe-i pályán, melyen akkor még csak 33 autó vett részt. 2024-ben már a 92. versenynek ad otthont a 13,626 kilométer hosszú és 38 kanyarral tűzdelt aszfaltcsík, melynek koronázatlan királya a dán Tom Kristensen, aki 1997 és 2014 között nem kevesebb, mint kilencszer diadalmaskodott.
A gyártók közül a Porsche nyert eddig a legtöbbször – nem kevesebb, mint 19 alkalommal.
Az 1955-ös forduló sajnos a 83 halálesetet követelő Mercedes 300 SLR baleset révén került be a történelemkönyvekbe, 1965 pedig azzal, hogy a Ferrari hosszú-hosszú évtizedekig utolsó győzelmét aratta ebben az évben. Aztán jött 2023, amikor is az olasz gyártó 51-es rajtszámú 499P versenyautója a 100 éves jubileumi futamon elsőként hasított át a célvonalon.
A győztes Ferrari 342 körrel és 4660 kilométerrel az alkatrészeiben diadalmaskodott a második helyezett Toyota és a bronzérmes Cadillac előtt.
A második és harmadik helyen egy-egy Cadillac végzett, azonban mivel az egyiket öt rajthelyes büntetéssel súlytották egy korábbi baleset miatt, végül egy Ferrari indulhat a harmadik pozícióból. A negyedik helyről szintén egy Ferrari, az ötödik és hatodikról pedig egy-egy újonc, illetve nagy visszatérő csapat, a Alpine és a BMW várhatja a rajtjelet.
Le Mans-ban kevés maga a nyers erő és a pusztító sebesség, többek közt megbízható technikára, ügyes pilótákra és remek stratégiára is szükség van, és persze az időjárás is bármikor alaposan megkeverheti a lapokat.
Szombat délután 4-kor a francia futball élő legendája, maga Zinédine Zidane adja majd a rajtjelet, aki e tekintetben LeBron James és Rafael Nadal nyomdokaiba lép.
14 gyártó 62 autója az idei Le Mans-on
Antonin Vincent (ACO)
A királykategória
A 2021-től a méregdrága LMP1-et váltott Hypercar csúcskategóriában 9 gyártó összesen 23 hibrid autója áll rajtvonalhoz. A címvédő Ferrari, a Toyota és a Peugeot az összkerék-hajtást lehetővé tevő LMH kategóriában, a Porsche, a Cadillac, a BMW, az Alpine, a Lamborghini és az Isotta Fraschini a hátsókerék-hajtású LMDh-ban versenyez.
Míg az LMH szabályok 272 lóerős, akár elöl is elhelyezhető villanymotor, addig a kötöttebb LMDh regulák 68 lóerős hátsó e-motor alkalmazását teszik lehetővé, ami mellett természetesen egy belsőégésű motor is a hajtáslánc részét képezi.
Az első villanymotor csak 190 km/h felett segíthet be a hajtásba, és fontos szabály, hogy az összteljesítmény sosem lehet nagyobb 680 lóerőnél. A minimum tömeg 1030 kilogramm.
A különböző technikák közötti nyomasztó különbségek elkerülése és a verseny izgalmának fokozása miatt úgynevezett BoP rendszert alkalmaznak a rendezők: a túl gyors autókat picit visszafogják, a lassabbaknak pedig némileg kedveznek.
Ferrari 499P
Le Mans
6-8 henger, szívó, turbó, biturbó
A belsőégésű motorok közül 2,6 literes a legkisebb, konkrétan az idéntől hatalmas hátsó szárnnyal ékesített Peugeot-é, a legtöbb erőforrás biturbó, de akadnak szimpla turbós, sőt szívó motorok is. Utóbbi hajtja például a Cadillaceket, melyek 90 fokos V8-asa 5,5 literes.
A címvédő Ferrari 499P-ben 3 literes 120 fokos biturbó V6-os, a Toyota GR010-ben 3,5 literes 90 fokos biturbó V6-os, a Porsche 963-ban pedig 4,6 literes 90 fokos biturbó V6-os motor rejtőzik.
A Le Mans-i 24 órás futam a WEC sorozat nyolc idei versenyéből a negyedik, és persze messze a legrangosabb, legtöbb ponttal kecsegtető viadala. A 2024-es bajnokságot három futamot követően a Porsche Penske Motorsport egyik autója vezeti, majd pedig a szintén porschés Hertz Team Jota, illetve a Toyota Gazoo Racing alakulatai következnek a sorban.
A legjobb Ferrari idén egyelőre csak az ötödik helyen tanyázik, azonban Le Mans-ban igen jó esélyekkel áll rajtvonalhoz az olasz gyártó, melynek kocsiját egyértelműen erre a versenyre optimalizálták.
Toyota GR010 Hybrid
Le Mans
Olaj és üzemanyag
A Porsche Penske Motorsport, a Hertz Jota Team, a Toyota Gazoo Racing és a Cadillac Racing közös vonása a Mobil 1 által szállított különleges motor-, illetve váltóolaj. Az ExxonMobil kenőanyagai idén ünneplik 50. születésnapjukat, a partnercsapatok számára többek közt ez is emlékezetessé teszi az idei Le Mans-t.
A gumikat az összes csapat számára a Michelin szállítja, idéntől már nincs lehetőség a gumimelegítők használatára – a 100 százalékban megújuló forrásból származó üzemanyagról a Total gondoskodik.
A benzin mellé az ígéretek szerint 2028-ban érkezik meg a hidrogén, a nyitóévben egy, a következő szezonban pedig három-négy ilyen hajtású autóra lehet számítani. Ezek a kipufogójukból egyszerűen csak vizet csepegtető, teljesen füstmentes újgenerációs típusok nem üzemanyagcellás villanymotoros, hanem belsőégésű hidrogénes technikával érkeznek majd.
Porsche 963
Porsche
Mi várható még?
A WEC bajnokságban idén már nem jutott hely a Goodyear gumikkal szerelt LMP2-es járgányoknak, Le Mans-ban viszont sokak örömére összecsapnak egymással ezek az 535 lóerős 4,2 literes szívó V8-assal szerelt, mindössze 950 kilogrammos autók, konkrétan 16 kocsi.
A GTE kategória helyébe lépett LMGT3 sorozatban 23 autó versenyez egymással, a Goodyear abroncsokkal szerelt 1200 kilogrammos autók maximum 600 lóerősek lehetnek. Ezeket a szériaközeli autókat relatíve tapasztalanabb pilóták is vezethetik.
A 33 országból érkezett összesen 186 versenyző közül a legtöbb francia (26), de az angolok (20) és az olaszok (16) is szép számmal képviseltetik magukat a 16 korábbi F1 pilótát és 12 korábbi Le Mans bajnokot felvonultató mezőnyben. 1984-ig kettő, azóta viszont már kötelezően három pilóta vezet felváltva egy-egy autót, és egy versenyző összesen maximum 14 órát ülhet a kormány mögött (egy huzamban legfeljebb 4 órát).
186 pilóta méri össze egymással az erejét
Alexis Goure (ACO)
A 2009-es Forma 1-es bajnok Jenson Button Porschéval, a lengyelek ex F1-pilótája, Robert Kubica Ferrarival, Romain Grosjean Lamborghinivel, a hétszeres F1 világbajnok Michael Schumacher fia, Mick Schumacher Alpine-nal vág neki a több ezer kilométeres futamnak. Szintén a most debütáló Alpine gárdáját erősíti az a Habsburg Ferdinánd, aki az 1922-ben elhunyt utolsó magyar király, IV. Károly dédunokája.
Nem kis név továbbá Alex Palou, a Cadillac spanyol pilótája 2021-ben és 2023-ban is megnyerte az Indycart, az LMGT3 kategóriában pedig a kilencszeres világbajnok motoros Valentino Rossi is megméretteti magát. Rossi versenyzett már Le Mans-ban, de a 24 órás főműsorszámban csak most debütál.
Biztosra vehető, hogy az Audi R15 TDI plus-szal 2010-ben elért 397 körös és 5410 kilométeres, 225,4 km/h-s átlagsebességű abszolút rekordot az előző évekhez hasonlóan idén sem sikerül majd megdönteni (már csak az esősnek ígérkező időjárás miatt sem), ezt leszámítva viszont szinte minden kérdés teljesen nyitott.